Zori Noi, iulie 1958 (Anul 11, nr. 3291-3317)

1958-07-01 / nr. 3291

ANUL XII — NR. 3291 MARTI 1 IULIE 19584 PAGINI — 20 BANI E»»* ♦ [UNK] [UNK]«♦ [UNK] ♦ [UNK] [UNK]»»»»♦ [UNK] [UNK]»«» i ..VORBEȘTE POSTUL ETEMIST PE CONTROL“ afcoțînd în evidență realizările și combătlnd lipsurile, < «posturile utemiste de control din Întreprinderi aduc o contribuție însemnată la mobilizarea tinerilor pentru îndeplinirea sarcinilor de producție. IN CLIȘEU : Muncitoarele Elena Șușter, Elena Neagru și Maria Voitescu din secția filatură de la uzinele textile „Moldova“ din Botoșani urmăresc noile artiicole pe care Mihai Sporuc, responsabilul postului utemimist de control, le-a afișat la gazeta postului utemist^ J de control. oo o<x>ooo OOGOOO'OW VEȘTI din întreprinderi RADAUTENE Cu 17 zile înainte de termen in întrecerea socialistă, muncitorii, nui și inginerii tehnicie fabricii $ de spirt Rădăuți stăruie 6» pentru îndeplinirea inainte de termen a planului de producție. Datorită <9 Q acestui fapt, planul ia h \ producția globală pe intreprindere a fost îndeaplinit în semestrul s cu de 17 zile înainte de terramen. \ l Față de realizările de sa 9 i anul trecut, productivitastea muncii pe semestrul I a.c. a crescut cu 16 la sută. Prețul de cost a <? , scăzut față de plan cu K I 23,60 la sută, pînă la 1 1 iunie 1958 beneficiile auu depășit prevederile de Oplan cu 914.000 lei. O ! Printre cei care au contribuit la realizarea acestor rezultate se situează ( și comuniștii Solomoni Í Stern și Vladimir Wecsiller, utemista Aspazia Op Marcu, precum și Mihailp Olenici, Hie Teciseanu, l 1) I Dumitru Olenici și alții. <9 In prezent se efectuează lucrările pentru aplicarea unor inovații cum Ő p sunt : realizarea unui e V vlevator la slădărie, folosirea aburului de recirculație de la fierbătoarele Of de cartofi etc. v ; I. Peste 33.000 lei | economii | I 'Rezultate asemănătoare ^ I) au obținut și muncitorii 6 p de la fabrica de la I.R.F. Rădăuți, mobilă Ă care 9 au îndeplinit planul semestrial cu 13 zile inaiinte de termen, (la producția marfă cu 11 zile C înainte de termen). Productivitatea muncii a fost de flpășită cu 10 la sută față de plan, prețul de cost p a fost redus, realizîndu- i - se o economie de 33.400 l0 lei. In fruntea întrecerii socialiste pentru cît mai la multe produse, se situează brigada muncitorului Gheorghe Vlad, iar printre muncitorii fruntași sunt lustruitoarea Rozalia Văcăreanu, tîmplarul Mihai Mîndrigel, Gheorghe Vlad și alții. In curînd, fabrica va da pe piață $ \ noi tipuri de mobilă prin rntre care dulapuri și stu. > b ăipuri furniruite. q I l coresp. I. mzmaemi î o l CINSTEA ZILEI LE 23 AUGUST Primele succese Muncitorii de la stația C.F.R. Dornești s-au angajat ca înruntea zilei de 23 August, să depășească planul de producție cu 25 la sută. Bătălia pentru îndeplinirea angajamentelor a început. In ziua de 23 iunie, tura de fermer a impiegatului de mișcare Gheorghe Straton, care de 6 luni este fruntașă, a expediat la stația Rădăuți 1.679 tone marfă. Timpul de tranzit cu manevră a fost redus cu 18 la sută față de plan. In scurt timp, cele 75 vagoane au fost descărcate și puse la dispoziția R.V.S. pentru dirijarea in alte stații unde trebuie să fie încărcate. Convoaiele au fost remorcate de locomotiva condusă la mecanicul Vasile Immiciuc. Avînd o bună pregătire profesională, el a remorcat cu locomotiva pe care o conduce 18 tone peste tonajul normal. Planul de producție pe unitate, in ziua de 23 iunie, a fost depășit cu 128 la sută, După o luna de la ancheta noastră în trrigătură cm PE ȘANTIERUL viitoarei stafii de preparare a manganului De la o vreme, în inima Iacobenilor se aud tot mai des puternice „pușcături“ caracteristice activității șantierelor miniere. — Ce-o fi și cu astea ? s-au alarmat localnicii în primele zile. Pe urmă s-au dumirit: pe un nou șantier, cu ajutorul dinamitei, se adîncea in durele șisturi cuarțoase locul viitoarelor bunchere — masive silozuri de depozitare a minereului de mangan. De curînd, totul a reintrat în normal: localnicii cu treburile lor, constructorii cu „pușcaturile"” și săpăturile lor. Astfel, noul șantier de construcție al primei stații din țară, de preparare a minereului de mangan a intrat pe nesimțite in viața iacobenenilor. 1 Autocamioane încărcate cu utilaje noi, sosesc fără întrerupere pe șantier. Au sosit, și continuă s să sosească, tronsoane de elevatoare, benzi transportoare, piese de sortare, vagoneți. întregul utilaj este fabricat și adaptat la noi în țară. La prima vedere, activiitatea pe șantier nu dă vizitatorului acel simțămînt de febrilitate caracteristică marilor șantiere de construcții, deoarece munca dulgherilor, a betoniștilor și a fierarilor trece aproape, neobservată. Ceea ce serbTt&. este numai munca săpătorrilor de pămînt, care amenajează unul din cele două iazuri de decantare a nămolului pe o suprafață de aproximativ 2,20 ha. Se simte și neobosita activitate de îndrumare a celor doi ingineri, unul constructor și celălalt miner, Alexandru Ganețchi și Emilian Antonesi. Intr-o clipă de răgaz, secați pe citeva din pietre ale smulse de explozia dinamitei, am aflat de la cei doi ingineri rosturile și însemnătatea intrării in funcțiune a viitoarei stații: — Proiectul lucrărilor pe,care le vedeți este radil preprocupării colectivului nostru de muncitori, tehnicieni și ingineri mineri în lupta pentru aa 14tății Îmbunătățirea minereului, reducerea prețului de cost jtom de mangan și sport~12S a productivității muncii pe șantierele miniere. Inspirată după proiectele stațiilor similare de teraj din U jinea Sovietica, noua stacontribui în cea mai măsură la realizarea în condiții optime a planurilor de extracție. Manganul ăornean va căpăta, prin spălare, o calitate superioară cu cel puțin 30 la sută. Deși pare simplă, bret oda spălării cu apă necesită un destul de complicat proces de producție, rezerve însemnate de minereu de mangan, utilaje perfecționate. Vom rezolva cu succes toate acestea, avună condițiile necesare și mediei, datorită mecanizei complete, a procesului limit mare M pag. 24&L Lucrează la terminarea unei construcțiii de folos obștesc Muncitorii din cadrul complexului C.F.R. Dornești — Rădăuți. întîmpină ziua de 23 August cu succese în producție și în activitatea obștească. In timpul liber ei lucrează voluntar pentru terminarea unei noi clădiri, care urmează a fi dată în folosință în cinstea aniversării eliberării patriei noastre. In noua construcție se va amenaja o sală de festivități, o sală pentru bibliotecă și o sală pentru club. Tovarășii F. Frunză și M. Balan se preocupă zi de zi de terminarea la vreme și în bune condițiuni a construcției. După amenajarea sălilor amintite, muncitorii din cadrul complexului C.F.R. Dornești vor avea posibilități sporite să-și poată petrece în mod folositor timpul liber, vor avea noi posibilități de ridicare continuă a nivelului lor cultural. Coresp. V. VASILE Prin muncă voluntară De curînd, în incinta întreprinderii „Străduința“ din Ițcani, raionul Suceava a început amenajarea unui bazin de Înot și a unui mic patru, terminarea acestor. S-au efectuat un nou mix de 4 TO0 ore de muncă,1 voluntară de către tineretul din cadrul întreprinderii. In mod deosebit s-au evidențiat tinerii N. Găleanu, V. Dura, R. Pitoreanu, O. Bercoci și mulți alții care au depus prun interes la urgentarea acestor lucrări. Coresp. LV.MODA iRSDiferile manifestări ale tinitârii partideni — Comitetele raionale și orășenești de partid au dezbătut hotărîrile plenarei C. C. al PM.al. din 9-18 iunie 1958 In zilele de sîmbătă și duminică, în întreaga regiu n, au avut loc ședințe comune ale comitetelor raionale și orășenești de partid cu activele lor, în cadrul cărora au fost dezbătute documentele plenarei din 9 — 13 iunie a.c., ale C.C. al P.M.R. La aceste ședințe au luat parte membri ai biroului și comitetului regional de partid. După es documentele plenarei C.C. al P.M.R. au fost studiate cu mult interes, pe grupe, de către membrii comitetelor raionale și orășenești de partid și de către tovarășii din activele de partid, au avut loc dezbaterile. La discuții au luat cuvîntul un mare număr de tovarăși. Ei au condamnat cu indignare acțiunile fracționiste și antipartinice ale lui Doncea Constantin, Coțoveanu Iacob și ale altor membri de partid, manifestîndu-și totodată deplina aprobare față de măsurile luată de plenara Comitetului Central. Aprobînd în unanimitate hotăririle juste ale plenarei C.C. al P.M.R., participanții s-au angajat să lupte cu fermitate împotriva oricăror manifestări și încercări de a slăbi unitatea partidului și disciplina de fier a vîndurilor sale, să muncească fără preget pentru îmbunătățirea continuă a activității organizațiilor de partid, pe baza aplicării consecvente a normelor leniniste ale vieții de partid. Discuțiile purtate cu privire la întărirea vîndurilor partidului au scos în evidență grija sporită pe care trebuie să o acorde organele și organizațiile de partid educării comuniștilor, creșterii exigenței față de îndeplinirea hotăririlor, primirii în partid a celor mai bune, mai înaintate elemente din rândul muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor, țăranilor colectiviști și întovărășiți, intelectualilor care slujesc cu devotament interesele poporului muncitor, și educării comuniste a acestora. In cadrul discuțiilor a fost acordată o deosebită atenție apărării avutului obștesc. S-a semnalat cum, din cauza lipsei de vigilență, a atitudinii de împăciuitorism și gură cască, o seamă de elemente necinstite strecurate în diferite funcții în cadrul întreprinderilor socialiste s-au dedat la jafuri, la delapidări din avutul obștesc, aducînd pagube statului nostru democrat - popular. Vorbitorii au cerut ca jefuitorii avutului obștesc să fie demascați și pedepsiți fără cruțare. Aprobînd întrutotul hotărîrile plenarei C.C. al P.M.R., participanții și-au afirmat hotărîrea de a lupta necontenit pentru realizarea sarcinilor trasate de partid. In cadrul acestor ședințe au fost adoptate măsuri concrete privind traducerea în viață a hotărîrilor plenarei C.C. al P.M.R. --------------------------------------------------------------- Aprovizionarea cu legume și zarzavaturi în orașul Suceava In numărul 3270 din iunie a. c., ziarul nostru a publicat o anchetă pe tema: „Ce părere aveți despre aprovizionarea cu legume și zarzavaturi a orașului“. In coloanele ziarului, o serie de cetățeni își spuneau atunci părerea în legătură cu lipsurile privind asigurarea uneti bune aprovizionări de serviri a populației cu leși gume, fructe și zarzavaturi. De atunci a trecut aproape o lună. In acest timp, aprovizionarea oamenilor muncii și a unităților de alimentație publică s-a îmbunătățit, ceea ce dovedește că lucrătorii Aprozarului se preocupă cu mai mult interes de această problemă. In cursul lunii iunie, Aprozarul din orașul nostru a vîndut populației prin unitățile sale de desfacere cireșe, morcovi, mazăre păstăi, ceapă verde, salată verde, cartofi, varză timpurie și alte legume și zarzavaturi în cantități aproape îndestulătoare. De asemenea, s-a îmbunătățit și deservirea consumatorilor. Foarte mulți cumpărători au o impresie bună despre lucrătorii magazinului de desfacere nr. 1. Acest magazin este bine aprovizionat, mărfurile sunt în continuare în pag. 2-a) Cu prilejul examenelor, de absolvire a cursului elementar și mediu, fotoreporterul nostru a surprins un aspect de la școala medie nr. 1 Suceava. Pentru răspunsuri excepționale, comisia de examinare a acordat elevei Pinzaru Alexandrina din dl. Vlla nota maximă. După cum e si firesc, bucuria Alexandrinei este nespusă sifid, primește felicitări c, S-au pregătit cu temeinicie pentru campania de vară în campania însămînțărilor din primăvara acestui an, mecanizatorii de la S.M.T. Dorohoi au obținut succese însemnate. Deși primăvara a venit cu întîrziere și lucrările s-au executat în condiții mai grele decît în ceilalți ani, planul pe campania agricolă de primăvară a fost îndeplinit în proporție de 120 la sută. Lupta mecanizatorilor pentru a obține recolte bogate n-a încetat odată cu terminarea campaniei agricole de primăvară. Mobilizați de conducerea stațiunii, de organizația de partid și de comitetul sindical, ei au acordat o atenție deosebită pregătirilor pentru recoltare și treieriș. Despre pregătirile pentru recoltare și treieriș s-a discutat mult în sesiunea statului SMT care a avut loc de curînd. Cu această ocazie s-a constatat că în acest an S.M.T. Dorohoi s-a pregătit mai temeinic pentru strînsul recoltei. S-a terminat la timp revizuirea și repararea a 40 tractoare, 13 motoare stabile, 11 secerători-legători și 53 batoze. in ceilalți ani, rodajul la secerători se făcea în lan. Pentru a se evita o serie de deficiențe survin în timpul rodajului făcut care în ian, anul acesta secerătorilor legători li s-a făcut rodajul în stațiune. Pînă deunăzi s-au asigurat carburanții și lubrefianții precum și sfoara necesară la legat snopii. Pentru ca în această campanie tractoarele să lucreze din plin, s-a asigurat schimbul doi pe tractoare, astfel ca în timpul nopții să se facă arături de vară. In comunele Văcuiești și Brăești vor lucra două cupluri de batoze, iar cele două tractoare eliberate prin aplicarea acestei metode, vor lucra de asemeni la arături de vară. Pentru a evita la timp defecțiunile provenite la tractoare și mașini agricole, s-a amenajat un atelier mobil pe camion, iar atelierul mobil tip, existent în stațiune, a fost complectat cu scule noi. In timpul cît au stat în stațiune, tractoriștilor li s-au predat lecții care au avut drept scop ridicarea nivelului lor politic și profesional. In perioada aceasta, agronomii de sector și pontatorii alimentatori au luat legătură cu conducerile gospodăriilor colective și întovărășirilor pe care le deservește stațiunea pentru recunoașterea terenului ocupat cu culturi pă ioase și pentru asigurarea condițiilor în vederea efectuării arăturilor de vară. Participanții la sesiunea sfatului S.M.T. au hotărît ca gospodăriile agricole colective și întovărășirile agricole să trimită la S.M.T. Dorohoi oameni pentru a fi școlarizați în vederea folosirii lor ca mînuitori la secerători-legători și la alte mașini agricole. In cadrul sfatului S.M.T. s-a mai hotărît ca vălarii din fiecare comună să fie instruiți. Deși a trecut puțin timp de cînd s-a luat această hotărîre, vălarii din 7 comune din raionul Dorohoi au fost deja instruiți. Consfătuirile raionale ale cadrelor didactice BOTOȘANI In dimineața zilei de 23 iunie, la Botoșani s-a desfășurat, în sala festivă a sfatului popular orășenesc, consfătuirea cadrelor didactice din școlile elementare și medii din oraș. Tematica consfătuirii a constituit-o referatul prezentat de inspectorul școlar Florențiu Vîlceanu privitor la „Felul cum cadrele didactice asigură educația comunistă a elevilor în cadrul orelor de curs“. Au fost citate ca exemple pozitive numele profesorilor Remus Cehovschi de la școala medie nr. 1, Alexandru Asăvoaie de la casa de copii nr. 2, Mihai Apostol și Ștefan Dragomir care au obținut rezultate frumoase în desfășurarea procesului instructiv - educativ. CÎMPULUNG Lucrările consfătuirii raionale a cadrelor didactice s-au desfășurat în sala liceului „Dragoș Vodă“. In cele două referate prezentate de către tov. prof. Alexandru Vasilescu, șeful secției invățămînt și cultură a sfatului popular raional, s-au analizat rezultatele muncii de instruire desfășurată în anul școlar 1957—1958 și probleme ale muncii de educație patriotică în școală. Numeroși profesori, învățători și educatoare din grădinițe au luat cuvîntul în cadrul discuțiilor generale și pe cercuri de specialitate. SUCEAVA In zilele de sîmbătă și dulinică la Neam a avut loc consfătuirea cadrelor didactice din raionul Suceava. Referatul „Activitatea școlilor în anul de învățămînt 1957—1958 și măsurile luate de colectivele școlare în rezolvarea evitării supraîncărcării elevilor“ a fost prezentat de tovarășul Macioapă T., șeful secției învățămnînt și cultură a sfatului popular raional . Au luat cuvîntul cadre didactice cu experiență în munca pedagogică și de învățămînt ca Dumbrăveanu Maria de la școala de 7 ani din Dumbrăveni, I. Filimon de școala de 7 ani Salcea,, la Lupașcu Eugen de la școala de 7 ani din Ipotești și alții. In cuvîntul lor ei au arătat succesele obținute de școlile din raionul Suceava în munca de educare a elevilor, precum și lipsurile care au existat în procesul de învățământ în această perioadă, făcind propuneri concrete menite să ducă la îmbunătățirea procesului în« »tructiv - educativ.