Zori Noi, iulie-septembrie 1954 (Anul 7, nr. 2067-2140)

1954-07-01 / nr. 2067

* PROLETARI DUS TOATE ȚĂRILE, ONIȚI-VX * , mm AI COMITETUUI REGIONALE SUCEAVA ȘI AI SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL VIII NR. 2067 JOI 1 IULIE 1954 4 PAGINI 20 BANI In cinstea glorioasei aniversări, și sporim întrecerea în agricultură Pe întinsul regiunii noastre oamenii muncii se pregătesc cu însuflețire pentru a sărbători cu noi succese în muncă ziua de 23 August, cea de a zecea aniversare a eliberării patriei noastre de către eroica Armată Sovietică și a răsturnării dictaturii fasciste de către furtele populare patriotice conduse de Partidul Comunist Român. In cinstea acestei zile, oamenii muncii și-au sporit angajamentele pentru a da patriei cît mai multe produse peste pian, contribuție de seamă la îmbunătățirea condițiilor materiale și culturale ale întregului popor muncitor . Chemarea la întrecere socialistă inițiată de cele 13 colective industriale din Capitală care și-au sporit angajamentele în cinstea zilei de 23 August, a avut un larg și puternic răsunet în rîndul maselor largi ale celor ce muncesc la orașe și sate. Urmînd exemplul muncitorilor din industrie, muncitorii, inginerii și tehnicienii din unele gospodării de stat, S.M T.uri și țărani muncitori din unele gospodării agricole colective și întovărășiri din regiunea Constanța au chemat la întrecere pe toți muncitorii din gospodăriile de stat, S.M.T.-uri, centre mecanice și pe toți țăranii muncitori colectiviști, întovărășiți și cu gospodării individuale din întreaga țară pentru aplicarea regulilor agrotehnice și a experienței fruntașilor producției agricole în vederea obținerii de recolte sporite la hectar, pentru strângerea la timp și fără pierderi a recoltei din acest an, pentru îndeplinirea conștiincioasă a îndatoririlor față de stat. In anii regimului democrației populare, oamenii muncii din agricultură, eliberați de sub jugul exploatării, împreună cu toți oamenii muzcii din întreaga țară, trăiesc o viață noua cum nu au cunoscut și nu puteau să cunoască în anii de cruntă asuprire, cînd la cîrma țării erau capitaliștii și moșierii. Sfatul celor ce muncesc a sprijinit țărănimea muncitoare, a pus la dispoziția acesteia mii de tractoare și mașini agricole, semințe selecționate, animale și păsări de rasă, credite, înhumări și sprijin practic agrozootehnic etc., ceea ce a contribuit la îmbunătățirea simțitoare a condițiilor de trai materiale și culturale. Drept recunoștință pentru ajutorul acordat, țărănimea muncitoare s-a avîntat cu hotărîre în lupta pentru sporirea producției agricole. Recenta chemare la întrecere a oamenilor muncii din agricultură din regiunea Constanța făcută în preajma campaniei de recoltare, treieriș și dezmiriștit a însuflețit și mai mult dorința și conștiința patriotică a oamenilor muncii din agricultură, printre care se numără și cei din regiunea noastră, care, rastârzinid acestei chemări, s-au angajat de a depune întreaga lor capacitate de munca pentru dezvoltarea agriculturii, pentru recolte bogate, pentru a asigura aprovizionarea populației muncitoare cu alimente și a industriei cu materii prime agricole. Analizând în consfătuiri de producție posibilitățile ce le au de a spori producția la hectar, de a obține recolte cît mai bogate, muncitorii de la gospodăria agricolă de stat din Ițcani, de pildă, s-au angajat ca, prin aplicarea metodelor agro-zootehnice și folosirea deplină a mijloacelor mecanizate, să obțină cantități de produse agricole sporite, să termine treierișul cu 7 zile înainte de termen. Centrul Mecanic Botoșani, răspunzînd chemării la întrecere, și-a luat angajamentul de a sprijini S.M.T.-urile și gospodăriile de stat de a reduce prețul de cost cu 3 la sută, de a recondiționa și confecționa noi piese agricole, de a da în exploatare o nouă hală de uzinaj și alte angajamente menite să contribuie la buna desfășurare a muncilor agricole în campania de vară. De asemenea, chemarea la întrecere a mobilizat și masele de țărani muncitori din gospodăriile colective, întovărășiri și cu gospodării individuale. De pildă, colectiviștii din Frătăuții Vechi, raionul Rădăuți, s-au angajat să obțină la grîu un spor de 500 kg. la hectar, la porumb 600 kg. etc. și să lupte pentru a obține chstanța nr. la predarea cotelor către stat. Chemarea la întrecere a oamenilor muncii din agricultură care a dat un nou și puternic avânt în lupta pentru sporirea producției agricole, întrecere în care se avîntă cu însuflețire și oamenii muncii din agricultură din regiunea noastră, trebuie sprijinită și stimulată. Comitetele raionale de partid, comitetele executive ala sfaturilor populare raionale și comunale, au datoria de a populariza această chemare în rîndul țăranilor muncitori colectiviști, întovărășiți și cu gospodării individuale, fruntașii holdelor bogate. Datoria comuniștilor și a deputaților este de a fi în fruntea întrecerii, exemple vii pentru țăranii muncitori. Agronomii trebuie să fie aceia care să îndrumeze din punct de vedere tehnic însemnătatea aplicării metodelor agrotehnice avansate, luptători neobosiți pentru sporirea continuă a producției agricole. Organizațiile de partid din sectorul agricol au datoria de a desfășura o largă muncă politică de masă, de a folosi toate formele muncii de propagandă și agitație pentru a antrena pe fiecare producător în întrecere în bătălia recoltării, pentru a da patriei tot mai multe produse agricole. Oameni ai muncii din agricultură! Sporiți eforturile în muncă, intensificați întrecerea socialistă, pentru a întîmpina ziua de 23 August cu noi succese în lupta pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei din acest an, pentru sporirea producției agricole, pentru îndeplinirea îndatoririlor față de stat! --------------- In acest număr:--------------— Activitatea culturală în sprijinul campaniei agricole de vară (pag. 2-a) — Țările de democrație populară pe drumul construirii socialismului (pag. 2-a) — Din activitatea unei delegate de femei (pag. 3-a) — Fenomenele de criză provoacă neliniște în S.U.A. (pag. 3-a) — Declarația comună a primilor miniștri ai R.P. Chineze și Indiei (pag. 4-a) — Popoarele înfierează agresiunea americană solidarizîndu-se cu poporul guatemalez (pag. 4-a) PUTERNICUL AVÎNT AL ÎNTRECERII SOCIALISTE ÎN CINSTEA ZILEI DE 23 AUGUST Angajamentele de la Horodnicu Colectiviștii de la gospodăria agricolă colectivă ,,Răsăritul nou“ din Horodnicul de Sus, raionul Rădăuți, pătrunși de importanța recentei chemării la întrecere în cinstea zilei de 23 August a muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din unele gospodării agricole de stat și S.M.T.-uri și a țăranilor muncitori din unele gospodării colective și întovărășiri agricole din regiunea Constanța și-au luat următoarele angajamente: Vor asigura trei prașile la porumb, dintre care una mecanică și două manuale. Vor recolta cu mijloace proprii suprafața de 122 ha. de cereale și 40 hectare de finețe naturale și artificiale. Vor lega ÎU snopi toate culturile de cereale și vor așeza clăile în rânduri drepte pentru a da posibilitatea să se execute dezmiriștituil pe suprafața de 112 ha. cu tractoarele S.M.T. Vor obține peste pian la hectar următoarele produse agricole: 200 kg. grîu, 500 kg. orz, 200 kg. p- colectiviștilor de Sus—Radau și văz, 700 kg. porumb, 6.000 kg. cartofi, 500 kg. trifoi și 500 kg. borceag. • Vor achita la timp și în întregime cotele către stat și muncile S.M.T. Vor intensifica întrecerea socialistă între echipele de cîmip în perioada recoltatului cerealelor și finului și vor populariza pe membrii colectiviști care au obținut cele mai bune rezultate în producție. Vor construi din mijloace propriii, pîină la 23 August, una remiză pe suprafața de 150 m. p. pentru uneltele agricole și o cocină de porci cu o capacitate de 30 scroane-mame. Vor recolta și treiera separat griul, orzul, ovăzul și de pe laturile semincere,borceagul.Vor transporta la cîimp cantitatea de 200 tone gunoi de grajd pentru a fi îngropat sub brazdă to timpul dezmiriștitului în vederea îngrășării pămîntului. Vor depăși planul financiar la întreprinderile anexe cu 10.000 lei. Cuvîntul membrilor gospodăriei agricole colecive „1907" din comuna Vlăsinești-Săveni Vestea pe care le-au adus-o ziarele cu privire la chemarea la Întrecere făcută de unele colective de muncă în sectorul agricol din regiunea Constanța, în cinstea zilei de 23 August, a găsit un larg răsunet în rîndul colectiviștilor din satul Vlăsinești-Săveni. Citind angajamentele acestora, ei și-au socotit forțele și posibilitățile și i s-au prins cu hotărîre să pornească cu toată însuflețirea în această mare bătălie pentru asigurarea plinii poporului muncitor, pentru a executa, printre altele, următoarele lucrări: Vor asigura patru prașile la sfecla de zahăr și 3 prașile la pocrumb și floarea soarelui, la ultima aplicând polenizarea artificială suplimentară pe o suprafață de 11500 ha. Vor recolta cu mijloacele S.M.T. suprafața de 90 ha., iar cu mijloace proprii, 59 ha. Vor dezmiriști în același timp cu recoltatul păioaselor, suprafața de 120 ha. Vor obține peste plan la hectar 500 kg. orz, 200 kg. grîu și-și vor achita la timp obligațiile către stat luptînd pentru a obține chitanța nr. 1. Vor organiza întrecerea socialistă între brigăzi iar fruntașii colectivei vor fii popularizați. In sectorul zootehnic vor da peste plan pînă la 23 August, 1.000 litri lapte de oaie. Brigadă fruntașă în întrecere Muncind cu elan sporit în întrecerea socialistă pentru realizarea angajamentelor luate la cinstea zilei de 23 August, brigada nr. 1 complexă de la schimbul I a combinatului forestier „Bernat Andrei” din Vatra Dornei, formată din 27 muncitorii în frunte cu șeful brigăzii Vctor Ignatiuc, fruntaș în întrecerea socialistă, în decursul celor 28 zile ale lunii iunie, a depășit planul pe brigadă cu 38 la sută, făcând economii de materii prime în valoare de 882 lei. Muncitorii fruntași în întrecerea socialistă ca Ion Harnea, I. Pecuț, circularist, Maria Batîncă pendularistă, V. Subțirelu transportor și alții din această brigadă depășesc norma zilnic, în sectoarele în care lucrează. La fabrica Moldova . Întrecerea socialistă dă roade din ce în ce mai bogate. In cinstea vilei 23 August muncitorii de la fabrica de cherestea Moldovița- Cîmpulung își sporesc eforturile. In luna iunie ei au reușit să îndeplinească planul de producție la lemn celuloză în proporție de 114 la sută, la lemn mină cu 105 la sută iar la cherestea și rămășiță celuloză cu 100 la sută. Tot în cursul lunei iunie s-au realizat economii la materie primă în valoare de 15.000 lei. La obținerea acestor realizări brigăzile de producție au adus un aport prețios. Brigada condusă de fruntașul la întrecerea socialistă, Ion Sdrob a întrecut planul pe luna iunie cu 150 la sută, brigada de descărcători remorci și tren c.f.f., condusă de Petru Bodnar a depășit planul cu 135 la sută. Rezultate asemănătoare au obținut și brigăzile conduse de Vasile Tudose, Vasile Caprioale, care au întrecut de asemenea planul cu 110—115 la sută. Coresp. S. NEGURA O CONSTRUCȚIE A PĂCII ȘI PRIETENIE In dimineața zilei de 20 iunie a.c. a avut loc solemnitatea inaugurării podului de peste Dunăre dintre Republica Populară România și Republica Populară Bulgaria. Această lucrare monumentală, una dintre cele mai valoroase realizări ale tehnicii mondiale, leagă prin beton și oțel malurile român și bulgar ale Dunării. Podul peste Dunăre, expresie a prieteniei de nezdruncinat dintre poporul român și poporul bulgar, a fost construit într-un timp record de muncitori, ingineri și tehnicienii români și bulgari, îndrumați de eminenți specialiști sovietici. IN CLIȘEU : Aspect de la solemnitatea inaugurării podului de peste Dunăre între R.P.R. și R.P. Bulgaria.