Zori Noi, octombrie 1966 (Anul 19, nr. 5847-5872)

1966-10-01 / nr. 5847

2 ZORI NOI PAGINA După cum s-a mai anunțat în coloanele ziarului nostru, unitățile de industrializare superioară a lemnului de pe cuprinsul regiunii, aparținind Ministerului Economiei Forestiere, C.I.L. Suceava și IPFOF/L Rădăuți, au găzduit timp de două zile, un interesant schimb de experiență în probleme de documentare și propagandă tehnică. Considerate ca fiind fruntașe în activitatea de documentare, informare și propagandă tehnică, întreprinderile gazdă au expus, in fața reprezentanților din unitățile similare din întreaga țară, experiența dobîndită, metodele și procedeele practice de lucru. Acțiunea a prilejuit participanților posibilitatea să vizioneze filme documentare, să viziteze cabinetele tehnice fruntașe, să consulte buletinele de informare editate lunar, să adreseze întrebări, să poarte discuții fructuoase. Prezentăm, în pagina de față, secvențe din desfășurarea acestui schimb de experiență * Preocuparea conduceriiM combinatului pentru organizarea activității de documentare tehnică —■ Documentarea tehnică s-a înscris ca o necesitate obiectivă încă din ziua cînd utilajele fabricilor au început să producă. Documentarea și propaganda tehnică erau chemate, încă cu patru ani în urmă, să răspundă multor probleme de care producția le punea în fața tinărului colectiv sucevean, în fața inginerilor și tehnicienilor care se angajaseră în prima unitate de acest grad din regiune. Trebuia, în sfîrșit, ca documentarea să contribuie la formarea unei culturi tehnice superioare, necesară fiecărui om cu menirea să dirijeze fabricarea produselor cu caracteristici la nivelul celor realizate pe plan mondial, încercând să răspundă acestei cerințe, să întâmpine setea de cultură tehnică, conducerea combinatului a început cu... începutul. A rezolvat mai întâi problema spațiului ce găzduiește și acum cabinetul și biblioteca tehnică, documentarea. Capitolul organizatoric a cuprins apoi înzestrarea spațiului afectat activității documentare cu mobilier adecvat și achiziția organizată a materialului de informare — cărți, reviste, standarde etc. In această privință s-a mers pe ideea achiziționării nu numai de publicații strict aferente nomenclatorului activității de bază din combinat, ci și a materialului ce se referă la disciplinele înrudite. S-a ajuns astfel ca pe adresa cabinetului tehnic să sosească 102 periodice la care sîntem abonați. Fondul de cărți tehnice numără 2832 titluri. Mai posedăm o colecție, aproape completă, de standarde. Latura esențială, aș spune determinantă, în activitatea de documentare, o constituie alegerea persoanei care să aibă atribuția de documentarist. Voi dezvolta acest aspect, argumentând afirmația cu exemple din experiența combinatului. Inițial, am încercat să atribuim activitatea de documentare angajatului care se ocupa de compartimentul inovații și de biblioteca tehnică. Omul nu reușea să rezolve decît parțial atribuțiile încredințate. Experiența a demonstrat necesitatea ca un angajat al cabinetului tehnic să se ocupe exclusiv de documentare. Salariatul nostru. Iov. Iosif Ioachim, are și funcția de bibliotecar (al bibliotecii tehnice) și trebuie să spunem că-i prea mult. Diversitatea acțiunilor întreprinse impune, la ora actuală, degrevarea documentaristului de munca de bibliotecar. Element important al problemei discutate s-a dovedit a fi pasiunea documentaristului pentru această activitate, competența lui. Potrivit este ca angajatul să cunoască cel puțin o limbă străină, lucru care să-i înlesnească traducerea unui număr de titluri apărute pe plan mondial, semnalarea unor teme ce interesează activitatea noastră. Documentaristului i se mai cere inițiativă, conștiinciozitate și perseverență. La fel de importantă este, după părerea noastră, permanentizarea salariatului în această activitate, asigurîndu-i continuitate în muncă. Pe baza condițiilor materiale create, a experienței și a indicațiilor primite cu prilejul diferitelor instructaje, documentaristul a trecut la treaba. Mai întîi a clasificat materialul de informare din biblioteca tehnică după catalogul sistematic CZU și Oxford, trecând atît la aranjarea în rafturi (pe despărțituri corespondente clasificării), cit și la sistemul de catalog-fișier. Fișele primite de C.D.F. și I.D.T. au fost aranjate în ordinea clasificării zecimale, iar colecțiile de Star-uri s-au ordonat numeric. Documentaristul a întocmit lista periodicelor la care este abonată întreprinderea și a organizat distribuirea în fabrici a celor ce sosesc într-un număr mare de exemplare. Cîte un număr din fiecare publicație rămîne la cabinetul tehnic, la colecția titlului respectiv. Colecțiile stau, expuse pe roasa de lectură, la dispoziția cititorilor ce vin și le consultă pe loc. Pentru a-l scuti pe cititor de căutări, documentaristul a întocmit un fișier tematic „Tipuri de mobilă" ce indică celui interesat publicația unde găsește informații asupra produsului ce-l interesează. In sfîrșit, documentaristul a înființat fișe de cititor și de carte și a întocmit planul de activitate comun al comisiei inginerilor și tehnicienilor și cabinetului tehnic, a propagandei .Simpla achiziționare și păstrare a materialelor documentare (cărți, reviste, broșuri, ziare, diafilme, pliante, prospecte) nu exprimă o preocupare a specialiștilor pentru cunoașterea noutăților tehnice. Putem vorbi de o propagandă tehnică atunci cînd acest important tezaur este consultat, cunoscut și confruntat cu greutățile din producție, cînd își găsește aplicabilitate în procesul tehnologic. Accesibilitatea noutăților tehnice spre cititori și apoi spre secțiile de producție o înlesnește numai o susținută activitate de propagandă. Conștient că utilajul montat la Rădăuți exprimă ultimele realizări ale tehnicii în domeniul fabricării mobilei, că garniturile realizate urmau să reprezinte pe piața mondială măiestria tîmplarilor noștri, colectivul de la IPROFIL a acordat importanța cuvenită activității de propagandă tehnică. Criterii de organizare tehnice încă în 1963 s-a constituit în fabrică un colectiv de documentare tehnică, din care fac parte specialiști cu înaltă pregătire. Colectivul își desfășoară activitatea pe baza planurilor de muncă trimestriale, în care sunt cuprinse probleme din planul M.T.O., din planul tematic de inovații, planul de tehnică nouă. Menirea specialiștilor din acest colectiv este să furnizeze „materia prima” — toate noutățile tehnice, grupate pe teme și probleme — activității de propagandă care a îmbrăcat, după cum vom vedea, diverse forme. Propaganda tehnică în unitatea noastră se desfășoară după câteva criterii distincte, de importanță deosebită : accesibilitatea, caracterul permanent, legătura cu problemele practice din întreprindere. Expunerile de un tehnicism exagerat, pline de cifre, și de termeni cu o circulație foarte restrînsă, au șansa să nu fie nici luate în seamă — deși deosebit de importante— nici înțelese. Efectul ,va fi nul. De aceea, lectorii cabinetului tehnic au fost solicitați să întocmească expuneri accesibile auditoriului, să-și susțină afirmațiile cu exemple luate din unitate. Pentru a permite unui număr mai mare de ingineri, tehnicieni și maiștri să consulte publicațiile de specialitate editate în străinătate am organizat, începînd cu acest an, cursuri de limbi străine. Cursurile — de limbă franceză, engleză și germană — au o durată de nouă luni și vor intensifica activitatea de informare tehnică. Caracterul permanent dă propagandei tehnice, așa cum ne-a demonstrat propria experiență, un plus de reușită. Efecte contrare asupra ritmului în care se asimilează noutățile tehnice le au spontaneitatea și caracterul întîmplător. Cabinetul nostru tehnic a fost îndrumat să-și desfășoare activitatea de propagandă pe bază de plan. Se realizează acea continuitate — foarte utilă. Lunar, în adunările sindicale se analizează, paralel cu problemele de producție și protecția muncii, modul în care sectorul respectiv aplică în producție noile procedee tehnice,relevîndu-se avantajele economice obținute. pitolul III, temele cercetărilor bibliografice efectuate la CIL: „Probleme ale trecerii fabricii de mobilă pe trei schimburi efective“, „Tehnologia fabricării binalelor — soluții noi“ și „Sortimente noi de lemn stratificat“. In capitolul VII al aceluiași număr, buletinul prezintă metodele noi de lucru aplicate la CIL Suceava și în străinătate. Este prezentat sumar, în prima parte, noul procedeu de fabricare a placajului de cofraj încleiat și protejat cu fenoplac; într-a doua parte este prezentată metoda de lăcuire a unor piese de lemn în băi închise. „Lectoratul nouă“ este ptreprinsă pe tehnice. Ea nerea, lunar, de tehnică altă acțiune înlinia informării constă în expude către un inginer sau economist, a problemelor de specialitate care interesează combinatul. In tratarea problemelor se expun : a) stadiul la care s-a ajuns pe plan mondial și b) considerațiuni asupra posibilităților concrete de aplicare în combinat. Pe baza materialului expus se poartă discuții ample: se propune procedeul de aplicare în producție a noutății, care se înaintează cabinetului tehnic. Realizarea concretă se face fie prin propunere de inovație (dacă este cazul), fie pe baza unui ordin de serviciu emis de conducerea unică a combinatului. „Informarea selectivă“, altă formă a activității de documentare, constă în repartizarea periodicelor, la care este abonată întreprinderea pe cei 36 membri ai colectivului de documentare tehnică. Repartiția s-a făcut ținînd seama de : a) cunoașterea limbilor străine (pentru publicațiile din străinătate), b) preocupările curente de serviciu și c) aptitudinile membrilor din colec Ing. Gheorghe Mailath, șeful serviciului tehnic de la IPROFIL Rădăuți, în propaganda . Munca de propagandă tehnică se desfășoară în fabrica noastră, ca și celelalte activități, pe baza unui plan, cu termene și responsabilități. Planurile semestriale de propagandă se publică și în Buletinele de informare tehnică. Intre formele de propagandă tehnică utilizate în mod curent sînt cîteva cu tradiție : a) Expunerile lunare și periodice. La nivelul sectoarelor de producție, un sector al cabinetului expune lunar cîte o conferință ce tratează un subiect legat de linia tehnologică respectivă, ori sugera de problemele ridicate la un moment dat. Lectorul își exemplifică afirmațiile cu aspecte de la locurile de muncă ale celor ce-i audiază conferința, răspunde întrebărilor adresate. b) Expozițiile. In fabrica tiv. Fiecare tovarăș este obligat să citească în întregime publicația ce i s-a repartizat, să noteze problemele pe care le consideră importante. Lunar, în ședința de informare selectivă, fiecare referent expune pe scurt notițele, se poartă discuții și — pentru cele cu aplicabilitate în întreprindere — se ajunge, la fel ca în lectoratele de tehnică nouă, la sesizări și propuneri practice. In fine, un al treilea gen de sesizări sunt făcute de cabinetul tehnic pe baza cuprinsului capitolelor I și II din buletinul editat. Cabinetul tehnic ține o evidență a tuturor sesizărilor făcute și a modului cum s-au rezolvat. In ultimul timp, acordăm o atenție deosebită studiului individual, care se bazează pe obligația fiecărui angajat (din personalul tehnic-administrativ) să studieze cel puțin 4 ore pe lună la cabinetul tehnic. Studiul se face organizat, pe servicii și fabrici, iar evidența materialelor consultate se ține pe fișe individuale. Buletinul de semnalare și informare tehnică publică în fiecare număr planificarea serviciilor și fabricilor la cabinetul tehnic, pentru studiu. Eficiența acțiunilor întreprinse la CIL pe linia informării tehnice se face simțită în producție prin numeroase aplicări practice. Cîteva : s-au realizat broșuri practice și îndrumare de buzunar pentru placaj și P.F.L.; s-au aplicat metodele de statistică matematică în C.T.C.; s-au adoptat noi soluții de tratare chimică a lemnului la defibrare (la PFL) și a buștenilor de fag (la placaje). întreprinderii Documentaristul întocmește, la cerere, scurte cercetări bibliografice (a realizat pînă acum 19 buc.) pe care le pune la dispoziția celor ce au de studiat și întocmit diverse materiale de specialitate. Pentru viitor ne propunem să realizăm acele prevederi din planul de muncă încă nerealizate (concursurile gen ! „Cine știe meserie, cîștigă"), să achiziționăm și material de informare la nivel mediu, să lărgim sfera de cuprins a cataloagelor de sistematizare. Intr-o nouă etapă, va trebui să ridicăm masiv cererea de informații, mărind numărul celor care solicită activ cabinetul tehnic și să folosim mai intens materialele documentare de la C.D.F. și I.D.T. Forme folosite tehnică s-a amenajat, cu caracter permanent, o expoziție de mobilă realizată în decursul anilor. Vizitind-o, fiecare lucrător din sectoarele unității, inginer sau tehnician, încearcă un sentiment de mîndrie profesională, se simte îndemnat spre noi căutări. Un caracter aproape permanent are și expunerea cărților intrate în biblioteca tehnică. Bineînțeles, cu observația că aici sunt prezente mai cu seamă noutățile. La panoul „Tehnica nouă“ sunt prezentate noutățile tehnice din țară și din străinătate, iar la cele de pe săli și sectoare — fotografiile diferitelor tipuri de mobilă și afișe în legătură cu protecția muncii. c) Un capitol distinct al activității de propagandă tehnică a fost dedicat activității de inovații și inovatorilor. Cu inovatorii s-au organizat ședințe de informare tehnică și consfătuiri; în fabrică au fost amenajate expoziții cu machete ale celor mai izoltite inovații; s-au organizat concursuri de inovații cu premii. Urmare a acestei susținute activități, întreprinderea noastră a obținut succese deosebite în procesul de producție prin aplicarea de inovații și raționalizări. Fabrica este posesoarea mai multor premii întîi obținute la concursurile de inovații organizate de Ministerul Economiei Forestiere. In acest an s-au înregistrat la cabinetul tehnic peste o sută de propuneri de inovații. d) Alte acțiuni pe linie de propagandă tehnică. Capitolul include prezentarea diafilmelor la clubul fabricii, organizarea de concursuri pe diferite teme (cei mai activi cititori ai cărții tehnice, de exemplu) raiduri prin sectoare întreprinse de difuzorii cărții tehnice. Fără îndoială că posibilitățile de a răspîndi realizările tehnicii in domeniul nostru de activitate sînt multiple și variate. Forma în care ne adresăm oamenilor trebuie aleasă în funcție de nivelul tehnic pe care-1 posedă, de specificul și importanța temei, ing. Victor Ionescu, țelul serviciului tehnic C.I.L. Suceava. Metodele de prelucrare a materialului documentar și de informare . Pe baza condițiilor materiale create activității de documentare, cabinetul tehnic a organizat o serie de acțiuni menite să informeze lucrătorii întreprinderii cu noutățile apărute pe plan național și mondial. O primă realizare în acest sens a fost editarea, lunar, a „buletinului de semnalare și informare tehnică“. Materialul din buletin este grupat pe capitole, conținînd astfel o trecere în revistă a principalelor acțiuni ale cabinetului tehnic. Numărul din august al publicației, de exemplu, prezintă, la ca- Documentarea și propaganda tehnică Ing. Mircea Nuțu, inginer șef la IPROFIL Rădăuți: Din cuvîntul participanților • Ing. ȘERBAN SAVULESCU, de la C.I.L. Blaj : — Găsesc deosebit de utile cursurile de limbi străine organizate la Rădăuți. Este acesta un important pas pe calea accesibilității specialiștilor noștri spre publicațiile străine. • Ing. CONSTANTIN CHIROIU, de la IPROFIL „Tehnica lemnului“ București . — Conducerile unor întreprinderi nu sunt receptive la cerințele activității de documentare și propagandă tehnică. Așa se explică de ce unii pasionați ai tehnicii sunt nevoiți să-și păstreze sugestiile în faza proiect, de ce multe din noutățile tehnice bat la poarta unor unități. • Ing. SANDA CHIOREAN, de la IPROFIL „Libertatea" Cluj — învățămintele desprinse din actualul schimb de experiență sînt deosebit de prețioase. Mă întorc la Cluj entuziasmată, hotărîtă să-i imit pe tovarășii de la Suceava dar. . . Acest dar a frînat întotdeauna avîntul nostru și se concretizează în lipsa de înțelegere, întovărășită cu birocrația pe care le întâlnim, din păcate, în destule întreprinderi. Propun ca direcția generală să rezolve, la nivelul ministerului, o serie de aspecte materiale necesare activității de documentare și propagandă. • Ing. CONSTANTIN ZAHARIA de la C.I.L. Gherla : — Sunt nou în munca de documentarist și îmi lipseau o serie de indicații după care să pornesc la drum. Mi le-a oferit schimbul de experiență, m-au lămurit gazdele. Mă întorc la Gherla hotărit să le urmez exemplul. • ȘI CÎTEVA CONCLUZII: a) schimbul de experiență a subliniat că documentarea trebuie să fie primul pas pentru mecanizarea și automatizarea proceselor tehnologice, un auxiliar prețios al activității de producție. Realizarea acestui obiectiv impune : — achiziționarea de material documentar bogat, divers și clasificarea lui ; — prelucrarea informațiilor tehnice oferite de materialul documentar de către colectivul de ingineri anume alcătuit în întreprinderi; — organizarea informării curente a celor interesați, cu concluziile desprinse din materialul documentar, și — întocmirea unor studii și cercetarea posibilităților de aplicare a noilor procedee. b) — documentaristul trebuie să fie un pasionat al tehnicii, un om cu înclinații pentru studiu. c) — Colectivele ce răspund de propaganda tehnică să folosească toate mijloacele de popularizare în scopul informării operative, a celor interesați, cu noutățile tehnice și să organizeze studierea și aplicarea lor în producție. d) desfășurarea activității de documentare și propagandă tehnică trebuie să preocupe conducerile întreprinderilor în aceeași măsură ca și problemele de producție. Spicuiri din „Buletinul de documentare și informare selectivă“ editat de C.I.L. Suceava în luna august a.c. Cap. VII. — Metode noi de lucru a) Un procedeu nou aplicat la C.I.L. Suceava : „PLACAJ DE COFRAJ ÎNCLEIAT ȘI PROTEJAT CU FENOPLAC“. — Cercetările efectuate de INCEF în ultimul timp au condus la realizarea unui nou tip de adeziv fenolic pentru fabricarea placajului, denumit FENOPLAC . Acest produs prezintă avantajul deosebit de a nu necesita zvîntarea furnirelor după aplicarea adezivului. In schimb, se impune ca aplicarea fenoplacului sa se facă intr-un strat foarte subțire, consumul specific optim fiind de 100 g. m.p. Experimentările la semiindustrială s-au făcut scară la fabrica de placaj Suceava, unde s-a trecut recent la producerea curentă de placaj de cofraj încleiat și protejat cu fenoplac. Producția de serie decurge în condițiuni bune. Pentru realizarea producției de serie, de mare importanță a fost modificarea — conform unei inovații a tov. Stanciuc N. și Cartușan N. — unei mașini de întins clei, în vederea obținerii unei pelicule fine de adeziv pe furnire. Noul produs, cu calități superioare, are un efect economic foarte important, elimină importul de togofilm. CUPRINSUL „BULETINULUI DE INFORMARE TEHNICA”, NR. 4, EDITAT LA IPROFIL RĂDĂUȚI Cap. I — Titluri selecționate Cap. II — Traduceri Cap. III — Cercetări bibliografice Cap. IV — Invenții și inovații Cap. V — Pagina juridică Cap. VI — Metode noi de muncă Cap. VII — Lucrări expuse în întreprindere și referate prezentate Cap. VIII — Cercetări efectuate la laboratorul întreprinderii Cap. IX — Reviste intrate în biblioteca tehnică Cap. X— Programul bibliotecii tehnice Pagină realizată de MARIA FLOREA