Zori Noi, octombrie 1965 (Anul 18, nr. 5537-5563)

1965-10-01 / nr. 5537

ZORI NOI PAGINA 2 DIN ACTIVITATEA SINDICATELOR Cum este mînuită pîrghia principală „Sindicatele... trebuie să desfășoare o muncă susținută pentru mai buna organizare a întrecerii socialiste, să mobilizeze mai larg oamenii muncii la îndeplinirea obiectivelor planului de stat...“ (Din Raportul Comitetului Central( prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu la cel de-al IX-lea Congres al P.C.R.) . Animată de dorrința și hotărîrea de a contribui Țjico măsura tot mai mare la înfăptuirea mărețelor sarcini trasate de cel de-al IX-lea Congrres al P.C.R., sinecățele din regiunea noastră, sub conducerea permanentă a organelor și organizațiilor de partid, s-au preocupat în acest an să organizeze cît mai temeinic întrecetrea socialistă, aceasta pîrțghie principală de antrenare a colectivelor de muncă la realizarea sarcinilor de plan și a angajamentelor. Pornind de la faptul că la baza organizării întrecerii socialiste stau angajamentele individuale și colective ale muncii, Consiliul oamenilor regional al sindicatelor Suceava și consiliile locale, antrenînd activul comisiilor organizatorice și economice, al grupelor pe ramuri de producție, au îndrumat comitetele sindicatelor și conducerile tehnico-administrative să aibă mereu în vedere punerea în valoare a tuturor rezervelor interne și, pe această bază, să se reînnoiască angajamentele. In ce măsură s-a făcut acest lucru ? Răspunsul cel mai concludent îl avem în faptul că angajamentele luate la începutul anului, privind creșterea producției globale și marfă, au fost suplimentate, prevederile lor fiind aproape duble față de cele inițiale. Totodată, la economii peste plan, prin reducerea prețului de cost, angajamentul reînnoit este mai mare cu peste 10.000.000 lei, la beneficii suplimentare cu mai mult de 12.000.000 lei, iar la ductivitatea muncii cu pro0,4 la sută. Cu multă răspundere au analizat rățile de sporire a posibilitamentelor comitetele angasindicatelor și conducerile de la Combinatul de industrializare a lemnului Suceava, gospodăria agricolă de stat Leorda, Uzina de reparații Botoșani și altele, în adunările lunare ale grupelor sindicale, care s-au ținut cu mai multă regularitate și la un nivel mai ridicat, precum și cu prilejul consfătuirilor de producție s-a analizat stadiul realizării angajamentelor la fiecare loc de muncă. In vederea zării metodelor și generaliprocedeelor tehnologice avansate, organele sindicale au acordat o mai mare atenție propagandei tehnice, organizării de schimburi de experiență, perfecționării pregătirii cadrelor. Consiliul regional al celor a organizat în sindicaan două schimburi de acest experiență, pe tema îmbunătățirii calității mobilei și binalelor, la IPROFIL Rădăuți și, respectiv, I.F. Frasin, la care au participat cadre tehnice organele sindicale din înși treprinderile care realizează asemenea produse, iar, recent, un schimb de experiență în construcții. Schimburi de experiență au organizat și C.L.S. Săveni (pe tema organizării întrecerii socialiste în S.M.T. și G.A.S.), C.L.S. Gura- Humorului (privind folosirea rațională a mecanismelor în exploatările forestiere și creșterea indicilor de utilizare a masei lemnoase) și altele.* v * Munca politică față de organele și desfășuorganizațiile de partid și de sindicat, hărnicia celor de muncitori, colectiingineri și tehnicieni, antrenate în întrecere, au dus la obținerea unor însemnate succese în realizarea angajamentelor. Astfel, pe 8 luni, în industrie, planul producției globale și marfă, pe regiune, a fost depășit cu aproape 55 milioane lei și, respectiv, 59 milioane lei. Economiile peste plan dobîndite prin reducerea prețului de cost se ridică, pe 7 luni, la 12.859.000 lei, iar productivitatea muncii a crescut cu 2,6 la sută peste plan. In ce privește indicii planificați de utilizare a masei lemnoase, aceștia au fost depășiți cu 1,3 la sută la rășinoase și aproape 4 la sută la fag. Deși activitatea organelor și organizațiilor sindicale în privința organizării întrecerii socialiste și mobilizarea oamenilor muncii la înfăptuirea angajamentelor s-a îmbunătățit, nu peste tot această pîrghie principală e mînuită cum trebuie. Recenta plenară a consiliului regional al sindicatelor a apreciat că în unele întreprinderi comitetele sindicatelor n-au sprijinit în suficientă măsură conducerile tehnico-administrative pentru punerea în valoare a tuturor rezervelor interne în scopul realizării nului în mod ritmic și plape sortimente. Pe cele 8 luni trecute din acest an, întreprinderea minieră Vatra Dornei nu și-a realizat planul decit în proporție de 91,3 la sută la ducția globală și 97,7 prela sută la producția marfă. Rezultate nesatisfăcătoare au înregistrat la o serie de indicatori și Fabrica de conserve-fructe Suceava, I.C.I.L. Vatra Dornei și I.I.L. Botoșani, Cîmpulung și*. Giucfe Humorului. Chiar și unitățile pendinte de D.R.E.F., care au dobîndit succese îmbucurătoare, nu și-au realizat planul la 11 sortimente, printre care bilemanele, sobele industriale etc. în majoritatea întreprinderilor forestiere nu s-au luat încă măsuri corespunzătoare pentru păstrarea, sortarea și expedierea mărfurilor, din care cauză S.F. Vatra Dornei, Rădăuți și Falcău au înregistrat clte 46—81 de refuzuri. După cum s-a subliniat în plenară, pe lîngă unele cauze obiective privind aprovizionarea cu materii prime și piese de schimb, nerealizarea planului și depășirea cheltuielilor de producție la întreprinderile amintite se datoresc în bună măsură și deficiențelor ce au existat în organizarea procesului tehnologic, în folosirea timpului de lucru, slabei asistențe tehnice și insuficientei preocupări pentru ridicarea calificării oamenilor. Nu în toate întreprinderile aceste probleme au constituit o preocupare de bază a conducerilor tehnico-administrative, iar C.S.S. și comitetele sindicatelor nu au urmărit în mod sistematic și perseverent cum se realizează prevederile contractelor colective, ale planurilor M.T.O. și propunerile făcute în adunări și consfătuiri. Faptul că pe regiune s-au înregistrat numeroase absențe nemotivate, învoiri și concedii fără plată, au avut loc întreruperi și stagnări în producție, dovedește că factorii răspunzători au acordat o insuficientă atenție bunei organizări a proceselor de fabricație, întăririi disciplinei în producție, educării muncitorilor. Avînd în vedere lipsurile ce s-au mai manifestat, plenara C.R.S. Suceava a adoptat un cuprinzător plan de măsuri prin care se urmărește mai buna organizare a întrecerii socialiste la fiecare loc de muncă, crearea condițiilor necesare recuperării rămînerilor în urmă și realizării ritmice a planului și angajamentelor pe an. înfăptuirea lui este acest pe deplin posibilă, în care scop participarea organelor și organizațiilor sindicale din regiune la realizarea sarcinilor stabilite trebuie să fie mai substanțială. M. ȚINTAR, IOAN NEDELEA activist al C.R.S. Suceava Cele mai vechi stațiuni balneoclimaterice din Europa In țara noastră există unele dintre cele mai vechi stațiuni balneo-climaterice din Europa. Băile Herculane, Călan și Geoagiu au fost amenajate încă de pe vremea stăpînirii romane în Dacia. In aceste localități, denumite pe atunci Ad Mediam, Aque și Gemisara, s-au construit băi publice, apeducte, rețele de canalizare. Bolnavii însănătoșiți în urma tratamentului cu ape termale închinau adeseori altare lui Esculap, Higia și Hercule, considerați zei vindecători. (Agerpres) Ploaie la... comandă ba Negrul de fum poate schimcondițiile atmosferice. Un grup de cercetători chimiști din țara noastră, studiind proprietățile negrului de fum românesc, au ajuns la concluzia că acest produs are proprietatea de a absorbi aproape complet razele solare. Această capacitate a născut ideea realizării unei vechi dorințe a oamenilor: obținerea ploii la... comandă. Experiențele făcute pînă acum au arătat că negrul de fum, pulverizat într-o cantitate redusă peste un nor, determină contractarea imediată a acestuia, declanșind ploaia. Intr-o atmosferă senină, dar bogată de umiditate, pulverizarea aeriană a negrului de fum a creat diferențe de temperatură și pe această cale a favorizat formarea norilor. ITINERAR DE EMOJIE In această casă din Fălticeni a locuit maestrul Mihail Sadoveanu * Casa memorială „CIPRIAN PORUMBESCU“ din comuna cu același nume Casa muzeu „GEORGE ENESCU“ din Dorohoi Editarea operei lui VASILE ALECSANDRI Opera lui Vasile Alecsandri a cunoscut în anii răspîndire noștri o largă în rîndul maselor largi de cititători. Dintre numeroasele titluri care au văzut lumina tiparului menționăm cele două volume de „TEATRU“ apărute la Editura de stat pentru literatură și artă, însumînd peste 30.000 de exemplare, ediția de„POEZII“ îngrijită de G. C. Nicolescu și prefațată de N. I. Popa (colecția „Clasicii români), volumele proză „CĂLĂTORIE de IN AFRICĂ" și „DRIDRI" (cu un studiu introductiv de C. Ciopraga), precum și culegerile de teatru „CHIRIȚA IN IAȘI“ (comedii) și „FINTINA BLANDUZIEI“ (drame) îngrijite de G. Pienescu și prefațate de Al. Piru, tipărite în Biblioteca pentru toți, totalizează 160.000 de exemplare. Primul volum din cele nouă sau zece tomuri care vor alcătui impunătoarea ediție critică a „OPERELOR“ lui Vasile Alecsandri a fost tipărit în acest an, în Editura Academiei, în 21.000 de exemplare. Amintim, de asemenea, ediția de documente literare inedite „VASILE ALECSANDRI — CORESPONDENȚA“ ediția „SCRISORI", „ÎNȘISEMNĂRI" (ambele îngrijite de Marta Arineanu), volumele „ALECSANDRI“ de G. Călinescu, „VIAȚA LUI VASILE ALECSANDRI“ (ediția a II-a revăzută) de G.C. Nicolescu, recent apărută. Au apărut de curînd în librării și cele două volume de „POEZII POPULARE ALE ROMANILOR". CONSULTAȚIE După 15 ani de aplicare a însămînțărilor artificiale, în cadrul regiunii s-a reușit ca efectivul de oi să fie adus într-un grad avansat de ameliorare. In zona din stingă Siretului, oile se încadrează în generația a treia de metisare în proporție de peste 70 la sută, iar în acțiunea de însămînțări este cuprins un număr de peste 75 la sută din efectivul existent. In toamna aceasta, în întreaga regiune, planul prevede să se însămînțeze artificial peste 240.000 oi, din care în zona raioanelor Dorohoi, Săveni, Botoșani — peste 180.000. Pentru ca acțiunea să se desfășoare în bune condiții este necesar să se treacă cât mai repede la rezolvarea următoarelor probleme tehnice și organizatorice : verificarea sanitar-veterinară și a capacității de reproducție a efectivelor de oi și berbeci din toate unitățile, efectuindu-se, totodată, și individualizarea. In baza acestei verificări, se va stabili efectivul apt de reproducție și planul de însămînțări sau montă și tătări. Tot cu această ocazie se va fixa planul de potrivire a perechilor pe turme, în funcție de rasă, varietate, valoarea turmei și valoarea reproducătorilor (berbeci). Se va ține seama că un berbec poate fi folosit in acțiunea de însamînțări pentru 500—1.500 oi, în funcție de vîrstă, starea de întreținere, potențialul de reproducție. Pentru descoperirea oilor în călduri, un berbec poate fi folosit pentru maximum 200 oi. în scopul unei bune coordonări a procesului de reproducție, trebuie să se organizeze efectivul de oi pe cîrduri, fiecare cîrd să fie format din 250—300 oi, avîndu-se în vedere rasa, varietatea, valoarea. In funcție de numărul cîrdurilor, se va face eșalonarea la însămințare sau monta, asiguradu-se un ritm normal Eșalonarea la insamințare este bine să se facă în felul următor : — între 1 și 10 octombrie se va prezenta la însămînțare 10 la sută din efectivul de oi în producție,după ce mai întîi s-a făcut însămînțarea tineretului femeiovin din anul 1964 și a oilor sterpe) î — intre 10 și 20 octombrie 30 la sută din efectiv . — Intre 20 octombrie și 1 noiembrie — 40 la sută — între 1 și 15 noiembrie — restul de 20 la sută. Deci, pînă la 15 noiembrie, întregul efectiv de oi trebuie însămînțat sau montat, iar pînă la 1 decembrie să se asigure însămînțarea oilor care n-au rămas gestante și verificarea minuțioasă a modului cum s-a desfășurat acțiunea. In vederea realizării unui procent de fecunditate ridicat, se recomandă ca prezentarea turmelor la însămințare să se facă de două ori pe zi, pentru a se asigura două însămînțări în același ciclu de călduri. In atenția unităților și crescătorilor trebuie să stea asigurarea unei îngrijiri și întrețineri corespunzătoare a întregului efectiv de oi, atît în perioada premergătoare campaniei, cît și în timpul desfășurării acesteia. Trebuie să se îmbunătățească condițiile de furajare a oilor și berbecilor. Se recomandă ca, de aici încolo, pe lângă pășune, în rația oilor să se adauge cite 200-300 gr. concentrate (uruieli de mazăre + ovăz + porumb) și 500 gr. fin de leguminoase. Berbecilor pepinieri și încercători să li se administreze în perioada de pregătire cite 500—800 gr. concentrate (ovăz + mazăre) și 500 gr. fin de leguminoase. In perioada de folosire intensă li se va administra cite un kg. concentrate și un kg. fin de leguminoase. In ce privește îngrijirea, trebuie să se execute curățatul unghiilor la întreg efectivul, și in special la berbeci, deoarece necurățarea la timp produce dereglări funcționale și împiedică monta. In toate unitățile se va iniția un instructaj cu tot personalul din sectorul creșterii oilor, la care se vor fixa măsurile organizatorice și sarcinile ce revin. Instructajele vor fi făcute de către cadre de specialitate (ingineri zootehniști și medici veterinari). Amplasarea și amenajarea punctelor de însămînțări trebuie să se afle, de asemenea, în atenția unităților, cu scopul de a se asigura condiții cât mai bune de lucru. In felul acesta se va reuși ca, prin acțiunea de însămînțări, să se influențeze favorabil asupra creșterii și îmbunătățirii efectivului de ovine din cadrul regiunii noastre. Ing. NICOLAE MATEI șeful Centrului de însămințări artificiale Botoșani Reproducția oilor