Zori Noi, aprilie-iunie 1953 (Anul 6, nr. 1685-1760)

1953-04-01 / nr. 1685

ANUL VI NR. 1685 MIERCURI 1 APRILIE 1953 6 PAGINI 20 BANI Hotărăsc: L-Măsuri privind îmbunătățirea situației materialului rulant, atelierelor și depourilor, căii și telecomunicațiilor și șantierelor de construcții I. Materialul rulant PARCULE LOCOMOTIVE, VAGOANE, MACARALE CU ABURI, PLUGURI DE ZAPADA R. Pe baza ritmului rapid al dezvoltării economiei naționale, Ministerul Căilor Ferate va elabora până la data de 1 iulie 1953, studiile dernitive referitoare la mărirea până în 1960 a parcului de locomotive și vagoane, eșalonată pe ani. In aceste studii se va lua în considerare înlocuirea materialului rulant cu vârstă industrială depărtă, precum și crearea de noi tipuri de locomotive care săoată remorca trenuri mai grele, recum și de tipuri noi de vagoane, are să poată transporta produsele dustriei Republicii Populare Ro-2. Pentru crearea capacităților noi de producție de locomotive și vagoane în raport cu nevoile de paze stabilite de Ministerul Căilor Ferate, Minsterul Industriei Metalurgice va elabora în cursul anului 1953 studiile și sarcinile de proectare pentru construirea unei fabrici de locomotive, precum și a unei fabrici de vagoane și va lua împreună cu Comitetul de Stat al Planifcării toate măsurile ca aceste fabrici să intre în funcțiune cu întreaga capacitate, în anul 1956. 3. Pentru satisfacerea nevoilor minimale ale traficului în primul plan cincinal, Ministerul Industriei Metalurgice de acord cu Comitetul de Stat al Planificării va asigura livrarea către Ministerul Căilor Ferate a cel puțin 100 locomotive în perioada 1953—1955, și cel puțin 4.000 vagoane marfă pe anul 1954, în echivalent de vagoane pe 4 osii. 4. Pentru mărirea vitezelor de circulație a trenurilor și pentru asigurarea siguranței circulației, Ministerul Industriei Metalurgice și Ministerul Comerțului Exterior vor asigura echipamentele de frână automată, astfel încât să se realizeze un procent mediu de înzestrare cu astfel de echipamente a parcului de vagoane marfă de 55 la sută până la finele anului 1954, de 60 la sută până la finele anului 1955 și de 70 la sută până în 1956. Ministerul Industriei Me alurgice și Ministerul Comerțului Exterior vor asigura dotarea integrală cu echipamente de frână a vagoanelor de marfă, care se construesc în 1953 semestrul II în întreprinderile Ministerului Industriei Metalurgice și Ministerului Căilor Ferate. 5. In scopul pregătiri în cât mai bune condițiuni a trenurilor de marfă din punct de vedere al asigurării frânelor, Ministerul Căilor Ferate va înzestra în cursul anului 1951 semestrul I, toate centrele de revizuire și reparare a In acest număr, HOTĂRIREA CONSILIULUI DE MINIȘTRI AL P.P.R. ȘI A COMITETULUI CENTRAL AL P.M.R. CU PRIVIRE LA ÎMBUNĂTĂȚIREA MUNCII ȘI RIDICAREA CĂILOR FERATE LA NIVELUL DEZVOLTĂRII RAPIDE A ECONOMIEI NAȚIONALE A R. P. R. ȘI CU PRIVIRE LA RIDICAREA NIVELULUI DE TRAI AL CEFERIȘTILOR Consfătuirea pe țară a ceferiștilor, care a avut loc în Capitala Republicii în zilele de 12, 13 și 14 Februarie 1953, cu participarea celor mai vrednici muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari, aleși de ceferiștii din toate ramurile de specialitate, a însemnat un moment de cotitură în întărirea și dezvoltarea Căilor Ferate din patria noastră. In cadrul dezbaterilor care au avut loc asupra tuturor problemelor legate de bunul mers al Căilor Ferate, s’au arătat lipsurile si greutățile care există în mersul înainte al Căilor Ferate și s’au propus mijloacele de înlăturare a acestor lipsuri și dificultăți. Consfătuirea a arătat dragostea și atașamentul ceferiștilor pentru patria noastră, pentru partid, pentru cauza construirii socialismului la R. P. R. Ceferiștii, detașament combativ, harnic și de nădejde al clasei muncitoare, s’au sfătuit asupra măsurilor de luat pentru ridicarea transporturilor pe calea ferată la nivelul sarcinilor pe care le pune în fața lor dezvoltarea rapidă a economiei naționale, pentru mobilizarea forțelor lor la realizarea primului nostru plan cincinal în patru ani, pentru continua îmbunătățire a condițiilor de muncă și de trai ale ceferiștilor. Luptând pentru înfăptuirea programului de refacere și de dezvoltare a Căilor Ferate din țara noastră, trasat la Conferința Națională a P.C.R. din Octombrie 1915, ceferișții, conduși și educați de parțid însuflețiți de un cald patriotism, au obținut rând pe rând importante victorii, realizând în scurt timp după eliberarea țării noastre de către marea Armată Sovietică, nu numai refacerea liniilor, podurilor, materialului rulant, atelierelor și depourior, dar și îmbunătățirea și dezvoltarea acestora, ridicând instituția Căilor Ferate pe o treaptă mai înaltă. In anii de dezvoltare a economiei naționale pe drumul construirii bazelor socialismului în R. P. R., partidul și guvernul au acordat o mare atenție Căilor Ferate. Volumul investițiilor la Căile Ferate a crescut an de an. A sporit lungimea rețelei de cale ferată, s’a îmbunătățit rețeaua de telecomunicații, s’a mărit capacitatea de transport, a crescut capacitatea de producție a atelierelor, s’a îmbunătățit apreciabil parcursul zilnic al locomotivelor, rulajul vagoanelor, numărul mediu al vagoanelor încărcate zilnic. Volumul zonelor netre km, a crescut în 1952 mai mult decât dublu față de 1944. Succesele realizate au fost posibile datorită ajutorului frățesc, mul.Lateral, acordat de marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică. Ele sunt rezultatul muncii devotate a tuturor ceferiștilor. Cu toate succesele obținute de ceferiști, în activitatea Căilor Ferate mai sunt încă lipsuri serioase, care trebuiesc lichidate și greutăți importante, care trebuiesc învinse. La Consfătuirea ceferiștilor a reeșit că deși Căile Ferate au făcut un mare progres în ultimii 8 ani, totuși ținând seama de sarcinile pe care le pune dezvoltarea rapidă a economiei naționale, se constată o rămânere în urmă a ritmului de creștere a transporturilor pe calea ferată. Este necesară o îmbunătățire a circulației pe calea ferată; în perioadele de vârf ale anului transporturile se execută cu întârziere; regularitatea în circulație a trenurilor mai traduc mult îmbunătățită; calitatea reparațiilor și durata imobilizării materialului rulant in depouri și ateliere prezintă serioase lipsuri; procentul defectăr iilor în termen de garanție a locomotivelor și vagoanelor este mare, calea și telecomunicațiile au încă puncte slabe, iar stațiile și tri J•ațele prezintă numeroase locuri înguste; mecanizarea muncilor grele și de volum mare este încă insuficientă. In organizarea Căilor Ferate se constată serioase deficiențe. ........J Sistemul de salarizare nu mai corespunde noilor condiții de munică ale ceferiștilor. Problema locuințelor la calea ferată trebuie să constituie una din cele mai serioase preocupări. Pentru înlăturarea lipsurilor și a greutăților întâmpinate până acum și pentru ridicarea Căilor Ferate — cea mai importantă ramură de transport a țării — la nivelul cerințelor dezvoltării rapide a economiei naționale, Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Române și Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, frânelor cu compresoare de rezervă. 6. Pentru a asigura redeschiderea rapidă a circulației și descărcarea pieselor și utilajelor grele, se vor prevedea în planurile de investiții pe anii 1954-1955, 6 macarale cu aburi de 65—90 tone; pentru asigurarea continuității traficului se vor prevedea în planurile de investiții pe anii 1954— 1955, 5 pluguri de zăpadă cu a DEPOURILE DE ATELIERELE DE ZONA : 1. In vederea îmbunătățirii reparațiilor și reducerii imobilizării locomotivelor în depouri, Ministerul Căilor Ferate va lua, cel mai târziu până la 1 Iulie 1953, măsurile necesare pentru îmbunătățirea și respectarea proceselor tehnologice din depouri; va elabora până la 1 Octombrie 1953 instrucția de reparare a locomotivelor în depouri; va revizui și adapta la condițiile actuale normele de parcurs între spălări și intre reparațiunile generale. 2. Ministerul Căilor Ferate va introduce până la 1 Octombrie 1953 metoda gospodăririi socialiste la un număr de cel puțin 150 locomotive și o va extinde la încă 6 depouri, luând măsurile necesare ca în anul 1954 această metodă să fie introdusă la un număr de cel puțin 400 locomotive și la toate depourile mari și mijlocii. 3. Pentru punerea în funcțiune în cursul anului 1953 a depoului nou Dej Triaj și a remizei Cerna-vodă, Ministerul Industriei Metalurgice va asigura executarea până la 1 Octombrie 1953 a 2 plăci turnante de locomotive de 350 tone capacitate prevăzute în planul Ministerului Căilor Ferate. 4. In scopul asigurării alimentării cu păcură a locomotivelor, conform prevederilor din planul pe 1953 al Ministerului Căilor Ferate, se vor lua următoarele măsuri: — Ministerul Industriei Metalurgice va asigura executarea până la 1 Octombrie 1953 a 7 rezervoare metalice cu capacitate totală de 4.030 m.c. și a 4 pompe cu aburi pentru deservirea acestor rezervoare. — Comitetul de Stat al Aprovizionării va asigura ritmic în cursul anului 1953 tabla și țevăria necesară pentru echiparea cu instalațiuni de ars păcură a 459 locomotive, conform anexei Nr. 1. In planul de investiții pe 1954 al Ministerului Căilor Ferate se vor prevedea lucrările de amenajări de noi instalațiuni de descărcare, distribuire și depozitare a păcurei, buri și 3 mașini de îndepărtat revărsările de pământ peste linii. 7. Ministerul Căilor Ferate va prevedea în planul de modernizare de locomotive pe anul 1954 : — înlocuirea pompelor de aer cu o singură fază la locomotivele care deservesc trenurile de marfă pe linii principale, cu pompe de aer „Duplex“ ; — completarea cu vitezometre înregistratoare a parcului de locomotive. LOCOMOTIVE, REVIZIILE DE VAGOANE 5. In scopul lichidării strangularilor existente in ceea ce privește instalațiunile de pompare a apei pentru locomotive. Ministerul Industriei Metalurgice, Ministerul Industriei Chimice, Comitetul de stat al Planificării și Comitetul de stat al Aprovizionării, vor stabili în termen de 15 zile de la data prezentei Hotărîri posibilitățile de fabricare în țară a 50 pompe centrifuge prevăzute în planul pe 1953 al Ministerului Căilor Ferate, și vor asigura dotarea Căilor Ferate cu aceste pompe. Pentru asigurarea nevoilor viitoare și pentru îmbunătățirea și dezvoltarea necesară a instalațiunilor de alimentare cu apă, Ministerul Căilor Ferate va întocmi până la 1 Octombrie 1953, studiile de profilare a acestor instalațiuni 6. Ministerul Căilor Ferate va asigura până la 1 iulie 1953 întocmirea studiilor și proectelor pentru stațiile de spălare a vagoanelor de călători și marfă, asigurând, împreună cu Comitetul de Stat al Planificării, planificarea realizării acestora în cursul anilor 1954— 1955. 7. Se va asigura prin planul de investiții pe 1954 al Ministerului Căilor Ferate terminarea depourilor Timiș Triaj, Caransebeș, Dej și Craiova. 8. Pentru ridicarea capacității depourilor, atelierelor de zonă și reviziilor de vagoane, în raport cu creșterea transportului pe calea ferată, Ministerul Căilor Ferate va elabora până la 1 iulie 1953 programul profilării și dezvoltării depourilor, atelierelor de zonă și reviziilor de vagoane. Completarea și reînoirea utilajului din depouri și atelierele de zonă va fi realizată pe perioada 1954—1958. 9. Ministerul Căilor Ferate și Comitetul de Stat al Planificării vor prevedea în planul de investițți pe 1954—1935 sumele necesare pentru aprovizionarea și montarea a 6 cântare pentru locomotive la depourile de la reședința Direcțiilor Regionare. 10. Ministerul Energiei J Electic(continuare în pag. 2-a) HOTAR 5RI A Consiliului de Miniștri ai R. P. R. și a Comitetului Central al P. M. R. cu privire la îmbunătățirea muncii și ridicarea Căilor Ferate la nivelul dezvoltării rapide a economiei naționale a R. P. R. și cu privire la ridicarea nivelului de trai al ceferiștilor ©