Zori Noi, aprilie-iunie 1952 (Anul 5, nr. 1380-1456)

1952-04-01 / nr. 1380

Pagina 2-a ZORI NOI Să folosim cât mai bine mașinile și utilajul? Raidul - anchetă organizat de redacția ziarului „Zori Noi“ Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la consolidarea succesului reformei bănești trasează o serie de sarcini concrete care să ducă la sporirea producției și productivității muncii. In îndeplinirea acestei sarcini un rol important îl are folosirea justă și cu randament ridicat a mașinilor și utilajului. Pentru a urmări pe teren felul cum această sarcină este dusă la îndeplinire, cum sunt folosite mașinile și utilajul, „Zori noi“ a organizat în ziua de 29 Martie a. c. un raid-anchetă, la care, pe lângă redactori ai ziarului, au participat corespondenți voluntari, activiști de partid, fruntași în producție și tehnicieni. Publicăm mai jos o parte din constatările făcute cu prilejul raidului anchetă: Justa folosire a mașinilor La fabrica de cherestea I. P. E. I. L. din Frasin muncitorii, tehnicienii și funcționarii, obțin frumoase succese în producție, datorită folosirii în mod just a utilajului începând de la conducerea întreprinderii și terminând cu ultimul muncitor, fiecare dă dovadă de grijă față de mașina sa care lucrează și de folosirea ei conform indicilor de utilizare. In luna Februarie, indicii de utilizare a gaterelor au fost în proporție de 100 la sută față de plan, iar în luna Martie, indicii de utilizare au atins 105 la sută. Prin respectarea justă a indicilor de utilizare a gaterelor, s-a ajuns și la creșterea producției. Astfel, dacă în luna Februarie planul de producție a fost îndeplinit numai în proporție de 96 la sută, în luna Martie, planul a fost depășit cu 26 la sută. Acelaș lucru se poate spune și despre fabrica de lăzi de peângă acest I. P. E I. L., care în luna Februarie a realizat planul în proporție de 118 la sută, iar în luna Martie în proporție de 120 la sută. Cărui fapt se datorește acest Colectivul de conducere al combinatului forestier „Bernat Andrei" din Vatra Dornei, în cursul primului trimestru al anului 1952 a luat o serie de măsuri tehnico-organizatorice în scopul descoperirii și folosirii resurselor interne, care să ducă la buna folosire a întregului utilaj, la mărirea producției și a productivității muncii. Astfel la 16 Februarie a. c., în ședința comună cu comisia centrală constituită în acest scop, a fost prelucrat planul de măsuri tehnico-organizatorice, care au fost apoi defalcate pe comisiile de secții și colective de muncă. Toți tehnicienii, stahanoviștii, fruntașii în producție și numeroși muncitori, au fost antrenați în această acțiune. Ei au venit cu propuneri concrete pe baza experienței zilnice de la locul de muncă, delucru ? In primul rând preocupării permanente a organizației de partid față de organizarea justă a procesului de producție. Pentru înlăturarea unor deficiențe ce existau, în adunarea generală ce s’a ținut în luna Martie, ca prim punct de pe ordinea de zi a figurat referatul șefului de fabricație Zeligm ;n Iosif, privind ap icarea justă a procesului tehnologic la industrializare, în urma referatului și a discuțiilor, s’au luat o serie de hotărîri printre care aplicarea justă a indicilor de producție, menite tocmai să ducă la continua îmbunătățire a folosirii utilajului. Trebue subliniat faptul că succesele obținute, se datoresc și aplicării pe scară largă a metodelor sovietice. Astfel la I. P. E. I. L. Frasin, fiecare mașină e luată în păstrare socialistă după metoda stahanovistei sovietice Nina Nazarova. Sunt demni de evidențiat gateriștii Ivanov C-tin, Viadcovschi Anton, Cheiba Nicolae și alții, care își păstrează în bune condițiuni gaterele. Dacă o serie întreagă de întreprinderi duc lipsa de cadre calificate, la I. P. E. î. L. Frasin avedind astfel că doresc să lupte pentru continua îmbunătățire a procesului tehnologic, pentru ridicarea indicilor de producție ai mașinilor și utilajului. Astfel, pe baza măsurilor tehnico-organizatorice luate, până la 23 Martie a. c, a fost construit și pus în funcțiune transportorul de la hala gaterelor, care a dus la ușurarea și mărirea randamentului muncii. S-au montat două aparate pentru ascuțirea pânzelor de gatere cu 4 zile înainte de termenul fixat. Tot cu 4 zile înainte de termen au fost reparate motoarele electrice pentru transportoare, s’au revizuit manivelele de măsură la circulare și s’au pus în funcțiune toate trezoarele de la subsol. Pentru a asigura curățenia permanentă în depozite și iluminatul locului de muncă, s’această problemă nu se pune. Datorită cursului de calificare care a funcționat, s’au calificat o serie întreagă de muncitori. metodei Deasemeni aplicarea „o echipă la două gatere" duce la o rapidă calificare a muncitorilor la locul de producție după metoda stahanovistei sovietce Cotlear. Cu toate progresele înregistrate, la I. P. E. I. L. Frasin, mai exstă și o serie de deficiențe. Așa e cazul la alimentarea gaterelor cu bușteni, unde echipa care le deservește nu întotdeauna face față, iar gateristul pentru a nu opri gaterul reduce cu mult avansul în așa fel încât gaterul merge aproape în gol Sather Arnold, șeful fabricației în echipa de zi, nu se preocupă suficient de toate problemele legate de producție, lucru ce face să existe goluri, iar mașinile să nu fie utilizate în mod just. Conducerea întreprinderii, organizația de partid, comitetul sindical, au datoria de a lua toate măsurile necesare, ca succesele obținute până în prezent să fie consolidate iar lipsurile existente să fie înlăturate. introdus folosirea metodei Voroșin și s-au instalat becuri noi acolo unde a fost necesar. Folosirea metodei Voroșin a dus la scăderea timpilor morți cu 3 la sută. Prin extinderea metodei sovietice Mina Nararova, 15 mașini au fost luate în păstrare socialistă pe bază de contract de către stahanoviștii Miller Carol, gaterist, Barnea Gheorghe, retezător la „coada de vulpe“ în depozitul de bușteni, fruntașii în producție Harena Ion, gaterist, Ungwari Ștefan, retezător în depozitul de bușteni și alții. Prin folosirea acestei metode s’a redus gradul de uzare al mașinilor cu 4 la sută. Prin folosirea metodei Cotlear, s’au calificat 6 muncitori la locul de producție și alții 10 sunt în curs de calificare. Datorită măsurilor tehniceorganizatorice, indicii de utilizare ai mașinilor au sporit cu 15 la sută față de ultimul trimestru al anului trecut. Datorită instalării lanțurilor la toate gaterele și a cutiilor de viteze la două gatere, s-a ajuns la mărirea în medie a indicilor de producție cu 0,022 țoni gater oră. Pentru realizarea planului tehnico-organizatoric a fost înființat și un birou tehnic sub conducerea inginerului șef Rubinger Hermann, care ține câte două ședințe pe săptămână desbătând problemele procesului tehnologic, a examinării și elaborării noilor norme tehnice locale și punerea lor în aplicare. Realizarea până la 23 Martie a, a planului de măsuri tehnico-organizatorice în proporție de 93 la sută, a dus la posibilități sigure de realizare a planului de producție, care promite a fi îndeplinit cu însemnate depășiri pe primul trimestru al anului curent. Deși insă, numeroase lipsuri au fost înlăturate prin măsurile tehnico-organizatorice luate și s'au făcut progrese însemnate în folosirea la maximum a utilajului, în organizarea muncii și întrebuințarea compactă a zilei de lucru, mai există lipsuri la combinatul forestier „Bernat Andrei“ în legătură cu controlul tehnic, înlăturarea "asalturilor" în producție și realizarea ritmică a planului de producție. O mai bună oră la combinatul f La combinatul forestier din Fălticeni, în sala mașinilor e o curățenie exemplară. Pe pereți se află lozinci mobilizatoare. Mecanicul Antoniu Sava întreține în cele mai bune condițiuni mașinile pe care le-a luat în păstrare socialistă după metoda N.nei Nazarova. In apropierea lui, tov. D. Pungă unge mașinile. E al treilea muncitor pe care mecanicul Antoniu îl califică la locul de muncă după metoda sovietică Cotlear. Nu aceeași grijă pentru calificarea muncitorilor există însă în haia gaterelor. Aici se simte nevoia de muncitori calificați la gatere și la circulare. Conducerea administrativă a combinatului, organizația de bază și comitetul de întreprindere nu se preocupă suficient de problema unei juste folosiri a utilajului, de calificarea cadrelor necesare și de buna organizare a procesului de producție. In ziua de 29 Martie a. c. de pildă, un gater nu a funcționat timp de jumătate de oră din cauza unei mici defe.Aceasta ne-o dovedește faptul că planul de producție a fost realizat în proporție de 123 la sută în luna Ianuarie 109 la sută în luna Februarie, iar în luna Martie promitea a fi realizat cu 106 la sută. Aceste cifre dovedesc doar o inversare a sistemului de muncă în "asalturi" care s’a petrecut la începutul trimestrului, spre deosebire de alte întreprinderi în care „asaltul" se petrece la sfârșitul trimestrului când sunt amenințate cu nerealizarea planului. Probabil, conducerea întreprinderii s’a mulțumit cu rezultatele din prima lună a trimestrului și a socotit că în lunile următoare nu este necesar ca planul să fie realizat în acelaș ritm și proporție. Nici organizarea muncii nu este perfectă. De aceea în fabrica de lăzi adesea lipsește materia primă la handzeguri și acestea sunt oprite sau funcționează în gol. La aceasta contribue lipsa de material uscat în depozitul de cherestea, iar echipa care aprovizionează bandzegurile cu materie primă este obligată să aleagă materialul prin dărâmarea a numeroase stive de cherestea. Tehnicienii nu sunt destul de larg folosiți în ceea ce privește controlul tehnic și traducerea în fapt a măsurilor tehnico-organizatorice pentru organizarea muncii și folosirea utilajului. mizarea munciiorestier Fălticeni țiuni care ușor ar fi putut fi evitată dacă mașinile ar fi păstrate în mai bune condițiuni. Introducerea buștenilor în gatere se face defectuos ceea ce duce la menținerea timpilor morți. In hala gaterelor organizarea muncii lasă încă foarte mult de dorit. In loc ca prismele să intre îndată la gaterul următor, ele sunt scoase afară pentru ca după aceea să fie introduse din nou la gater, pentru scânduri. Ulicile transportoarelor sunt prost amenajate ceea ce împiedică buna aprovizionare a halei gaterelor. Deasemeni, lanțurile de la transportoare se rup adeseori. Toate aceste lipsuri se datoresc faptului că conducerea întreprinderii, organizația de bază și cea sindicală nu se preocupă suficient de îmbunătățirea procesului de producție printr-o mai bună organizare a muncii, prin asigurarea celor mai bune condițiuni de ordin tehnico-organizatoric. Măsurile tehnico - organizatorice producției și a productivității muncii duc la mărirea A, A A A