Zori Noi, ianuarie-martie 1954 (Anul 7, nr. 1917-1990)

1954-01-01 / nr. 1917

> FROtETÂRl Pm TO&ÎS ȚAS&*, ONÎȚÎ-VX! 0ROM AI COMIT FRIUJS RESIONAL PI»JISUfiAYASI AI SFĂTUI POPULAR RESIONÂRI ANUL VIII NR. 1917 VINERI 1 IANUARIE 1954 4 PAGINI 20 DANI Un an de noi biruințe F Iată-nepășind în pragul noului an. La întretăierea anilor, oamenii din toate colțurile lumii, privesc înapoi la anul ce a trecut și în acelaș timp simt mai puternic ca oricând năzuințele lor de viitor. Peste năzuințele și dorințele milioanelor de oameni, oricât de diferite iar fi ele, un gând și o dorință va înconjura lumea, o dorință de care depind toate visurile ce le nutresc oamenii. PACEA. In clipele când această dorință va cuprinde omul, oriunde ar fi el, el își va îndrepta cu încredere gândurile și privirile sale spre răsărit și în afundul zărilor el va zări steaua strălucitoare a Cremlinului printre alte mii de stele și cu litere mari, strălucitoare atârnate ,parcă pe boltă cuvântul drag lui turor „Mir“. Ecoul luptei pentru pace a popoarelor, în fruntea cărora pășesc popoarele Uniunii Sovietice se face puternic auzit. Lumea vrea să scape de coșmarul războiului și de aceea toți oamenii cinstiți doritori de pace au primit cu satisfacție Declarația Guvernului Sovietic în legătură cu discursul rostit de președintele S.U.A., Eisenhower, în Adunarea Generală a O.N.U. Declarația a trezit încrederea maselor că numai calea indicată de Uniunea Sovietică poate feri omenirea de distrugeri și să facă ca această descoperire genială a științei — energia atomică — să servească nu morții, ci vieții, progresului. In anul care s-a scurs oamenii muncii din regiunea noastră, ca și din întreaga țară și-au închinat forța și capacitatea lor de muncă în scopul transpunerii în viață a programului de măsuri economice adoptat de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19—20 August pentru ridicarea necontenită a nivelului de trai material și cultural al celor ce muncesc. Antrenați în întrecerea socialistă muncitorii, tehnicienii și funcționarii din peste 70 de întreprinderi din regiunea noastră lucrează din primele zile ale lunii Decembrie în contul anului 1954, întreprinderi ca uzinele textile „Moldova“ din Botoșani, „Prodskment“-Burdujeni, „21 Decembrie”Rădăuți, etc. au sporit simțitor producția bunurilor de larg consum, și-au îmbunătățit sortimentele pentru a face față cerințelor mereu crescânde ale maselor. Aceste succese au fost posibile datorită avântului creator în producție al mainelor din rândul cărora aproape 3000 sunt fruntași în producție, 425 stahanoviști, iar peste 9000 muncitori folosesc înaintatele metode de muncă sovietice.Regiunea noastră s-a transformat într-un vast șantier. In decursul acestui an au fost construite zeci de noi clădiri de interes social-cultural, cluburi, cămine culturale, dispensare, școli, locuințe individuale. Pretutindeni, fie materialele de construcție, sau postamentele și schelele, indică locul unde vor fi ridicate noi construcții. Muncitorii combinatului forestier „A 5-a aniversare a R.P.R.“ din Fălticeni vor păși în lunile de primăvară în noul lor club modern tot așa cum seci de familii de muncitori de la Dorna Foresta și din alte locuri se vor muta în locuințele individuale în construcție, etc. In regiunea noastră în acest an se vor construi noi fabrici textile și de alte produse de larg consum, unitățile industriale vor fi înzestrate cu mașini moderne ca și unele centre de exploatare forestieră. Vor fi atrași spre fabrici și uzine sute de alți oameni ai muncii, munca fizică va fi simțitor ușurată. Și agricultura a dobândit succese importante. A crescut producția agricolă la hectar, îndeosebi in gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole colective și întovărășirile de lucrare în comun a pământului, și odată cu aceasta nivelul de trai al țăranilor muncitori. Cele 60 gospodării agricole colective din regiunea noastră și-au dezvoltat ramurile anexe și în special creșterea vitelor, grădinile de zarzavaturi și legume. Odată cu aceasta a sporit valoarea zilei-muncă a colectiviștilor. Creșterea producției industriale și agricole a făcut să crească consumul maselor. Creșterea permanentă a nivelului de trai al celor ce muncesc, avântul construcției de locuințe, realizările în domeniul sanitar, în domeniul învățământului public, în cultură vorbesc ca pilde vii, trăite de fiecare om al muncii că bunăstarea poporului muncitor este țelul politicii partidului și guvernului. Regimul nostru de democrație populară se întărește pe zi ce trece, spre fericirea oamenilor muncii. Patria noastră este un factor activ în lupta pentru pace în marele lagăr al păcii și al socialismului în fruntea căruia pășește ziditoarea comunismului — Uniunea Sovietică. Cu totul alt tablou se prezintă în lumea capitalistă, încurcându-se în contradicții de nerezolvat cercurile agresive caută ieșire prin pregătirea unui nou război mondial. In ciuda faptului că agresorii au fost siliți să încheie armistițiul din Coreea, că avântul crescând în luptă al partizanilor păcii împiedică pregătirea unui nou război mondial, cercurile agresive uitând lecțiile pe care le-i a primit agresorii în cel de al doilea război mondial fac sforțări pentru organizarea „armatei europene“ și a așa zisei „comunități defensive europene“. Uriașele cheltuieli militare, reducerea producției de pace adâncesc mizeria și foametea în care se sbat milioane de oameni din țările capitaliste și le ridică la luptă împotriva guvernelor lor vândute dolarului, pentru pace, pentru democrație, pentru independență națională. Tot mai mulți oameni ai muncii strânși in jurul partidelor comuniste și muncitorești își exprimă hotărîrea să nu ridice niciodată armele împotriva popoarelor Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară. Pentru anul 1954 se deschid oamenilor muncii noi perspective în lupta pentru pace și socialism în lumea întreagă. In condițiunile păcii, pentru poporul nostru se deschid noi perspective în opera de construire a socialismului. Poporul nostru va construi noi fabrici, noi uzine, va extinde lucrările de electrificare a orașelor și satelor, va lupta pentru îndeplinirea planului de stat în cel de al patrulea an al cincinalului. Atenția principală a oamenilor muncii este îndreptată spre creșterea producției agricole la hectar și a sporirii șeptelului, a producției industriei ușoare și alimentare în scopul creierii unui belșug de produse de larg consum care să asigure o creștere considerabilă a nivelului de trai a celor ce muncesc. Poporul nostru știe că va întâmpina greutăți care vor trebui învinse printr-o luptă continuă și o vigilență sporită. Insă perspectivele mărețe care devin pe zi ce trece mai palpabile, încrederea lui în conducerea justă a partidului fac ca poporul nostru să pășească hotărît pe drumul construirii socialismului, cu siguranța că greutățile mersului nostru înainte vor fi învinse și că va birui în lupta pe care o duce pentru fericire și bunăstare, înainte pe acest drum într'un nou an înainte spre noi realizări ale muncii patriotice pentru triumful păcii și socialismului. Către TELEGRAMĂ Comitetul Central al Partidului Comunist din India Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român trimite un cald salut frățesc celui de al 3-lea Congres al Partidului Comunist din India. Oamenii muncii din R.P.R. privesc cu simpatie lupta unită a maselor din India pentru apărarea intereselor lor vitale, împotriva mizeriei. Ei urmăresc cu viu interes lupta neobosită a Partidului Comunist din India pentru formarea unui front unic democratic, pentru crearea unei strânse alianțe între clasa muncitoare și țărănime, sub conducerea clasei muncitoare, pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale oamenilor muncii. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român urează Partidului Comunist din India deplin succes în lucrările Congresului și în lupta pentru pace și independență națională. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN La mulți ani, 3 • tovarăși ! Ședința plenara a C.C. al P.M.R. Zilele acestea a avut loc ședința plenară a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român. Ascultând expunerea tovarășului Gh. Apostol cu privire la „Măsurile în vederea dezvoltării creșterii animalelor în anii 1954-1956 ai R.P.R.“, plenara a aprobat în unanimitate programul de măsuri prezentat și a hotărît să recomande Consiliului de Miniștri de a-1 supune celei de a 2-a sesiuni a Marii Adunări Naționale a R.P.R. Cea de a 2-a sesiune a Marii Adunări Naționale și-a încheiat Miercuri lucrările Pe banca prezidiului au luat loc membrii Prezidiului Marii Adunări Naționale in frunte cu tovarășul dr. Petru Groza. Pe banca ministerială au luat loc tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chișinevschi, Gheorghe Apostol, Chivu Stoica, Miron Constantinescu, Petre Borilă, D. Petrescu, general-locotenent Alexandru Drăghici, S. Bughiici și alți membri ai guvernului. La discuțiile în legătură cu raportul la proiectul de lege privitor la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor pe anii 1954 - - 1956 au luat cuvântul deputații: Stan Gheorghe, Nicolae Ccocan, Teodor Tomoioagă, Romulus Zaroni, G. Pruteanu, Petre Dragoescu, Nicolae Popescu, Ignațiu Gall, Vasile Lixandru, Onofrei Buliga, Elena Vodă (Viorel), Gavrilă Popa, Vasile Bírta, Vasile Mateescu. După raportul comisiei de propuneri legislative prezentat de deputatul Miron Belea, Marea Adunare Națională a votat proiectul de lege pe articole. Proiectul de lege privitor la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor pe anii 1954—1956 în R.P.R., a fost apoi supus votului Marii Adunări Naționale, în întregul lui, fiind adoptat în unanimitate. Marea Adunare Națională a votat apoi proiectul de lege pentru modificarea articolelor 43 și 50 din Constituția R.P.R. Aceste modificări au fost necesare pentru a pune în concordanță prevederile Constituției R.P.R. cu măsurile luate pentru contopirea unor ministere și a unor comitete de stat care conduceau ramuri înrudite ale economiei naționale, ale culturii și ale administrației de stat. Marea Adunare Națională a eliberat din funcția de membru al Prezidiului Marii Adunări Naționale pe deputatul Ioan Rab în urma numirii sale în funcția de prim locțiitor al ministrului construcțiilor și industriei materialelor de construcții, și a ales ca membru al Prezidiului pe deputatul Gheorghe Vidrașcu. Tov. Constantin Pârvulescu, președintele Marii Adunări Naționale, a rostit apoi cuvântul de închidere a sesiunii subliniind importanța lucrărilor ei. (Agerpres) Adunarea festivă de la Suceava consacrată celei de a 6-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române Cea de a 6-a aniversare a proclamării Republicii Populare Române, eveniment de uriașă însemnătate în istoria poporului nostru a fost sărbătorită cu deosebită bucurie de către oamenii muncii din regiunea noastră. La Suceava, Miercuri seara, in sala casei de cultură „Ciprian Porumbescu“ a avut loc cu acest prilej o adunare festivă organizată de comitetul regional de partid comitetul executiv al sfatului popușilar regional Suceava. La adunare au participat un mare număr de oameni ai muncii stahanoviste și s fruntași în producție, activiști ai organelor de partid și de stat, militari, elevi, gospodine. In fața celor prezenți a luat cuvântul tov. Chetraru Nicolae, prim vicepreședinte al comitetului executiv al sfatului popular regional, care a vorbit despre „6 ani de la proclamarea Republicii Populare Române“. Participanții au subliniat cu aplauze prelungite pasagiile din cuvântare care se refereau la minunatele victorii cucerite de poporul nostru muncitor în anii regimului democrat-popular sub conducerea înțeleaptă a partidului. Adunarea festivă în cinstea celei de a 6-a aniversări a R.P.R. a constituit o puternică demonstrație a hotărîrii oamenilor muncii de a merge mereu înainte, sub steagul glorios al partidului pe drumul construirii socialismului, pe drumul victoriei cauzei păcii în întreaga lume A urmat apoi un bogat program artistic prezentat de ansamblul de cântece „Ciprian Porumbescu“ al sfatului popular regional și alte formațiuni artistice.