Zori Noi, iulie-septembrie 1953 (Anul 6, nr. 1761-1839)

1953-07-01 / nr. 1761

ANUL VI NR. 1761 MIERCURI 1 IULIE 1953 4 PAGINI 20 BANI Pentru buna desfășurare a adunărilor generale ale cooperativelor de aprovizionare și desfacere In întreaga regiune se desfășoară adunări pentru alegerea împuterniciților care vor participa la adunările generale ale cooperativelor de aprovizionare și desfacere. Adunările generale ale membrilor cooperatori pentru alegerea noilor organe de conducere și dezbaterea noilor statute constitue un eveniment de mare însemnătate în viața cooperativelor, ele constituind un prilej de trecere în revistă a realizărilor obținute de cooperativele sătești, de analiză a deficiențelor și de antrenare a masselor de cooperatori la dezbaterea tuturor problemelor ce privesc activitatea cooperativelor. Aceste adunări sunt menite să contribue la îmbunătățirea activității cooperativelor de aprovizionare și desfacere și la dezvoltarea schimbului de mărfuri dintre oraș și sat. Potrivit învățăturilor cuprinse în Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la îmbunătățirea activității cooperației de aprovizionare și desfacere, adunările pentru alegerea împuterniciților și adunările generale ale cooperativelor trebue să se desfășoare în condițiile unei largi și susținute munci politice de lămurire și educare a massei de cooperatori asupra rolului important al cooperației în lupta partidului și a clasei muncitoare pentru îngrădirea elementelor capitaliste, pentru ridicarea bunei stări materiale și culturale a țărănimii muncitoare, pentru făuirea unei vieți luminoase și îmbelșugate celor ce muncesc. Acolo unde conducerile cooperativelor, îndrumate de Uniunile raionale și organizațiile de partid și sprijinite de către sfaturile populare, sindicate și organizațiile U.T.M., au pregătit temeinic adunările, au dus o susținută muncă pentru ca un număr cât mai mare de cooperatori să ia parte la adunări, acestea s-au desfășurat în bune condițiuni și și-au atins scopul. La adunarea pentru alegerea împuterniciților din comuna Brăiești, raionul Dorohoi, de pildă, un mare număr de cooperatori și țărani muncitori necooperatori, invitați, au arătat realizările cooperativei în domeniul schimbului dintre oraș și sat, criticând totodată lipsurile consiliului de conducere și făcând propuneri în vederea dezvoltării și întăririi cooperativei. Succese frumoase în munca de mobilizare a maselor de cooperatori la adunările de alegere a împuterniciților au obținut și cooperativele din comunele Vama și Frumosul (Câmpulung), Rădăuți (Darabani), satul Tudor Vladimirescu (Săveni) și altele. Nu peste tot s-a dat însă atenția cuvenită adunărilor pentru alegerea împuterniciților. In raionul Rădăuți, de exemplu, la adunările care au avut loc nu au participat decât cca. 60 la sută din numărul cooperatorilor. La adunarea pentru alegerea împuterniciților din comuna Vicov de Jos au participat doar 230 cooperatori, iar conducerea cooperativei, pentru a duce în eroare pe cei care ar încerca să conteste desfășurarea statutară a adunării, a hotărît ca în procesul verbal încheiat cu ocazia adunării să se treacă ca participanți 475 cooperatori. La Argel (Câmpulung), din cauza proastei organizări, darea de seamă s-a ținut în fața unui număr nestatutar de participanți. Nepregătite temeinic, unele adunări ca cele care trebuiau să aibă loc în comunele Hudești și Păltiniș (Darabani) au fost amânate. Vinovată de lipsurile ce s'au manifestat în organizarea și desfășurarea adunărilor pentru alegerea împuterniciților este și comisia regională de organizare în frunte cu tov. Chirilă Constantin care nu s-a străduit să îndrume și să controleze îndeaproape pregătirea adunărilor. Uniunile raionale, îndrumate și sprijinite de comitetele raionale de partid, răspund de buna organizare a adunărilor. Ele au datoria de a sprijini efectiv conducerile cooperativelor și de a veghea ca adunările să se desfășoare potrivit statutului. Comitetele raionale de partid, organizațiile de bază de la sate și comitetele executive ale sfaturilor populare sunt datoare să dea o mare atenție adunărilor pentru alegerea împuterniciților cât și adunărilor generale ale cooperativelor, acestea constituind un bun prilej de strângere a legăturilor organelor de partid și de stat cu massele. Agitatorii, membrii de partid, deputații, trebue să desfășoare o susținută muncă politică în rândurile țăranilor muncitori, îndrumându-i să participe la întreaga activitate a cooperativelor. Deasemeni, trebue larg popularizată în rândurile țărănimii muncitoare recenta Hotărîre a partidului și guvernului care acordă producătorilor agricoli înlesnirea de a-și valorifica prin cooperative, sau de a vinde pe piață prisosul de produse, imediat ce și-au predat cotele de colectare, fără a mai fi nevoit să aștepte realizarea planului de colectări pe raion sau comună. Buna pregătire și desfășurare a adunărilor pentru alegerea împuterniciților cât și a adunărilor generale trebue să constitue pentru Uniunile raionale, conducerile cooperativelor, organizațiile de bază și sfaturile populare, un minunat prilej de a intensifica munca politică pentru atragerea de noi membri în cooperative, de a îndruma țăranii muncitori să-și achite obligațiile lor patriotice față de stat, să dezvolte schimbul de mărfuri dintre oraș și sat, de a ridică vigilența cooperatorilor și a celorlalți țărani muncitori împotriva uneltirilor chaburilor care vor încerca să se strecoare în cooperative. Luptând pentru buna desfășurare a adunaților generale ale cooperativelor vom obține noi succese în îmbunătățirea aprovizionarii oamenilor muncii de la orașe și sate, în întărirea alianței dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare. In acest număr: • Retribuirea muncii în gospodăria agricolă colectivă (pag. 2-a). • Munca de difuzare a presei în raionul Săveni (pag. 2-a). • In raionul Suceava trebue să fie intensificată agitația vizuală în cinstea Festivalului (pag. 3-a). • Comitetul executiv al sfatului popular raional Gura Humorului, fruntaș în lupta pentru îndeplinirea planului de transport a lemnului de lucru (pag. 3-a). • Capitala Patriei noastre se pregătește intens în vederea Festivalului (pag. 4-a). • Comunicatul Ministerului de Finanțe al U.R.S.S. (pag. 4-a). Pe întinsul regiunii noastre Urmează îndemnul partidului Colectiviștii din Săveni l-au trimis la Congresul fruntașilor din gospodăriile agricole colective pe comunistul C. Aciobotăriței, unul dintre cei mai harnici colectiviști. După ce s-a întors de la Congres, C. Aciobotăriței a povestit pe larg tovarășilor săi cele văzute și auzite de el. Despre cuvântarea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej însă, nu-i zi în care C. Aciobotăriței să nu stea de vorbă cu colectiviștii. Intr’una din adunările generale în care s’a desbătut planul în vederea strângerii recoltei, tov. Aciobotăriței a reamintit sarcina colectiviștilor de a lupta pentru o producție sporită de cereale chiar din acest an. Organizația de bază din gospodărie s’a preocupat în așa fel de popularizarea cuvântării conducătorului partidului încât nu-i colectivist să n’o cunoască. Cuvântarea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej însuflețește în muncă pe colectiviști. Culturile de porumb, floarea soarelui, sfeclă de zahăr cât și cele de la grădina de legume și zarzavaturi au fost prășite și a doua oară. Din zi în zi lanul de grâu se îngălbenește, iar spicele pline de rod se îndoaie. Sunt semne că zilele strânsului recoltei nu-s departe. Pentru a nu pierde nici un bob din recolta acestui an, colectiviștii s-au pregătit mai bine ca oricând. Carele, jugurile, hamurile,, furcile, greblele și alte unelte agricole sunt pregătite. Magazionerul I. Pomârleanu a curățat și desinfectat magazia de cereale, a pregătit sacii, etc. In muncile de întreținere a culturilor și de pregătire a campaniei de vară s’au evidențiat colectiviștii Șt. Dumitriu, P. Burduja, D. Dulhasm, Șt. Mănos, M. Zagani,A. Coralia și alții. F. BURDUJA corespondent A început secerișul orzului Din conferințele ținute la căminul cultural, țăranii muncitori din satul Vicoleni, raionul Săveni, au învățat că culesul e o treabă de sezon ce nu poate să aștepte. Zilele trecute, pe terenul gospodăriei anexe a Spitalului din Ungureni s-a secerat orzul de toamnă de pe 1 ha. In acelaș timp a început seceratul orzului și în satul Vicoleni. Cel dintâi care a recoltat orzul a fost deputatul Florea Cristescu, care a secerat orzul de pe 50 ani. Deasemeni a secerat orzul fiul deputatului Florea Cristescu, Gh. Cristescu. In curând seceratul orzului va începe în întreaga comună. I. CIOBANU corespondent Angajamentele colectivului de muncă de la Herghelia din Rădăuți Zilele trecute, muncitorii, tehnicienii și funcționarii de la Herghelia de stat din Rădăuți au analizat succesele obținute până în prezent în sectorul vegetal și în sectorul animal, însuflețiți de cuvântarea tovarășului Gh. Gheorghiu- Dej la Congresul fruntașilor din gospodăriile agricole colective și hotărîți să respecte întocmai sarcinile trasate de Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la campania de vară, colectivul de muncă de la Herghelia din Rădăuți și-a luat noi angajamente în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August și a Festivalului Mondial al Tineretului și Studenților. Astfel, muncitorii, tehnicienii și funcționarii de la Herghelia din Rădăuți s-au angajat să-și îndeplinească planul anual de producție în 11 luni, să termine lucrările campaniei agricole de vară cu 5 zile înainte de termen, să depășească planul de producție la cereale cu 8 la sută și la plante de nutreț cu 4 la sută. Deasemeni, ei s-au angajat să ridice productivitatea muncii cu 5 la sută față de plan, să reducă cu 2 la sută prețul de cost, să depășească planul la mânji la herghelie înțărcați, cu 20 la sută, iar la purcei înțărcați cu 1 la sută. In scopul realizării angajamentelor se va extinde folosirea metodei stahanovistului sovietic N. Brediuc la treeriș și a stahanovistului I. Buneev la desmiriștit, iar în sectorul animal vor fi extinse metodele de lucru ale crescătorilor de animale din U.R.S.S. Cu obiectivele de mai sus, colectivul de muncă de la Herghelia din Rădăuți a chemat la întrecere Hergheliile de la Todireni-Trușești și de la Lucina-Câmpulung. Crește numărul echipelor artistice în cinstea Festivalului Festivalul Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie a prilejuit o puternică intensificare a activității artistice în regiunea noastră. Repertoriile echipelor artistice sunt zi de zi îmbogățite, iau ființă noi echipe artistice, care pregătesc în cinstea Festivalului programe deosebite. Din ziua în care s-a aflat vestea că cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților se va desfășura la București și până în prezent, pe întinsul regiunii au fost organizate echipe noi de amatori ai cântecului și jocului la căminele culturale din Sucevița: Marginea (raionul Rădăuți), Valea Glodului, Poiana Budeanului, Cornul Luncii, Mălini, Lămășeni (raionul Fălticeni), Dângeni (raionul Trușești), Mânăstireni, Dracșani, Zăicești, Gorbănești (raionul Botoșani) și multe altele. O largă acțiune de muncă voluntară în raionul Darabani Tinerii din raionul Darabani întâmpină măreața sărbătoare a păcii și prieteniei — cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților — printr’o intensă acțiunea de muncă voluntară. • Îndrumați de organizațiile de partid, tinerii din raionul Darabani în frunte cu atemiștii, au reușit să efectueze până acum 20.498 dre muncă voluntară. Au fost curățate 379 ha. izlaz și s-au amenajat terenuri sportive pe o suprafață de 7.200 m.p. Deasemeni, tinerii au privit prin muncă voluntară culturile de pe 50 ha. și au distrus 560 cuiburi de ciori. Urmând exemplul comuniștilor, tinerii din raionul Darabani au mai curățat prin muncă voluntară 3.060 m. 1. șanț, au desfundat și reparat 56 poduri și podețe, au construit un pod și au reparat 2.030 m. L drum. Deasemeni, au fost săpate 3.000 gropi pentru plantări de puieți.