Zori Noi, mai 1957 (Anul 10, nr. 2935-2958)

1957-05-03 / nr. 2935

T* Y > *■ ■*» #iTgü_i iii 0 í PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNITI-V&1;1:nss!9B In acest număr: DECLARAȚIA COMUNA A GUVERNULUI R. P. ROMÂNE ȘI A GUVERNULUI R. D. GERMANE (pag. 3—4). — DECLARAȚIA COMUNA A PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN ȘI A PARTIDULUI SOCIALIST UNIT DIN GERMANIA (pag. 8—4). — OAmenii sovietici au sărbătorit ziua de 1 Mai (Pag .9—4). — Propunerile guvernului sovietic cu privire la măsuri parțiale in domeniul dezarmării (P a84-a). Sub semnul solidarității internaționale a oamenilor muncii, pentru pace, democrație și socialism! Mitingul oamenilor muncii din orașul Suceava 1 Mai 1957. Soarele învăluiește cu razele sale aurii străzile și parcurile proaspăt înverzite, întregul oraș a îmbrăcat haină de sărbătoare. Drapelele, ghirlandele de brad, panourile cu chemări de 1 Mai a C.C. al P.M.R., alternează cu portretele marilor genii ale omenirii muncitoare, cu tablourile conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești... Ora 9. Parcul Arini de la marginea orașului este neîncăpător. Mii de oameni ai muncii din orașul Suceava au venit aici pentru a lua parte la marele miting cu prilejul zilei de 1 Mai — marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni. La tribună iau loc membri ai Comitetului Regional de Partid și ai Comitetului executiv al Sfatului Popular Regional, reprezentanți ai organizațiilor de masă și ai întreprinderilor și instituțiilor din regiune. După îndelungatele urale și lozinci scandate de mii de piepturi a luat cuvîntul tov. Anton care a declarat deschis mitingul de 1 Mai, al oamenilor muncii din orașul Suceava. Despre 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii din lumea întreagă a vorbit tov. I. Martalogu, secretar al Comitetului Regional de Partid Suceava. Cuvîntarea Tovarăși și tovarășe. Din însărcinarea Comitetului Regional de partid și a Comitetului executiv al statului popular regional, vă transmit un fierbinte salut tovărășesc și vă felicit din toată iauna ca prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității și frăției muncitorilor din întreaga lume. De mulți ani, oamenii murți cii sărbătoresc ziua de 1 Mai ziua solidarității lor internaționale, zi de luptă împotriva exploatării și asupririi, pentru un trai îmbelșugat și fericit. Oamenii muncii din țările socialiste sărbătoresc ziua de 1 Mai în condiții de libertate, de muncă constructivă, spre binele celor mulți, în timp ce proletariatul din țările capitaliste și coloniale, înfruntînd asuprirea și exploatarea, greutățile înarmărilor, mizeria și șomajul, luptă pentru eliberare socială și națională, pentru pace și prietenie între popoare. Cu toată această deosebire a condițiilor în care sărbătoresc ziua de 1 Mai, oamenii muncii din toate țările sunt uniți in lupta lor comună împotriva imperialismului, pentru pace și progres social. Unitatea internațională în lupta oamenilor muncii reprezintă o uriașă forță de care nu pot să nu țină seama nici ei mai înrăiți dușmani ai intereselor proletariatului. Forța și vitalitatea mului proletar, internațional ș,solidaritatea oamenilor muncii se manifestă în cele mai importante probleme ale vieții contemporane. Țeluri noastre nobile ca: dezarmarea și interzicerea armei atomice, coexistența pașnică între toate țările indiferent de sistemul social și economic, consolidarea păcii și în depărtare, pe stradă Republicii, se zărește ceva asemănător unei cîmpii presărate cu flori multicolore. Mulțimea și tribunele freamătă la auzul vorbelor: „Vin pionierii!” Iin dimineața limpede a acestei zile de mai se aud tobe bătînd tactul marșului pionieresc. Mulțimea de flori multicolore—pionierii se revarsă spre tribuna oficială din centrul orașului. In frunte-s stegarii. Prin fața tribunei pășesc apoi pionierii purtînd cu mîndrie cravatele roșii, părticică din eroicul steag purpuriu al clasei muncitoare. E un omagiu în care se înmănunchiază dragostea tuturor copiilor din regiune fată de partid recunoștința pentru bunurile dăruite de acesta în fiecare zi, pentru rîsul senin fără griji. Urmează alt grup de pionieri care poartă lozinci. Ele vorbesc despre sutele de școli elementare ce împînzesc tovarășului Ion prieteniiei intre popoare, eliberarea națională a popoarelor, asuprite și lupta împotriva exploatării capitaliste, unesc sub același steag de luptă pe toți oamenii muncii din întreaga lume. Stegarul luptei pentru pace, libertate și independență națională, sprijinul de nădejde al tuturor popoarelor în această luptă este lagărul mondial socialist in frunte cu Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste, — cea mai prețioasă cuerire a oamenilor muncii. Forța de nebiruit și în plină dezvoltare a țărilor socialiste derivă din unitatea lor de nezdruncinat, din comunitatea intereselor și țelului final, din fidelitatea lor față de atotbiruitoarea învățătură marxistleninistă. In aceste țări puterea de stat este in mîinile clasei muncitoare, aliată cu țărănimea muncitoare, sub conducerea partidelor comuniste și muncitorști, care folosesc dictatura lor de clasă pentru ridicarea permanentă a nivelului de trai al poporului, pe baza dezvoltării permanente a economiei și culturii socialiste pentru apărarea cuceririlor revoluționare, a drepturilor și libertăților democratice, pentru reprimarea exemplară a încercărilor dușmanilor de a împiedica mersul lor înainte spre socialism. Zadarnic încearcă cercurile monopoliste din occident să slăbească unitatea acestor țări. Ele nu vor reuși să realizeze aceasta niciodată, pentru că oamenii muncii din țările socialiste sunt însuflețiți în muncă și luptă de un țel comun în construirea socialismului, iar dacă cineva ar încerca să împiedice un popor frate să urmeze acest drum, atunci toți ca utiul se ridică și se ajută pentru zdrobirea dușmanului satele și orașele regiunii noastre, despre voința și hotărîrea lor de a învăța cât mai bine. Iată-i cum înaintează prin fața tribunelor ridicând deasupra capului aeromodele și numeroase alte obiecte lucrate cu iscusință și migală în cercurile „mîini îndemînatice”... Ei sînt primiți cu aplauze furtunoase de către muncitorii care văd în copiii de astăzi schimbul lor de nădejde de mîine. Creșteți mîndri și viguroși flori ale patriei! Cei care vă aplaudă și vă sorb din priviri nu vor pregeta nici o clipă să vă apere liniștea, viitorul vostru fericit... Pin fața tribunelor trec coloane nesfîrșite de tanți. Ei poartă cu manifestîndine portretele conducătorilor partidului și guvernului, exprimîndu-și atașamentul pa care-l au față de regimul democrat-popular. Despre dragostea oamenilor muncii din regiunea noastră față de Uniunea Sovietică, grăiesc portretele conducătorilor popor«« Martalogu comun. Sprijinul frățesc pe care poporul maghiar l-a primit din partea Uniunii Sovietice și a celorlalte țări socialiste în vederea înfrîngerii contrarevoluției, a înlăturării pericolului instaurării rînduielilor fasciste și în vederea menținerii independenței naționale, a constituit o strălucită manifestare a internaționalismului proletar în acțiune,o expresie grăitoare a solidaritații de nezdruncinat ce unește țările lagărului socialist. Vizitele delegațiilor guvernamentale și de partid din ultima vreme, confirmă unitatea punctelor lor de vedere în cele mai vitale probleme ale construirii socialismului și apărării păcii, puncte de vedere ce reprezintă interesele comune ale oamenilor muncii din toate țările. „Noi ne simțim puternic ajutați — a spus tovarășul Waldeck Rochet, conducătorul delegației Partidului Comunist Francez care ne-a vizitat țara — nu numai pentru că propriul vostru exemplu reprezintă o mare forță pentru clasa muncitoare din țările capitaliste, ci și pentru că în toate chestiunile noi ne aflăm de aceeași parte* avem păreri identice”. Realizările de pînă acum a țărilor de democrație populară din Europa și Asia confirmă că lupta oamenilor muncii din oricare țară, nu poate avea alt țel decit acela de a se elibera de exploatare și de a construi socialismul pe baza principiilor marxist-leniniste în interesul și spre binele poporului. In continuare tov. I. Martalogu a vorbit despre succesul țărilor care construiesc socialismul. (continuare în pag. 2-a) ului sovietic purtate de manifestanți. Insuflețitele lozinci pe care le scandează exprimă nemărginita recunoștință poporului nostru față de Marea Uniune Sovietică, eliberatoarea patriei noastre și sprijinitoarea noastră în măreața operă de construire a socialismului, apărătoarea consecventă a păcii. Poporul nostru alături de celelalte popoare salută politica de pace a Uniunii Sovietice, politică ce se oglindește în numeroasele acțiuni pe care conducătorii statului sovietic le-au întreprins. Poporului nostru îi este scumpă pacea. Acest lucru se vădește orice împrejurare. Pe panourn zile și pancartele pe care le poartă participanții sînt scrise numeroase lozinci care exprimă dorința fierbinte a oamenilor muncii din Suceava de a lupta cu hotărîre pentru menținerea păcii între toate popoarele lumii. Deasupra coloanelor de manifestanți se înalță baloane, porumbei care simbolizează deopotrivă năzuința maselor spre pace. In uriașul front al păcii poporul nostru are ca aliați țările de democrație populară. In semn de dragoste și solidaritate, manifestanții poartă portretele conducătorilor acestor țări. Se văd de asemeni portretele conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești din țările capitaliste precum și ale conducătorilor organizațiilor internaționale muncitorești și democratice. Toate acestea oglindesc încrederea oamenilor muncii din regiunea noastră în unitatea și superioritatea forțelor mondiale ale păcii asupra forțelor ațîțătoare la război. Numeroși manifestanți poartă grafice și panouri care arată victoriile dobândite de aceștia în realizarea înainte de termen a sarcinilor de plan pe primul trimestru al anului 1957. Ei sunt salutați cu aplauze furtunoase de către toți acei ce sunt allați pe traseu și în tribune. Prin fața tribunei trec harnicii ceferiști de la depoul C.F.R.-Ițcani, Stația Neam, de la secția T.C. 3, revizia de vagoane și de la celelalte unități din cadrul complexului C.F.R. Ițcani. Mecanici și fochiști, frînari, impegați de mișcare, liniori și îngrijitori pe care raportează partidului că și-au realizat cu cinste angajamentele luate cu prilejul zilei de 1 Mai, încă de la 25 aprilie a.c. 12 brigăzi de muncitori de la depoul C.F.R. Ițcani lucrează în contul lunii Mai. Printre numeroșii fruntași și producție de la depoul C.F.R. Ițcani se numără mecanicii Iosif Mocearnic, Vasile Teodosiu, Viorel Moraru și alții care au contribuit în mare măsură la economisirea a peste 5"* tone de combustibil convențional în cinstea zilei de 1 Mai. Pășind în fața tribunelor colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri de la fabrica de încălțăminte „Străduința” din Ițcani raportează partidului succesele obținute in cinstea marii sărbători a (continuare în pag. 2-a) A început demonstrația ★ Mitingul oamenilor muncii din Capitala patriei noastre Oamenii muncii din Capitală au sărbătorit cu entuziasm 1 Mai — sărbătoarea internațională a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările. Miile de oameni ai muncii adunați in Piața Stalin au salutat cu ovații puternice sosirea conducătorilor partidului și statului. . loc In tribuna oficială au luat tovarășii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, membru al Biroului Politic al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, dr. Petru Groza, Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Iosif Chișinevschi, Miron Constantinescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, membri ai Biroului Politic al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, membri supleanți ai Biroului Politic al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, Janos Fazekaș, Vladimir Gheorghiu, secretari ai C. C. al Partidului Muncitoresc Romîn, Alexandru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, acad. prof. Dr. C. î. Parhon, președintele de onoare al Academiei R.P.R., acad. prof. Traian Săvulescu, președintele Academiei R.P.R.* Florian Dănălache, prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. In tribună au luat loc numeroși invitați: membri C. C. al Partidului Muncitoesc Român, membri ai guvernului, conducători ai organizațiilor obștești, conducători ai instituțiilor centrale, academicieni, oameni de știință, artă și litera, generali și ofițeri superiori, muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari fruntași din întreprinderile și instituțiile capitalei, evidențiați în întrecerea consacrată zilei de 1 Mai. In tribuna rezervată corpului diplomatic au luat roți șefii misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. Erau prezenți de asemenea reprezentanții Federației Sindicale Mondiale și ai oamenilor muncii din 19 țări, invitați la sărbătorirea zilei de 1 Mai in țara noastră. După ce fanfara a intonat Imnul Republicii Populare Române mitingul a fost deschis de tov. Florian Dănălache. A luat apoi cuvântul tovarășul Gheorghe Apostol. Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol Dragi tovarăși și tovarășe, lui Din însărcinarea Comitetulentral al Partidului Muncitoresc Romîn, guvernului R.P.R. și a Consiliului Central al Sindicatelor, vă salut și vă felicit călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările, împreună cu noi vor sărbători întîiul Mai un îimruir însemnat de prieteni dragi, delegați ai oamenilor muncii din 19 țări. Adresăm scumpilor noștri oaspeți un cald salut frățesc. Dragi tovarăși. Sărbătorim ziua de 1 Mai ca oameni liberi într-o țară liberă și stăpîni pe munca noastră mergem înainte pe drumul luminos al socialismului învingător. Poporul romîn constructor al vieții noi socialiste, trece astăzi în revistă cu îndreptățită mîndrie patriotică succesele dobîndite. Intr-un timp scurt, prin munca avîntată a oamenilor muncii, țara noastră a fost transformată dintr-o țară înapoiată într-o țară cu o puternică industrie socialistă în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres, cu o știință și cultură înfloritoare. Se cimentează tot mai mult frăția dintre poporul romîn și naționalitățile conlocuitoare, dovada justeței politicii naționale a partidului și statului nostru democrat-popular. Muncind cu însufețire pentru realizarea hotărîrilor celui de al II-lea Congres al P.M.R. și a măsurilor stabilite de plenara C. C. al P.M.R., din decembrie 1956, clasa muncitoare a obținut succese importante. Planul producției globale a industriei socialiste pe primul trimestru al anului, a fost îndeplinit în proporție de 107 la sută. In numeroase întreprinderi s-au obținut indici mal•palii de utilizare a mașinilor și agregatelor și însemnau reduceri ale cheltuielilor de producție. Cu realizări importante întâmpina ziua de 1 Mai și harnica noastră țărănime muncitoare, aliată de nădejde în clasa muncitoare în făurirea noii orînduiri socialiste. Se dezvoltă și se întărește sectorul socialist al agriculturii. Peste 860.000 de familii țărani muncitori s-au unit în circa 12.000 gospodarii colective și întovărășiri agricole, țărănimea muncitoare din sectorul socialist și individual, muncitorii și mecanizatorii din G.A. și S.M.T. trebuie acum să desfășoare o muncă intensă pentru a termina la timp muncile agricole de primăvară, întreținerea culturilor, punînd bazele unei recolte bogate, în vederea îmbunătățirii continue a aprovizionării industriei cu materii prime și a populației cu produse agro-alimentare. Oamenii muncii din patria noastră prețuiesc aportul oamenilor de știință și de cultură, al intelectualității la construirea socialismului. Suntem încredințați că oamenii de știință, cultură și artă vor lupta cu perseverență pentru ca știința și tehnica, literatura și arta să slujească tot mai bine cauza poporului, cauza socialismului și păcii. Tovarăși. Astăzi, la sărbătorirea zilei de 1 Mai, gîndurile noastre se îndreaptă cu dragoste frățească spre țara în care pentru întîia oară s-a construit societatea socialistă, spre marea noastră prietenă și aliată, Uniunea Sovietică. Anul acesta oamenii sovietici și împreună cu ei oamenii muncii din lumea conduși de partidele întreagă comuniste și muncitorești, se pregătesc să întîmpine cea de a 40-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie care a deschis omenirii calea spre comunism, cu noi victorii în lupta lor pentru pace, democrație și socialism. Socialismul — idealul catei care își îndreaptă speranțele întreaga omenire muncitoare — a triumfat în U.R.S.S., înaintează victorios în R. P. Chineză și în țările democrat-populare din Europa și Asia. Socialismul s-a transformat într-un puternic sistem mondial, care exercită o înrîurire uriașă asupra întregii dezvoltări istorice a omenirii. In țările lagărului socialist acesta Mai se sărbătorește sub semnul unui continuu avînt al economiei și culturii, al creșterii bunăstării celor ce muncesc. Cu fiecare nou succes al popoarelor din țările socialiste se întărește și crește credința oamenilor muncii din întreaga lume in cauza păcii și a socialismului. v Trimitem salutul nostru fierbinte eroicului popor sovietic, constructor al comunismului, apărător neclintit al păcii, salutul nostru frățesei marelui popor chinez și tuturor popoarelor care construiesc cu succes socialismul. In țările capitaliste, oamenii muncii sărbătoresc acesta ziua de 1 Mai anul sub semnul luptei împotriva exploatării crîncene, împotrivă scăderii nivelului lor de trai pentru pace, libertate și socialism. Clasa muncitoare din țările capitaliste își dă tot mai bine seama că numai prin forța sa unită, prin concentrarea în jurul său a tuturor forțelor democratice și progresiste ale societății, se poate asigura o politică națională corespundzătoare intereselor poporului* se poate pune stavilă planurilor înrobitoare ale imperialismului. In toate țările, partidele comuniste și muncitorești acțiunează cu fermitate pentru însrtărirea unității mișcării munncitorești mondiale marxist-leniniste, bunul cel mai de preț al clasei muncitoare Internaționale, chezășia victoriei în lupta popoarelor pentru pace, democrație și socialism. Tovarăși. Pe întregul glob pămîntean^ 1 Mai este sărbătorit anul acesta ca o zi de unire a oamenilor muncii și a tuturor forțelor progresiste și demdstratice din toată lumea. În lupta pentru preîntimpinăreaf unui nou război mondial* pentru apărarea și consolidar*rea păcii. Solidaritatea oamenilor muncii de pretutindeni cu popoarele lagărului socialist, îm frunte cu Uniunea Sovietica, constituie un obstacol de neînvins în calea planurilor agresive imperialiste. Este în afară de orice îndoială că dacă popoarele lumii interesate în menținerea și consolidarea păcii vor fi vigilente și vor acționa unite și cu perseverență, vor putea să împiedice realizarea planurilor și, uneltirilor războinice cercurilor imperialiste și ale să, readucă relațiile internaționale pe calea destinderii, pe calea colaborării pașnice între popoare. Dînd întregul său sprijinl oricărei propuneri menită să ducă la destinderea internațională, poporul nostru .(continuare în pag. 2-a), j