Zori Noi, iunie 1966 (Anul 19, nr. 5743-5768)

1966-06-29 / nr. 5767

DIN EVENIMENTELE ZILEI Lovitură de stat în Argentina Greva celor 12.000 de constructori sud-vietnamezi continuă Situație încordată în Congo (Brazzaville) in Argentina puterea a fost preluată în mod provizoriu de un triumvirat militar BUENOS AIRES (Agerpres) Președintele Argentinei, Arturo Ilha, a fost răsturnat de la putere în noaptea de luni spre marți în urma unei lovituri de stat, declanșate de generalul Pascual Pistarini, comandantul suprem al forțelor armate terestre, în colaborare cu comandanții marinei de război și forțelor aeriene ale țării. Intr-un comunicat dat publicității marți dimineața de generalul Pistarini, s-a anunțat că președintele Illia a fost destituit, țara fiind condusă provizoriu de un triumvirat militar. Un alt comunicat a făcut cunoscut că generalul Juan Carlos Ongania, fost comandant suprem al forțelor armate argentiniene, destituit anul trecut de președintele Illia, va prelua postul de președinte provizoriu al Argentinei. Lovitura de stat militară care a avut loc în Argentina era așteptată de majoritatea observatorilor politici din această țară. Ei notau că între președintele Illia și comandanții armatei s-au produs în ultimele săptămîni grave divergente, militarii reproșînd guvernului că nu dă dovadă de „suficientă fermitate" în fața problemelor economice ale țării și nu adoptă măsuri hotărîte pentru a împiedica întărirea mișcării peroniste. Corespondenții de presă din Buenos Aires relatează că, în urma refuzului președintelui Ilha de a se conforma „sugestiilor“ șefilor militari, luni seara unități ale armatei argentiniene au înconjurat clădirea palatului prezidențial și au ocupat principalele clădiri și punctele cheie ale capitalei țării. O delegație de ofițeri i-a cerut președintelui să-și dea demisia, dar în fața refuzului acestuia, el a fost destituit. Illia ar fi primit ordinul să părăsească țara, fiind amenințat că în caz contrar va fi întemnițat. După cîteva ore de încordare, președintele Illia a părăsit palatul prezidențial. ZORI NOI PAGINA 4 • EXTERNE • EXTERNE Congo (Brazzaville) Acțiuni antiguvernamentale BRAZZAVILLE 28 (Agerpres). — Primul ministru al Republicii Congo (Brazzaville), Ambroise Noumazalay, a anunțat marți, într-o declarație radiodifuzată, că în lipsa președintelui Massamba- Debat, care se află la Tananarive, la conferința O.C.A.M., ia asupra sa întreaga putere politică și de stat. El a anunțat, de asemenea, că a ordonat tuturor unităților armatei congoleze să depună armele în depozite ,și să rămînă în cazărmi în așteptarea dispozițiilor guvernului. Hotărîrea primului ministru a fost determinată — după cum transmit din Brazzaville toți corespondenții agențiilor de presă — de acțiunile antiguvernamentale întreprinse de un grup de membri ai tribului Mboshi, din nordul țării, în semn de protest față de destituirea unui ofițer. Un grup de demonstranți, potrivit corespondentului agenției France Presse, a atacat sediul partidului de guvernămînt, „Mișcarea națională revoluționară“, și a încercat să pătrundă în birourile primului miniștru. In prealabil, relatează corespondentul agenției Reuter, parașutiștii batalionului condus de ofițerul destituit l-au arestat pe comandantulșef al forțelor armate congoleze și pe șeful statului major. În declarația radiodifuzată, premierul Noumazalay a făcut cunoscut unele măsuri urgente întreprinse de guvern. El a spus că tulburările de la Brazzaville se datoresc unor elemente sosite din Congo (Kinshasa). Noumazalay a chemat în declarația sa poporul să fie vigilent și să-și strîngă rîndurile în jurul partidului de guvernămînt „Mișcarea națională - revoluționară“. Convocarea conferinței la nivel înalt a țărilor Commonwealthului LONDRA 28 (Agerpres) — Cercurile diplomatice din Londra, citate de agenția Associated Press, au anunțat că guvernul britanic a convocat pentru 6 septembrie o conferință la nivel înalt a țărilor Commonwealthului, pentru examinarea în primul rând a problemei rhodesiene. Conferința, care va dura nouă zile și urmează să fie prezidată de premierul Wilson, fusese proiectată inițial pentru luna iulie, iar aminarea ei a fost hotărîtă în ciuda protestelor țărilor din Africa și Asia, membre ale Commonwealthului. Convocarea conferinței a fost anunțată după ce trimisul premierului Wilson la Salisbury, Oliver Wright, a prezentat luni cabinetului britanic un raport cu privire la discuțiile purtate cu regimul minoritar rasist al lui Ian Smith, raport al cărui conținut a fost caracterizat de cercurile guvernamentale drept „trist". VIETNAMUL DE SUD Sudiștii vor continua lupta împotriva regimului militar de la Saigon O nouă manevră a premierului Ky # SAIGON 28 (Agerpres). Liderul budist, Thich Tam Chan, a declarat că budiștii din Vietnamul de sud vor continua lupta împotriva regimului militar de la Saigon. El a respins afirmațiile premierului Nguyen Cao Ky, potrivit cărora situația politică din Vietnamul de sud ar fi devenit stabilă. Thich Tam Chan a arătat că conducătorii Institutului budist de la Saigon se vor întruni pentru a examina formele de luptă pentru satisfacerea cererilor budiștilor. Situația instabilă din Vietnamul de sud este agravată de greva celor 12.000 de constructori sud-vietnamezi, declarată în urmă cu șapte zile în sprijinul revendicărilor privind majorarea salariilor și îmbunătățirea condițiilor de muncă. Greva a paralizat activitatea de pe șantierele de construcții militare din apropierea Saigonului, precum și a noului port care se construiește în apropierea capitalei sud-vietnameze, îngrijorați de situația creată, ambasadorul Cabot Lodge, S.U.A., Henry forțelor militare comandantul americane în Vietnamul de sud, generalul William Westmoreland, și alți ofițeri superiori s-au întrunit pentru a studia măsurile care să pună capăt grevei. In încercarea de a-și restabili autoritatea, premierul Ky a recurs la o nouă manevră, anunțînd că ar fi început consultări cu diferite personalități în vederea remanierii guvernului sud - vietnamez. Majoritatea observatorilor politici apreciază că aceste remanieri — dacă ele vor avea loc — nu sunt de natură să satisfacă cererile formulate de participanții la demonstrațiile de protest împotriva guvernului. CORESPONDENȚA DIN RIO DE JANEIRO Pentru întărirea relațiilor de prietenie între țările latino-americane Academia mexicană de pedagogie pregătește organizarea unei „Săptămîni latino-americane a prieteniei". Manifestarea cea mai de seamă a acestei „Săptămîni“ va fi întrunirea a 500 de delegați reprezentînd cele mai cunoscute instituții pedagogice din țările Americii Latine (desemnați să participe, între 18 și 24 iulie, la Congresul Mondial al educației laice de la Paris). Academia mexicană organizează această întîlnire cu scopul de a întări relațiile de prietenie între țările Americii Latine prin intermediul dezvoltării educației și culturii, considerînd utilă „o apropiere între pedagogi pe baza principiilor libertății și independenței naționale“. Obiectivul reuniunii constă în dezbaterea problemelor legate de îmbunătățirea sistemului de învățămînt în școlile de toate gradele și, de asemenea, în studierea posibilităților ca pedagogii să contribuie în mai mare măsură la soluționarea problemelor social-economice ale țărilor latino-americane. VOROS Demonstrație de protest la Baden - Würtenberg — R. F. Germană — împotriva congresului partidului neofascist N.P.D. După încheierea lucrărilor Comitetului special al O.N.U. în unele țări africane NEW YORK 28 (Agerpres) Gershon Collier (Sierra Leone), președintele Comitetului special al ONU pentru examinarea problemei aplicării Declarației cu privire la acordarea independenței țărilor și popoarelor coloniale, a ținut la New York o conferință de presă despre recentul turneu întreprins de Comitet în unele țări africane. Collier a subliniat deosebita utilitate a acestui turneu, arătând că in cadrul ședințelor ținute la Dar- Es-Salaam, Mogadiscio, Addis Abeba, Cairo și Alger au putut fi audiați petiționari din Rhodesia, teritoriile portugheze, Aden, Somalia franceză, care nu ar fi avut posibilitatea să se deplaseze la New York. Referindu-se la rezultatele turneului, Collier a vorbit despre rezoluția generală adoptată de Comitet prin care s-a lansat un apel de a se acorda sprijin material și moral mișcării de eliberare națională din teritoriile coloniale. Totodată, el s-a referit la cererea adresată secretarului general al O.N.U. privind crearea unui comitet special pentru problemele Adenului. Pe de altă parte, Collier a confirmat știrile potrivit cărora, au loc consultări între unele țări africane în legătură cu eventualitatea unei cereri de convocare Consiliului de Securitate pentru examinarea politicii de apartheid a guvernului Republicii Sud-Africane. In cadrul conferinței de presă, Gershon Collier s-a referit la condițiile favorabile create activității Comitetului în țările africane vizitate, subliniind că, spre deosebire de această primire făcută în Africa, la New York se întîmplă ca delegații unor țări la O.N.U. să întimpine dificultăți. RIO DE JANEIRO . Președintele Braziliei, Castelo Branco, a semnat un decret prin care sindicatul docherilor brazilieni este dizolvat. Sindicatul este acuzat de a fi desfășurat o „activitate subversivă" împotriva statului, deoarece, într-o scrisoare deschisă dată publicității, a criticat politica dusă de guvernul brazilian față de docheri. BUDAPESTA — Vizita în R.P. Ungară a delegației comerciale sudaneze condusă de Mohammed Khogali, secretar de stat, pentru problemele comerțului și industriei, a luat sfîrșit. Membrii delegației sudaneze au avut convorbiri la Ministerul Comerțului Exterior al R.P. Ungare, privind posibilitățile de extindere a relațiilor comerciale dintre cele două țări. SANTIAGO DE CHILE — Participanții la Congresul personalului din marina comercială a țărilor latino-americane, întrunit la " Santiago de Chile, au hotărît în unanimitate crearea unei Confederații continentale a le scurt marinarilor din marina comercială. TUNIS . In capitala Tunisiei au luat sfîrșit lucrările celui de-al 4-lea Congres al Uniunii naționale a femeilor din Tunisia. Participantele la congres s-au pronunțat în sprijinul mișcărilor de eliberare națională din Africa și al unității africane. CAIRO — Consiliul de Miniștri al RAU s-a întrunit sub președinția ministru, Zakariya primului Mohieddin. Potrivit agenției  Pe scurt M.E.N., au fost examinate problema dezvoltării industriei construcțiilor de mașini și proiectul final al celui de-al doilea plan de dezvoltare. BELGRAD — Agenția Taning informează că la Belgrad a fost încheiat luni un acord, care prevede colaborarea dintre R.S. Cehoslovacă și R.S.F. Iugoslavia în domeniul dezvoltării sistemelor lor de telecomunicație. Acordul prevede, de asemenea, înființarea pînă în luna septembrie a.c. a unei linii telefonice automate între Belgrad semiPraga, precum și schimburi și • Pe scurt de specialiști din acest domeniu intre cele două țări. OTTAWA — Delegația Sovietului Suprem al UR.S.S., condusă de D. Poleanski, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al URSS, care face o vizită în Canada, a avut o întîlnire cu primul ministru al Canadei, Lester Pearson. Șeful delegației sovietice a înmînat premierului canadian un mesaj din partea lui A. Kosîghin, președintele Consiliului de Miniștri al URSS, țe VARȘOVIA — O delegaitaliană, condusă de Giusto Tolley, ministrul comerțului exterior al Italiei, a făcut o vizită în R.P. Polonă. După cum anunță agenția P.A.P., delegația italiană a dus tratative în legătură cu dezvoltarea consolidarea relațiilor econinomice dintre cele două țări. Delegația italiană a vizitat, de asemenea, Tîrgul internațional de la Poznan. R. P. UNGARA. La Galgahevia, unde există cooperativă agricolă fruntașă, apar mereu noi locuințe moderne construite de membri cooperatori r R.F.G. Valul inflaționist se resimte din nou Evoluția economiei vestgermane „provoacă îngrijorări similare, dacă nu mai mari decît dificultățile financiare ale Angliei“, relata recent agenția France Presse concluzia la care au ajuns experții internaționali care au participat la adunarea anuală de la Băie a Băncii de tranzacții internaționale. De asemenea, ziarul vest-german, „Die Zeit“ e de părere,că: „Depresiunea prevestită de atîtea ori, dar care din fericire nu s-a produs pînă acum, o depresiune cu concedieri în masă, falimente și prăbușiri de firme, se apropie acum serios de zona posibilului“. Atrage, în primul rînd, atenția faptul că valul inflaționist din R.F.G. se resimte din nou, după o scurtă pauză, din publicațiile Astfel, una cele mai autorizate, „Wirtschaftsblatter", organ al Gemeinswirtstchaft, „Bank fur A. G.“, din Frankfurt pe Main, scrie că în 1966 evoluția prețurilor din Germania occidentală va fi defavorabilă, datorită tendinței lor constante de creștere. Spirala ascendentă a prețurilor, se spune în publicația băncii, influențează negativ costul vieții și puterea de cumpărare a mărcii vestgermane. Așa se face că la mijlocul lunii aprilie costul vieții, în R.F.G. a crescut cu 4,5 la sută față de aceeași perioadă din 1965. In cercurile economice vestgermane se afirmă că, de fapt, este „cel mai mare spor de la crearea mărcii“. Pentru a se opri creșterea continuă a prețurilor, Banca federală a impus o serie de măsuri restrictive, printre care ridicarea ratei de scont de la 4 la sută la 5 la sută, luarea unor decizii în privința accesului capitalului străin pe piața vest-germană și restrîngerea posibilităților de expansiune a creditului. După părerea specialiștilor, toate aceste măsuri nu au reușit decît în mică măsură să oprească „spirala ascendentă a prețurilor“. COMENTARIU Deși nu s-au obținut rezultatele scontate, ulții economiști vest-germani se pronunță pentru aplicarea în continuare a acestor măsuri cu caracter restrictiv și, în primul rînd, pentru „domolirea investițiilor“. Alții, dimpotrivă, socot că continuarea unei asemenea politici ar aduce și mai mult economia vest-germană în pragul crizei și, ca atare, singura soluție ar fi încurajarea investițiilor, care ar contribui la creșterea producției. In afară de aceasta, experții mai relevă că tendințele de înzestrare a întreprinderilor particulare cu utilaj modern sunt stăvilite, în mare măsură, de lipsa de investiții, ceea ce duce la slăbirea capacității competitive a mărfurilor vestgermane. Datorită creșterii continue a prețurilor și ca o consecință a politicii inflaționiste a guvernului de la Bonn, marca vest-germană, după datele Direcției de Statistică din R.F.G., a pierdut din 1955 pînă în prezent 30 la sută din puterea sa de cumpărare. Această tendință s-a accentuat de la an la an, iar în 1965 coeficientul scăderii puterii de cumpărare a mărcii vest-germane se cifra la 4,2 la sută. Un alt aspect al dificultăților în economia vestgermană este și acela că, a datorită structurii federale Germaniei occidentale, care reduce la minimum intervenția Bonnului cîn politica fiscală a landurilor, nu este posibilă o politică de stabilizare a prețurilor de restrîngere a cererii inși terne. reali, în sfîrșit, după păreexperților economici, o criză în R.F. Germană ar influența imediat, într-o măsură foarte mare, evoluția economică din țările vest-europene vecine. Iată de ce actualele dificultăți din economia vest-germană provoacă serioase îngrijorări nu numai la Bonn, ci și în majoritatea capitalelor vest-europene. N. SENCIUC STAtELE UNITE Rezultatele „Marșului împotriva fricii“ NEW YORK 28 (Agerpres). Ca urmare a protestelor opiniei publice americane împotriva violențelor la care au fost supuși participanții la „Marșul împotriva fricii“ din Mississippi, Ministerul Justiției a hotărît darea în judecată a autorităților din Philadelphia (Mississippi), sub învinuirea că nu au asigurat protecția legală celor care au luat parte la marș. După cum se știe, în acest oraș, unde la sfîrșitul săptămînii trecute a avut loc un mare miting al negrilor pentru a comemora uciderea de către rasiști acum doi ani a trei luptători pentru drepturile civile, s-au petrecut incidente grave puse la cale de membri ai Ku-Klux-Klanului și oblăduite de autorități. împotriva participanților la marș au fost folosite jeturi de apă, pietre, arme de foc. Ministrul justiției, Nicholas Katzembach, care a sesizat Tribunalul federal din Jackson, capitala statului Mississippi, aduce acuzații primarului Clayton Lewis, șefului poliției, Bruce Katimer, și altor membri ai municipalității că nu au luat măsuri pentru a asigura aplicarea legilor federale și în primul rînd a legii pentru drepturile civile în localitatea lor. Referindu-se la rezultatele ,,Marșului împotriva fricii“,agenția U.P.S. relatează că peste 4.000 de negri s-au înscris pe listele de votare în cele 14 districte prin care au trecut demonstranții. *4BT ‘ V Vedere a fabricii de carbid, una din marile unități ale complexului chimic de la Devnia — R.P. Bulgaria REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA Suceava, str. Tipografiei nr. L Telefoane ; redactor șef — 2766 ; secretar de redacție — 2692 ; construcții de stat — 2765 ; scrisori și corespondenți — 3096 Tiparul , întreprinderea Poligrafică Suceava. Senatorul american Dodd face „mărturisiri" WASHINGTON 28 (Agerpres). Senatorul Thomas Dodd a depus mărturie luni în Comisia senatorială pentru probleme de etică în legătură cu învinuirile care i s-au adus de a fi folosit în mod necorespunzător poziția sa pentru a întreține relații nepotrivite cu Julius Klein, agentul unor firme vest-germane în Statele Unite. Senatorului i s-a imputat, de asemenea, faptul că și-a însușit în timpul electorale în scopuri campaniei personale suma de peste 200.000 de dolari, fără să plătească impozitele cuvenite. Dodd, relatează agenția U.P.I., a fost incapabil să explice de ce l-a ajutat pe Klein în timpul călătoriei pe care a făcut-o în 1964 în R.F.G., spunînd doar că îl simpatiza. El a negat în schimb că ar fi primit sume de bani în schimbul serviciilor aduse lui Klein. Referindu-se la sumele strînse la banchetele organizate în cinstea sa, senatorul Dodd a declarat că în acest sens „el nu se deosebește cu nimic de alți senatori“. Vicepreședintele Comisiei menționate, Wallace Bennett, a cerut descalificarea lui Dodd pentru comportarea sa și abuz de putere. In încheierea ședinței, președintele comisiei, John Stennis, a anunțat că o hotărîre va fi luată după 15 iulie cînd urmează să fie audiat Julius Klein care în prezent se află în Europa occidentală. j 40.491 [ V