Zori Noi, octombrie 1959 (Anul 12, nr. 3676-3702)

1959-10-01 / nr. 3676

1 PPG AN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.H. SUCEAVA ȘI AI SFATULUI POPULAR REGIONAL 1 ANUL XIV — NR. 3676 JOI II OCTOMBRIE 1959 4 PAGINI — 20 BANI Glorioasa aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze "Marele popor al Chinei Populare, țările lagărului socialist și toți oamenii iubitori de pace sărbătoresc la 1 octombrie, 10 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze După Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, toria revoluției chineze vicși proclamarea Republicii Populare Chineze reprezintă cel mai important eveniment din istoria mondială. Victoria revoluției din China și apariția Chinei populare nu numai ea au schimbat în mod radical raportul de forțe dintre socialism și capitalism pe arena mondială în favoarea socialismului, dar au dat și o puternică lovitură sistemului colonial al imperialismului, dînd un nou avînt mișcării de eliberare națională a popoarelor subjugate. Ziua de 1 octombrie 1949 a marcat începutul unei noi ere în istoria milenară Chinei. După o îndelungată a și eroică luptă revoluționară, sub conducerea glorioasă a Partidului Comunist Chinez, poporul Chinei a făcut să triumfe cauza dreaptă eliberării naționale și a reavoluției sociale a Chinei. Cu numai 10 ani în urmă, China mai era o țară a mizeriei, foametei și robiei pentru sute de milioane de oameni, o uriașă piață de jaf și exploatare pentru monopolurile capitaliste. In locul vechii Chinezemul puterilor slabe, la destrăine, s-a făurit un stat popular puternic, care a înfăptuit și înfăptuiește uriașe transformări revoluționare. la Deceniul care a trecut de proclamarea Republicii Populare Chineze a schimbat atît de profund și radical viața Chinei, cum nu au putut să o facă secole întregi în trecut Aplicînd creator teoria marxist - leninistă în noile condiții istorice, Partidul Comunist Chinez conduce cu succes lupta poporului de peste 600 de milioane pe calea făuririi socialismului. După victoria revoluției populare, în China a fost înfăptuită una din cele mai importante reforme din istoria ei : reforma agrară- Aproape 300 de milioane de țărani, printre care milioane de sclavi și iobagi, au primit pămînt din mîinile puterii populare. Lichidind clasa moșierească, schimbiind în mod fundamental raporturile de clasă, întărind alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, reforma agrară a creat condițiile pentru dezvoltarea unei agriculturi înfloritoare, pentru trecerea la transformarea socialistă a agriculturii, acțiune care se înfăptuiește cu succes. Stagnarea și înapoierea agriculturii, care dăinuia în China de secole, a fost complet lichidată. In urmă cu 10 ani, la instaurarea Republicii Populare Chineze,, vechii stăpîni ai Chinei și imperialiștii de peste hotare au prezis că noua Chină nu va putea să-și hrănească uriașa populație în creștere continuă. . Dar, profeții reacționari s-au dovedit mincinoși și de dată Recolta de cereale astă Chinei a crescut de la 2000 kg., calculat pe cap de locuitor în 1949, la 385 kg. în anul trecut. Trebuie subliniat că, în această perioadă populația Chinei a crescut cu aproximativ 100 milioane. In anul 1958 producția totală de cereale a atins 255 milioane tone, depășind pe aceea a anului 1949 de 1,3 ori. Construcția de sisteme de irigație a luat o amploare nemaicunoscută. Pe cînd suprafața pămîntuirilor irigate înainte de 1949 era de 15-300.000 ha., numai în 1958 au fost irigate 66 milioane ha., adică 59 la sută din totalul pămînturilor arabile. Cu același elan și energie nestăvilită cu care a luptat timp de mai bine de două decenii și a învins pe fronturile războiului de eliberare, poporul chinez a bătălia pe uriașul front pornit al reconstrucției pașnice, al făuririi unei puternice economii naționale socialiste. 10 ani reprezintă o perioadă destul de scurtă în istoria unui popor, cu atît mai mult în istoria milenară a Chinei și, totuși, în primul deceniu de existență al Chinei Populare înfățișarea a Gata pentru a începe noul an de producție RĂDĂUȚI (De la subredacția voluntară a ziarului nostru). Recent, in sala de seâme a Fabricii de spirt din Rădăuți, a avut loc o consfătuire a muncitorilor si tehnicienilor din această unitate. Cu acest prej, tov. Dumitru Vieriță, inginer șef, a scos in evidență rezultatele frumoase obținute de către muncitorii fabricii de spirt, în perioada de reparații și pregătire in vederea inceperii noului an de producție. A luat cuvinta. maistrul Spătaru Ion, care s-a angajat ca in an sea aege, nor in organizația de partid, să îndrume și să spijine schimbul pe care-l conduce in așa fel, inc t acesta să devină fruntaș pe fabrică. Și muncitorii Alex. Nicolaică, MOL zwei și al ți s-au ariga,ât să lupte cu elan sporit pentru realizarea plinului. P. COSTEA (continuare în pag- 4-a). încă o treaptă spre bunăstare însemnări de la inaugurarea G. A. C. #17 Noiembrie 1 din Grămești-Minigeni Din tată In fiu, țăranii din Grămeștii—Siretului au truit pe moșiile boierilor An Irnovici, Sircea ș Burchard, ba chiar, mulți dintre ei plecau și pe la moșieri de prin fostele județe Botoșati și Dorohoi. Cu ce se argeau in urma unui an de muncă? Cu cițiva saci de păpușoi care, de multe ori, nu le ajungea sa-și astîmpere foamea pină in vara anului următor. Regimul democrat-popular a dat putință țăranii muncitori să devină stăpini ai pămintului ce-l muncesc, să scape de exploatare. El a deschis țărănimii un nou drum, drumul spre bunăstare, spre cultură, spre o adevărată viață Acum, in Grumeștii Siretului nu mai găsești desculți flămînzi sau analfabeți. IntUnești aici oameni îmbrăcați ca la oraș și hrăniți bine, luminoase, case noi, mari găsești 3 școli noi, grădinici de copii, cămin cultural, bibliotecă și alte altele. S-au schimbat, nndinelele, altut traiul oamenilor. Spre mai bine și, au aflat grămădenii calea cea bună pe care trebuia să meargă spre bunăstare. Partidul le-a arătat-o: calea muncii unite, a marii agriculturi socialiste. La inceput, n-au prea ințeles-o ei. Mai apoi, Insă, au avut ocazie să se contvpigă singuri. Atunci, format și la ei in comună întovărășiri agricole. Lucrat in comun și cu ajutotrul mașinilor, pămintul al rodit mai bine. Dasi, oamenni nu s-au oprit aici, nusărumați de comuniști, ei , și-au dat seama că munca . In gospodăria colectivă le poate asigura un trai și mai îndestulat. Așa că, in vara acestui an, mai mulți țărani muncitori din satele Bălinești și Verbia au creat prima gospodărie colectivă din comună. Duminică 27 septembrie, cei din Grumești și Minigeni au inaugurat-o pe cea de a doua. * 235 familii de întovărășiți; și-au unit, nu numai *85 ha. de pămint, ci și 103 -ai, 103 căruțe, 55 pluguri, 71a grape, 3 semănători, 1 mo tor stabil, 4 ateliere de lem-\ nărie și un atelier de fierărie, ureând astfel încă o treaptă spre bunăstare. Cum s-a făcut acest lucru? Prin exemplul personal al comuniștilor ce e, marea lor majoritate, au făcut primii cereri de la 0 scriere pentru gospodăria, colectivă, prin munca politică desfășurată cu perseverență și răbdare de către j [ cele l echipe de agitatori,, i formate din comuniști, de[ putați, utemiști, cadre di j] dactice, printr-o agitație [ vizuală, vie, mobilizatoare, prin bogata activitate d desfășurată la căminul cui.1| tur art prin gazetele de ge j» D. TURTA !! (continuare în pag. 2-a) !, Preluarea integrală a cantităților de floarea-soarelui și porumb contractate sarcină importantă Ca urmare a avantajelor acordate de stat, numărul celor ce au contractat floarea - soarelui și porumb tn regiunea noastră este cu mult mai mare față de anul trecut. Ținîndu-se seama de faptul că în această toamnă vor intra în fondul central al statului cantăți sporite de floarea - soarelui și porumb, se impune luarea unor măsuri tehnico - organizatorice care să asigure preluarea integrală a acestor cantități, sarcină ce revine și unităților cooperației de consum-Recent, un redactor al ziarului „Zori noi s-a adresat tovarășului Păumaru, vicepreședinte Vâsle al comitetului de conducere al Uniunii regionale a cooperativelor de consum (URCC), solicitînd- i să expună măsurile luate de către organele cooperației de consum în scopul mai sus - amintit. Redăm mai jos, cele relatate de tov. V. Pălimaru. — Plenara C.C. al P.M.R. din noiembrie 1958 a trasat ca sarcină organelor de prtid și de stat să ia măsurile necesare în vederea extinderii suprafețelor cultivate cu Floarea - soarelui și de zahăr. Aceasta va sfeclă crea posibilitatea ca în anul 1960 să ajungem ca țara noastră să renunțe la importul de ulei comestibil și zahăr. Conduse și îndrumate de către organele și organizațiile de partid și sprijinite de către sfaturile populare, organele cooperației de con-INTERVIUL NOSTRU cu tov. Vasile Pălimaru, vicepreședinte al comitetului de conducere al U.R C.C. Suceava sum din regiunea Suceava au obținut în acest an realizări mulțumitoare. Popularizind avantajele acordate de stat, organizîndu-și mai bine munca, organele cooperației de consum au contractat cu țăranii muncitori — colectiviști, întovărășiți și cu gospodărie individuală — 27.251 tone floarea soarelui (față de 17 666 tone cît s-au contractat trecut) și 12.806 tone anul porumb. In momentul de față, sarcina cea mai importantă a lucrătorilor din coperația de consum, este preluarea integrală a cantităților contractate. In acest scop, comitetul de conducere al U.R.C.- Suceava, împreună cu comitetul executiv al sfatului popular regional, au elaborat «n plan de măsuri cuprinzînd sarcinile ce revin atît sfaturilor populare cît și organelor cooperației de consum. Se prevede, printre altele, ca preluarea cantităților de floarea - soarelui și porumb contractate să fie făcută concomitent cu recoltarea acestor culturi. Termenele de predare sunt stabilite pentru fiecare producător în parte, ele fiind aduse la cunoștința contractanților prin : decizii ale comitetelor executive ale sfaturilor populare, adunări cu cetățenii organizate pe circumscripții electorale, precum și prin înștiințarea directă a producătorilor de către agenții colectori comunali, achizitorii cooperației de consum și alți salariați din comună. In fiecare comună au fost constituite colective din care fac parte și membri ai conducerii cooperativelor și consiliilor sătești, colective care au sarcina să mobilizeze producătorii în vederea recoltării ia timp a fiorii - soarelui și porumbului, îndemnindu-i să predea de îndată cantitățile din aceste produse datorate statului- Cooperati(continuare în pag. 2-a) DECLARAȚIA guvernului Republicii Populare Române cu privire la propunerile guvernului Uniunii Sovietice în problema dezarmării Guvernul R. P. Romina salută cu căldură propunerile de însemnătate istorică ale guvernului Uniunii Sovietice cu privire la dezarmarea generală și totală, care corespund întrutotul intereselor vitale ale popoarelor lumii, ale tuturor statelor, indiferent de orînduirea lor socială. In condițiile actualei dezvoltări a știnței și tehnicii, cînd există arme de o putere destruptivă fără precedent și cînd un eventual război ar cauza omenirii pierderi ineaiculabile, singura cale pe deplin eficace pentru eliberarea omenirii de un asemenea pericol este lichidarea tuturor mijloacelor de ducere a războiului. Măsurile preconizate de guvernul sovietic privind dezarmarea generală, deschid calea examinării oricărei posibilități de conflicte militare între state. Realizarea lor exclude cu desăvîrșire ivirea unei situații care ar asigura avantaje unilaterale unui stat sau grup de state în dauna securității celorlalte. înfăptuirea programului de dezarmare propus de U.R.S.S- ar face ca »războiul rece“ să rămînă definitiv de domeniul trecutului, ar înlesni considerabil apropierea și colaborarea între toate statele, în spiritul coexistenței pașnice. Totodată, ea ar da posibilitatea materiale ca imensele resurse și energii umane care se irosesc astăzi pentru crearea de mijloace de distrugere, să fie folosite în mod constructiv, pentru îmbunătățirea vieții popoarelor. Tocmai pentru că deschid asemenea perspective, cuvîntarea rostită în fața Adunării Generale a O.N.U. de președintele Consiliului de Miniștri al U.R.SS., N. S. Hrușciov, și declarația guvernului sovietic au trezit un interes atît de profund în lumea întreagă. In marea majoritate a țărilor se manifestă din partea guvernelor înțelegerea necesității de a acorda deplină atenție propunerilor guvernului sovietic menite să soluționeze problema centrală vieții internaționale contemporane. Ele se bucură de sprijinul și aprobarea popoarelor, a unor largi cercuri guvernamentale, personalități influente în viața politică și economică de pretutindeni. Guvernul romîn consideră că în prezent există condiții favorabile pentru ca propunerile guvernului sovietic să fie traduse în viață. In ultima vreme se constată semne certe ale unei îmbunătățiri a situației internaționale, ale unei slăbiri a tensiunii in relațiile dintre state, o atmosferă mai propice ca înainte pentru rezolvarea problemelor nereglementate. Vizita președintelui Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. N. S. Hrușciov, în Statele Unite a adus o contribuție însemnată la crearea unui climat favorabil destinderii în situația internațională. Guvernul și poporul romîn împreună cu întreaga opinie publică internațională salută cu satisfacție acest fapt. In mod deosebit, trebuie relevat că șefii guvernelor U.R.S.S și S.U.A. — așa cum se arată în comunicatul comun — au căzut de acord cu privire la necesitatea rezolvării prin mijloace pașnice a tuturor problemelor nereglementate în relațiile dintre state și au declarat că cele două guverne vor depune toate eforturile pentru soluționarea constructivă a celei mai importante probleme care se pune în fața lumii — problema dezarmării generale. Aceasta îndreptățește speranța că problema dezarmării își va găsi siluția, spre binele întregii omeniri. Firește, traducerea în viață a propunerilor sovietice depinde de voința tuturor guvernelor și, in primul rînd, a guvernelor marilor puteri. Guvernul romîn își exprimă convingerea că nu pot exista piedici pe nemlaturat in calea realizării unui acord internațional, privitor la dezarmarea generală și consideră că programul de dezarmare atotcuprinzătoare și totală, însoțit de un control general și total efectuat cu participarea tuturor statelor, elucidează odată pentru totdeauna chestiunea controlului, invocată de anumite cercuri drept pretext pentru frînarea oricărui progres în problema dezarmării. In același timp, guvernul romîn împătășește punctul de vedere expus în declarația guvernului URSS că dacă în momentul de față,dintr-o cauză sau alta, puterile occidentale nu se vor declara dispuse să accepte o dezarmare generală și totală, s-ar putea trece la discutarea și adoptarea unor măsuri parțiale corespunzătoare în domeniul dezarmării și consolidării securității. Desigur, evoluția favorabilă a situației internaționale nu este pe placul acelor cercuri care doresc menținerea războiului rece și care vor încerca și pe viitor să stăvilească procesul de destindere, să pună piedici în calea înțelegerii între state. De aceea, trebuie unite eforturile tuturor popoarelor și guvernelor atașate cauzei păcii, pentru a nu permite acestor cercuri să împiedica realizarea scopurilor dorite cu ardoare de întreaga omenire, de a-și asigura o viață pașnică și liniștită. In cadrul politicii sale consecvențe de pace, guvernul romîn a sprijinit și pînă acum toate propunerile constructive menite să ducă la realizarea unei înțelegeri în problema dezarmării și a făcut aceasta nu numai cu vorba, dar și cu fapta. Astfel, au fost efectuate reduceri succesive ale efectivelor armate ale țării noastre, pe teritoriul R.P Romîne nu se găsesc nici un fel de trupe sau baze militare străine. In aceeași direcție se situează și propunerile guvernului romîn cu privire la dezvoltarea unei largi colaborări interbalcanice și la încheierea unui tratat balcanic de înțelegere și securitate colectivă care are în vedere crearea lr această parte a lumii a unei zone în care să nu existe arme nucleare,și rachete. Alăturîndu-se chemării lansate de guvernul sovietic, de a se înfăptui propunerile privitoare la dezarmarea generală și totală, guvernul român își exprimă speranța că această chemare va găsi un ecou pozitiv în rîndul guvernelor tuturor țărilor. R. P. Romînă speră de asemenea că Organizația Națiunilor Unite și Comitetul pentru dezarmare se vor analiza cu toată răspunderea și vor lua hotărîri adecvate în vederea traducerii lor în viață In ce-l privește, guvernul Republicii Populare Romîna este hotărît să-și aducă întreaga contribuție la înfăptuirea acestui țel măreț. CITIȚI ÎN ACEST NUMĂR: 0 Un deceniu de putere populara în China (pag. III-a) 0 Călduroasa primire făcută lui N.S. Hrușciov la Pekin (pag. IV-a) % Lucrările celei de a treia conferințe generale a Agenției internaționale pentru energia atomică (pag IV-a) Eugen Miiiuía este șeful echipei care lucrează la reparații de mașini electrice în secția electricitate de la I.R.U.M. Vatra Dornei. Aici, ca și în celelalte secții, lupta pentru obținerea de economii cât mai mari este în atenția tuturor muncitorilor. Printre celelalte materiale economisite de electricieni, cel mai important este sârma de bobinaj electric. IN CLIȘEU , tovarășul Eugen Mihuță, introduce una din bobine la un dinam Foto» D. VINȚILA