Zori Noi, decembrie 1958 (Anul 11, nr. 3421-3446)

1958-12-02 / nr. 3421

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.MJ. SUCEAVA SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XIII — NR. 3421 MARTI 2 DECEMBRIE 1958 4 PAGINI —20 BANI Dările de seamă ale deputaților — prilej de dezimiere a activității sfaturilor populare Prezentarea de către deputați a dărilor de seamă în fața alegătorilor permite maselor să se informeze acze asupra activității sfaturilor populare, precum și să-și exercite controlul asupra acestei activități. Avînd în vedere faptul că deputații dau socoteală și de activitatea sfatului popular, rolul principal în pregătirea și organizarea dărilor dă seamă revine comitetelor executive ale sfaturilor populare și secțiunilor organizatorice, împreună cu deputații, acestea stabilesc planul calendaristic al dărilor »e sea-« filă, se îngrijesc de convocarea adunărilor cu alegătorii, anunțind din timp locul, data și ordinea de zi a ședințelor; folosesc toate formele organizatorice pentru a asigura participarea cetățenilor la aceste adunări. In vederea bunei organizări și desfășurări a adunărilor de dări de seamă ale deputaților, Comitetul executiv al Sfatului popular regional Suceava a pus la dispoziția deputaților Sfatului popular regional materiale informative care cuprind realizările celei mai importante obținute la regiune de la data cind au avut loc alegerile (2 martie a.c.) și pînă-n prezent. Membrii comitetului executiv și aparatul secțiunii organizatorice a sfatului popular regional au sprijinit deputații Sfatului popular regional în trierea și organizarea dărilor de seamă. La cele 32 dări de seamă ținute pînă la 15 noiembrie de către deputații Sfatului popular regional au participat peste 8.500 de alegători. Cu ocazia dării de seamă prezentată în satul Kozna, din raionul Dorohoi de către tovarășa M. Bostan, deputată în circumscripția regională nr. 64, au luat cuvîntul numeroși cetățeni care, discutînd pe marginea activității deputatei și a sfatului regional, au făcut propuneri pentru remedierea unor lipsuri în diferite sectoare de activitate. Unele din aceste propuneri au fost rezolvate pe plan local cu ajutorul Comitetului executiv Comunal Lozna, iar altele, a căror realizare depășește competența sfatului popular Comunal, au fost aduse la cunoștința sfatului popular raional și sfatului popular regional. Se poate spune că preocupare în vederea pregătirii în bune condițiuni a dărilor de seamă ale deputaților a manifestat majoritatea comitetelor executive ale Sfaturilor populare raionale și Comunale. Comitetul executiv al Sfatului popular raional Fălticeni, de pildă, a întocmit un îndrumar după care deputații să-și întocmească dările de seamă. Acest îndrujplar a fost difuzat tuturor deputaților raionali și comunali. Este demn de remarcat maturitatea și simțul de răspundere de care dau dovadă alegătorii atunci cînd discută despre activitatea sfaturilor populare. Fără a ascunde lipsurile existente, alegătorii din comuna Ciocănești, raionul Vatra Dornei, iu adunarea de dare de seamă a deputatului raional Ioan Hărmănescu, au exprimat cuvinte de mulțumire la adresa sfatului popular raional Vatra Dornei. Acesta, ținînd seama de propunerea făcută în campania electorală de către alegătorii din Ciocănești, a sprijinit acțiunea de electrificare a comunei, in prezent, comuna este parțial electrificată, iar lucrările de extindere a rețelei electrice continuă. La executarea lor cetățenii dau Concursul necesar. Cu ocazia prezentării dărilor de seamă, numeroși deputați mobilizează alegătorii la realizarea diferitelor acțiuni edilitaro - gospodărești. Cu ocazia dărilor de seamă prezentate de către deputații Lucia Epure și Ioan Siminiceanu din comuna Miloartea, raionul Darabani, alegătorii au răspuns chemării deputaților, achitîndu-și integral sumele din contribuția voluntară. Dacă cele mai multe comitete executive ale sfaturilor populare, înțelegind importanța politică pe care o au dările de seamă ale deputaților în fața alegătorilor, iau măsuri ca ele să fie bine pre gătite și organizate, sunt comitete executive care subapreciază această sarcină importantă a lor. Fină la data de 15 noiembrie a.c., din cei 44 deputați ai Sfatului popular raional Cîmpulung, numai 7 au ținut dări de seamă în fața alegătorilor. Exemplul acesta (dacă-1 putem numi exemplu) a influențat negativ și sfaturile populare orășenesc și comunale. Astfel, din cei 38 deputați ai Sfatului popular orășenesc Cîmpulung, nici unul n-a prezentat darea de seamă, pînă la data mai sus amintită, iar din cei 305 deputați comunali, au prezentat dări de seamă doar 50 de deputați. De la cine să ia exemplu deputații Sfatului popular orășenesa Siret ca să prezinte dări de seamă, din moment ce însuși președintele comitetului executiv (tov. Ștefan Malinovschi) n-a înțeles să facă acest lucru? Dările de seamă ale deputaților în fața alegătorilor lor constituie pâighnii importante în atragerea maselor la conducerea treburilor obștești și de stat. De aceea, e de datoria comitetelor executive să sprijine deputații pentru ținerea dărilor de seamă la anumite intervale de timp. Este recomandabil ca fiecare deputat să țină cel puin două dări de seamă pe (Continuare în pag. 3-a). 10002 Au îndeplinit planul la cotele obligatorii de carne Comitetele executive ale Sfaturilor populare comunale din raionul Vatra Dornei au manifestat încă de la începutul acestui an un deosebit interes pentru îndeplinirea la timp a planului la cotele obligatorii de carne. Acest fapt a făcut ca pînă la data de 20 noiembrie, planul anual pe raion să fie îndeplinit și depășit, unii țărani muncitori achitîndu-se și pentru anul viitor de această îndatorire patriotică. S-au evidențiat țăranii muncitori din comuna Broșteni care și-au realizat planul cu 10’2 la sută.. Coresp. V. SAVA Realizări în „Săptămîna economiei*’ In „Săptămîna economiei“, care a avut loc între 23—30 noiembrie a.c., în raionul Gura Humoruui a crescut simțitor volumul depunerilor și numărul depunătorilor la C.E.C. Astfel, comisia de sprijin C.E.C. de la USL Gura Humorului (președinte tov. Saca Samoil și mandatară Artemizia Plăcintă) a reușit să atragă încă un număr de 96 not de.“, punători la C.E.C. din rîndurile muncitorilor. Rezultate frumoase au obținut și comisiile de sprijin de la I.F.S.T., întreprinderea economică ,,23 August“, ocolul silvic din Solca ș.a. unde numărul depunătorilor a crescut între 20—70. Din cadrul oficiilor poștale se evidențiază in muncă, în această perioadă, oficiul P.T.T.r. Solea,, r OAMENI AI MUNCII LA ODIHNA La stațiunea balneo-climaterică din Vatra Dornei și-au petrecut concediul de odihnă și și-au îngrijit sănătatea, în cursul acestui an, peste 5000 de oameni ai muncii din diferite culturi ale teriiin prezent sunt la tratament și odihnă circa 350 de oameni ai muncii. UN CLIȘEU: Un grup de oameni ai muncii în clubul statiunii. Conferințele raionale de partid Duminicii 30 noiembrie a.c au continuat lucrările conferințelor raionale de partid: Vatra Dornei, Cîmpulung, Siret și Darabani- Delegații au discutat în spirit critic și autocritic activitatea comitetelor raionale de partid făcînd numeroase propuneri: pentru întărirea vieții interne, de partid, pentru mărirea producției și productivității muncii cît și cu privire la îmbunătățirea condițiilor de trai al celor ce muncesc. De asemenea delegații au dat dovadă de mulți exigentă și simț de răspundere la alegerea membrilor comitetelor raionale, a comisiilor de revizie, precum și a delegaților, la conferința regională de partid. Conferințele au adoptat hotărîri care sînt menite să îmbunătățească munca în toate domeniile de activitate și să ridice rolul de conducător politic al organizațiilor de bază. Se dezvoltă sectorul socialist al agriculturii S-au convins de avantajele muncii în gospodăria colectivă Recoltele bogate obținute în acest an, ca și în anii precedenți de către cele 7 gospodării colective din raionul Săveni, demonstrează practic țăranilor muncitori întovărășiți foloasele muncii în gospodăria colectivă. Numărul întovarășiților care pășesc spre forma superioară de cooperare agricolă crește mereu. In anul acesta au intrat în cele 7 gospodării colective existente 156 familii care, au agitatorii din cormuna Havîrna, argumente folosesc numeroase din presă, din cărți dar cele mai convingătoare s-au dovedit exemplele din satul lor, căci, cine n-a văzut ce bogăție de cereale s-a scos de pe cele 406 ha. teren ale întovărășirii „Ogorul socialist“ din satul Balinți. Sau cine n-a văzut cât de bucuroși erau țăranii muncitori de la întovărășire… ,,Ogorul neu“ din Havirna cind au obținut la ha. 2.800 kg. floarea soarelui? Și așa se face că zilele trecuta 90 țărani muncitori din comună au depus cereri pen«, adus cu ele 263 ha. In gospodăria colectivă din Vlăginești, de pildă, au intrat 51 familii pui 104 ha. teren iar în gospodăria colectivă din satul Sîrbi au venit 18 familii cu 55 ha teren. In afară de cererile de mai sus în urma cărora terenurile au și fost comasate au mai cerut să intre în colectivă încă 445 de familii de întovărășiți care vor să aducă cu ei 1015 ha. Asemenea cereri s-au făcut în comunele Manoleasa, Hănești și altele.tru a se înscrie în Întovărășirea agricolă, convinși fiind că prin lucrarea in comun a pămîntului vor dobmide recolte mai bogate. Intensificînd munca politică de popularizare a succeselor obținute de sectorul socialist al agriculturii. Comitetul executiv al Sfatului popular din comuna Fundul Moldovei, raionul Cîmpulung, ajutat îndeaproape de organizația de partid, a reușit să atragă noi membri în întovărășire. Astfel, în perioada 25 octombrie — 28 noiembrie a. c. s-au înscris în întovărășirea zooteh*nica ,Moldova“ încă un m ineri agitatori in cadrul unei ședințe organizației de bază U.T-M. a din satul Nichiteni-Coțușca, raionul Darabani, s-a elaborat o hotărîre în care se prevedea desfășurarea unei susținute munci politice de către ute*miști în direcția cooperativizării agriculturii. încă din prima zi de la luarea acestei hotărîri, utemiștii Melentius Fluieranu, Emilia Gheorghiță, Petru Livinschi, Ioan Urieș și alții au stat de vorbă cu părinții lor și i-au lămurit să se înscrie în întovărășire cu întreaga suprafață de pămînt. In felul acesta, încă un număr de 14 familii de muncitori, cu suprafața țărani de 26 ha. teren, au pășit cu încredere pe drumul agriculturii socialiste. Coresp. A, SCRAB măr de 22 familii de țărani muncitori cu 23 ha. teren. In prezent această întovărășiră zootehnică cuprinde 122 familii care posedă 69 ha. teren și un număr însemnat de oi. Printre cei care s-au înscris recent în întovărășire se numără comunistul Cîrleanță Ion, deputatul Gavriliu Andrei, țăranii muncitori dindrilă Darie, Poenaru Ioanel alții din comună, Coresp. I. T. DASCALU. Exemplul faptelor La întovărășirea zootehnică .Moldova” Noutăți de la combinatul forestier „A V-a aniversare a R.P.R.“ In cinstea zilei de 30 Decembrie Muncitorii și tehnicienii combinatului forestier din Fălticeni se pregătesc să întîmpine ziua de 30 Decembrie, aniversarea a 11 ani de la proclamarea Republicii Populare Romîne, cu noi însemnate succese în produciie. Muncitorii au ca obiectiv realizarea planului anual înainte de termeni îmbunătățirea calității produselor și reducerea prețului de cost. De la începutul anului și pîină în prezent gateriștii au produs peste plan 1711 m c.c. cherestea rușinoase și 115 m.c. cherestea de fag. De asemenea au mai fost date peste plan 277 m.c. lemn de mină și 1.648 m.c. de rămășiță pentru celuloză. Cu două luni înainte de termen Lucrătorii celei mai mari fabrici de butoaie din regiunea noastră, din cadrul combinatului forestier, au îndeplinit planul producției globale pe 1958 cu două luni înainte de termen. Aceste realizări se datoresc unei mai bune organizării a lucrului, aprovizionării fabricii cu materie primă, cît și mecanismelor de mare productivitate cu care este înzestrată fabrica Anul acesta s-a produs peste plan 562 garnituri butoaie. De la 7 la 38 sortimente La 30 Decembrie se împlinesc 6 ani de cînd marele combinat forestier a intrat înproducție. De atunci producția industrială a combinatului a crescut în ritm vertiginos, au crescut și sortimentele fabricate în secțiile combinaturii. In 1952 combinatul fabrica 7 sortimente, iar în 1958, numărul lor a creBem la 33. In prezent conducerea combinatului, organizația de partid și comitetul de întreprindere studiază ca numărl sortimentelor să crească la cel puțin 40. Arături adînci — pe suprafețe cît mai mari Pe întreaga suprafața planificata Antrenați în întrecere, mecanizatorii din gospodăria agricolă de stat Drăgușeni, raionul Săveni, au muncit cu mult avînt la executarea arăturilor adînci de toamnă. Organizarea bună a muncii, folosirea întregii capacități a tractoarelor în timpul bun de lucru, au făcut ca pînă la data de 26 noiembrie, în gospodăria de stat din Drăgușeni, să se execute alături al dinei de toamnă, de bună calitate, pe întreaga suprafață planificată (302 ha.). La acest succes o contribuție deosebită au adus mecanizatorii fruntași Emil Răducanu, Gh. Barbacaru, D. Tirochid și Gh. Tîrnăuceanu care și-au depășit planurile anuale pe trantor cu 75—96 ha. a. n. Mai multe atelaje la cîmp Membrii întovărășirii agricole „Filimon Sîrbu“ din satul Iacobeni, comuna Dingeni, raionul Trușești, au executat, pînă la 29 noiembrie, arături adînci doar pe 130 ha, din cele peste 600 ha. planificate. Această rămînere în urmă se datorește faptului că din cele 50 atelaje existente în sat, nu ies la cîmp zilnic decît 10—15. Este necesar ca în aceste zile, cîmnd încă se mai poate lucra, să iasă cît mai multe atelaje pe cîmp. Conducerea întovărășirii și Sfatului popular al comunei Dîngeni au datoria să mobilizeze pe toți întovărășită la arat! Cei care au cîte un singur animal de tracțiune se pot și trebuie să se intr-ajutoreze pentru a răsturna cît mai multe brazde adînci — garanția unei recolta sporite în anul viitor! Mecanizatori fruntași la araturi Mecanizatorii de la G.A Stîngeni, raionul Trușești au executat, pînă la data de 29 noiembrie a.c. arături adinei pe o suprafață de 315 ha. din cele 360 planificate. In fruntea tuturor tractoriștilor s-au situat comunistul Dumitru Stănescu si candidatul de partid Ilie Chiraș, care și-au depășit cu mult numărul doi handri planificați pentru campania de toamnă. ț Creșterea animalelor aduce mari venituri colectiviștilor In urmă cu 8 ani, cină a luat ființă gospodăria agricolă colectivă „ștefan G Gheorghe” din satul Vincizori, raionul Botoșani, sectorul zootehnic al gospodăriei cuprindea doar citeva animale slab productive. Invățind din experiența înainată a altor unități agricole socialiste, colectivimilin Vmători s-au convins că dezvoltarea creșterii animalelor, constituie un izvor nesecat de venituri bănești, iau hotărit să „iv, wectivul de animale proprietate obștească. La sfîrșitul anului trecut gospodăria colectivă din satul Vânători avea 12 boi, 8 cai, 237 oi și 10 scroafe fătătoare. In lumina hotăririlor Consfătuirii de la Constanța, consiliul de conducere al acestei gospodării colective a întocmit un plan minuțios de dezvoltare a sectorului zootehnic In anul 1958, plan care a fost supus aprobării adunării generale a colectiviștilor. Să vedem acum dacă colectiviștii din Vinători, raionul Botoșani, au îndeplinit planul de dezvoltare a sectorului zootehnic și cu ce venituri s-au ales din acest sector. Cu banii din fondul de bază, colectiviștii și au cumpărat încă 10 vaci cu lapte și 10 juninci. Cele 10 scroafe au fătat 98 purcei ăn care 65 la virsta de 3 — 6 luni au fost valorificați incasindu-se suma de 10.435 lei. 20 de purcei au fost crescuți, îngrășați pentru a fi predați statului in baza contractului încheiat. La data livrării către stat, cei 20 de porci fiind bute îngrășați (cântărind fiecare peste 100 kg.), gospodăria colectivă a încasat suma de 26.140 lei, plus 2.614 lei reprezentină sporul de preț de 10 la sută. In momentul de față gospodăria agricolă colectivă din Vintor are 15 scroafe fătătoare. Consiliul de conducere s-a orientat just, valorificind 4 din cei 8 cai, iar din banii obținuți a procurat doi boi bani de muncă. Gospodăria are in prezent 14 boi. Numărul de oi al gospodăriei a crescut anul acesta cu 261, ajungând la 498 de capete. Imediat după fătare, 154 miei au fost sacrificați, pielicelele fiind vindute statului, iar carnea împărțită colectiviștilor. 25 de oi au fost contractate cu statul și predate de curând. Gospodăria și-a oprit pentru prăsilă 319 oi. Prin buna întreținere și hrănirea rațională a oilor, îngrijitorii Costache Constantinică și Ion Rotami au muls de la fiecare oaie cite 56 litri de lapte In loc de 55 litri cit a fost planificat. Și planul ia brînză a fost depășit, îngrijitorul Constantin Bascălu a obținut de la scroafele pe care le are in primire 8 purcei peste plan, și Vasile Bognean și Gheorghe Melinte au reușit prin buna hrănire și îngrijire a vacilor să mulgă de la acestea cu 6.000 litri lapte mai mult decit avea în plan. Pentru cantitățile de lapte, brînză și lină de ia oi vindute statului, gospodăria a încasat suma de 59.096 lei. In total anul acesta colectiviștii din Vînâtori au obținut din sectorul zootehnic un venit de 10Q.879 lei din care peste 10.000 lei vor fi trecuți la fondul de bază care, in prezent a ajuns la peste 600.000 lei. Ca rezultat al creșterii producției vegetale și animale, gospodăria agricolă colectivă din Vînâtori, a împărțit membrilor ei cîte 10 lei la sl-muncă, precum și mari cantități de cereale brînză de oi etc. Colectivistul Const. Bascălu prestînd 562 zile - muncă, a primit numai ca avans de: 40 la sută 1.124 kg. grîu, 1.556 kg. cartofi, 281 kg. orz, 433 kg. varză, brînză etc. și 5.817 lei. Din banii primiți, el a cumpărat o mașină de cusut pentru fiica sa și o bicicletă băiatului. Și colectivstul Gh. Melinte pentru zilele-muncă efectuate a ridicat la avansul de 40 la sută 1.100 kg. grîu, 251 kg. orz, 1.193 kg. cartofi, 324 kg. varză și alte produse, precum și 5.042 lei. Colectivistul Toader Boghean cu banii luați de la colectivă și-a terminat casa care o începuse mai de mult, acoperita cu tablă, iar Petru Pintilie a început să-și ridice casă nouă. Alți colectiviști și-au cumpărat aparate de radio, biciclete, mobilă și alte lucruri de valoare. Pentru dezvoltarea continuă a sectorului, zootehnic, colectiviștii din Vintor au asigurat animalelor pentru iarnă nutrețuri de bună calitate însilozind 180 tone de diferite furaje. Toate grajdurile și saivanele au fost reparate și amenajate. Colectiviștii gospodăriei agricole colective „Ștefan Gheorghiu” din satul Vincizori, raionul Botoșani sînt hotărîți ca în anul vitor să-și dezvolte și mai mult sectorul, zootehnic, fiind convinși că animalele aduc mari venituri, bănești. P. OBERSCHI :0002==rrr.7^ încfF?iîtorul de animale Utemistul Gh. Dombrovschi în vîrstă de 18 ani este îngrijitor de animale la sectorul zootehnic al G.A.S. Dinogeni-Trușești. Cele 25 capete vite pe care le îngrijște el, se bucură de o mare atenție. Iată-l în rifseu tpărind una din vaci.