Zori Noi, mai 1959 (Anul 12, nr. 3548-3572)

1959-05-03 / nr. 3548

Proklarí db hah férfié,mifhrif ANUL XIII — Nr. 3548 DUMINICĂ 3 MAI 1959 4 PAGINI — 20 BANI ÎNTR-O ATMOSFERĂ DE PUTERNIC ENTUZIASM S-A DESFĂȘURAT MAREA TA SĂRBĂTORIRE A ZILEI DE 1 MAI ÎN CAPITALA PATRIEI NOASTRE Bucureștiul, asemenea întregii țări, e în sărbătoare. Decorul înflorit al primăverii se întregește în această zi cu coloritul viu, festiv, al nenumăratelor flamuri roșii și tricolore cu care cetățenii Capitalei și-au împodobit orașul, încă din zori zeci de mii de oameni ai muncii, venind din toate cartierele orașului, se îndreaptă spre locul tradiționalei demonstrații de întîi Mai. Pretutindeni dom pește voia bună, se aud cîntece vesele. Piața Stalin are aapostul caracteristic marilor zile de sfirbătoare. In piață, în rînduri compactă de află miile de oameni ai muncii care vor participa la mitingul consacrat zilei de untel Mai. Sunt muncitorii din fabricile și uzințile Capitalei, activiști de partid și ai organizațiilor obștești, militari, .Oameni de cultură, studenți. Deasupra rîndurilor sînt ridicate pancarte pe care sînt înscrise schemări în cinstea marii sărbători ai clasei muncitoare, portretele făuritorilor socialismului științific— Mane, Engels, Lenin, portetul lui I. V. Stalin, portretele membrilor Biroului Politic al fiii 2. al P.M.R., ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești frățești. In tribune se află numeroși invitați, membri ai C.G. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului. Marii Adunări Naționale, conducători ai organizațiilor de masini instituțiilor centrale, fruntași în muncă din întreprinderile Capitalei, academicieni, oameni de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști români și corespondenți ai presei străine. In tribuna special rezervată iau loc șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea numeroși oaspeți de peste hotare veniți să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru. La ora 8,30 sosirea în Piața Stalin a conducătorilor partidului și guvernului este salutată cu îndelungi ovații. In tribuna centralu lui loc tosvarăși Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Constantin Pirvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazekas, Vladimir, Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. înainte de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată în piață intonează Imnul de Stat *1 R.P. Române. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al G.M. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. ia apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Central al Sindicatelor, care felicită călduros cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii și pe oaspeții de peste hotare, în numele C.G. al Partidului Muncitoresc Romin, al guvernului Republicii Populare Romîne și ai Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvîntarea este subliniată de urale și ovații puternice pentru Partidul Muncitoresc Român, conducătorul de nădejde al poporului nostru muncitor pe drumul luminos al socialismului, pentru puternicul lagăr al în frunte cu Uniunea socialismului, Sovietică, pentru solidaritatea internațională a oamenilor muncii din toate țările lumii, pentru pace și prieteni^ între popoare. După terminarea mitingului,dinspre Statuia Aviatorilor, în acordurile marșului partizanilor, vin gărzile muncitorești. Din tribune izbucnesc puternice aplauze. In uniforme albastre cu tricolor pe braț, trec într-o ordine desăvîrșită mii și mii de muncitori înarmați. Ei exprimă hotărîrea fermă a clasei muncitoare și a întregului popor de a apăra puterea populară, revoluționare mărețele sale cuceriri împotriva oricăror încercări ale elementelor dușmănoase, sprijinite de cercurile imperialiste agresive din afară, de a atenta la munca pașnică, constructivă a poporului nostru. In piață își fac apoi apariția primele coloane ale pionierilor. In bucuria pe care miile de pionieri și-o manifestă trecând prin fața tribunelor, este exprimată recunoștința tinerelor vlăstare față de tot ceea ce partidul, guvernul, regimul democrat-popular, a făcut și face pentru a le asigură o copilărie și o viață fericită, condiții din cele mai bune ca să devină muncitori, tehnicieni și Ingineri de nădejde, oameni de știință și cultură devotați țării și poporului. . In nesfîrșit șuîfer, prin fața tribunelor, trec zeci de mii de demonstranți. Demonstranții își exprimă, prin lozinci, aclamații, grafice, panouri, hotărîrea lor nestrămutată de a obține noi și noi succese, de a contribui astfel la apropierea momentului în care țara noastră va termina în linii mari construirea socialismului și va trece într-o nouă etapă de dezvoltare — etapa desăvîrșirii construcției socialiste. De-a lungul coloanelor, hű contenesc uralele, ovațiile entuziaste pentru Partidul Muncitoresc Romîn, inspiratorul și organizatorul tuturor victoriilor poporului nostru, pentru Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Pășind în primele rînduri ale demonstranților, muncitorii întreprinderilor bucureștene vin să raporteze realizările dobîndite de ei la cinstea zilei de 1 Mai, să-și manifeste adîncul lor devotament față de partid sub a cărui conducere ei își făuresc o viață tot mai bună. Ei sînt mîndri că Bucureștiul lor, Capitala țării, a devenit în anii construcției socialiste cel mai important centru economic al patriei. Industria Capitalei a dat anul trecut peste 21 la sută din producția globală întregii țări. Pe graficele purtate de demonstranți sînt înscrise succesele obținute în urma aplicării hotărîrilor Plenarei C.C. al P..R. din noiembrie 1958, prin descoperirea de noi și noi rezerve interne, prin valorificarea lor tot mai eficace, prin realizarea de economii (continuare, In gag. 3-a) Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol DRAGI TOVARĂȘI, DRAGI OASPEȚI DE PESTE HOTARE, OAMENI AI MUNCII DIN CAPITALA PATRIEI NOASTRE. Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarității internationale a celor ce muncesc, în împrejurări cînd omenirea muncitoare de pe toată suprafața pămîntului își manifestă tot mai puterenic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică în lume^ pentru democrație și socialism. In această zi frumoasă de primăvară, cînd întregul «ostru popor muncitor își manifestă bucuria față de victoriile obținute în construirea vieții noi socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, a guvernului Republicii Populare Romîne și a Consiliului Central al Sindicatelor un fierbinte salut și vă felicit pentru succesele cu care ați întîmpinat 1 Mai. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, adresăm un salut călduros oaspeților dragi din alte țări, care împreună cu noi iau parte la această grandioasă manifestație- TOVARĂȘI. Ziua de 1 Mai ne amintește marile tradiții de luptă ale eroinei noastre clase muncitoare, de manifestațiile și demonstrațiile organizate de Partidul Comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangardă, împotriva regimului burghezo - moșieresc, pentru pîine, pămînt, libertate și pace. Poporul nostru muncitor, înfruntînd cu bărbăție nenumărate greutăți, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democrat - popular și pentru construirea socialismului. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, constructori harnici și talentați ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obținut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei și culturii. Oamenii muncii, dînd dovadă de o înaltă conștiință socialistă, participă activ la conducerea vieții de stat și economice, punîndu-și toată puterea și toate capacitățile în slujba înfloririi patriei- Muncitorii, tehnicienii, muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susținut a industriei socialiste. An de an intră în funcțiune noi întreprinderi în industria constructoare de mașini, siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, în industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de țărani muncitori pășesc cu încredere pe drumul arătat de partid, drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare și satisface măsurile stabilite de partid și de statul democrat - popular în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării în mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. Intelectualitatea țării noastre, oamenii de știință și cultură participă tot mai activ la opera de construire a societății noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naționale, a creșterii productivității muncii și reducerii prețului de cost al producției, crește nivelul de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate.Anul acesta vom sărbători a 15-a aniversare a eliberării patriei noastre. Cu acest prilej, poporul romîn va trece în revistă marile realizări pe care le-a obținut în anii puterii populare, realizări ce deschid perspectiva înfăptuirii unor noi sarcini mărețe. In anii apropiați socialismul va fi construit în linii mari și vom trece la o nouă etapă, etapa desăvîrșirii constructției socialismului in țara noastră. In munca și lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat tot mai mult unitatea moral - politică a oamenilor muncii, strîns uniți în jurul partidului și guvernului, se consolidează alianță dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, frăția de nezdruncinat dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare. TOVARĂȘI, Sărbătorim anul aceste ziua de 1 Mai sub semnul unor noi și mari biruințe ale nemuritoarelor idei ale comunismului, care luminează calea spre progres întregii omeniri, cale pe care o pășesc cu fermitate și însuflețire toate țările lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică. Poporul sovietic întîmpină ziua de 1 Mai prin noi și strălucite succese în toate domeniile de activitate, mare avînt în lupta printr-un realizarea grandiosului pentru plan septenal. In anii apropiați Uniunea Sovietică va deține primul loc din lume atît în ce privește volumul producției industriale, cît și în ce privește bunăstarea poporului. Țările list, întărind lagărului sociocontinuu unitatea lor indestructibilă, rațiile lor de colaborare reși intr-ajutorare frățească, se dezvoltă într-un ritm nemaicunoscut în istorie. In anul 1965 țările lagărului list vor produce mai sociamult de jumătate din întreaga producție mondială și vor asigura oamenilor muncii o viața tot mai îmbelșugată și mai fericită, demonstrînd în dul cel mai convingător mesuperioritatea sistemului socialist față de cel capitalist și inevitabilitatea victoriei depline a socialismului în întrecerea pașnică cu capitalismul. Ne bucurăm din toată Inima de marile realizări ale gloriosului popor sovietic, ale poporului chinez și ale tuturor celorlalte popoare din familia țărilor socialiste, dorindu-se noi succese in lupta pentru construirea socialismului și comunismului, pentru pace și colaborare între popoare. TOVARĂȘI. Ziua de 1 Mai este întîmpinată de oamenii muncii din țările capitaliste, coloniale și dependente în plină luptă împotriva exploatării și asupririi, pentru drepturi sociale, economice și libertăți democratice, pentru independență națională și pace. Oamenii muncii din aceste țări își manifestă cu tot mai multă putere hotărîrea de a acționa uniți împotriva politicii cercurilor reacționare, care aruncă pe umerii maselor largi populare toate consecințele crizei economice, precum și uriașa povară cheltuielilor militare. Oamenii muncii din țările capitalului își dau tot mai bine seama că numai în condițiile socialismului, care desființează exploatarea omului de către om poate să fie asigurat dreptul la muncă și odihnă, numai în socialism pot fi lichidate mizeria, șomajul și celelalte plăgi de nevindecat ale capitalismului. Ne exprimăm solidaritatea noastră internațională cu clasa muncitoare și ceilalți oameni ai muncii din țările capitaliste care în frunte cu partidele comuniste și muncitorești luptă pentru o viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism. Trimitem salutul nostru frățesc oamenilor muncii din țările coloniale, dependente, cît și din cele de curînd eliberate, care luptă cu abnegație pentru libertate și independență națională. TOVARĂȘI, Ziua de 1 Mai o sărbătorim anul acesta în condițiile avîntului forțelor păcii și progresului, care acționează cu hotărîre împotriva politicii «războiului rece" "(continuare în pag. 3-a) Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Suceava 1 Mai 1959. Orașul Suceava s-a pregătit cu citeva zie înainte pentru marea sărbatoare a frăției oamenilor, muncii de pretutindeni. Pe frontispiciile clădirilor sunt arborate drapele roșii și tricolore, portrete ale dascălilor proletariatului și ale conducătorilor partidului și guvernului nostru, ghirlande de brad, flori, lozinci ce slăvesc succesele oamenii muncii, obținute de ei încă de dimineață. In parcul Arini din orașul Suceava au început să se adune numeroși oameni ai muncii care veneau să participe la marele miting închinat zilei de 1 Mai. Peste tot domnește o vie însuflețire, se scandează lozinci care stârnesc ropote de aplauze, aclamații și urate. In această atmosferă, timpul trece repede. Este ora 10. Parcul frearmută de mulțimea adunată. Sunt prezenți muncitori și salariați din întreprinderile și instituțiile orașului Suceava, țărani muncitori colectiviști, întovărășiți și cu gospodărie individuală din unele comune ale raionului Suceava, mecanizatorii din I. M. T. și G. A. S. La tribună își fau apariția membrii biroului Comitetului regional de partid Suceava, în frunte cu tovarășul T.ne Țurcanu, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid, membri ai Comitetului executiv al Sfatului popular regional . In frunte cu tovarășul Emil Bobu, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional, conducători ai organizațiilor de masă, economice și de stat, fruntași tn producție. Fanfara intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarășa Ana Verișaghin, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Suceava, la apoi cuvîntul tovarășul Constantin Raicu, președintele Consiliului sindical regional Suceava. Mitingul a luat sfîrșit în acordurile imnului măreț . Internaționala. Trec gărzile muncitorești Spre tribuna oficială din centrul orașului, se îndreaptă o coloană insfirșită. Cadența miilor de pași se aude de departe. Ropotul lor, crește mereu, întrecîndu-se parcă cu sunetele fanfarei, care intonează „Marșul partizanilor”iii gărzile muncitorești. Prin fața tribunei trec, salutați cu puternice aplauze, membrii detașamentelor gărzilor muncitorești din fabricile și uzinele regiunii noastre. Sunt îmbrăcați în uniforme albastre. Alinierea perfectă, pasul ferm dovedesc hotărîrea și disciplina de fier a minunatei noastre clase muncitoare Aceste detașamente continuă tradițiile glorioase de luptă ale gărzilor patriotice, care organizate și conduse de partid au contribuit la înfăptuirea insurecției armate de la 23 August 1944. Coloanele trec mereu în continuare în pag. 2-al Cuvîntarea tovarășului Constantin Raicu Dragi tovarăși și tovarășe! ansamblu, a fost de 5 ori mai parație cu 1957, in mina în antf 1 Qifi lati+ rina*il nat*A a oatih. Cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua unității oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru pace și progres social, permiteți-mi ca, în numele Cominetului regional de partid Suceava, al Sfatului popular regional și al Consiliului sindical regional, să vă transmit un călduros salut tovărășesc și să vă felicit pentru realizările importante obținute în lupta pentru construirea socialismului. Anul acesta, sărbătoarea de 1 Mai se desfășoară sub semnul unor noi și importante succese istorice repurtate de sistemul mondial socialist și de mișcarea de eliberare socială și națională a popoarelor, sub semnul unirii tot mai strînse a oamenilor muncii din toate țările în lupta pentru pace, independență națională și socialism. In admirația întregii omeniri progresiste, poporul sovietic face în această zi gloriosul bilanț al înfăptuirilor sale epocale, care-l apropie de crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, de ajungerea din urmă și întrecerea celei mai mari țări a lumii capitaliste — S.U.A. — în ceea ce privește producția industrială pe cap de locuitorînfăptuirea sarcinilor grandioase stabilite în planul septenal de către cel de-al XXilea Congres extraordinar Partidului Comunist al Uniuninii Sovietice, va exercita influență considerabilă asuppra omenirii, va avea efecte profunde în conștiința oamenilor muncii, în lupta pentru pace și progres social. Grandiosul plan de 7 ani al Uniunii Sovietice prevede ca volumul producției globale industriale să crească cu aproximativ 80 la sută față de 1958, iar investițiile ce vor fi făcute în această perioadă echivalează aproape cu investițiile făcute în economia U.R.S S. în cei 40 de ani de existență a Puterii Sovietice. Mari succese au obținut in construirea socialismului Republica Populară Chineză și celelalte țări socialiste din Europa și Asia, a căror producție industrială, luată în mare în anul 1958 față de 1937. Intr-ajutorarea frățească a țărilor lagărului socialist, ajutorul internaționalist acordat acestora de către Uniunea Sovietică, face posibilă dezvoltarea forțelor de producție în fiecare din aceste țări, într-un ritm nemaiîntîlnit în istorie. te Aceasta va crea posibilitațărilor care construiesc socialismul de a scurta drumul spre comunism, în care vor păși mai mult sau mai puțin în același timp. In timp ce țările socialiste obțin succese de importanță istorică, sistemul capitalist, aflat în declin, măcinat de criza sa generală, este incapabil să evite noile zguduiri economice, foamea, șomajul și mizeria oamenilor muncii. In numai 4 țări din lumea capitalistă — Statele Unite ale Americii, Japonia, Italia și Germania Occidentală — sunt în prezent peste 18 milioane de șomeri. Politica agresivă dusă de cercurile imperialiste din occident, în frunte cu cele din Statele Unite ale Americii, duce la cheltuieli enorme de înarmare, ce sînt aruncate pe spinarea oamenilor muncii, fapt pentru care proletariatul din aceste țări se ridică la luptă activă pentru pace, pentru drepturile sale. TOVARĂȘI. In ziua de 1 Mai poporul muncitor din țara noastră trece în revistă cu îndreptățită mîndrie patriotică succesele dobîndite în construirea orînduirii socialiste. Anul acesta sărbătorim ziua de 1 Mai în atmosfera de mare entuziasm cu care poporul nostru muncește pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de plenara CC. al PMR din noiembrie 1958 privitoare la dezvoltarea economiei naționale și ridicarea nivelului de trai material și cultural al celor ce muncesc. In anul 1958, planul producției globale a economiei noastre naționale a fost îndeplinit in proporție de 103,9 la iar productivitatea muncii sută, a crescut cu 5.3 la sută în copt cei 10 ani care s-au scurs de la elaborarea rezoluției C.C. al PMR din 3-5 martie 1949, cu privire la transformarea socialistă a agriculturii, s-au obținut de asemenea, rezultate însemnate. Pînă acum peste 2200.000 de familii de țărani muncitori au pășit cu hotărîre și încredere pe calea arătată de partid, calea agriculturii socialiste. rus socialist cuprinde Se deastăzi peste 63 la sută din suprafața agricolă a țării Justețea politicii partidului și guvernului nostru, de dezvoltare permanentă a industriei și agriculturii, duce în mod nemijlocit la continuă a nivelului creșterea de trai material și cultural al oamenilor muncii. TOVARĂȘI. In regiunea Suceava, ca și in întreaga noastră patriei întîmpinarea zilei de 1 Mai cu realizări deosebite constituie o tradiție scumpă a oamenilor muncii. Luptînd pentru aplicarea in viată a hotărîrilor partidului și guvernului, a hotărîrilor Conferinței regionale de partid, am obținut rezultate importante în industrie, agricultură și itn domeniul social - cultural. In primul trimestru al acestui an, luptind pentru descoperirea și folosirea de noi rezerve interne, pe întreaga industrie a regiunii s-au obținut economii peste plan de aproape 10.000.000 lei. Cu prilejul acestei sărbători, felicităm și urăm noi succese în muncă colectivelor de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Fabrica de încălțăminte «Străduința“ Ițcani, Filatura de in și cînepă — Fălticeni, Complexul C.F.R. Suceava, trusturile de industrializare a lemnului Cîmpul lung și Fălticeni. Direcția silvică Suceava și celelalte colective de muncitori, care antrenați în întrecerea socialistă, și prin eforturile de-ipuse, au îndeplinit în condițiuni sarcinile de bune producție, realizînd totodată însemnate economii. Sectorul cooperatist al agriculturii regiunii noastre deține astăzi 49 la sută din suprafața arabilă a regiunii și 55 la sută din numărul (continuare în naff- 3-a )