Zori Noi, mai 1958 (Anul 11, nr. 3241-3265)

1958-05-03 / nr. 3241

u V k ANUL1 XII HH NI. 3241] SIMBATA 3 MAI 1958 ]4 PAGINI — 20 BANI T Ziua de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, a fost sărbătorită în întreaga regiune cu mult entuziasm. Participarea activă a maselor, succesele mari cu care ele au întîmpinat această măreață sărbătoare, dovedește hotărîrea acestora de a lupta fără preget pentru construirea vieții noi, socialiste, atașamentul față de partid și guvern, solidaritatea cu lupta oamenilor muncii din lumea întreagă pentru pace, pîine și libertate. Sub semnul solidarității internaționale a oamenilor muncii, pentru pace, democrație și socialism Mitingul și Suceava, vechiul oraș istoric, în care urmele trecutului glorios de luptă al poporului nostru se îmbină armonios cu semnele vieții noi, socialiste, s-a pregătit pentru marea sărbătoare. Străzile din centrul orașului, îndeosebi strada Ștefan cel Mare au o înfățișare fastuoasă: ghirlande de stegulețe, portrete, lozinci, steaguri desfășurate victorios crează o atmosferă înălțătoare. Traseul pe care vor trece demonstranții oferă privirii o bogație de ornamentație multicoloră, care încîntă și însuflețește. Oamenii muncii din orașul Suceava sărbătoresc în condiții de libertate și muncă pașnică ziua de 1 Mai, simbol al frăției celor ce muncesc din lumea întreagă. Mitingul oamenilor muncii din orașul Suceava, închinat zilei de 1__Mai, s-a desfășurat într-o atmosferă entuziastă. Participanții au subliniat în repetate rînduri, prin ovații și aplauze, cuvântarea festivă a tovarășului Ene Țurcanu, membru al C. C. al P. M. R., primsecretar al Comitetului regional P.M.R. Suceava, înainte de începerea demonstrației oamenilor muncii, în tribuna din centrul orașului au luat loc membrii comitetului regional de partid și ai comitetului executiv regional, reprezentanți ai vieții publice, fruntași în muncă din industrie și agricultură, numeroși invitați. Trec gărzile muncitorești Undeva, de departe, s-a dat un semnal. Masa compactă a coloanelor de demonstranți s-a pus în mișcare. A început manifestația închinată zilei de 1 Mai. In frunte, o coloană masivă — de culoarea albastrului închis — este salutată cu vii aplauze. Sunt detașamentele gărzilor muncitorești înarmate, alcătuite din cei mai vrednici muncitori din întreprinderile regiunii Suceava. In sunetele puternice ale "Marșului partizanilor" trec prin fața tribunei rînduri, rînduri de muncitori, îmbrăcați în salopete albăstrui cu banderole tricolore pe brațul drept, cu ochii țintă spre tribună. Ei reprezintă puterea clasei noastre muncitoare, unitatea și solidaritatea ei cu avantgarda sa, Partidul Muncitoresc Român. Gărzile muncitorești care defilează astăzi, aduc cu ele un simbol măreț, freamătul înnoitor al marilor transformări unice din ultimii ani, econoîntr-o regiune lipsită aproape cu totul în trecut de industrie. Intr-o ordine perfectă, gărzile muncitorești bat pasul puternic și vioi, cu siguranța și încrederea pe care o au numai oamenii eliberați de exploatare, oamenii care construiesc pașnic și creator o viață nouă. Aplauzele puternice nu mai contenesc... Expresia hotărîtă ce se citește pe fețele membrilor gărzilor muncitorești este totodată expresia hotărîrii ferme și neclintite a poporului nostru de a-și apăra drepturile și cuceririle sale revoluționare, de a apăra pacea, dar și de a da riposta cuvenită oricui ar încerca să atenteze la libertatea și suveranitatea sa. Primăvara patriei Pentru cîteva clipe, acordurile fanfarei încetează. Vin pionierii, mugurii generației care mîine va duce mai departe opera de construire a socialismului în patria noas(continuare în pag. 2-a). demonstrația oamenilor din orașul Suceava mncii Cuvîntarea tovarășului ENE Dragi tovarăși și tovarășei Din însărcinarea Comitetului regional de partid și a comitetului executiv al sfatului popular regional vă salut și ,vă felicit călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității și frăției oamenilor muncii din toate țările. Tovarăși, Sărbătorim ziua de 1 Mai ca oameni liberi intr-o țară liberă și stăpîni pe munca noastră, mergem inainte pe drumul luminos al socialismului. Poporul român constructor al vieții noi socialiste trece astăzi în revistă cu îndreptățită mîndrie patriotică succesele dobîndite. Intr-un timp scurt ,prin munca avintată a oamenilor muncii țara noastră a fost transformată dintr-o țară înapoiată intr-o țară cu o industrie socialistă in continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres, cu o știință și cultură înfloritoare, împreună cu întregul nostru popor muncitor, oamenii muncii din regiunea Suceava Se mîndresc pe drept cuvînt cu realizările mari obținute în anii puterii populare, ca urmare a muncii lor creatoare. Suceava menținută in trecut sub stăpînirea burghezo-moșierească, în înapoiere economică și culturală, a devenit azi o regiune în plină dezvoltare. Bogățiile regiunii, altă dată jefuite de clica exploatatorilor, sunt valorificate azi în folosul poporului. Orașele și satele cunosc o viață nouă. Oamenii muncii din întreprinderile, satele și instituțiile regiunii noastre au întîmpinat măreața sărbătoare de 1 Mai cu importante succese in muncă-Depoul C.F.R. Ițcani a primit diploma de onoare pe țară pentru a doua oară. Colectivul acestei unități, în dorința de a menține și consolida succesele obținute, reușit în primul trimestru al a acestui an să realizeze planul producției cu 115,70 la sută, să reducă prețul de cost cu 9,72 la sută și să realizeze economii de aproape 700.000 lei. Ne mîndrim cu rezultatele obținute de colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la fabrica de încălțăminte „Străduința" Neam, care în trimestrul I al acestui an a realizat economii in valoare de 206.590 lei, calitatea produselor s-a îmbunătățit, prețul de cost a fost redus cu 2,6 l la sută. Cu deosebite succese în muncă au întîmpinat ziua de 11 Mai și colectivele de muncitori de la Uzinele textile "Moldova" care au fost inițiatorii chemării la întrecere, adresată tuturor muncitorilor din regiunea noastră pentru realizarea de economii, îmbunătățirea calității produselor și reducerea prețului de cost. Muncitorii de la filatura de in și cînepă din Fălticeni, ICIA Burdujeni, combinatul forestier „Bernat Andrei“ din Vatra Dornei, depoul CFR, din Cîmpulung, întreprinderea „21 Decembrie“ Rădăuți, fabrica de spirt Rădăuți, IRUM Vatra Dornei și altele au muncit cu elan, făcind ca întreprinderile respective să fie fruntașe pe regiune și unele chiar pe țară. Cu prilejul zilei de 1 Mai, partidul cheamă pe toți muncitorii, inginerii și tehnicienii să lupte cu hotărîre pentru realizarea sarcinilor trasate de Congresul al doilea al PMR., să desfășoare tot mai larg întrecerea socialistă, pentru realizarea planului de producție, pentru creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost . Laza sigură a ridicării continue a nivelului de trai. Tovarăși! Oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre au întîmpinat ziua de 1 Mai sub semnul luptei pentru traducerea în viață a sarcinilor izvorîte din consfătuirea pe țară a țăranilor și lucrătorilor din sectorul socialist al agriculturii care a avut loc nu de mult la Constanța. Zi de zi crește Încrederea țăranilor muncitori în politica partidulii nostru de transformare socialistă a agriculturii. Aceasta se confirmă prin faptul că pînă în prezent peste 77.000 familii de țărani muncitori, cu o suprafață de Circa 132500 ha. de pămînt s-au unit în cele 678 gospodării agricole colective și întovărășiri. Muncind în comun, in condiții agrotehnice tot mai avansate, cu ajutorul stațiunilor de mașini și tractoare, unitățile socialiste din agricultură au obținut an de an rezultate tot mai bune. G.A.S. și G.A.C. în anul 1957, au obținut cele mai mari producții medii la ha., iar in acest an ele sunt în frunte în executarea Parărilor agricole de primăvară. Succesele obținute de sectorul socialist sunt un exemplu viu pentru țăranii muncitori cu gospodărie individuală, care pășesc cu tot mai multă hotărîre spre munca în comun, cu mijloace mecanizate. Partidul cheamă pe țăranii muncitori din sectorul socialist al agriculturii să-și intensifice eforturile pentru obținerea de noi succese în întărirea și dezvoltarea G A.C. și întovărășirilor agricole, ȚURCANU Țăranii muncitori din G.A.C. trebuie să-și intensifice munca pentru consolidarea succeselor obținute, pentru întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor colective, prin dezvoltarea avutului obștesc, creierea de ramuri anexe și în special creșterea animalelor, prin lucrarea pămîntului la un nivel agrotehnic mai ridicat, o mai bună organizare a muncii și cointeresarea colectiviștilor în creșterea producției agricole vegetale și animale. Pentru a beneficia cu adevărat de roadele și avantajele agriculturii socialiste, țăranii muncitori întovărășiți trebuie să dea o atenție sporită efectuării tuturor muncilor în comun, unei mai bune organizări a muncii, creierii și dezvoltării fondului de bază pentru fiecare întovărășire. Mergînd pe acest drum arătat de partid, colectiviștii și întovărășiții vor obține an de an venituri tot mai mari, vor face ca gospodăriile colective și întovărășirile agricole să se dezvolte și să se întărească. Comitetul regional de partid cheamă pe toți muncitorii, inginerii și tehnicienii din GAS, SMT, pe țăranii muncitori colectiviști, întovărășiți și cu gospodării individuale- să urmeze cu avînt înflăcărată chemare a consfătuirii de la Constanța, să depună toate eforturile pentru a efectua cît mai repede și în condiții cît mai bune lucrările agricole (Continuare în pag. 11-a) BLIvj I'uT A |LA UNIVERSITARĂ | 1 Mai în Capitala patriei noastre Joi dimineața a avut loc în Piața Stalin tradiționala manifestație a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, încă din zorii zilei, principalele bulevarde și străzi ale Capitalei, străjuite de clădiri sărbătoresc au fost străbătute pavoazate, de nesfîrșite coloane ale oamenilor muncii ce se îndreptau spre marea piață bucureșteană unde urma să aibă loc demonstrația. Peste întregul oraș domnea atmosfera caracteristică marilor zile de sărbătoare : mii de steaguri roșii și tricolore unduind în bătaia vîntului de primăvară, florile multicolore pe care femei și fete le fluturau deasupra capetelor și, mai ales, Voioșia și cîntecele vesele care exprimă atît de bine setea de viață, de frumos, voința fermă de a munci cu spor care animă harnicul nostru popor. Ora 9. Sosirea în Piața Stalin a conducătorilor partidului și guvernului este salutată de ovațiile miilor de oameni ai muncii participanți la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. at In tribuna centrala au laloc tovarășii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Constantin Pîrvulescu, Josef Vale, vicepreședinte al Adunării Naționale a R. Cehoslovace conducătorul delegației parlamentare a R. Cehoslovace, care se află în țara noastră, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Janos Fazekaș, Vladimir Gheorghiu, Mihail Ralea, Anton Moisescu, Alexandru Bîrlădeanu, acad. C. L Parhon, Gheorghe Stoica, Florian Dănălache, Virgil Trofin, înainte de începerea mittingului marea fanfară militară aliniată în piață a intonat Imnul de Stat al R.P. Romîne. Mitingul a fost deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., primsecretar al comitetului orășenesc București al P.M.R. A luat apoi cuvîntul tovarășul Gheoghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Central al Sindicatelor. ](continuare în pag. 3-a). ASPECT DE LA DEMONSTRAȚIA OAMENILOR MUNCII DIN SUCEAVA LA CLIȘEU. Pe sub arcul de triumf, îndreptîndu-se spre tribună, trece manifestînd coloana ceferiștilor Cuvîntarea tovarășului GHEORGHE APOSTOL Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Dragi tovarăși și tovarășe, Dragi oaspeți de peste hotare, Uimind vechea tradiție muncitorească noastră neam adunat aci, în prima zi a lunii mai, să sărbătorim ziua solidarității nale a celor ce internațiemuncesc, ziua unității de acțiune a oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru pace și progres social. Cu ocazia acestei mărețe sărbători a omenirii muncitoare, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al guvernului Republicii Populare Romîne și al Consiliului Central al Sindicatelor vă dragi tovarăși, un transmit, fierbinte salut și vă felicit pentru realizările de călduros seamă obținute în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră. Adresez salutul nostru călduros delegaților din alte țări veniți să sărbătorească împreună cu noi ziua de 1 Mai. Prezența lor în mjlocul nostru este un simbol viu al legăturilor frățești internaționaliste pe care poporul nostru muncitor le întărește necontenit, credincios măreței chemări care de la Marx și Engels străbate deceniile și continentele: «Proletari din toate țările, unul-văl". Anul acesta sărbătoarea de 1 Mai se desfășoară sub semnul unor noi succese istorice repurtate de sistemul mondial socialist și de mișcarea de eliberare socială și națională a popoarelor, sub semnul unirii tot mai strînse a oamenilor muncii din toate țările în lupta împotriva unui război atomic, pericolului pentru pace, independență naționaă și socialism. Popoarele țârilor lagărului socialist sărbătoresc ziua de 1 Mai în condițiile unui avînt continuu al economiei, științei și culturii, al creșterii bunăstării celor ce muncesc. In admirația întregii omeniri progresiste, poporul sovietic face în această zi gloriosul bilanț al înfăptuirilor sale epocale care-l apropie sistematic de țelul său: crearea bazei tehnico - materiale a comunismului, ajungerea din urmă și întrecerea celor mai înaintate țări capitaliste în ce privește producția industrială și agricolă pe cap de locuitor. Uniunea Sovietică a și întrecut cea mai dezvoltată putere imperialistă— Statele Unite ale Americii — în multe domenii ale științei și tehnicii. Mari succese au obținut in construirea socialismului Republica Populară Chineză și celelalte țări democratpopulare din Europa și Asia. Intr-ajutorarea frățească a țărilor lagărului socialist, ajutorul internaționalist acordat acestora de U.R.S.S. face posibilă către dezvoltarea forțelor de producție în fiecare dintre țările socialiste într-un ritm nemaiîntîlnit în istorie. De la această tribună trimitem salutul nostru fierbinte marelui popor sovietic, eroic constructor al comunismului, salutul nostru frățesc poporului chinez și tuturor popoarelor care odată cu noi sărbătoresc în această zi, ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, victoriile repurtate în construirea socialismului. In țările capitaliste ziua de 1 Mai este ziua solidarității de luptă a clasei muncitoare și a tuturor oamenilor muncii împotriva exploatării capitaliste, a mizeriei, scumpirii vieții, a șomajului, consecința a politicii de război a cercurilor imperialiste, zi de luptă pentru pace și prietenie între popoare. In Statele Unite ale Americii, și în alte state capitaliste, criza economică își arată colții, înseși statisticile burgheze sînt nevoite să recunoască reducerea producției industriale și creșterea armatei de șomeri, care în Statele Unite ale Americii au ajuns la peste 6 milioane, în Germania occidentală la 1.400.000, în Italia la 2 milioane. Tuturor celor care în țările capitaliste, coloniale și dependente luptă împotriva exploatării și asupririi pentru democrație și progres social, popoarelor care luptă pentru consolidarea sau cucerirea independenței naționale, clasa noastră muncitoare, toți cei ce muncesc în patria noastră liberă, le trimit un salut frățesc. Tovarăși și tovarășe. In acest an ziua de 1 Mai constituie o viguroasă demonstrație a unității și luptei oamenilor muncii de pretutindeni împotriva războiului* pentru coexistența pașnică. In calea planurilor agresive imperialiste se ridică forța dîrză a lagărului socialist în frunte cu U.R.S.S., mișcarea comunistă și muncitorească internațională, clasă muncitoare din toate mișcarea populară tot țările, mai largă de luptă pentru pace care se dezvoltă în statele capitaliste și lupta de eliberare națională a popoarelor din colonii. Inițiativele neobosite ale U.R.S.S. pentru înlăturarea pericolului unui război atomic oglindesc interesele vitale ale întregii omeniri. Hotărîrea Sovietului Suprem al U.R.S.S. de a înceta unilateral experiențele cu toate tipurile de arme atomice și cu hidrogen constituie o nouă și măreață acțiune de pace. Ea creează condiții pentru încetarea de către toate statele a experiențelor cu armele nucleare și întărește speranța omenirii că ea va fi eliberată de amenințarea războiului atomic. Țările imperialiste, continuînd cu încăpățînare politica lor falimentară de pe poziție de forță n-au dat pînă acum răspunsul așteptat la inițiativa Uniunii Sovietice. Dar forțele păcii sînt mai puternice decît forțele agresiunii. Politica dusă de statele socialiste pentru salvarea omenirii de grozăviile unui nou război se bucură de simpatia și maselor populare tot sprijinul mai largi. In toate țările se dezvoltă tot mai mult unitatea clasei muncitoare și a organizațiilor sale sindicale în luptă pentru zădărnicirea planurilor negre ale imperialismului generator de războaie, pentru pace și colaborare internațională. In fruntea mișcării popoarelor pentru pace și progres din fiecare țară stau partidele cgt .(continuare în pag. 3-a). , Î