Zori Noi, iulie 1959 (Anul 12, nr. 3598-3624)

1959-07-01 / nr. 3598

~~ ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SUCEAVA $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL i ANUL XIII - NR. 3598 MIERCURI 1 IULIE 1959 4 PAGINI — 20 BANI UN INTERESANT SCHIMB DE EXPERIENȚA ,VATRA DORNEI (Coresp. „Zori noi") Consiliul sindical Regional împreună cu C. S. R. Vatra iDornei și TIL .Cîmpulung a organizat zilele trecute la combinatul forestier „Bernat Andrei“ din Vatra i Dornei un interesant schimb de experiență pe tema respectării normelor fie tehnica securității și protecția munții în întreprinderile de industrializarea lemnului. Au luat parte directorii unitaților de industrializare a lemnului din raza [TIL Gîmpulung, președinții comitetelor de întreprindere ,și tehnicienii cu protecția muncii. In prima parte a schimbului de experiență s-au prezentat două referate privind activitatea comitetului de întreprindere și a conducerii satului în ceea combice privește respectarea normelor de tehnica securității și de protecție a muncii. După aceasta, participanții au vizitat secțiile combinatului, luînd cunoștință de problemele protecției muncii. Au urmat discuții după care s-a întocmit un plan de măsuri. Intr-unul din numerele viitoare, ale ziarului vom relata mai pe larg problemele dezbătute și învățămintele ce i s-au desprins din acest schimb de experiență. Brigada U.T.M. de producție Brigada U.T.M. de producție de la I.R.I.C. Burdujeni-Suceava deține steagul de brigadă fruntașă pe oraș. Membrii acestei brigăzi s-au angajat ca în cinstea zilei de 23 August să depășească producție și să planul de producă mezeluri de calitate superioară. Foto: V. DUMITRU. Prin valorificarea superioară a lemnului — mari economi! Colectivul combinatului forestier „A 5-a aniversare a RPR“in Fălticeni continuă să muncească cu avînt pentru realizarea indicilor tehnico - economici și calitativi de plan. Valorificînd s cu pricepere masa lemnoasă, în primele 5 luni a.c. muncitorii și tehnicienii combinatului au obținut la cherestea rușinoase un randament tehnic de 66,1 la sută și o cantitate de 63 kg. rămășiă celuloză pe m.c. de buștean ebitat. Prin debitarea corectă a oștenilor și cu grijă a cherestelei, din întregul volum al producției de eche,restea s-a extras în această perioadă o cantitate mai mare de produse de calitate superioară.Numai din diferențele de prețuri obținute la produsele de calitate superioară combinatul forestier din Fălticeni a realizat mii în valoare de 47.000 lei, econoRealizarea indicilor tehnico- Economici calitativi de pian a dat posibilitate combinatului să reducă în mod simțitor cheltuielile de producție, economisind la prețul de cost peste 1.200.000 lei. Din această sumă, 427.293 lei au fost economisiți la cheltuielile directe, adică la materie primă, materiale auxiliare, manoperă etc. însuflețit de rezultatele dobîndite, colectivul combinatului muncește cu av'ut sporit în întrecerea socialistă pentru a întîmpina cea de a 15-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist cu noi și importante succese în producție. I T RAID-ANCHETA Să asigurăm animalelor furaje suficiente și de bună calitate! E Dezvoltarea creșterii animalelor și mărirea productivi• iilor sînt de neconceput fără asigurarea unei baze furajejere corespunzătoare atît sub raport cantitativ cit și caUe otatiu. In acest scop,gospodăriile agricole de stat, gospodăririile colective și țăranii muncitori întovărășiți și cu gospodării individuale au însămînțat mari suprafețe cu diferitele plante furajere care, în majoritate, au ajuns în stadiul de la recoltare. Pentru a vedea cum se preocupă organele de partid și de stat și conducerile unităților socialiste de recoltarea, depozitarea și păstrarea furajelor, redacția ziarului nostru a întreprins un raid anchetă. iată câteva constatări: Plantele de nutreț recoltate la timp OÖOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO- & & L& Una din preocupările principale ale consiliului gospodăriei agricole de stat Zvoriștea - Dorohoi o constituie asigurarea cantităților de furaje de calitate, necesare efectivului de animale. In acest scop, muncitorii, tehnicienii și inginerii gospodăriei au însilozat, pînă zilele trecute, 400 tone de lucernă și trifoi. Pentru a asigura pe cap de vită mare o cantitate îndestulătoare de nutreț însilozat, conducerea gospodăriei a însămînțat în primăvară 90 ha. cu porumb pentru siloz, însămînțat la timp și prășit de două ori, porumbul furajer promite o producție de 30.000 — 35.000 kg. la ha Colectivul de muncă al gospodăriei de stat Zvoriștea se preocupă intens și de recoltarea celorlalte culturi furajere. Astfel, întreaga suprafață de 122 ha. cu lucernă și trifoi a fost cosită la vreme, iar finul adunat și căpătat. De asemenea, s-a început și cositul fînețelor naturale de pe cele 40 ha. Tot pentru furaj au fost însămînțate 58 ha. cu borceag pentru fin care urmează a fi recoltat și 11 ha. de secară masă verde, ce s-a administrat în hrana vacilor Și la gospodăria agricolă de stat Drăgușeni — Săveni se constată multă grijă pentru a se asigura animalelor furaje îndestulătoare și de calitate Trifoiul de pe cele 110 ha. a fost de mult recoltat și adunat în 4 șire. In scopul obținerii unei producții mari la hectar, pe cele 40 ha cu porumb pentru siloz s-au aplicat 2 prașile. Nu peste mult timp, va Începe atei recoltatul păioaselor. Consiliul gospodăriei planificat ca în miriști să se a tsămînțeze 120 ha, cu porumb masă verde. El nu trebuie însă să amine prea mult recoltatul fînețelor de pe cele 22 ha. Spre deosebire de anul trecut, în acest an, colectivul de muncă de la gospodăria de stat Mihălășeni - Trușești a dovedit mai multă preocupare pentru asigurarea bazei furajere. Drept urmare, finul de pe cele 25 ha. cu trifoi și 25 ha. finețe naturale este deja depozitat lângă grajduri, în 3 girezi bine clădite. Nu peste mult timp va începe recoltatul borceagului de pe cele 30 ha., a jerbei de Sudan pentru fîn de pe 7 hectare. Nutrețul murat va fi asigurat prin însilozarea porumbului și a plantelor furajere cultivate în amestec, care la un loc ocupă 37 hectare. Pentru mărirea cantităților de furaje se vor însămînța în miriști 80 ha. cu porumb pentru masă verde. Insilozările timpurii o sarcină urgentă Tot mai multe sînt conducerile unităților agricole socialiste care, convingîndu-se de avantajele furajării animalelor cu nutrețuri murate, însilozează cantități sporite de furaje. Astfel anul acesta consiliile de conducere ale gospodăriilor agricole colective din cuprinsul raionului ITrușești au luat măsuri pentru însilozarea timpurie 670 tone nutreț. Pînă de cu a rînd, o cantitate de 400 tone a și fost însilozată. Numai colectiviștii din Socrujeni au însilozat 112 tone furaje. íítonanizate în pag. 2-a). Ciiff î în acest număr: — Posibilități de sporire a productivității fizice in cadrul T.I-L. Cîmpulung (pag. 2-a) — Rezultatele primei etape a conferinței de la Geneva și perspectivele ei (pag. 3—4) — Hotărîrea adoptată de plenara CC. al P.C.U.S.. cu privire la accelerarea progresului tehnic în industrie și construcții (pag. 4-a) BN CINSTEA ZÎIBIER PE 23 AJU<&HJSY Angajamente sporite în întrecerea socialistă GURA HUMORULUI (De la subredacția voluntară a ziarului nostru). Spre a intimpina cea de a II-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist cu noi pi mărețe succese în producție, colectivele de muncitori, tehnicieni și ingineri din întreprinderile raionului nostru și-au luat angajamente, sporite în întrecerea socialistă. 9 Pînă la 23 August IFET- urile și ocoalele silvice vor îndeplini planul pe 8 luni la producția globală în proporție de la sută, la producția marfă 113 cu 113,5 la sută, vor spori productivitatea muncii cu 6,5 la sută și vor realiza economii la prețul de cost în valoare de 2.200.000 lei. In același timp, indicii de utilizare a masei lemnoase vor crește față de plan — cu 4 la sută la rășinoase și cu 11,5 la sută la foioase. 9 întreprinderile de industrializare a lemnului vor îndeplini planul producției globale în proporție de 110 la sută, al producției marfă — 110,9 la sută și vor realiza economii la prețul de cost, peste sarcina planificată, în valoare de un milion lei. productivitatea fizică pe om în carc va atinge 1,100 m.c. eherestea rășinoase și 0,500 m.c., foioase, randamentul la cherestea va crește, față de plan, cu 1,5 la sută și se va realiza cel puțin 64 kg. rămășițe pentru centoză pe m.c. de buștean debitat• Unitățile de transport I.RT.A. și I.A.R.T. s-au angajat să realizeze economii, peste cele planificate în valoare de 650.000 lei. • Pînă la 23 August vor fi date în folosință blocul muncitoresc de la U.I.L., Frasin, baiar de la U.I.S. Gacica, iar la I.A.R.T. Humor va începe construcția a două blocuri muncitorești. • Secția de construcții, modernizări și întreținere a drumurilor, va realiza, peste plan, 0,500 km, șosea modernizată și economii în valoare de 350.000 lei. Până la 23 August va fi dat la folosință localul brutăriei din orașul Sosca și va intra în producție cuptorul „Damf. Cooperativele meșteșugărești „Confecția“ și „Constructorul’ vor realiza economii în valoare de 200.000 lei. • Prin măsurile ce s-au luat pentru reducerea cheltuielilor de circulație, U.R.C.C. Humor va realiza economii în valoare de 500 mii lei. Va fi dat în folosință magazinul de la Cacica, în orașul Gura Humorului se va deschide un magazin cu articole cultural sportive, se va termina amenajarea unui restaurant model și da în folosință două chioșcuri de produse alimentare. In acest scop, conducerile întreprinderilor, sub îndrumarea comitetului raional de partid, au luat măsuri pentru intensificarea întrecerii socialiste, dezvoltarea mișcării de inovații și raționalizări, îmbunătățirea muncii politice în rîndul muncitorilor. In preajma zilei de 23 August în întreprinderile industriale se vor organiza schimburi de onoare, zile de muncă-record, „săptămîna cu cele mai multe economii în producție“ etc. Comitetul raional U.T.M. a luat măsuri de sporire a numărului de brigăzi în producție ale tineretului și de posturi utemiste de control pentru activizarea și antrenarea tineretului în întrecerea socialistă. PPUIU Preocupare tot mai mare pentru îmbunătățirea calității mărfurilor de export Pentru realizarea operațiunilor de control cerute de clienții întreprinderilor românești de comerț sau chiar de aceste exterior întreprinderi pentru produsele de export și import ale țării noastre, pe lîngă Camera de Comerț a Republicii Populare Romîne funcționează Oficiul de Control al Mărfurilor (O. C. M.) care dispune de agenții în cutor. LEBERNEST toate centrele șeful Agenției O.C.M. economice și la Cîmpulung mare ale țării. O asemenea agenție funcționează și în cadrul regiunii noastre, la Cîmpulung Moldovenesc, iar merceologii săi își desfășoară activitatea în majoritatea unităților furnizoare la export din regiune. Cunoscînd acest lucru, un redactor al ziarului nostru l-a rugat pe șeful Agenției O.C.M. Cîmpulung Moldovenesc, tov. Leb Ernest, să ne vorbească despre activitatea pe linie de export a unităților economice din regiunea Suceava. ■•Majoritatea unităților furnizoare la export din regiunea Suceava — ne-a declarat tov. Leb Ernest — manifestă o preocupare remarcabilă pentru sporirea cantității și îmbunătățirea calității mărfurilor pe care le produc. Cum cele mai multe din aceste unități lucrează în sectorul lemnului, majoritatea activității noastre se desfășoară și ea în acest sector. Trebuie să vă spun că procentul mărfurilor pe care le respingem ca necorespunzătoare prescripțiilor contractuale se micșorează de la trimestru la trimestru. De altfel, între merceologii noștri și unitățile furnizoare, s-a stabilit o colaborare tovărășească, care urmărește același obiectiv comun: grija pentru reprezentarea cu cinste peste hotare a produselor economiei noastre naționale. Ca urmare, atît furnizorii cît și merceologii noștri se străduiesc ca la export să fie expediate numai mărfuri de calitate. Iar unitățile în care executăm controlul, produc în ultimul timp din ce în ce mai multe asemenea mărfuri. Ca urmare, cererile de export pentru mărfurile din regiunea Suceava cresc necontenit, ceea ce a determinat ca și în cadrul Agenției noastre, productivitatea muncii (om-zise pontate) să crească la sfîrșitul trimestrului I 1959 la 49,4 m.c. cherestea rășinoase față de 44,3 m.c. cît era la sfîrșitul trimestrului precedent. Acesta este un rezultat direct îndeosebi al îmbunătățirii calității produselor în unitățile în care executăm controlul. Mai sînt desigur unele unități în care se găsește încă suficient loc pentru îmbunătățirea calității produselor, dar și în aceste cazuri se observă o preocupare permanentă îndreptată spre remedierea deficiențelor existente. Mergînd prin unitățile producătoare pentru export din regiunea Suceava și cunoscînd deci opinia colectivelor de muncitori, ingineri și tehnicieni din aceste unități, pot să vă spun că hotărîrea lor și îndeosebi a comuniștilor, este aceea ca fiecare unitate să fie permanent fruntașă, atît în producția pentru piața internă cît și în producția pentru export 11. Gata pentru a primi cereale din noua recoltă TRUȘEȘTI (Coresp. «Zori noi»), din Baza de recepție Dîngeni, raionul Trușești are acum un aspect sărbătoresc. Cele 4 magazii cu o capacitate de 370 vagoane sunt proaspăt văruite. La magazia nr. 3, acoperișul a fost complet reparat cu bitum, în interior s-au demontat dușumelele și fiecare scîndură a fost spălată și dezinfectată. La montarea dușumelelor s-a urmărit să nu rămînă goluri între scînduri. Pereții, după ce au fost curățiți, s-au stropit cu var. După terminarea reparațiilor toate magaziile au fost dezinfectate. Pentru laboratorul bazei, dotat cu aparatură nouă, s-a construit un local nou și spațios. Pentru ca la recepționarea produselor să nu se producă aglomerație, la fiecare magazie s-au instalat cîte două cîntare. In apropierea bazei s-au amenajat două ghișee. La un ghișeu, producătorii vor putea, ca înainte de predare, să condiționeze cerealele. Aici se află utilajele necesare: două vînturători, 3 spirale etc. In celălalt ghișeu s-a amenajat „Colțul roșu al producătorului“. Colectiviștii și întovărășiții găsi aici cărți, ziare și vor reviste. Acum, se transportă prundiș pe drumurile de acces la baza de recepție. Șeful acestei baze, tov. Simon Vaitman se poate mîndri, în prezent la această bază se pot primi cereale din noua recoltă. O vacanță plăcută CÎMPULUNG ( De la subredacția voluntară a ziarului nostru). Peste cîteva zile la Cîmpulung, vor sosi pentru a-și petrece în chip plăcut zilele dar vacanță un număr de 320 copii ai oamenilor muncii din regiunea noastră. Colectivul taberei, sprijinit îndeaproape, de consiliul raional sindical, a luat toate măsurile pentru ca pionierii și școlarii ce vor veni aici să aibă cele mai bune condiții de cazare și hrană. A. IGNATESCO Mecanizatori harnici In funcție de mijloacele de care dispune, S.M.T. Darabani a contractat în acest an cu gospodăriile agricole colective și întovărășirile agricole de pe raza sa de activitate să execute mecanic prășită la și a lla (pe o suprafață de 6’3 ha.). Muncind cu hărnicie, mecanizatorii au efectuat lucrări de cea mai bună calitate pe o suprafață mai mare cu 14 ha. decât cea contractată inițial. Cele mai bune rezultate le-a obținut mecanizatorul E. Bordeianu. El a executat praștia a ll-a pe 28 ha. la gospodăria colectivă din Darabani, iar pe a tarla de 12 ha. a G.A.C. din Păltiniș — două prașile. De asemenea, Barbacaru a mecanizatorul C* efectuat două, prașile pe 16 ha. cultivate cu porumb la întovărășirea „Drum nou'’ din flaviniu. fig tagorfitere tanaie cu porumb, mecanizatorii de la GAS Vlăsinești-Săveni,dau zor '*'< lucrările de întreținere a culturilor folosind din plin mijloacele mecanizate. Clișeul îl reprezintă pe Vasile Tcaciuc, șeful unei brigăzi de mecanizare completă, prășind, cu ajutorul cultivatorului, ultimele rînduri de porumb pe o tarla ce cuprinde 76 ha.