Zori Noi, februarie 1957 (Anul 10, nr. 2858-2882)

1957-02-01 / nr. 2858

La 3 februarie, votați cu toții candidații F. D. P. VINERI 1 FEBRUARIE 1957 4 PAGINI ~ 2« BANI ANUL XI - Nr. 2858 PENTRU NOI REALIZĂRI ALE REGIMULUI DEMOCRAT POPULAR Masele populare sunt hotărite să muncească pentru înfăptuirea politicii partidului și guvernului Hotărîrile partidului—un vast program de luptă pentru noi înfăptuiri Peste 1.000 de cetățeni, muncitori, intelectuali, funcționari, colectiviști, întovărășiți, țărani muncitori din orașul Rădăuți și din comunele Cornești, Satu Mare, Horodnic, Marginea, Frătăuții Vechi și Sucevița, au participat în ziua de 30 ianuarie la o mare adunare cetățeneasca pentru a se întîlni cu candidatul lor în alegerile de la 3 februarie, tovarășul ENE ȚURCANU, membru al G.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional de partid Suceava. Deschizînd adunarea, tov. Teodor Onofrei, prim secretar al comitetului raional P.M.R. Rădăuți, a subliniat importanța acestei adunări, în cadrul căreia alegătorii au posibilitatea să stea de vorbă cu candidatul lor. Primul a luat cuvintul tov. Rățoi D tru, care după ce a arătat succesele mari obținute de poporul nos Tu sb conducerea partidului a spus : „In anii regimului democrat popular, o mare înflorire a luat literatura, arta, știința care sunt puse in slujba construirii socialimului. Dezvoltarea furtunoasă a științei și culturii se datorește grijii ce o poartă partidul și guvernul intelectualității noastre progresiste, legată de popor și care și-a pus întreaga capacitate de creație în slujba oamenilor muncii“. Apoi, tov. Rățoi a chemat pe toți intelectualii ca la 3 februarie să voteze candidații F.D.P. Babalean M., colectivistă din Rădăuții Vechi, a vorbit în cuvîntul său despre drepturile largi de care se bucură azi femeile în țara noastră, despre participarea lor activă la conducerea statului, despre grija și atenția ce o acordă partidul și guvernul femeii-mame. După ce a arătat felul cum muncesc colectiviștii pentru a-și crea o viață nouă, ea și-a exprimat mulțumirea față de hotărîrile plenarei C.C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956, arătînd că colectiviștii sunt hotărîți să lupte pentru înfăptuirea sarcinilor puse de partid prin încheierea de contracte cu statul pentru valorificarea surplusului lor de produse agricole vegetale și animale. Judecătorul Damian Gheorghe a subliniat în cuvîntul său marje drepturi și libertăți de care se bucură oamenii muncii din țara noastră, democratismul larg al alegerilor de azi spre deosebire de farsa alegerilor organizate în trecut de partidele burghezo-moșierești. Tov. Engster Maria, vorbnd despre succesele obținute de munci. (Continuare in pag. 3-a). Cetățeni egali în drepturi Cuvîntul tovarășului Evghenie Nicolaev la sala cinematografului „Maxim Gorki“ din Siret a avut loc în după amiaza zilei de miercuri 30 ianuarie ax. O mare adunare cetățenească consacrată alegerilor de debutați pentru Marea Adunare Națională care vor avea loc în ziua de 3 februarie. La adunare au participat muncitori de la ateliererul de reparații auto, de la fabrica de mezeluri, numeroși salariați ai instituțiilor și unităților cooperatiste, profesori, medici, gospodine din orașul Siret precum și țărani muncitori din satele învecinate. Adunarea a fost deschisă de către tov. Constantin Roman, președintele comitetului executiv al sfatului popular al raionului Siret și membru al Consiliului raional F.D.F., după care au luat cuvîntul mai mulți alegători, care au vorbit despre importante probleme de interes obștesc, făc nd totodată prețioase propuneri în vederea îmbunătățirii muncii în diferite sectoare de activitate. Ei s-au angajat să sprijine înfăptuirea hotărîrîlor partidului și guvernului. Rezoluția pe care! C.G. al P.M.R. din decembrie 1956 a fost primită de muncitorii atelierului de reparații auto cu multă 'nsuflețire — a arătat în cuvîntul său tovarășul Traian Carpiuc. Muncind cu avînt, colectivul atelierului a reușit să depășească planul de producție, să lărgească mișcarea de raționalizări și inovații, în scopul creșterii productivității muncii. Scoțînd în evidență importanța măsurilor adoptate de plenara C.G. a P.M.R. din decembrie 1956, tov. Traian Carpiuc a spus în încheiere: „Sîntem convinși că politica partidul este în interesul poporului nostru muncitor și că toate măsurile luate de partid guvern sunt mente sa îmbunătășițească nivelul de trai al celor ce muncesc. De acea, muncitorii de la atelierul de reparații auto, vor da cu drag votul candidatului F.D.P., conștienți fiind că votează pentru pace și înflorirea patriei“. Au mai vorbit tovarășii Pantelimon Șorodoc, Vasile Mihoc, Nina V. Cotea, Olga Schützer și alții, care au arătat că vor da cu drag votul lor candidaților F.D.P., că vor munci activ pentru înfăptuirea politicii partidului. Intîmpinat cu aplauze, a luat apoi cuvîntul tovarășul Evghenie Nicolaev, secretar al comitetului regional P.M R.—Suceava, candidat al F.D.P. în circumscripția electorală nr. 13 Siret pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. Sub conducerea partidului — a spus la început vorbitorul — oamenii muncii din țara noastră au obținut multe succese în toate sectoarele de activitate. Astăzi, după 12 ani de la eliberarea ei, România, țară înapoiată în trecut, cu cel mai mare număr de analfabeți și procentajul cel mai mare de mortalitate infantilă ajuns printre țările avansate din Europa. Tovarășul Evghenie Nicolaev a consacrat o parte din expunerea sa realizărilor înfăptuite sub conducerea partidului de către oamenii mu ncii din regiunea Suceava. In regiunea noastră au fost construite în anii puterii populare uzinele textile „Moldova“-Botoșani, două combinate forestiere, a fost reutilată fabrica de încălțăminte „Străuinta“-Ițcani, se construiește la Fălticeni una din cele mai mari filaturi de cînepă din țară ; în curînd va intra in funcțiune fabrica de lactoză de la Vatra Dornei. Alături de unități ale industriei republicane au luat ființă și s-au dezvoltat puternic 10 întreprinderi ale industriei locale care împreună cu unitățile cooperației meșteșugărești produc din ce în ce mai multe bunuri de larg consum contribuind la ridicarea nivelului de trai al populației. Schimbări importante au intervenit în viața țărănimii muncitoare. Ajutorul acordat de stat țărănimii munctoare prin punerea La dispoziția lor de mașini și unelte agricole, sămînță de calitate, îndrumare tehnică, o mai bună aprovizionar a ratelor cu mărfuri industriale, a contribuit la creșterea continuă a nivelului de trai. Urmînd îndemnul partidului tot mai mulți țărani muncitori pășesc pe calea agriculturii socialiste. Membrii celor aproape 500 gospodării agticole colective și întovărășiri amicole din regiunea noastră lucrînd pămîntul în comun și cu mijloace mecanizate își făuresc o viață mai bună. Recentele măsuri adoptate >ie (continuare în *ag. 3-a). In mijlocul alegătorilor In vizită la vecini iLteunăzi, echipa artistică a că* mitului cultural din Breanci a mers în vizită în satui vecin, Ruși, unde a prezentat un frumos program aristic. Programul format din cîntece, diferite recitări și dans uri, s-a început cu bucățile „Sub a’ păcii stindard“ și „Țară, țară, mîndră țara“. După terminarea programului care a plăcut mult țăranilor muncitori din Ruși tineretul din sat s-a angajat să prezinte cit de curînd n program frumos în comuna Barsanci, adică să întoarcă vecinilor vizita. Coresp. D. BUNDUC Academicianul prof. d . Nicolae Gh. Lupu, candidat al F.D.P. în circumscripția electorală nr. 16 Botoșani s-a întîlnit zilele acestea cu alegătorii din comuna Răchiți. Inr discuțiile avute, alegătorii și-au epprimat satisfacia pentru el clarificarea comunei lor, pentru j ] contrucțiile noilor localuri ale căminului cultural din satul Costești și șolii de patru ani din Onești, angajîndu-se să lupte cu toate forțele pentru traducerea n viață a hotărârilor plenarei C.C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956. Pentru bunăstarea poporului Adunarea cetățenească din orașul Suceava Miercuri după amiază în sala „Ciprian Porumbescu“ din Suceava a avut loc o mare adunare populară la care au participat sute de muncitori din Ițcani, Burdujeni și Suceava, țărani munitori, tineri, intelectuali, gospodine și militari. Adunarea a prilejuit o puternică manifestare a dragostei și atașamentului oamenilor muncii din orașul Suceava față de partid și guvern. Minute în șir participanții au ovaționat pentru partid și guvern. pentru victoria în alegeri a F.D.P. Adunarea a fost deschisă de tov. Constantin Siminciuc, prin secretar al comitetului orășenesc de partid Suceava. Au luat apoi cuvîntul mai multi alegători printre care muncitorul ceferist Gheorghe D'rzu, țăranul muncitor Gheorghe Apetre, profesorul Ion Ștefănescu, gospodina Maria Bita și alții, care după ce au vorbit despre marile realizări înfăptuite în anii regimului de democrație pom tlară în țara noastră, despre succese,e obținute în dezvotarea econmică, sanitară și culturală a orașului și regiunii Suceava și-au manifestat încrederea în politica partidului și guvernului și au subliniat că la 3 februarie vor vota pentru generalul maior Mihai Burcă, candidatul F.D.P. în crcumscripția electorală nr. 6 Suceava. Primit cu puternice aplauze, a huat apoi cuvîntul tov. Nicolae Munteanu, secretar al Comitetului regional de partid Suceava. După ce a vorbit despre munca și lupta desfășurată în slujba poporului și a patriei socialiste de tovarășul general maior Mihai Burcă, candidat al F.D.P. în circumscripția electorală nr. 6 Suceava, tov. N. Munteanu a spus: .Campania electorală din anul acesta, pentru alegerile noilor deputați ce vor alcătui organul legislativ al țării, s-a desfășurat sub semnul hotărîrii și fermității maselor populare de a-și înzeci eforturile pentru traducerea în practcă a sarcinilor izvorîte din istoricile hotărîri ale congresului al Il-lea al P.M.R. Aceasta constituie dovada creșterii conștiinței maselor, a participării lor la activitatea politică și la conducerea treburilor obștești“. După ce a scos apoi în evidențăealizările înfăptuite în anii regimului democrat popular în țara noastră, în folosul poporului muncitor, vorbitorul a arătat că în trcnt regiunea Suceava era caracterizată ca una din cele mai înapoiate din țară. Moștenind de la burgheză moșierime o stare de înapoiere economică și culturală, oamenii muncii din regiunea noastră, sub conducerea partidului, au muncit cu hotărîre pentru înlăturarea acestor mari neajunsuri Si au dobîndit realizări cu care avem tot dreptul să ne mîndrim. Cu ajutorul Uniunii Sovietice s-au construit in regiunea noastră întreprinderi noi, au fost dezvoltate si înzestrate cu utilaj modern majoritatea întreprinderilor; noi întreprinderi sunt în construcție. Multe s-au făcut în anii regimului democrat popular și în domeniul (Continuare în pag. 3-a). Oamenii muncii din regiune raportează partidului îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea alegerilor Planul Sumar în 25 de zile Pînă la 25 ianuarie 1957 muncitorii de la depod CFR Cîmpulung-F t au depășit planul de producție pe luna ianuarie cu 6 la sută, realizînd economii de 389 tone combusibil In valoare de 70.400 lei. In prima lună a noului an muncitorii de la această unitate au obținut succese de seamă și în ce privește remorcarea trenurilor cu supratonaj. In 2” de zile ei au remorcat 113 trenuri cu un supratonaj de 52.400 tone ceea ce reprezintă 24 trenuri cu tonaj mediu. Cele mai bune rez Mate le-au obținut mecanicii Bulgărescu Patru, Chirac Gheorghe și Beluș Făloan, care au realizat o reducere a consumului specific de combustibil cu 23 la sută. • Core p. A. IGNATESCU O telegramă sosită la redacția ziarului nostru, ne înștiințează că muncitorii, inginerii și tehnicienii de la I.F.E T. Falcan, raionul Rădăuți, și-au îndeplinit planul producției globale pe luna ianuarie a.c. la data de 25 a cunii. Pnă în ziua de 26 ianuarie a.c. s-au dat peste planul lunar 67 m.c. lemn pentru celuloză, 2. 61 m.c. lemn de fag etc. ’ * Produse mai multe în industria locală dută la data de 20 ianuarie a.c. o bună parte din angajamentele luate în cinstea alegerilor de la 3 februarie la întreprinderea „Raău“ cîmpului au fost îndeplinite. Astfel planul de producție la marmeladă a fost depășit cu 18 tone, dîndu-se mai mult cu 13 tone față de angajamntul luat. S-a realizat de asemenea, cu 29 tone mai mult rar față de planul pe prima jumătate a lunii ianuarie și cu peste 700 tone mai multe produse balastiere decit era prevăzut să se producă în această perioadă. 4 L-a întovărășire la Rotopănești Unul dintre angajamentele luate de alegătorii din comuna Rotopănești, raionul Fălticeni la întîlnirea cu candidatul lor iov. Petru Carcea, a fost ca pînă la 3 februarie să creeze o nouă întovărășire agricolă. ■Pentu acasta ei au format un comitet de inițitivă care prinr-o muncă aș duă, la data de 27 ianuarie a reușit să-șî îndeplinească angajamentul numele de „Zori noi" și cuprinde Noua întovărășire poartă nuun număr de 21 familii cu 12 ha. teren. Aceasta este a 5-a întovărășire înfințată în comuna Botorănești. La ședința de constituire. Întovărășiți au toofătdt să aplice norășăminte naturale și chimice pe întreaga suprafață, iar muncile principale din primăvară să le contracteze cu S.M.T.-ul. Coresp. A. GAVRILA ★ <a înscriși în întovărășire Ca urmare a muncii de lăni rîre duși de comitetul de conducere și de membrii intovărășirii „Drumul lui Lenin“ din Mudrești, raionul Săveni, încă 24 de țărani muncitori au făcut «erori de intrare în întovărășire aducînd o suprafață totală de 64 hca pe teren. " 1 Printre cei care au depus cereri de înscriere se află și țăranul muncitor Mîhail Bonez care a adus în întovărășire întreaga suprafață de teren. filiePhp . Coresp. GH„ ROMAN