Zori Noi, ianuarie 1957 (Anul 10, nr. 2833-2857)

1957-01-03 / nr. 2833

tă ' ' ä Ot ■ S&1 »ii EȘUAT» Pentru continua îmbunătățire a traiului oamenilor muncii *) f Inthetem astăzi anul 1956, an bogat monimente importante, an de rodnice efor. Sub conducerea Partidului Muncitoresc din oamenii muncii din țara noastră au obținut și in acest an realizări însemnate în toate domeniile construcției, socialiste, congresul al 11-lea al partidului, care a mut loc acum un an, a> pus în centrul atenției, ca sarcină centrală, ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. Pe această linie, pe baza rezultatelor obținute în dezvoltarea economiei naționale, a progreselor în ridicarea productivității muncii și reducerea cheltuielilor de producție și de circulație au fost luate măsurile pentru mărirea câștigurilor muncitorilor dintr-un șir de ramuri industriale, ale lucrătorilor din comerț, firea salariilor și a pensiilor mici, averda unui ajutor de stat pentru copii. Au fost simțitor sporite fondurile acordate de stat pentru nevoi social-culturale, construcții de locuințe etc. Pe această linie Plenara C. C. al P.M.R. din 27—29 decembrie a adoptat noi și extrem de importante măsuri, primite cu bucurie și caldă aprobare de oamenii muncii de la orașe și sate. Caracteristic acestor măsuri este cuprinderea unor domenii din cele mai largi ale vieții economice și de stat, profunzimea abordării problemelor, soluțiile hotărîte și creatoare ce au fost adoptate pe baza studierii realităților noastre social-economice in lumina învățăturii marxist-leniniste. Aceste măsuri demonstrează încă odată marea forță a sistemului democrației populare care are pe deplin putința de a asigura rezolvarea tuturor problemelor dezvoltării socialiste și făuririi unei vieți de bunăstare pentru întregul popor. Adoptarea acetor măsuri a fost posibilă datorită rezultatelor obținute prin munca plină de abnegație a oamenilor muncii de la orașe și de la sate, prin eforturile lor creatoare sub conducerea partidului. In cursul anilor ce au trecut de la naționalizarea principalelor mijloace de producție industrială oamenii muncii, însușindu -și cu entuziasm și încredere politica partidului, au obținut realizări de seamă în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei naționale. Un mare avînt a luat industria noastră grea, au creat noi ramuri industriale, s-a dezvoltat industria ușoară și alimentară Această perioadă a cerut eforturi și sacrificii — dar oamenii muncii le-au luat asupră și conștienți că numai prin crearea unei industrii puternice țara noastră se poate smulge din starea de înapoiere economică, pate fi asigurată dezvoltarea economiei și creșterea continuă a nivelului de trai. Ei au făurit astfel o indutrie socialistă puternică, în stare să satisfacă principalele nevoi ale dezvoltării economiei. Partidul nostru, ca partid marxist-leninist, obișnuit să vorbească deschis maselor, arată că în această acțiune, ca în orice acțiune mare, ținînd seama de faptul că noi nu am avut experiență suficientă, am săvîrșit și greșeli, atît în ce privește înfăptuirea unor proporții între diferitele ramuri ale economiei, cît și în îndeplinirea sarcinii principale de a ridica rapid nivelul de trai. S-a obținut o îmbunătățire a niveluluui de trai, dar mai mică decit se prevăzuse la elaborarea planurilor economice. Reexaminînd unele prevederi ale Directivelor pentru al doilea plan cincinal, plenara C.C. a ajuns la concluzia că este necesară o reducere a investițiilor de stat pe perioada 1956—1960 in vederea măririi fondului de consum al populației destinat satisfacerii cerințelor materiale și cultural ale poporului muncitor. Plenara a stabilit că în perioada ce urmează, continuîndu-se dezvoltarea cu preț) Articol de fond din „Scînteia“ nr. 3792 din 31 decembrie 1956, căderea industriei producătoare de mijloace de producție, să se concentreze eforturile asupra ridicării sistematice și hotărite a agriculturii și a producției bunurilor de larg consum. Plenara a arătat că odata cu dezvoltarea continuă, deși intr-un ritm mai lent, corespunzător posibilităților economice reale, a industriei socialiste, a industriei grele, trebuie obținută o creștere masivă a producției agricole, precum și a producției industriei ușoare și alimentare, a construcțiilor de locuințe — sarcini de care depinde nemijlocit ridicarea nivelului de viață al poporului. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, poartă o grijă permanentă îmbunătățirii condițiilor de viață ale clasei muncitoare. Pe baza indicațiilor Congresului al II-lea, plenara C.C. a hotărît îmbunătățiirea sistemului de salarizare și normare — ceea ce va avea ca urmare o creștere a cîștigurilor medii ale salariaților, în cursul acestui an, cu circa 15 la sută. Partea cea mai importantă din ciștigurile muncitorilor trebuie s-o constituie salariul tarifar, care oferă o bază sigură și stabilă a veniturilor lor. In același timp trebuie să se treacă la o mai bună normare a muncii, care să țină seama de particularitățile economice și tehnice ale fiecărei întreprinderi. Noul sistem de salarizare trebuie să țină seama de condițiile specifice de muncă din diferitele ramuri ale economiei, să stimuleze ridicarea calificării muncitorilor, să cointereseze intr-o măsură mai mare pe muncitori și tehnicieni în sporirea productivității muncii și în rezultatele activității economice a întreprinderii. Clasa muncitoare primește cu satisfacție aceste măsuri care dezvoltă aplicarea principiului socialist al retribuției după cantitatea și calitatea muncii. Măsurile adoptate de plenara C.C. vor duce la o creștere simțitoare a cîștigurilor obținute de masele largi ale populației. Este necesar — și avem toate posibilitățile pentru aceasta — să asigurăm ca acestor ciștiguri sporite să le corespundă cantități sporite de mărfuri. Iacit să se realizeze o îmbunătățire continuă a condițiilor de trai ale poporului. Pentru aceasta, partidul cheamă pe oamenii muncii să ridice sus steagul înrecerii socialiste, luptînd pentru sporirea producției, ridicarea productivității muncii și reducerea fotului de cost. Aceasta înseamnă în primul rînd mai buna folosire a utilajului și a suprafețelor de producție, realizarea de cît mai importante economii de bani, materii prime, mai ales din cele deficitare. îmbunătățirea vieții întregului popor nu este cu putință fără o sporire considerabilă a producției agricole, care, cu toate progresele însemnate pe care le-a realizat, este încă rămasă in urmă față de dezvoltarea industriei, creșterea populației și consumul sporit al oamenilor muncii. Congresul al 11-lea al partidului a subliniat că asigurarea unui avînt a producției agricole depinde într-o măsură hotărîtoare de cointeresarea materială a țăranlor muncitori in creșterea producției agricole și în sporirea cantităților de produse puse în vînzare, precum și de trecerea maselor țărănimii la marea gospodărie agriolă socialistă, singura capabilă să asigure sistematic recolte îmbelșugate și mereu crescânde. In vederea stimulării producției agricole și îmbunătățirii aprovizionării oamenilor muncii cu produse agro-alimentare, plenara a hotărît adoptarea sistemului de constituire a fondului central de grîu, porumb, secară, floarea-soarelui, alte boabe, cartofi, lapte, pe calea achizițiilor și contract Cont mntore în PafT 2-a) u HMMHMASI vm TOATE ȚĂRILE, VSJT1-VA1"A rf M ili0r ILEGAN AL COMITETULUI REGIONAL RMR.SUCEAVA ȘI AL SPATULUI POPULĂR REGIONALl ANUL XI NR. 2833 JOI 3 IANUARIE 1937 4 PAGINI 2« BAN! Oamenii muncii din regiunea noastră au primit cu mare bucurie hotărârile plenarei C.C. al P.M.R. din 27-29 decembrie 1956 O veste bună la început de an Nu știu cum alți țărani muncitori,procedează eu unul nu mă culc seara pînă ce nu ascult la difuzor buletinul de știri. Și iată că în seara zilei de 29 decembrie numai ce aud la difuzor: „Transmitem Comunicatul ședinței plenare a C.G. al P.M.R. din 27, 28 și 29 decembrie 1956“. După ce am auzit că s-au desființat cotele obligatorii la: grîu, porumb, secară, floarea soarelui, cartofi lapte, cîteva ceasuri am tot discutat în casă cu nevastă-mea, fiică-mea și ginerele meu, această mare veste. A doua zi, în timp ce citeam în ziar acest Comunicat, nevastă-mea a și început să facă socoteala: „ivasăzică dacă adunăm cele 143 kg. grîu, 43 kg. alte boabe 1.000 kg. cartofi, 63 kg. porumb care le dam statului drept cotă, dacă le vindem la achiziții putem să cumpărăm... și a ajuns la o socoteală destul de mare încît nevastă-mea ca niciodată, de bucurie, a întins o masă sărbătorească. Cred că nu există țăran muncitor care să nu fie cuprins de ai mare bucurie, aflînd despre această veste la început de an. Iată că partidul și guvernul nostru ne-a dovedit încă odată grija ce-o poartă nouă țărănimii muncitoare, pentru creșterea continuă a nivelului de trai. De aceea mă angajez ca In anul 1957 să muncesc pămîntul numai după regulile agrotehnice pentru ca să obțin recolte și mai mari la hectar, decît în anul 1956, iar plusul de cereale să-l vînd statului. VASILE BOGATOAIE țaran muncitor din Burdujeni raionul Suceava încă o mărturie a grijii partidului pentru creșterea nivelului de trai împreună cu alți țărani muncitori stăteam împrejurul aparatului de radio și ascultam un program de muzică. Ne simțeam cu toții mulțumiți că încheiem cu succese încă un an de muncă. Mulțumirea noastră a crescut și mai mulți după ce am ascultat Comunicatul cu privire la ședința plenară a C. C. al P.M.R., prin care s-a anunțat între altele desființarea cotelor obligatorii la grîu, porumb secară, floarea soarelui, cartofi, lapte și fîn. Acest Comunicat este o nouă mărturie a grijii partidului pentru ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. Ea reprezintă tăria mereu crescîndă a statului nostru democrat popular, reprezintă drumul spre un trai tot mai bun al nostru, al celor ce muncim. Tot timpul cît au fost obligatori cotele către stat la aceste produse, le-am predat cu drag pentru că am știut că prin aceasta contribui la întărirea statului democrat popular alianței dintre clasa la întărirea muncitoare și țărănimea muncitoare. Sunt bucuros că am fost cam întotdeauna printre fruntașii la predarea cotelor, care au fost tot în folosul nostru. Și de acum doresc să contribui la continua întărire a alianței cu clasa muncitoare. Pentru aceasta orice surplus de produse agricole il voi valorifica prin cooperativă. Același lucru sunt sigur că-1 vor face și ceilalți țărani muncitori din sat. GH. I. SOLDANESCU țăran muncitor din comuna Rădășeni, raionul Fălticeni Citiți în acest număr: — Mesajul de Anul Nou rostit la posturile de radio și televiziune de tovarășul dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R. (pag. 3- a). — Răspunsurile lui N. S. Hrușciov la întrebările redactorului șef al ziarului „Rude Pravo" (pag . 4-a). — Cuvîntarea rostită de K. E. Voroșilov cu prilejul Anului Nou (pag. 4-a). — Oaspeți chinezi au părăsit țara noastră (pag. 4-a). — Telegrama adresată de N.A. Bulganin revistei italiene „Noi Boni»" sonor. 4-a). ■ ! Ir noaptea revelionulu! Muncitorii, tehnicienii și funcționarii I.F.E.T.-ului Fălticeni au petrecut noaptea revelionului împreună, împreună au muncit un an întreg, obținînd succese de seamă în muncă, așa că era normal ca sosirea noului an să-i găsească în jurul aceleiași mese pe inginerii întreprinderii, ca și pe mecanicii c.f.f., fruntași în producție Ilie iSoru sau Gheorghe Anghel, care în anul ce s-a încheiat au contribuit la realizarea planului de transporturi cu 41 de zile înainte de termen. Au petrecut o noapte plină de bucurie și veselie fasonatorii Constantin Muceleanu și Nicolae Anita, corhănitorul Constantin Vulpoi și motoriștii Aurel Aioanei, Neculai Vamanu, Toader Stanovici. îndată după orele 12, tov. Alexandru Andrei, inginerul șef al întreprinderii, a rostit din partea conducerii I.F.E.T.-ului o scurtă urare la început de an. Vorbitorul s-a referit la Comunicatul plenarei C. C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956, subliniind marea însemnătate a hotărîrilor adoptate de partid pentru consolidarea economică a patriei noastre. Președintele comitetului de întreprindere, Grigore Aioaneî și inginerul Ilie Mihăilescu, în urările adresate colectivului întreprinderii, au vorbit despre importanța măsurilor luate cu privire la îmbunătățirea sistemului de salarizare, în rea creșterii neîncetate a vedenivelului de trai al oamenilor muncii, „întreprinderilor industriale li se crează noî posibilități în 1957, au spus vorbitori, pentru a contribui la obținerea unei producții sporite, de calitate și la un preț de cost redus. Munca noastră trebuie să se îndrepte spre traducerea în viață a hotărîrilor adoptate de partid, pentru a susține prin fapte mărfile importante enumerate in raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej laședința plenară a C. C. al P.M.R.“ Colectivul de muncă al SF.E.T. ului Fălticeni începe un nou arc de activitate cu hotărirea de a munci permanent pentru îmbunătățirea activității în toate sectoarele. . Fabrica de lactoza și produse lactate superioare din Vatra Dornei Pe locul unei vechi brînzării de mică capacitate, a fost terminata as curma construcția fabricii de lactoză și produse lactate superioare, cea mai mare și mai modernă de acest gen din sud-estul Europei. Fotoreporterul nostru, vizitînd zilele acestea șantierul fabricii a gătit echipele de montori și insalatori executînd ultimele lucrări de instalare a utilajelor și mașinilor de înaltă productivitate. IN CLIȘEE: Exteriorul complexului de fabricație a lactozei și sehweuzerului. In medalion, instalatorul Dumitru Zamfir efectuează montarea paliprilor de amestec la cazane e de fierbere a laptelui. In clișeul din mijloc se vede sala de fabricație a lactozei cu instalațiile de decantare a zerului și de zaharificare. După cum se poate observa din clișeul din dreapta-sus, uzina de forță motrică și turnul de răcire așezat la marginea rîului Dorna, constituie o construcție importantă, sala de fabricație pentru brînză Schweitzer cu termitatele și instalațiile pentru presarea roților de br nzeturi, se vede în clișeul dîn dreapta-jos.