Zori Noi, aprilie-iunie 1954 (Anul 7, nr. 1991-2066)

1954-04-01 / nr. 1991

iggr l°Ü6M AiCOMITETUUIIRÍ6I8N/U. EmSUKAVASIALSMTULUIRnPIIIanBFmnHtiț ANUL VIII Nr. 1991 JOI 1 APRILIE 1954 4 PAGINI 20 BANI Pentru intensificarea muncii de agitafie în vederea popularizării metodelor agrotehnice Sporirea producției în agricultură este în perioada actuală sarcina cea mai arzătoare care stă "in fața" întregului popor muncitor, de care depinde în mare măsură dezvoltarea economiei naționale a țării noastre și a ridicării nivelului de trai a celor ce muncesc. Chezășia succesului în lupta pentru sporirea producției agricole la hectar, constă în folosirea și respectarea regulilor agrotehnice. In multe sate sînt țărani muncitori fruntași, care lucrîind pămîntul după regulile agrotehnice, au obținut în anul trecut recolte de 2—3 ori mai mari decît cele realizate în mod obișnuit în acele lociuri. Țăranul muncitor I. Cojocaru din comuna Liteni raionul Fălticeni, folosind metodele agrotehnice avansate a obținut o recoltă de 3.400 kg. porumb hectar, țăranul muncitor N. Rolatarii din comuna Todirești raionul Suceava, însămînțînd în mustul, zăpezii, a obținut 3.450 kg. orz la hectar, iar colectiviștii din comuna Schela-Suceava au obținut de pe 12 ha. cultivate cu cartofi o producție medie de 25.000 kg. la hec h. Asemenea exemple de fruntași în obținerea unei recolte bogate, există în fiecare sat. Ele ne dovedesc că sunt posibilități de realizare a unor recolte sporite la hectar. Sarcina popularizării fruntașilor recoltelor bogate și a folosirii metodelor înaintate de muncă în agricultură, revine organizațiilor de bază ale partidului, de la sate, din gospodării agricole colective, gospodării ale statului,, S.M.T., etc. Ele au datoria de a îndruma și mobiliza masele de țărani muncitori la aplicarea regulilor agrotehnice, în scopul realizării unor recolte îmbelșugate. Considerînd asigurarea și executarea în bune condițiuni a lucrărilor agricole de primăvară, precum și răspîndirea metodelor înaintaie de lucru folosite de fruntașii recoltelor bogate, ca principala lor sarcină, organizațiile de bază din comunele Milișăuți, Sînta Mare, Comănești,Liteni, Forăști, Romanești, Todirești, G.A.C. Vlăsimești. G.A.C. Coțușca și multe altele, au desfășurat o muncă vie, concretă, în vederea mobilizării țăranilor muncitori la aplicarea în viață a hotărîrii guvernului și partidului cu privire la campania agricolă de primăvară. In comunele Liteni raionul Fălticeni, și Românești raionul Trușești, de pildă, organizațiile de bază în vederea pregătirii la timp și în bune condițiuni a lucrărilor agricole de primăvară și a îndrumării țăranilor muncitori spre folosirea metodelor avansate de lucrai în agricultură, folosesc din plin toate formele de agitație politică de masă. Astfel, organizațiile de bază au mobilizat țăranii muncitori la diferite conferințe cu caracter agrozootehnic ținute în cadrul căminelor culturale. La gazetele de perete se scriu diferite articole prin care se explică importanța și necesitatea aplicării regulilor agrotehnice în scopul sporirii producției agricole la hectar. Agitația vizuală de asemenea, este axată pe sarcinile campaniei agricole de primăvară. Agitatorii, înșiruiți de către secretarii organizațiilor de bază și repartizați pe grupe de case, popularizează în rândul țăranilor, muncitori metodele înaintate de muncă. Există însă destule comune și sate unde organizațiile de bază nu desfășoară o muncă rodnică în vederea popularizării regulilor agrotehnice, cum sînt de pildă, organizațiile de bază din comunele Vorniceni-Săveni, Dersca-Dorohoi, Ilișești-Gura Humorului Adîncata- Suceava, Satu Mare-Rădăuți, Vlădeni-Botoșani și altele. Știind că succesul în lupta pentru recolte bogate depinde în cea mai mare măsură de munca de agitație politică de masă, organele și organizațiile de partid trebuie să ia deîndată toate măsurile posibile în vederea îndrumării și mobilizării țăranilor muncitori la executarea lucrărilor agricole de primăvară, la timp și în condițiuni bune. Fie trebuie să explice țăranilor muncitori importanța aplicării regulilor agrotehnice, în scopul obținerii unei recolte sporite, în speciali la porumb, cartofi, sfeclă de zahăr, floarea soarelui, etc. Organizațiile de bază de la sate trebuie să folosească toate formele de agitație politică de masă, conferințe, munca de la om la om, gazetele de perete, lozinci, panouri, etc., în vederea popularizării metodelor avansate de lucru în agrcultură. De asemenea, organizațiile de bază de la sate trebuie să inițieze și să conducă întrecerea patriotică a țăranilor muncitori, între sate și comune, precum și întrecerea socialistă în gospodării agricole colective, gospodării de stat și S.M.T. de In perioada actuală, organizațiile bază sătești, trebuie să acorde o atenție deosebită instruirii săptămînale a colectivelor de agitatori, cu probemele agrotehnice și să-i repartizeze pe grupe de case pentru a-și desfășura munca de agitație în rîndul țăranilor muncitori. Comuniștii trebuie să devină campionii introducerii metodelor agrotehnice, avansate; toți membrii de partid care activează în domeniul agriculturii să-și însușească, să cunoască metodele agrotehnice și să învețe pe țăranii muncitori că numai prin folosirea metodelor de muncă avansate, se pot realiza sporuri mari de producție agricolă la hectar. Desfășurînd larg munca de agitație politică de masă, în vederea obținerii unei recolte îmbelșugate, vom contribui astfel la măreața luptă pentru îmbunătățirea nivelului de trai a celor ce muncesc. nord președintele (pag. 4-a). — ------ In acest număr----------- — In sprijinul agriculturii (pag. 2 a). — Informații de partid (pag. 3-a). — Să sporim producția de porumb (pag. 3-a). — Sosirea la Berlin a delegației P.C.U.S. la cel de al IV-lea Congres al partidului Socialist Unit din Germania (pag. 4-a). — Adunări de protest împotriva procesului Intentat lui André BonComitetului Elvețian de luptă pentru pace Sporirea producției agricole, cauza întregului popor muncitor Chemarea la întrecere patriotică a țăranilor muncitori cu gospodării individuale din comuna Romanești raionul Trușești Din inițiativa organizației de bază și a comitetului executiv al sfatului popular comunal, de curînd a avut loc în comuna Romanești din raionul Trușești, o adunare obștească în cadrul căreia s-a discutat sarcinile ce revin oamenilor muncii din agricultură în lupta pentru creșterea producției medii la hectar. Cu acest prilej, președintele comitetului executiv al sfatului popular, tov. Ion Moldoveanu, a vorbit despre succesele obținute de piinii țărani muncitori din comună în lupta pentru sporirea producției agricole. Vorbitorul a dat exemple de țărani muncitori care lucrînd pămîntul așa după cum spune agrotehnica, au realizat producții de două ori și de trei ori mai mari decât producția medie pe comună, la toate culturile. Președintele a arătat că comuna RomărmșU, *.*. imina frunîntașă în toate campaniile agricole din anul trecut, sunt posibilități de a spori producția la hectar, lucru dovedit de experiența fruntașilor recoltelor bogate. Apoi, președintele comitetului executiv al sfatuilui popular a vorbit despre felul în care s-au pregătit țăranii muncitori din comună pentru însămînțările de primăvară și despre succesele obținute în primele zile prielnice lucrului la cîmp. Agronomul Aurel Nenu, de la secția agricolă a sfat popular raional, a arătat țăranilor muncitori cure pot lupta ,pentru a spori producția agricolă la hectar. El a arătat că aplicarea regulilor agrotehnice este chezășia recoltelor bogate. Au luat apoi cuvîntul numeroși țărani muncitori chemîndu-se la întrecere patriotică unii pe alții pentru a executa la timp și în bune condițiuni lucrările agricole de cit și cele lucrări agricole de peste an în vederea obținerii unei producții sporite. Chemările la întrecere s-au făcut apoi între grupuri de case și între satele din comună. Printre țăranii muncitori care au luat cuvîntul au fost și Ștefan Pădure, Ilie Brițcu, Gheorghe Rîmbu și alții. După chemările la întrecere între gospodării, grupuri de case și sate, țăranul muncitor Grigore Alistar, a propus adunării obștești să cheme la întrecere patriotică toate comunele din regiunea Suceava pentru a munci din toate puterile și cu toată priceperea în vederea sporirii producției la hectar și a obține recolte mari la pricipalele culturi agricole, îndeosebi la grîu, porumb, cartofi, sfeclă de zahăr, floarea soarelui, etc. Propunerea a fost susținută de numeroși participanți la adunare. Redăm, mai jos angajamentele țăranilor muncitori. Către țăranii muncitori din satele regiunii Suceava: „Noi țăranii muncitori cu gospodării individuale din comuna Românești, raionul Trușești, hotărîți de a traduce în viață sarcinile trasate de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din august 1953 cu privire la dezvoltarea agriculturii și sporirea producției la hectar, în scopul asigurării aprovizionării oamenilor muncii de la orașe și sate cu produse agrio-alimentare și industriei cu materii prime și urmînd îndemnul participanților la consfătuirea pe țară a fruntașilor în producție la cultura porumbului, cartofului și a sfeclei de zahăr, ne luăm următoarele angajamente: — Să sporim producția medie planificată la hectar pe comună cu 300 kg., la grîu, cu 400 kg. la porumb, cu 1.500 kg. la cartofi, cu 3.000 kg. la sfeclă de zahăr, cu 400 kg. la floarea soarelui, cu 150 kg. la orz, etc. In acest scop: 1) vom grapa de îndată ce pămîntuil s-a svîntat — semănăturile și arăturile de toamnă — după indicațiile agronomilor; 2) vom aduna și căra pe ogoarele noastre cu mai multe îngrășăminte; 3) vom executa la timp și în bune condițiuni arăturile și semănăturile de primăvară; 4) vom însămînța numai semințe de soi, curățate și tratate; 5) vom folosi din pitoatelajele și uneltele în vederea terminării insămînțăriilor și a celorlalte lucrări agricole de primăvară în termenul optim. Țăranii muncitori care vor termina însămînțările mai repede vor ajuta pe țăranii muncitori fără atelaje; 6) voim folosi pe scară cît mai largă metoda semănatului în cuiburi așezate în pătrat, la porumb, cartofi, floarea soarelui și alte culturi prășitoare; 7) vom da urmare atenție îngrijirii culturilor și în special a griului și porumbului; la porumb vom face cel puțin 3 prașile și nu vom face mușuimoatul; 8) La toate muncile agricole ,de primăvară precum și celelalte lucrări pînă la recoltare vom urma; sfaturile inginerilor și tehnicienilor agronomi respectind întocmai regulile agrotehnice, din In numele țăranilor muncitori comuna Romanești, raionul Trușești, ION GH. ASULTANEI, MOLDOVEANU, ALEXANDRU BURLACU, DUMITRU VATRAIANU, MIHAI GHERASIM, GRIGORE TIMOFTE, GHEORGHE RIMBU, PETRE GIRLA. Desfășurarea campaniei agricole de primăvară în raionul Fălticeni Timpul prielnic din ultimele zile a permis și țăranilor muncitori din comuna Dolhești, raionul Fălticeni să iasă la arat și însămînțat. In primele două zile de lucru Luptînd pentru executarea însămmînțărilor la timp și în bune condițiuni, țăranii muncitori din comuuna Preutești, raionul Fălticeni, au ieșit cu însuflețire pentru : Odată cu svîntarea pămîntului, țăranii muncitori din comuna Bfîrtop, raionul Fălticeni, au început arăturile și însămînțările de primai mulți țărani muncitori au arat și însămânțat 7 ha. cu orz și 5 ha. cu ovăz. Comuniștii I. Auitoaie, Gh. Cioroaia, țăranii muncitori V. Albii, * executa însaimînțările de primăvară. Folosind timpul prielnic de pînă acum, țăranii muncitori au însămînțat 38 ha. cu orz și 20 ha. cu ovăz. Printre primii care au măvară. Pînă în prezent ei au arat și însămînțat o suprafață de peste 5 ha. Fruntaș la însămînțări este co-Andrei Curcă și alții au fost primii din comună care au ieșit la arat și însămînțat. IANCU BUIUM corespondent ieșit la munca cîimpului se numără țăranii muncitori Gh. Ciupercă, C. St. Prisacaru, C. Mihăilă și alții. munistul Constantin Simiraș care a însămînțat cu orz 40 ani și țăranii muncitori Gh. Potlog care a însămînțat 60 ani, Gh. Moroșan 50 an, etc. ’