Zori Noi, februarie 1959 (Anul 12, nr. 3472-3495)

1959-02-01 / nr. 3472

V" ANUL XIII — NR. 3472 DUMINICA 1 FEBRUARIE 1959 4 PAGINI — 20 BANI LUCRĂRILE CELUI DE AL XXI-LEA --------------------------------------------------------------------------------------------CONGRES EXTRAORDINAR AL P. C. U. S. Dezbaterile asupra raportului prezentat de tovarășul N.S. Hrușciov Continuarea discuțiilor din cadrul ședinței din dimineața zilei de 30 ianuarie E. A. DOLINIUK, ««să de echipă în colhozul „Stalin , regiunea Tarnopol a vorbit despre marile prefaceri înfăptuite pe teritoriul regiunii ei în anii puterii sovietice. In acest timp, toate s-au schimbat. înainte în voivodatul Tarnopol existau decît 52 de școli nu și numai I spitale. Instituții de învățămîntul mediu și superior nu existau deloc. Iar acum, a spus cu mîndrie E. A. Doliniuk, avem peste 1000 de școli, 14 școli medii tehnice, două institute, peste 100 de spitale. Oamenii trăiesc îndestulat și în condiții Civilizate. In fiecare raion,in fiecare sat, s-au construit case noi, au apărut cluburi și biblioteci. Apoi E. A. Doliniuk a relatat că anul trecut echipa ei a cultivat porumb pe suprafață de 1,00 de hectare. Pe 20 de hectare s-au strîns cîte 207 chintale de cereale la hectar. De pe 80 de hectare s-au strîns cîte 1450 de chintale de furaje la hectar. Venitul obținut de colhoz de pe urma porumbului cultivat de echipă a fost peste un milion de ruble. E.A. Doliniuk a declarat că pentru anul 1959, echipa ei s'a angajat să recolteze 220 chintale de porumb la hectar și cîte 1550 chintaie masă verde la hectar. • In încheiere, cunoscuta colhoznică a spus: De la tribuna congresului adresez tuturor oamenilor muncii din agricultură chemarea: Semănați porumb! Locul cunoscutei colhoznice din Ucraina a fost luat la tribună de un reprezentant al unei republici unionale învecinate, I. T. SERDIUK, (R. S. S. Moldovenească). Relevînd în cuvîntarea sa că cel de al XXI'lea Congres al P.C U.S. marchează intrarea U.R.S.S. într-o perioadă nouă, importantă a istoriei sale era baza unor fapte ilustrate concludente, uriașele transformări care au intervenit în soarta poporului moldovean, în dezvoltarea economiei și culturii sale. Republica ocupă un loc Moldovenească important în producția de struguri, fructe, conserve, zahăr, produse animaliere, uleiuri vegetale etc. Sîntem bucuroși să raportăm de la tribuna congresului că în cei 3 ani rarp au trecut de la cel de al XX-lea Congres al partidului, volumul producției industriale a crescut cu 60 la sută. Raportul tovarășului N. S. Hrușciov, cifrele de control ale septenalului, a spus I. T. Serdiuk, constituie o dovadă a grijii partidului pentru ridicarea economiei și culturii tuturor republicilor unionale. Producția globală a industriei R.S.S Moldovenești va spori în cursul septenalului de peste două ori. Vor continua să se dezvolte ramurile principale ale industriei noastre. Va fi creată o industrie electrotehnică. Vor intra în funcțiune 140 de noi întreprinderi industriale. La sfîrșitul septenalului, republica va produce cîte 150 chintale de carne și 500 chintale lapte la suta de hectare de teren arabil. In această perioadă producția de struguri și fructe va spori de 3 ori ajungînd la aproximativ 2 milioane tone. In ședința din dimineața zilei de 30 ianuarie au luat cuvîntul la Congres, ca și în zilele anterioare, reprezentanți ai partidelor frățești de peste hotare. JUMJAGHIMN TEDENBAL, prim secretar al Comitetului Central al PPRM, a transmis P.C.U.S. și poporului sovietic un cald salut cordial din partea Partidului Popular Revoluționar Mongol. Mulțumind pentru invitarea delegației P.P.R.M. la Congresul al XXI-lea vorbitorul a subliniat marea importanță a programului construcției desfășurate a societății comuniste. Planul septenal al U.R.S.S., a spus el, este o vie întruchipare a învățăturii marxistleniniste. Planul demonstrează în mod grăitor superioritatea socialismului asupra ca(contiruare în pag 3 a) Un aspect din timpul lucrărilor Congresului. (Telefoto-Agerpres). Plenara Consiliului regional A.R.L.U.S. In ziua de 29 ianuarie a.c., a avut loc în orașul Suceava, plenara Consiliului regional A.R.L.U.S. Din partea Consiliului General A.R.L.U.S. a participat tovarășul Eugen Rodan, secretarul Consiliului. Plenara a analizat activitatea dusă pe linia A.R.L.U.S. în regiunea Suceava în ultimul trimestru al anului trecut și a dezbătut planul de muncă al Consiliului regional A.R.L.U.S. pe anul 1959 și un plan special de muncă cuprinzind unele activitați ce se vor desfășura în rîndul populației ucrainene din regiunea noastră. Dintre obiectivele principale ale muncii ARLUS în regiunea Suceava, în primul trimestru al anului curent fac parte: popularizarea documentelor Congresului al XXI-lea al P.C.U.S., aniversarea a 11 ani de la semnarea tratatului de prietenie colaborare economică înire R.P.R. și UR.S.S., sărbătorirea zilei de 23 februarie — Ziua Armatei Sovietice și alte activități. tu * * Fiecare muncitor, tehnician și inginer sa realizeze cu maiV multe economii în producție!“ Chemarea adresată muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din întreaga țară de colectivele a 8 întreprinderi din Capitală Prin creșterea productivități muncii și scăderea prețlui de cost, prin reducrea consumurilor specifice de materii prime, materiale, energie și combustibil și îmbunătățirea calității produselor. ECONOMII PESTE PLAN DE PESTE 16 MILIOANE LEI. Plenara C.C. al P.M.R. din 26—28 noiembrie 1958, a pus în fața colectivelor de întreprinderi sarcina reducerii accentuate, în acest an, a prețului de cost al produselor. Expunerea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej la plenară a arătat importanța deosebită a reducerii prețului de cost, pentru sporirea acumulărilor statului, pentru dezvoltarea economiei naționale și creșterea nivelului de trai al poporului, subliniind că lupta pentru micșorarea costurilor de producție în toate ramurile economiei naționale, în toate întreprinderile, este o sarcină economică centrală. Răspunzînd cu entuziasm sarcinilor puse de partid, muncitorii și tehnicienii din fabrici și uzine își îndreaptă atenția, în cadrul întrecerii socialiste, spre realizarea de economii cit mai mari în producție, pe baza valorificării mai intense a rezervelor interne de creștere a productivității muncii, de reducere a consumurilor specifice de materii prime materiale și de îmbunătățirea calității proslduselor. Recent, colectivele a 8 din Capitală — hotărîte să-și întreprinderi sporească contribuția la mărirea acumulărilor statului — au luat inițiativa patriotică de a intensifica și dezvolta multilateral lupta fiecărui muncitor, tehnician și inginer, pentru economii cît mai mari în producție, adresînd în acest sens o însuflețită chemare către toate colectivele de întreprinderi din țară. In lumina sarcinilor puse de plenara C.C. al P.M.R. din noiembrie anul trecut, colectivele celor 8 întreprinderi au analizat și au dezbătut cu spirit de răspundere, în adunări de partid deschise și în grupe sindicale prevederile planului pe acest an. Participanții la aceste adunări au arătat, dînd numeroase exemple concrete, că la fiecare loc de muncă există numeroase posibilități de a realiza economii peste plan, prin creșterea productivității muncii, reducerea consumurilor specifice de materii prime, materiale, combustibil și energie etc. Astfel, la uzinele 23 August“ a reieșit că se pot economisi peste plan 224 tone oțel, 170 tone fontă, 254 m.c. cherestea, 263_______—4..........- ....— tone combustibil, 206.250 kWh, energie electrică și altele. La uzinele "Semănătoarea" a reieșit că se pot realiza economii de 150 tone laminate, 30 tone tablă zincată, 20 tone fontă, iar la fabrica de Kirov, 4050 m.p. piele, 1940 încălțăminte kg. talpă, 186 tone combustibil și 5.000 kWh. energie electrică. Importante economii peste plan, prin creșterea productivității muncii și reducerea consumului specific de materii prime și materiale, pot realiza și muncitorii, tehnicienii și inginerii din celelalte întreprinderi. Colectivele celor 8 întreprinderi din Capitală — se arată printre altele în chemare — au hotărit ca în acest an să desfășoare întrecerea socialistă sub lozinca :Fiecare muncitor, tehnician și inginer să dea economii cît mai multe în producție, prin creșterea productivității muncii, reducerea consumurilor specifice de materii prime, materiale, energie și combustibil, și îmbunătățirea calității produselor". Aceste colective se angajează să obțină cel puțin următoarele economii la prețul de cost peste sarcina planificată : Uzinele 23 August“ 6.630.000 lei. Uzinele »Republica" 2.5oo.poo lei. Uzinele -Semănătoarea“ 1.800.000 lei. Atelierele »9 Mai" 1.5oo.poo lei. întreprinderea -Kirov“ 1.4oo.ooo lei. Combinatul de cauciuc -Jilava* 1000.000 lei. întreprinderea metalurgică -Solex“ 731.000 lei Fabrica Flacăra Roșie" 600.000 lei. Prin măsurile luate pentru creșterea productivității muncii și reducerea consumurilor specifice de materii prime, materiale combustibil, energie etc., colectivele celor 8 întreprinderi din Capitală vor statului, în acest an, economii de peste aduce 16 milioane lei. Colectivele acestor întreprinderi cheamă pe toți muncitorii, tehnicienii și inginerii din celelalte fabrici și uzine din țară să se alăture inițiativei ca fiecare muncitor, tehnician și inginer să dea patriei în acest an cît mai multe economii peste plan. CifSji în pag. 2 ° a Cum s-a obținut 1,162 m.c. dhsrestia! pe om In 8 ore la U. I. S. „Barnail Andrei“ Oamenii muncii din întreprinderile regiunii discută cu însuflețire documentele Congresului Plan de dezvoltare economică fără egal în istorie Ziarele au publicat textul raportului prezentat de tov. N. I. Hrușciov, prim secretar al P.C.U.S. la Congresul al XXI-lea al P.C.U.S. Imediat după ce le-au venit ziarele, muncitorii din cadrul întreprinderii metalurgice „21 Decembrie“ din Rădăuți au citit mărețul și discutat cu interes plan de construire a comunismului pe care-l dezbate Congresul al XXI-lea al PCUS. La ora prinsului, în cadrul secției bunuri de larg consum, sau adunat peste 50 de muncitori. Erau a dle matrițieni, tinichigii, presori, mulți dintre ei fruntași In producție, inovatori. Muncitorul Victor Schipor care a luat primul cuvîntul a subliniat importanța ce o prezintă Congresul al XXI-lea al PCUS pentru întreaga omenire. Ceilalți muncitori au insistat in discuțiile lor îndeosebi asupra acelei părți din raport care vorbește despre dezvoltarea industriei și transporturilor. Tovarășul Roman Gh. a arătat că planul de 7 ani al Uniunii Sovietice este un plan de dezvoltare economică fără egal in istorie. — In cursul acestor ani, a subliniat vorbitorul, Uniunea Sovietică va ajunge din urmă Statele Unite ale Americii în ce privește volumul producției industriale globale. Acești ani sunt hotăritori in întrecerea pașnică cu capitalismul. — Suntem minăm că facem parte din lagărul păcii și socialismului in frunte cu Uniunea Sovietică — a declarat tovarășul Dan Aurel. Realizările epocale ale științei și tehnicii sovietice umplu pe bucurie inimile noastre. Toae realizările pe care le-a obținut Uniunea Sovietică au fost posibile numai datorită conducerii înțelepte de către P.C.U.S. a poporului sovietic pe drumul construirii comunismului. Planul septenal prevede creșterea substanțială a nivelului de trai al oamenilor sovietici, mărirea câștigului muncitorului, încondițiile reducerii zilei și a săptâminii de lucru. Acest lucru nu este posibil în nici o țară capitalistă. Numeroși alți muncitori care au luat apoi cuvîntul și-au exprimat recunoștința In seara zilei de 29 ianuarie, după terminarea lucrului, muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii întreprinderii „Străduința“ din neam s-au adunat la sectorul tăbăcarie pentru a discuta pe marginea raportului prezentat de tovarășul N.S. Hrușciov, prim secretar al C. C. al P.C.U.S., la Congresul al XXI-lea al P.C .U.S. Luind cuvîntul, tovarășul Bătinaș Vasile, secretarul organizației de partid, a spus : Perspectivele de dezvoltare economică a Uniunii Sovietice, uriașele realizări ce se vor înfăptui in U.R.S.S. ne umplu In următorii 7 ani inimile de bucurie și minduie, ne însuflețesc și mai mult in lupta pntru construirea socialismului. A luat apoi cuvîntul muncitorul fruntaș Luțac Gheorghe, de la secția spănuit care arătură importanta lucrărilor față de poporul sovietic pentru sprijinul permanent și frățesc pe care ni-l acordă în construirea socialismului. Congresului al XXI-lea, al P.C.U.S., și-a luat angajamentul să mărească randamentul la piei fețe și să execute 15 zile muncă voluntare In folos obștesc. Au mai luat cuvîntul tovarășii Maximiuc N canor, Buzureac Vichente, Kier Wentzel și muncitorul Niță Constantin, tinăr utemist, care In cinstea congresului al XXI-lea al P.C U.S., și-au luat angajamentul de a realiza economii de materiale, de a îmbunătăți calitatea produselor, de a reduce prețul de cost cu 1 la sută. Vorbitorii și-au exprimat recunoștința față de U.R.S.S. care acordă spijin neprecupețit țării noastre pentru dezvoltarea economiei naționale, sprijin de care se bucură și întreprinderea lor avind în dotare utilaj sovietic modern. Cu dragoste și recunoștinț;' Iminarea medaliei „A 25-a aniversare a eroicelor lupte ale ceferiștilor și petroliștilor“ Ieri, la orele 9,30, în sala de festivități a sfatului popular regional, a avut loc solemnitatea înminării medaliei „A 25-a aniversare a eroicelor lupte ale ceferiștilor și petroliștilor”, unor vechi militanți ai mișcării muncitorești din regiunea Suceava, participanți la eroicele lupte ale ceferiștilor din februarie 1933. La solemnitate au participat tov. Anton Moisescu, vicepreședinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R., E. Nicolaev, secretar al Comitetului regional de partid Suceava, Emil Bobu, președinte al Comitetului Executiv al Sfatului Popular al regiunii Suceava, numeroși invitați. Tov. Emil Bobu, președinte al Comitetului Executiv al Sfatului Popular regional, a dat citire decretului Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R. prin care se conferă medalia „A 25-a aniorsare a eroicelor lupte ale ceferiștilor și petroliștilor“ unui număr de 21 muncitori ceferiști din regiunea Suceava. Tov. Anton Moisescu, vicepreședinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R a înmînat medalile și a felicitat călduros pe cei decorați, unindu-le spor la muncă în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră. In numele celor distinși a luat cuvîntul tov. Constantin Raicu care a mulțumit Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin și Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R. pentru înalta distincție acordată. Printre cei decorați se numără tov. T. Onofrei, Gh. Lazarovici, D. Rădășanu, V. Jalbă, Șt. Filip, V. Manoache, Sebastian Fălticeanu, Gh. Boghian și alții. Se pregătesc pentru campania de primăvară De curînd, Comitetul executiv al sfatului popular al comunei Uidești, din raionul Fălticeni a ținut o ședință la care au participat președinții și secretarii întovărășirilor agricole. Cu această ocazie, agronomul F. Peteanu a prezentat un referat privind desfășurarea pregătirilor în vederea campaniei agricole de primăvară. referat a reieșit că cele din centre de reparare a unelte lor agricole și-au început deja activitatea, că s-au organizat 6 centre pentru controlul puterii de germinație a semințelor. Unul din centrele de condiționare a semințelor e dotat cu un selector mecanic. In dorința de a obține o recoltă cît mai bogată, țăranii muncitori au transportat pe cîmp circa 1.000 tone bălegar putred. In această ședință de lucru, s-a stabiliti ca pentru circa 70—80 la sută din suprafața destinată a fi mînțată cu porumb în însăcele 5 întovărășiri, sămînța din solul local să fie schimbată cu porumb dublu hibrid. In scopul obținerii unei producții sporite, membrii întovărășirilor s-au angajat să procure și să administreze solului o importantă cantitate de îngrășăminte chimice și să aplice toate regulile agrotehnice pe care în aceste zile le învață la cercul angrozootehnic. Coresp. C. CONblAN IINESCU