Zori Noi, octombrie-decembrie 1952 (Anul 5, nr. 1533-1609)

1952-10-01 / nr. 1533

PAGINA 2-a CAPITOLUL II. Circumscripțiile electorale ART. 13. In baza art. 25 din Constituția Republicii Populare Române, Marea Adunare Națională este aleasă de către oamenii muncii, cetățeni ai Republicii Populare Române, pe circumscripții electorale, câte un deputat la 40.000 locuitori. ART. 14. — Numărul și delimitarea circumscripțiilor electorale se stabilesc prin decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale, odată cu fixarea datei alegerilor. CAPITOLUL III. Listele de alegători ART. 15. — Toți cetățenii Republicii Populare Române care se bucură de dreptul de vot vor înscriși în listele de alegători din și comunele, raioanele de oraș sau orașele în care domiciliază. Vor fi înscriși în listele de alegători și acei care dobândesc dreptul de vot până în ziua alegerilor inclusiv. Nici un alegător nu poate fi înscris decât într'o singură listă de alegători. ART. 16. — Listele de alegatori se întocmesc de către executive ale Sfaturilor Comitetele Populare din comune, raioane de oraș și orașe, după un formular aprobat de Prezidiul Marii Adunări Naționale. întocmirea listelor va începe din ziua stabilirii datei alegerilor, terminându-se cel târziu cu 30 de zile înainte mai de data alegerilor. ART. 17. D in comune, alegătorii vor fi înscriși în listele de alegători, în ordine alfabetică, întocmindu-se liste separate pentru fiecare sat. In raioanele de oraș și în orașe listele de alegători se întocmesc pe străzi. In cuprinsul aceleeași străzi, alegătorii vor fi înscriși în ordine alfabetică. ART. 18.—Comitetele executive ale Sfaturilor Populare care au îndatorirea de a întocmi listele de alegători vor aduce la cunoștința populației, în termen de 3 zile de la stabilirea datei alegerilor, prin afișare la sediul Sfatului Popular și prin orice alte mijloace de publicitate . — timpul în care se întocmesc listele de alegători; — ordinea de prezentare a cetățenilor în legătură cu întocmirea listelor de alegători. TgUT. 19. — Alegătorii vor fi înscriși, cu 30 zile militari de data alegerilor, de către înainte comandantul unității sau al serviciului în care sunt încadrați, într'o listă alfabetică de alegători. ART. 20. — Cu 30 zile înainte de data alegerilor, Comitetele executive ale Sfaturilor Populare vor afișa copii de pe listele de alegători, asigurând posibilitatea pentru alegători de a lua cunoștință în localul Sfatului Popular de aceste liste. Despre afișarea listelor se va ZORI NOI LEGEA pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională CAPITOLUL I. Sistemul electoral ART. 1. — In baza art. 93 din Constituția Republicii Populare Române, alegerea deputaților pentru Marea Adunare Națională se face prin vot universal, egal, direct și secret. ART. 2. — In baza art. 94 din Constituția Republicii Populare Române, toți oamenii muncii, cetățeni ai Republicii Populare Române, care au împlinit vârsta de 18 ani, fără deosebire de rasă sau naționalitate, sex, religie, grad de cultură, profesiune sau durata domicilierii,au dreptul de a lua parte la alegerea deputaților, cu excepția celor lipsiți de facultățile mintale, a persoanelor condamnate prin hotărîre judecătorească la pierderea dreptului electoral și a celor declarați nedemni prin lege. ART. 3. — Poate fi ales deputat în Marea Adunare Națională orice om al muncii, cetățean al Republicii Populare Române, cu drept de vot, care a împlinit vârsta de 23 ani. ART. 4. — Nu pot fi alegători sau aleși cei condamnați pentru fapte penale la pierderea drepturilor electorale, pe tot timpul cât hotărîrea judecătorească stabilește pierderea acestor drepturi. ART. 5. — Sunt nedemni de a fi alegători sau aleși: a) foștii moșieri, foștii industriași, foștii bancheri, foștii mari comercianți, chiaburii, proprietarii întreprinderilor comerciale particulare și ai micilor întreprinderi industriale nenaționalizate, bazate pe exploatarea muncii salariate; b) cei condamnați pentru crime de război sau pentru crime împotriva păcii sau umanității. ART. 6. — In baza art. 95 din Constituția Republicii Populare Române, toți oamenii muncii, cetățeni ai Republicii Populare Române, iau parte la alegeri în mod egal, fiecare având dreptul la un singur vot. ART. 7. — In baza art. 96 din Constituția Republicii Populare Române femeile au dreptul de a alege și de a fi alese în Marea Adunare Națională la fel cu bărbații.ART. 8. — In baza art. 97 din Constituția Republicii Populare Române, cetățenii aflați în rândurile Forțelor Armate ale Republicii Populare Române au dreptul de a alege și de a fi aleși, la fel ca toți oamenii muncii, cetățeni ai Republicii Populare Române. ART. 9. — In baza art. 98 din Constituția Republicii Populare Române, alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională se fac de către oamenii muncii, cetățeni ai Republicii Populare Române, prin vot direct. ART. 10. — In baza art. 99 din Constituția Republicii Populare Române, alegerile de deputați se fac prin vot secret. ART. 11. — Persoanele care locuesc pe teritoriul Republicii Populare Române și nu sunt cetățeni ai Republicii Populare Române nu au dreptul să sau să fie aleși ca deputați aleagă în Marea Adunare Națională. ART. 12. — In baza art. 100 din Constituția Republicii Populare Române, candidaturile pentru alegerea deputaților se depun pe circumscripții electorale, după normele stabilite prin prezenta lege, încheia un proces-verbal de către președintele și secretarul Comitetului executiv al Sfatului Popular. Afișarea se va face în așa fel, încât listele să poată fi consultate de întreaga populație, împărțindule la necesitate pe litere sau pe străzi. ART. 21. Originalul listelor de alegători se păstrează de către Comitetul executiv al Sfatului Popular care a întocmit listele. El va fi semnat de către președintele și secretarul Comitetului executiv. ART. 22.—In aceeași zi în care s-a făcut afișarea listelor de alegători Comitetul executiv al Sfatului Popular care le-a întocmit va aduce la cunoștința populației drepturile alegătorilor, ale organizațiilor oamenilor muncii, în ceea ce privește posibilitatea de a contribui la verificarea celor înscriși în listele de alegători și la completarea acestor liste. ART. 23. — Fiecare alegător are îndatorirea să verifice dacă se află înscris în aceste liste. ART. 24. — Orice alegător poate face întâmpinare la Comitetul executiv al Sfatului Popular respectiv, împotriva omisiunilor, înscrierilor greșite și erorilor făcute, întâmpinările se depun cel mai târziu în trei zile de la afișarea listelor de alegători. Comitetul executiv al Sfatului Popular are obligația să rezolve întâmpinarea și să afișeze decizia în cel mult trei zile de la înregistrarea ei, împotriva deciziei date de către Comitetul executiv al Sfatului Popular se poate face întâmpinare, în termen de trei zile de la afișare la Tribunalul popular în circumscripția căruia s-a făcut afișarea listelor de alegători. Tribunalul ART. 28. — In vederea zilor pentru Marea Adunare a legeNațională va funcționa o comisie electorală centrală. Comisia electorală centrală se formează din reprezentanți ai organizațiilor oamenilor muncii , sindicatelor profesionale, cooperativelor, organizațiilor Partidului Muncitoresc Român, organizațiilor de tineret și altor organizații de massă și asociații culturale, precum și din reprezentanți desemnați în adunări ale oamenilor muncii, pe întreprinderi, instituții, unități militare, gospodării agricole colective, gospodării agricole de stat și pe sate. Comisia electorală centrală, formată din 19 membri, dintre care un președinte, un vicepreședinte și un secretar, se aprobă de către Prezidiul Marii Adunări Naționale în cel mult trei zile de la ziua stabilirii datei alegerilor prin decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale. ART. 29. — Comisia electorală centrală lucrează valabil cu majoritatea membrilor ei și, ia hotărîri valabile cu votul a jumătate plus unul din numărul membrilor prezenți. In caz de paritate, votul președintelui decide. ART. 31. — După fixarea datei alegerilor în termen de 5 zile, se constitue în fiecare circumscripție popular este obligat să se pronunțe în cel mult trei zile de la înregistrarea întâmpinării. Hotărîrea Tribunalului popular este definitivă. Inlăuntrul aceluiaș termen de trei zile pentru rezolvarea întâmpinărilor. Tribunalul popular va comunica Comitetului executiv al Sfatului Popular respectiv deciziile date asupra întâmpinărilor, pentru a se face rectificările corespunzătoare în listele de alegători. ART. 25. — După 12 zile de la data afișării listelor de alegători se va încheia un proces-verbal privitor la operațiunile efectuate până în această zi. "El va fi semnat de președintele și secretarul Comitetului executiv al Sfatului Popular, ART. 26. In caz de schimbare a domiciliului, intervenită după încheierea listelor de alegători, sau de plecare din localitatea de domiciliu pentru ziua alegerilor, se va elibera alegătorului, de către Comitetul executiv al Sfatului Popular care a întocmit listele de alegători, o „adeverință pentru dreptul de alege“, făcându-se mențiune despre aceasta în lista de alegători. La noul domiciliu sau acolo unde se află temporar în ziua alegerilor, alegătorul va fi trecut pe o listă de alegători separată, pe baza „adeverinței pentru dreptul de a alege“ și a actelor de identitate pe care le prezintă. ART. 27. Comitetele executive ale Sfaturilor Populare vor îngriji să se extragă din listele de alegători lista alegătorilor pentru fiecare secție de votare în parte. Aceste liste se vor preda comisiilor electorale ale secțiilor de votare cel mai târziu cu 5 zile înainte de data alegerilor. Hotărîrile și lucrările comisiei electorale centrale se consemnează în procese verbale semnate de către membrii comisiei sau cel puțin de către președinte și secretar. ART. 30. — Comisia centrală are următoarele electorale atribuțiuni: a) veghează la aplicarea întocmai a dispozițiunilor legii de față și dă îndrumări asupra tuturor chestiunilor referitoare la aplicarea lor; b) stabilește modelele de imprimare, urne, ștampile și de orice alt material necesar alegerilor, potrivit dispozițiunilor prezentei legi; c) îngrijește de imprimarea și distribuirea la timp a buletinelor de vot; d) judecă întâmpinările cu privire la operațiile comisiilor electorale de circumscripții și celelalte întâmpinări date în competența ei prin legea de față sau prin hotărîrile Consiliului de Miniștri privitoare la alegeri; e) înregistrează rezultatele alegerilor pe circumscripții; f) predă Comisiei de validare a mandatelor a Marii Adunări Naționale dosarele alegerilor electorală o comisie electorală compusă din 7 membri, dintre care un președinte, un vicepreședinte și un secretar. Comisia electorală de circumscripție se alcătuiește conform art. 28, alin. 2 și se aprobă de către Comitetul executiv al Sfatului Popular al Capitalei Republicii Populare Române, sau de către Comitetele executive ale Sfaturilor Populare de regiune, din care fac parte circumscripțiile respective. Comisia electorală de circumscripție lucrează valabil în prezența a cel puțin 5 membri și ia hotărîri valabile cu votul a jumătate plus unul din numărul celor prezenți. In caz de paritate, votul președintelui decide. ART. 32. — Comisia electorală de circumscripție are pentru circumscripția respectivă următoarele atribuțiuni: a) veghează la aplicarea întocmai a dispozițiunilor prezentei legi și a hotărîrilor Consiliului de Miniști privitoare la alegeri ; b) veghează la întocmirea la timp a listelor de alegători și la aducerea lor la cunoștința generală; c) timp veghează la alcătuirea la a secțiilor de votare; d) face publicațiile și afișările date în atribuția ei prin prezenta lege; e) înregistrează candidații propuși; f) îngrijește de distribuirea buletinelor de vot la secțiile de votare; g) în cursul celor 5 zile dinaintea alegerilor aduce zilnic la cunoștința alegătorilor, prin publicații, prin afișare, sau prin orice alte mijloace de publicitate, ziua și locul alegerilor; h) judecă întâmpinările cu privire la candidați și la operațiile comisiilor electorale ale secțiilor de votare; i) totalizează rezultatele alegerilor de la secțiile de votare și constată rezultatul alegerii pentru circumscripția electorală, eliberând celui care a fost ales certificatul doveditor al alegerii lui; j) înaintează comisiei electorale centrale dosarul alegerilor. CAPITOLUL VI. Candidaturile și propunerea lor ART. 33. — In baza art. 100 din Constituția Republicii Populare Române, dreptul de a depune candidaturi pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională este asigurat tuturor organizațiilor oamenilor muncii, sindicatelor profesionale, cooperativelor, organizațiilor Partidului Muncitoresc Român, organizațiilor de tineret și altor organizații de masă și asociații culturale. ART. 34. — Propunerile de candidaturi se fac de către organele centrale și locale ale organizațiilor oamenilor muncii, precum și de către adunările generale ale oamenilor muncii, pe întreprinderi și instituții, gospodării agricole de stat, gospodării agricole colective, comune și sate și de militari, pe unități sau servicii militare. Mai multe organizații ale oamenilor muncii pot propune candidați comuni. , Propunerile se consemnează în procesul verbal al adunării sau ședinței respective. ART. 35. — Fiecare propunere de candidatură în parte nu poate cuprinde decât un singur candidat. ART. 36. — Candidații sa pot fi (Continuare în pag. 3*) CAPITOLUL IV. Comisia electorală centrală CAPITOLUL V. Comisiile electorale de circumscripții