Zori Noi, ianuarie-martie 1953 (Anul 6, nr. 1610-1684)

1953-01-01 / nr. 1610

Cu forțe sporite în cel de al treilea an al cincinalului E anul nou. Oamenii muncii din patria noastră se bucură astăzi din plin de roadele muncii lor din timpul anului ce-a trecut, din timpul celui de al doilea an al primului nostru cincinal. Ei sunt mulțumiți că sub conducerea înțeleaptă a partidului clasei muncitoare, și având sprijinul permanent, multilateral și desinteresat din partea Uniunii Sovietice și a tovarășului Stalin personal, au reușit, datorită muncii fără preget pe care au depus-o, să îndeplinească în cea mai mare parte înainte de termen planul anual de producție, nu numai global dar și pe sortimente. Antrenați în minunatul avânt al întrecerii socialiste, însușindu-și și aplicând neprețuita experiență a oamenilor sovietici, ei au obținut succese importante contribuind în felul acesta la lichidarea înalți înapoieri în care a fost ținută țara noastră de către regimul burghezomoșieresc. Astfel, însuflețiți de minunatele perspective pe care le deschide patriei și poporului nostru planul de stat pe 1953, colectivele de muncitori și tehnicieni din întreprinderile noastre, răspunzând chemării la întrecere lansată de întreprinderile „Iosif Rangheț”-Arad, Buhuși-Neamț și S.M.T. Bonțida, în cinstea celei de a 5-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române, au raportat cu bucurie și mândrie patriotică partidului și guvernului că și-au îndeplinit sarcinile de plan. Ei și-au luat deasemeni angajamente solemne de a munci și în noul an cu forțe sporite pentru transformarea posibilității îndeplinirii planului cincinal în patru ani, într-o vie realitate întrucât sunt deja creiate toate condițiile în acest scop, așa după cum a spus tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej: „S’au creiat condițiile pentruca în anul 1953 să se atingă nivelul de creștere a producției industriale prevăzut pentru anul 1954. Aceasta constitue o bază trainică pentru desfășurarea luptei muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor din întreprinderile noastre în vederea îndeplinirii prevederilor planului cincinal în patru ani”. Lupta pentru îndeplinirea planului cincinal în patru ani este felul scump al tuturor oamenilor muncii. Muncitorii și tehnicienii din industria petroliferă, siderurgică și metalurgică au realizat planul lor de producție obținând astfel o strălucită victorie, de importanță deosebită pentru desvoltarea economiei noastre naționale. Și oamenii muncii din regiunea noastră animați de un fierbinte patriotism, au depus toate eforturile pentru îndeplinirea sarcinilor de plan pe anul ce s’a scurs. Antrenați fiind în întrecerea socialistă peste 70 la sută din muncitori, aplicând metode ale stahanoviștilor sovietici ,peste 4000 de muncitori, din rândul cărora s’au ridicat 153 stahanoviști, ca: Ivanov Constantin, Bulu Spiridon, Condratov Elena și alții, 1448 fruntași în producție și nenumărați evidențiați, s’a reușit ca din întreprinderile forestiere din regiunea noastră, 67 la sută să-și îndeplinească planul în II luni, printre primele situându-se colectivele întreprinderii Frasin și Cornu- Luncii. Deasemeni, întreprinderile miniere Vatra Dornei și-au îndeplinit planul global cu 108,8 la sută în 11 luni, organizațiile economice raionale" „6 Martie”-Rădăuți și „1 Mai”-Gura Humorului în câte 10 luni și câteva zile, iar întreprinderea metalurgică „21 Decembrie”Rădăuți în 8 luni și jumătate. Oricât ar spumega de mânie imperialiștii americani și englezi, văzând dezvoltarea economiei noastre naționale, care nu cunoaște nici criză, nici șomaj, oricâte calomnii ar aduce ei și slugile lor de teapa călăului Tito, țării noastre, nu pot umbri mărețele realizări ale regimului nostru de democrație populară și nici nu pot ascunde masselor populare din țările lor adevărul că pregătirile pentru un nou război au loc ca urmare a faptului că în țările capitaliste cele mai multe întreprinderi își închid porțile, lăsând milioane de șomeri și făcând ca alte zeci de milioane de muncitori să trăiască în mizerie și sărăcie, să cadă pradă bolilor și foametei. Poporul nostru muncitor, sub conducerea partidului clasei muncitoare, e hotărât să-și apere marile sale cuceriri și să desvolte necontenit realizările obținute. El e hotărit să lupte pentru a atinge în 1953 nivelul producției prevăzute pentru 1954. îndeplinirea planului pe 1953, cere tuturor oamenilor muncii o muncă încordată, tot mai rodnică, cere ca ei să-și întărească necontenit vigilența și combativitatea revoluționară împotriva oricăror uneltiri ale dușmanului de clasă. Organizațiile de partid sunt chemate să mobilizeze massele muncitoare la îndeplinirea și depășirea planului, desfășurând o largă autocritică și critică de jos în scopul lichidării cât mai grabnice a lipsurilor existente, îndrumând comitetele de întreprindere ele vor veghea ca steagul întrecerii socialiste să fie înălțat tot mai sus. In toate întreprinderile se va desfășura o activitate susținută pentru descoperirea și punerea în valoare a imenselor rezerve interne, pentru utilizarea din plin a capacității de producție a utilajului pentru îndeplinirea ritmică a planului, fără asalturi și pe sortimente. O atenție deosebită va trebui să se dea îndeplinirii tuturor indicilor de plan, realizării investițiilor, respectării disciplinei de plan și financiare, respectării contractelor economice. Aplicarea pe scară cât mai largă a metodelor stahanoviste sovietice, sprijinirea și ajutorarea dezvoltării noului, vor trebui să constitue pentru fiecare colectiv de întreprindere un titlu de onoare, însuflețiți fiind de minunatele perspective ale planului pe anul 1953 și de ajutorul uriaș pe care-l primim din partea marii Uniuni Sovietice, să pornim cu toată hotărirea și încrederea la muncă pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani, pentru construirea socialismului și apărarea păcii, pentru înflorirea patriei noastre dragi, Republica Populară Română. Cu prilejul anului nou, ziarul „ZORI NOI“ urează cititorilor săi mulți ani și noi succese în lupta pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat pe anul 1953. Adunarea festivă a oamenilor muncii din orașul Suceava pentru sărbătorirea celei de a 5-a aniversări a proclamării R. P. R. Marți seara ,a avut loc în noua sală a casei de cultură „Ciprian Porumbescu” adunarea festivă a oamenilor muncii din orașul Suceava pentru sărbătorirea celei de a 5-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române. Cu îndelungate ovații a fost ales prezidiul de onoare format din C.C. al P.C.U.S., în frunte cu marele Stalin și C.C. al P.M.R., în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. După alegerea prezidiului activ, tov. Ioan Dumitru, președintele comitetului executiv al sfatului popular regional, a deschis adunarea festivă dând cuvântul tov. Ștefan Boboș, prim secretar al comitetului regional de partid, care a vorbit despre: „5 ani dela proclamarea Republicii Populare Române”. „Cu inima plină de bucurie și mândrie patriotică — a arătat vorbitorul — milioane de oameni ai muncii din orașele și satele țării noastre, sărbătoresc azi cea de a 5-a aniversare a proclamării Republicii Populare Române. Lupta revoluționară de zeci de ani a clasei muncitoare sub conducerea Partidului Comunist din România, pentru scoaterea țării de sub jugul semicolonial al imperialiștilor apuseni, al burgheziei și moșierimii autohtone, pentru cucerirea independenței economice și politice, pentru alianță și strânsă prietenie cu Uniunea Sovietică, pentru pace și socialism, este încununată de cucerirea deplină a puterii politice de către clasa muncitoare aliată cu țărănimea muncitoare. Poporul muncitor din țara noastră, care a câștigat o viață omenească demnă și liberă, poartă o mare dragoste și recunoștință poporului sovietic, genialului organizator al victoriei asupra fascismului, marele eliberator al popoarelor, luptător dârz pentru pace și fericirea omenirii muncitoare, tovarășul Stalin”. „In ultimile luni ale anului 1947 — a arătat în continuare vorbitorul — s’au desfășurat evenimente de o mare importanță istorică pentru poporul nostru. Nu mult timp după înlăturarea tătărăscenilor dela guvern, la 30 Decembrie, clasa muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare, sub conducerea partidului său de avlantgardă, a dărâmat una din cele mai puternice citadele ale reacțiunii: monarhia. Regele a fost cel mai mare fabricant și moșier, exponent și slugă credincioasă a imperialismului străin. Victoria istorică a Uniunii Sovietice asupra fascismului german și eliberarea țării noastre de către glorioasa armată sovietică, au dat putință poporului muncitor, în frunte cu clasa muncitoare, condusă de Partidul Comunist, să doboare «Bvtatura fascistă antonesciană, să coboare monarhia”. „Clasa muncitoare în frunte cu încercatul ei partid — a subliniat în continuare vorbitorul —■ a sdrobit încercările de restaurare făcute de clasele exploatatoare, a asigurat independența și suveranitatea țării noastre și au făcut statut de democrație populară, care corespunde pe deplin intereselor și năzuințelor mafsnilor populare din România. Au fost dărâmate instituțiile vechi care apăsau și nefericeau poporul muncitor și s-a început construirea unei noi orânduiri, a orânduirii socialiste, îndeplinind funcțiunile dictaturii proletariatului, statul nostru și-a manifestat marea lui forță de luptă și de organizare în toate domeniile de activitate, în lupta pentru apărarea independenței împotriva imperialiștilor americani și englezi, în lupta pentru nimicirea uneltirilor puse la cale de agenții lor interni răsturnați de la putere, în lupta pentru organizarea reconstrucției socialiste a economiei și pentru dezvoltarea neîntreruptă a culturii. Tăria statului de democrație populară stă în aceea că politica sa este determinată de partidul clasei muncitoare, iar politica partidului (continuare în pag. 4-a) Cuvintele stall reiste, în lupta pentru puternic imbold biruința păcii Un puternic imbold în lupta pentru plan, pentru pace Luminoasele răspunsuri ale tovarășului Stalin la întrebările corespondentului diplomatic al ziarului american „New York Times”, au produs un uriaș răsunet în rândurile muncitorilor, tehnicienilor și funcționarilor din Depoul nostru. Cuvintele înțelepte ale genialului stegar al lagărului păcii, spulberă încă o dată minciunile scornite de ațâțătorii la război și arată lumii întregi că războiul dintre Statele Unite ale Americii și Uniunea Sovietică, nu poate fi considerat inevitabil și că aceste țări pot trăi în pace și de acum înainte, că prin tratative ele pot ajunge la o înțelegere asupra tuturor chestiunilor ce frământă atât de mult omenirea. Ca și pe toți oamenii muncii din țara noastră genialele cuvinte ale marelui Stalin mă însuflețesc și mai mult în munca și lupta mea pentru a dobândi noi și însemnate victorii în lupta pentru îndeplinirea planului de stat pe 1953, pentru realizarea în 4 ani a sarcinilor ce-mi revin din planul cincinal, închinându-mi astfel toate forțele mele, toată puterea mea de muncă luptei pentru întărirea patriei noastre scumpe, pentru pace, încrezător în forțele mele, în victoria sigură a cauzei păcii, voi căuta ca în anul viitor să muncesc și mai hotărit pentru îmbunătățirea și dezvoltarea transporturilor noastre feroviare, prin efectuarea de reparații fără oprire a locomotivei, vioi îngriji locomotiva pentru evitarea defecțiunilor între spălări, pentru prelungirea timpului de funcționare a locomotivei între spălări, folosind din plin forța vie a trenului. Acum, când tovarășul Stalin a arătat din nou lumii întregi că pericolul războiului poate fi înlăturat pe baza tratativelor, îmi iau angajamentul să nu cruț nici un efort în munca și lupta pentru viața fericită ce ne-o făurim. GH. BARZU mecanic stahanovist la Depoul C.F.R.-Ițcani Cuvinte ce înflăcărează în lupta pentru un viitor fericit Cuvintele marelui Stalin adeveresc din nou că U.R.S.S. dorește sincer pacea și buna înțelegere între popoare, bazate pe drepturi egale în dezvoltarea liberă și democratică a fiecărui popor. U.R.S.S. luptă în permanență pentru a se ajunge la cel mai măreț și mai scump bun pe care-l dorește omenirea: pacea — și este credincioasă principiului că oricât de mari ar fi neînțelegerile între state, toate se pot înlătura prin tratative directe și convorbiri sincere. In ce privește încetarea războiului din Coreea, dorința arzătoare a sute de milioane de oameni cinstiți din lumea întreagă, marele Stalin declară că este de acord să colaboreze la orice nouă inițiativă diplomatică în acest scop. Mie personal, anul nou nu-mi putea aduce un dar mai frumos, decât acest mesaj sublim al păcii, care lasă să se întrevadă zorile unei vieți mai bune, a unei fericiri depline și a unei înțelegeri frățești între popoare ,pe calea progresului și a păcii. Cuvintele staliniste m’au întărit și mai mult în lupta pe care o duc ca cetățean al scumpei noastre patrii, Republica Populară Română, pentru apărarea păcii și mă angajez că voi lupta cu forțe sporite și de azi înainte pentru ajungerea țelului nostru comun, al păcii și înțelegerii între popoare. RADU C. RUSU Protoereu al regiunii Suceava.