Zori Noi, august 1961 (Anul 14, nr. 4245-4270)

1961-08-05 / nr. 4249

Pagina 4-a ecouri Perspectivele oferite de Proiectul de Program al P.C.U.S. sînt grandioase și uimitoare ANGLIA LONDRA 4 (Agerpres). , ..Nu există temeiuri să ne îndoim că în anul 1981 economia Sovietică va fi în stare să livreze mărfurile și să organizeze serviciile menționate în noul program”, scrie săptămînalul labu Iist „Tribune”, comentînd proiectul de Program al P.C.U.S.. ^Acest lucru este posibil, arată „Tribune”, pentru că economia sovietică este o economie planificată. Ea poate da exact ceea ce i se cete, fie că este vorba de lansarea pe orbită a maiorului Gagarin, fie de cea mai scurtă și cea mai bine plătită zi de lucru din lume. În loc de a fi stăpîn economia devine o slugă. „Tribune” obliniază că economia planificată „transformă astăzi Uniunea Sovietică cu iuțeala unei rachete”. FRANȚA PARIS 4 (Agerpres): Ziarul „Le Monde” recunoaș W că perspectivele oferite de Program sunt grandioase și uimitoare. „Te cuprinde amețeala, scrie «iazul, cînd citești acest program. Locuințe, transporturi, medicamente gratuite, zi de lucru de șase ore pe scurt, peste 20 de ani belșugul asigurat”. In numărul din 2 august al Barului „LTumanité” Max Leon, corespondentul din Moscova al Barului, subliniază că noul Program al P.C.U.S. este în primul rînd un program al păcii. Corespondentul amintește de numeroasele inițiative de pace ale Uniunii Sovietice și arată că dacă puterile occidentale nu vor dori nici de data aceasta să ia în considerare poziția Uniunii Sovietice; dacă, temîndu-se că vor fi inițiate în întrecerea economică, ele vor intensifica cursa înarmărilor. U.R.S.S. nu va fi luată prin surprindere. Scoțind în evidență uriașa însemnătate a proiectului noului Program al P.C.U.S., Francois Billoux, membru al Biroului Politic al P.C. Francez, scrie în săptămînalul „France nouvelle“ că el „întrece cele mai îndrăznețe visuri pe care omenirea le-a nutrit in cursul secolelor”. Autorul articolului arată că, abstracție făcînd de anii de război. Uniunea Sovietică a avut nevoie de mai puțin de j6 de ani pentru a se apropia foarte mult de construirea unei societăți care va asigura cetățenilor ei o prosperitate nemai întîlnitâ în istoria omenirii. BERLINUL OCCIDENTAL BERLINUL OCCIDENTAL) 4 (Agerpres). Intr-o convorbire cu corespondentul agenției TASS, Gerhard Danelius, prim-secretar al organizației vest-berlineze a P.S.U.G., a spus printre altele : „Un partid, care-și propune ca sarcină ca într-un termen scurt din punct de vedere istoric să obțină cel mai înalt nivel al producției, cel mai înalt nivel de trai, cea mai scurtă zi de lucru, repartiția bogățiilor după principiul comunist, „de la fiecare după capacități, fiecăruia după nevoie”, dorește numai pace, pace și încă o dată pace. Astăzi, oricine se poate convinge că socialismul și comunismul sînt strîns legate de pace, în timp ce imperialismul și pericolul de război reprezintă cele două fețe ale uneia și aceleiași medalii”. FINLANDA HELSINKI 4 (Agerpres). In întreaga lume, atitudinea față de proiectul noului Program este, firește, foarte diferită; constată ziarul „Parvan Sanomat“. Totuși, părerile se aseamănă într-o privință: „Uriașul program social-economic al Uniunii Sovietice și poziției ei de pace bine precizată arată limpede că ea dorește menținerea necondiționată a păcii în întreaga lume“. „Este caracteristic faptul, scrie ziarul „Kansan Uutiset“, că în timp ce puterile occidentale trecc dintr-o criză în alta, iar S.U.A. á principala țară capitalistă amenință lumea cu un nou război; U.R.S.S. elaborează un uriaș program de construcție pașnică, ca o chemare titanică la întrecere, adresată capitalismului“. „Maakansa“ subliniază că „comunismul nu mai este un țel utopic și că nevoile cetățenilor sovietici vor putea fi asigurate tocmai așa cum s-a arătat în documentele comuniste de pe vremuirile lui Marx și pînă astăzi”. ITALIA ROMAN (Agerpres). Comentariile presei burgheze italiene pe marginea proiectului de Program al P.C.U.S. trădează deruta apologeților orinduirii capitaliste. „Il Popolo”, organ al Partidului democrat-creștin, aflat la putere, declară în mod vag că acest proiect „poate fi interpretat în mod diferit”. Ziarul socialdemocrat „,Giustizia”, scrie că acest document „trebuie studiat cu multă atenție și seriozitate”. Ziarul ultrareacționar „Il Tempo”, care apare la Roma, scrie de-a dreptul că programul P.C.U.S. va fi îndeplinit fără doar și poate, dar adaugă că „nu este nimic extraordinar in aceasta”.„Osservatore Romano”, organul Vaticanului, a publicat o expunere a proiectului. Ziarul ■„Unita” salută cu căldură proiectul de Program al P.C.U.S. scriind printre altele : ;,Nimeni nu mai poate tăgădui că in domeniul ciberneticii, automatizării, electronicii, prelucrării metalelor, preparării de aliaje ușoare și supraușoare, Uniunea Sovietică a luat-o înaintea celor mai dezvoltate țări capitaliste. Proiectul de Program al P.C.U.S. prevede o dezvoltare grandioasă producției mijloacelor de consum* a îndreptată spre înfăptuirea principiului comunist,de la fiecare după capacități, fiecăruia după ne-V ° U CIPRU NICOSIA 4 (Agerpres). TASS transmite: Cu ajutorul științei, al cunoștințelor tehnice și entuziasmului în muncă, scrie ziarul „Haravgbi“. Uniunea Sovietică a și săvîrșit adevărate minuni în dezvoltarea ei. Dar sub steagul socialismului și comunismului, progresul nu are limită. O dovadă a acestui fapt este noul program anunțat de Partidul comunist. Săptămînalul „Nei Keri“ arată că programul pe 20 de ani cuprins în proiectul de Program al U.R.S.S., este un plan măreț și îndrăzneț. Ziarul subliniază că în Uniunea Sovietică s-au obținut realizări de seamă pe tărîm social și că U.R.S.S. se transformă intr-o țară cu o civilizație cu adevărat superioară. INDIA DESHI 4 (Agerpres). * TAS3 transmite: „Hotărîrea și abnegația cu care Rusia înaintează pe calea progresului ecomonic și social scrie ziarul „Navjivan“, servesc ca izvor de inspirație nu numai pentru țările comuniste, ci și pentru țările necomuniste care, deși rămîn victime ale jugului feudal, capitalist și imperialist merg astăzi înainte pe drumul reorganizării”. „Splendidul program pe 20 de ani de trecere de la socialism la comunism, arată „Jugantar“, este„ fără îndoială, uimitor și impresionant“. Ziarul „Amrita Bazar Patrika“ declară că proiectul de Program al P.C.U.S. este tot atît de îndrăzneț în concepția sa cum sunt rachetele și navele cosmice sovietice. LIBAN TASS BEIRUT 4 (Agerpres), transmite: Ghassan Tueni, proprietar și redactor șef al marelui ziar burghez,An-Nahar”, scrie în articolul de fond al acestui ziar: războiului au primit o „Adepții lovitură zdrobitoare. Dacă toți vor înțelege esența acestui program, pretutindeni vor fi arborate steaguri ale păcii“. . In articolul său de fond, intitulat „Programul construirii unei societăți mai bune și al asigurării păcii în întreaga lume“, ziarul „An-Nida“ subliniază: „Acest document stîrnește admirație în conștiința milioanelor de oameni simpli, partizani ai progresului și ai păcii, deoarece este un plan concret și clar de construire a celei mai drepte, celei mai bune și fericite societăți pe care a cunoscut-o vreodată omenirea, « societatea comunistă“; 1 Comunicatul comun cehoslovaco-ghanez PRAGA 4 (Agerpres). « După cum anunță agenția Ceteka, la încheierea vizitei în Cehoslovacia a dr-lui Kwame Nkrumah, președintele Ghana, la Praga a fost Republicii semnat un Comunicat comun cehoslovacoghanez. Cei doi președinți subliniază că la baza politicii externe a celor două țări stau principiile coexistenței pașnice și ale colaborării dintre statele cu orînduiri sociale diferite. Cele două părți consideră de asemenea că problema germană și problema Berlinului occidental pot fi rezolvate prin încheierea tratatului de pace. Toate popoarele, se spune în comunicat, trebuie să depună și pe viitor eforturi pentru a obține înfăptuirea dezarmării generale și totale în condițiile unui strict control internațional. Cei doi președinți condamnă guvernul francez pentru efectuarea experiențelor cu arma atomică în Africa și pentru acțiunile agresive împotriva Tunisiei și Algeriei. Ei condamnă cu hotărîre colonialismul și imperialismul subliniază din nou necesitatea lichidării neîntîrziate și totale a rușinosului sistem colonial. Pentru ca O.N.U. să un instrument eficace în devină rezolvarea pașnică a litigiilor internaționale, se spune în comunicat, în structura ei ar trebui să se reflecte schimbările radicale care au avut loc in lume, de la întemeierea acestei organizații. Dr. Kwame Nkrumah, președintele Republicii Ghana, l-a invitat pe Antonin Novotny, președintele R.S. Cehoslovace să viziteze Ghana. Antonin Novotny a primit invitația. Data vizitei va fi stabilită ulterior 2O It I NOI Cuvîntarea lui N. 3. Hrușciov la dejunul oferit de A. Fanfari i n Agerpres). "u MOSCOVA 4 TASS transmite: La dejunul oferit la 3 august la ambasada Italiei de Amintire Fanfani, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Italia, au luat parte Nikita Hrușciov, Frol Kozlov, Anastas Mikoian, Andrei Gromîko, ministrul Afacerilor Externe al U.R.S.S., miniștri ai U.R.S.S. și alte persoane oficiale. La dejun au luat cuvîntul Amintire Fanfani și Nikita Hrușciov. In cuvîntarea sa, Nikita Hrușciov a subliniat că guvernul sovietic consideră că tărăgănarea rezolvării problemei încheierii tratatului de pace german este dăunătoare, periculoasă pentru cauza păcii. El a subliniat că lipsa unui tratat de pace oferă un teren prielnic pentru tot soiul de revanșarzi și militariști care ridică capul în Germania occidentală și cer tot mai fățiș revizuirea frontierelor postbelice ale Germaniei* restituirea așa-ziselor„teritorii pierdute“. Popoarele din Europa, a spus Nikita Hrușciov, nu pot rămîne indiferente față de activizarea forțelor care vor să schimbe situația creată după cel de-al doilea război mondial. Italia, ca și Uniunea Sovietică, a spus Nikita Hrușciov, trebuie să fie preocupată cel mai mult de întărirea păcii în Europa, de instaurarea liniștii și securității pe acest continent. Acest lucru nu poate fi obținut atît timp cit nu s-a încheiat capitolul celui de-al doilea război mondial, atît timp cit nu există un tratat de pace german. Amintind că Uniunea Sovietică a depus și continuă să depună eforturi pentru a convinge guvernele statelor interesate de a ajunge la soluționarea de comun acord a problemei tratatului de pace încă înainte de sfîrșitul anului curent, Nikita Hrușciov a subliniat din nou că dacă guvernele puterilor occidentale nu vor face acest lucru, Uniunea Sovietică, împreună cu celelalte state interesate va fi pusă în fața necesității de a semna tratatul de pace numai cu Republica Democrată Germană și pe baza acestui tratat de a reglementa situația din Berlinul occidental. Nikita Hrușciov și-a exprimat speranța că vizita lui Fanfani în Uniunea Sovietică va contribui la îmbunătățirea și dezvoltarea relațiilor dintre Uniunea Sovietică și Italia spre binele popoarelor celor două țări. Luind apoi cuvîntul Amintire Fanfani, a declarat că convorbirile cu conducătorii sovietici „ne-au dat posibilitatea sa precizăm care sînt convingerile noastre politice și sociale, întemeiate pe idealuri diferite și înfăptuite cu ajutorul unor metode diferite“. Aceste convorbiri, a spus el, au dus la precizarea legăturilor care ne leagă pe fiecare dintre noi cu alianțele noastre politice. Dar deosebirile de orientare socială și de simpatii politice nu ne-a împiedicat să ajungem la concluzia că putem la momentul oportun să facem ceva împreună cu prietenii noștri pentru a garanta popoarelor noastre și tuturor popoarelor întărirea păcii. Dacă această apreciere nu este greșită, actuala întîlnire va fi spre binele tuturor. Intre ciocan și nicovală LONDRA 4 (Agerpres); ^ .T Dezbaterile care au început la 1 august în Camera Comunelor în legătură cu problema asocierii Angliei la Piața comună se caracterizează prin aceea că guvernul conservator are de făcut față nu numai opoziției laburiste, ci și opoziției unui număr însemnat de deputați conservatori. Deși conducerea de dreapta a Partidului laburist a hotărît să se abțină de la vot în această problemă, un grup de deputați laburiști de stângă în frunte cu Sidney Silverman au prezentat un amendament la rezoluția în care se pronunță împotriva asocierii Angliei la Piața comună, intrucît acest lucru „ar intensifica războiul rece, ar permanentiza scindarea Europei și ar duce la pierderea eficacității Commonwealthului”. Opoziția conservatoare este reprezentată de acei deputați care au strînse legături cu monopolurile ce ar avea de pierdut în urma aderării Angliei la Piața comună, precum și cu burghezia rurală care se teme că profiturile ei vor fi limitate în urma inundării pieței britanice cu mărfuri agricole mai ieftine din țările Pieții comune. Deputatul conservator Hinchingbrooke a preconizat o alianță între conservatori și laburiști pentru menținerea suveranității Angliei și a unității Commonwealthului. După cum relatează France Presse el „a denunțat rolul nefast al președintelui Kennedy în căsătoria forțată care-i va fi celebrată de Macmillan între Europa și Marea Britanie”. El a atras atenția asupra pericolului falimentului moilor firme engleze în urma afluxului de mărfuri din Europa și a declarat că în cazul asocierii Angliei la Piața comună șomajul va ajunge la proporții catastrofale, iar inflația va crește și mai mult. Discursul său, relatează France Presse, a fost salutat prin vii aplauze atît de conservatori cit și de laburiști. Subliniind caracterul mai mult politic decit economic al pieței comune, deputata laburistă Jenny că prin aderarea la acest Solo, Anglia va contribui la fidîncirea scindării Europei. Laburistul Brighton a arătat că dacă Anglia se va alătura la Piața comună țările vest-germane cu un nivel al salariilor mai mic vor începe „un înverșunat război al prețurilor” împotriva firmelor englezești, ceea ce va duce la creșterea șomajului și la scăderea salariilor în Anglia. Susținătorii guvernului nu au putut aduce în sprijinul asocierii Angliei la Piața comună decât „argumentul” că acesta ar fi răul cel mai mic dintre cele care așteaptă Anglia, avînd în vedere criza prin care trece economia țării. In ceea ce privește perspectiva pierderii legăturilor cu țările Commonwealthului, deputatul Smithers a spus că „oricum aceste țări se orientează tot mai mult spre Statele Unite și Piața comună, restrîngîndu-și legăturile comerciale cu Anglia”. Luînd cuvîntul în numele guvernului ministrul Comerțului Maudling, a declarat cu cinism că în cazul aderării Angliei la Piața comună „firmele engleze eficiente vor avea de cîștigat, iar cele neeficiente vor fi striviite”. Anglia a spus el în concluzie: „trebuie să adere cu orice preț” la Piața comună. Datorită hotărîrii adoptate de conducerea de dreapta a Partidului laburist care a cerut deputaților săi să se abțină de la vot, guvernul a putut să obțină majoritatea necesară pentru hotărîrea ca Anglia să înceapă tratative în problema asocierii la Piața comună. 250 de laburiști și 21 de deputați conservatori s-au abținut de la vot, 1 deputați au votat împotriva. In urma votului, Anglia va începe în luna octombrie tratative cu cele șase țări din Piața comună în vederea eventualei ei aderări la acest organism* Rezultatele la Loto Central tragerea din 4 august 1961. 64 90 28 61 2 22 3 69 29 84 A B C 61 90 29 84 28 32 64 22 ------- ■ [UNK] -------♦ [UNK] [UNK] [UNK]----------— REDACȚIA SI ADMINISTRATIA Suceava: str. Petru Rare« ar. 1. telefoane : redactor șef - »766 ; secretar de redacție - 169a s ecția viață de partid și serviciul de corectură - 1761 5 ** secțiile industrie și construcții de stat - 22*8 . ABONAMENTELE sefe k fanterii apitali si dihiofil voluntari din taiutatit. Tinarul .Prodeetta* * Unitatea Poli emis* m Nr. 4249 UN GEST MIȘCĂTOR NEW YORK '4 (Agerpres). Un muncitor cuban Carlos Albarado Marin s-a oferit să-i dea un ochi lui Henri Winston, cunoscut activist comunist din S.U.A. care din cauza lipsei de asistență medicală corespunzătoare și la timp, a orbit pe când se afla in închisoare. H. Winston a trimis lui Albarado Marin următoarele granâ: ;.Gonler propunerea dv. de a-mi oferi corneea ochiului ca pe o manifestație mișcătoare de bunătate. Vă mulțumesc mult. Nu pot primi însă darul dv.* intrucît sufăr de atrofia nervului optic. Cit de fericit sunt să aflu că lupta Cubei pentru progres social, libertate națională și pace scoate la iveală oameni ca dv. Sînt fericitia știu că, de; orb, voi putea vedea prin ochii unor oameni ca dv., și ca mulți alți bărbați și femei care se deosebesc prin profundul lor umanitarism 5?' conștiința lor socială, încă o dată îmi exprim cea mai profundă recunoștință și vă îmbrățișez cu căldură”. Congresul muncitorilor latinoamericani din industria construcțiilor HAVANA 4 (Agerpres); =? După cum anunță agenția Prensa Latina* la Havana s-a încheiat cel de al doilea Congres al muncitorilor din industria construcțiilor la care iau parte delegați din 15 țări latino-americane. In cadrul primei ședințe a Congresului a fost făcută propunerea unirii tuturor oamenilor muncii din sindicatelor America Latină într-un Centru al sindicatelor revoluționare. Acesta va avea ca sarcină să unifice lupta muncitorilor constructori din aceste țări împotriva exploatării de către trusturile și monopolurile străine. Congresul a adresat un apel care toți oamenii muncii din America Latină cerîndu-le să lupte pentru ca organizațiile lor sindicale să părăsească centrul sindical reacționar AFL-GIO care se află la cheremul patronilor nordamericani; S. U. A. intenționează să stabilească embargoul total asupra comerțului cu Cuba WASHINGTON (Agerpres). In S.U.A. este în vigoare o lege care interzice comerțul cu o țară inamică. Guvernul american intenționează să stabilească, potrivit acestei legi, embargoul total asupra comerțului cu Cuba. După cum relatează France Presse, în cercurile agenția oficiale americane se declară că această măsură este un Studiu de mai multe luni. Agenția United Press International, referindu-se tot la surse oficiale, relatează că „presiunile sporite, exercitate de Congres l-au determinat pe președinte să sa preocupe de problema luării de măsuri pentru izolarea economică completă a regimului din Cuba“. Din fericire însă, nu stă în puterea Statelor Unite să economic Cuba, ale cărei izoleze relații economice cu alte țări și in primul rînd cu țările socialiste au luat o amploare fără precedent. Tot ce pot face cercurile oficiale din S.U.A. este să-și confirme și prin acest act ura furibundă împotriva poporului cuban, care și-a cucerit independența și libertatea* Lucrările Conferinței internaționale pentru reglementarea problemei laoțiene GENEVA 4 (Agerpres)v ^ TASS transmite: La Geneva își continuă lucrările Conferința internațională pentru reglementarea problemei laoțiene. La ședința restrînsă (cea de-a 47-a ședință a conferinței), care s-a ținut la 3 august, cei doi copreședinți ai conferinței - G. M. Pușkin (URSS) și M. Macdonald (Anglia) au propus să se transmită Comisiei de redactare formulările proiectelor sovietice, indian și francez asupra punctului 10 (și a punctului 11 legat de acesta) din lista problemelor în legătură cu declarația cu privire la neutralitatea Laosului, listă asupra căreia s-a căzut de acord. Totodată însă ei au propus ca din textul proiectului francez să fie exclus tot ce se referă la acordurile de la Geneva din 1954 (referindu-se la acordurile de la Geneva , din 1954, Franța se străduiește astăzi să-și rezerve dreptul ca și în viitorul Laos neutru să mențină instructorii săi militari și să aibă baze militare și ca să fie amînată examinarea problemei rezervei franceze. Totodată delegației franceze i se acordă dreptul de a prezenta problema rezervei sale după ce vor fi examinate problemele referitoare la declarația cu privire neutralitate și va începe examina narea protocolului. Această propunere a celor doi copreședinți, care contribuie la un progres al actualei conferințe, a fost adoptată. Apoi participanții la conferință au reluat examinarea punctului 12 din lista problemelor în legătură cu declarația cu privire la neutralitatea Laosului: „Obligații comune" de a nu se introduce în Laos armament și de a se limita achiziționarea materialelor militare la nevoile forțelor armate naționale laoțiene reorganizate care urmează să fie constituite de către guvernul Laosului“. Delegațiile Uniunii Sovietice, Republicii Populare Chineze și, unei serii de alte țări susțin că a impune statului laoțian suveran restricții în problema achiziționării de armament și materiale militare înseamnă de fapt un amestec în treburile interne ale Laosului. In lume există o serie întreagă de state neutre și nimeni nu limitează, să zicem, dreptul Elveției sau Austriei de a achiziționa armamentul necesar apărării acestor țări de acolo de unde doresc ele și în cantități ce le sunt necesare. A apărut de aceea ciudată propunerea delegației Vietnamului de sud care s-a pronunțat împotriva aducerii de arme, declarînd că se teme ca nu cumva „ele să ajungă în posesia unor elemente care nu se află sub controlul guvernului“. Reprezentantul U.R.S.S. G. M. Pușkin, care a luat cuvîntul pe marginea acestei probleme, a subliniat că cei 16 participanți la Conferința internațională pentru Laos nu discută ziua de astăzi, ci cea de mîine a Laosului, nu de scurtă durată, ci situații situații de lungă durată și că este nejust să se orienteze după situația astăzi existentă, în dezolvarea unei probleme atît de importante, care va fi consemnată în declarația cu privire la neutralitatea Laosului; Guvernul algerian dorește să participe la tratative care nu vor prilejui tactici neocolonialiste — Declarația lui Krim Belikassem — TUNIS 4 (Agerpres). Cu prilejul înapoierii la Tunis a delegației guvernului provizoriu al Republicii Algeria la tratativele franco-algeriene de la Lugrun, Krim Belikassem, vicepreședintele guvernului provizoriu și conducătorul delegației a făcut presei o declarație in care a subliniat că tratativele au fost suspendate ca urmare a poziției rigide adoptate de partea franceză. Delegația algeriană, spus Krim Belikassem, a respins manevrele prin care Franța a căutat să amputeze Algeriei patru cincimi din teritoriul său. Aceste manevre ale părții franceze - a spus vorbitorul - „ascund tocmai intenția reprezentanților guvernului francez de a-și stabili, sub o formă deghizată, dominația asupra poporului algerian și asupra altor popoare africane cu ajutorul unei vaste organizații politice, economice și militare care ar urma să domine Sahara separată de Algeria“. In viitor, a spus vicepreședintele guvernului provizoriu al Republicii Algeria: „guvernul algerian este dispus să reia orice fel de tratative serioase în măsură să grăbească soluționarea adevăratelor probleme, dacă aceste tratative nu vor mai prilejui tactici neocolonialiste“. „In timpul acesta, a Krim Bekkassem, forțele adăugat imperialiste au atacat orașul Bizerta masacrînd populația. Algerienii, care salută lupta poporului frate tunisian pentru a obține evacuarea completă a bazei străine de la Bizerta, știu din propria lor experiență că lupta împotriva imperialismului este o cauză" comună și că numai un efort comun și prelungit poate să ducă la victoria deplină“* e Dsan Rusk a plecat la Paris WASHINGTON 4 (Agerpres)* ^ TASS transmite: , Secretarul de stat al S.U.A.* Dean Rusk, însoțit de un grup de consilieri, a plecat cu avionul la Paris pentru a participa la conferința miniștrilor Afacerilor Externe ai Statelor Unite, Angliei, Franței și Germaniei occidentale care va începe la 5 august în Capitala Franței. La conferință vor fi discutate măsurile comune al puterilor occidentale ca răspuns la propunerea Uniunii Sovietice privitoare la încheierea tratatului de pace german și normalizarea situației din Berlinul occidental* Rusk pleacă la Paris pentru a constrînge pe aliații din N.A.T. și să-și asume o povară suplimentară a cheltuielilor pentru cursa înarmărilor și să pună la dispoziția N.A.T.O. noi divizii în Europă occidentală. Statele Unite insistă asupra acestor măsuri sub pretextul „crizei Berlinului", creată în mod artificial de el«; i SPICUIRI ® XIENG KUANG - După cum a anulat postul de radio „Vocea Laosului“ luna trecută aproximativ 40.000 de laoțieni au luat parte la mitinguri și demonstrații, cerind retragerea imediată a trupelor S.U.A. și ale marionetelor lor de pe teritoriul Laosului . MOGADISCIO La 2 august, la o ședință extraordinară, Adunarea Națională a Republicii Somalia a adoptat o rezoluție care condamnă agresiunea franceză împotriva Tunisiei. In rezoluție se spune că guvernul Republicii Somalia va acorda tot sprijinul poporului tunisian în lupta lui împotriva agresiunii franceze. g) PARIS - Autoritățile franceze au confiscat ultimul număr al săptămânalului „L’ Avant-Garde“, organul Uniunii tineretului comunist din Franța. Săptămînalul „L’Avant-Garde“, scrie în această ordine de idei ziarului „L’Humanité”, a fost confiscat pentru că a demascat accentuarea pericolului fascist". Conducerea Uniunii tineretului comunist din Franța a protestat cu hotărîre împotriva acestei măsuri arbitrare a autorităților. ROMA - La Neapole a încetat din viață cunoscutul scriitor italian Giovanni Battista Angionletti în vîrstă de 65 de ani. % TOKIO - Agențiile de presă relatează că în nopțile de 1, * și 3 august in orașul japonez Osaka au avut loc violente ciocniri între poliție și populație. Populația cartierelor muncitorești, care trăiește în locuințe improprii și într-o cruntă mizerie a manifestau pe străzile orașului. Manifestanții cereau îmbunătățirea condițiilor de locuit și încetarea valului de creștere a prețurilor* cultură de mată ■ *7<4Î r