Zori Noi, septembrie 1968 (Anul 21, nr. 6442-6466)

1968-09-01 / nr. 6442

Proletari din toate țările, uniți-vă I Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu Intîlnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu cu intelectualii din Cluj După cum am mai anunțat, în încheierea vizitei pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu împreună cu tovarășii Gheorghe Apostol și Manea Mănescu au făcut-o în județul Cluj a avut loc, vineri seara, o întîlnire cu intelectualii din Cluj. Cu prilejul vizitei tovarășului Nicolae Ceaușescu, intelectualitatea clujeană s-a adunat să-și exprime recunoștința față de partid și guvern, să-și afirme încă o dată unanimitatea de simțire și gîndire față de politica înțeleaptă a partidului nostru comunist, să-și întărească hotărît legămîntul de a-și înzeci eforturile în opera de edificare socialistă a României. In sala mare a Casei Universitarilor, oaspeții sînt primiți cu multă căldură de intelectualii clujeni din toate generațiile, care aplaudă și ovaționează puternic. Marea adunare a intelectualilor, la care sînt prezenți și acad. Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, și acad. Miron Nicolescu, președintele demiei, este deschisă de Academus Bucșa, prim - secretar al Comitetului municipal al P.C.R., care, salutîndu-l pe secretarul general al C.C. al partidului în numele oamenilor de cultură din Cluj, subliniază că asemenea întâlniri dintre conducătorii partidului și statului nostru și intelectualitate au devenit tradiție în România. Au luat cuvîntul prof. dr. docent Ștefan Pascu, membru corespondent al Academiei, decanul Facultății de istorie și filozofie a Universității „Babeș - Bolyai“, Letay Lajos, redactor-șef al revistei „Utunk“, prof. ing. Emil Negruțiu, rectorul Institutului agronomic „Dr. Petru Groza“, Baloga Edgar, redactor-șef adjunct al revistei „Korunk“, și Aurel Rău, redactor-șef al revistei „Steaua“. In aclamațiile întregii adunări ia apoi cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cuvîntarea este subliniată cu aplauze și urale. Fiecare cuvint al secretarului general al partidului, fiecare idee — parte integrantă a programului partidului nostru comunist —, fiecare accent reprezentînd comandamentele acestui ment istoric este urmărit -ocu atenție de întreaga adunare, de toți participanții la această întîlnire bogată în semnificații. încă o dată, cu și mai multă vigoare, cu și mai înflăcărat avînt, intelectualitatea clujeană din toate generațiile, fără deosebire de naționalitate, își dovedește atașamentul deplin la politica internă externă a partidului și statușului nostru, exprimîndu-și hotărîrea de a-și aduce aportul la sporirea tezaurului de valori al patriei noastre socialiste, la prosperitatea, demnitatea și fericirea României socialiste. Adunarea ia sfîrșit într-o atmosferă de puternic entuziasm. Se aplaudă și se ovaționează îndelung pentru partid, pentru conducerea sa, pentru România socialistă. Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu Dragi tovarăși, vă rog să mă scuzați dacă nu voi reuși să dau grai tuturor sentimentelor pe care le încerc în intîlnirea cu dv. Sunt după o zi de adunări, de multiple impresii, și îmi e greu să redau în cuvinte emoția pe care mi-o provoacă întîlnirea cu oamenii de știință și cultură din Cluj. (Aplauze entuziaste). Dv., ca întreaga intelectualitate a României socialiste, reprezentați un detașament însemnat al poporului nostru, cu un rol de o deosebită importanță în întreaga activitate de edificare a orînduirii socialiste. Socialismul, concepția științifică despre lume și viață a proletariatului, a sintetizat și sintetizează tot ceea ce a creat omenirea mai bun de-a lungul mileniilor și a ridicat aceste cuceriri la rangul de știință socială menită să asigure făurirea unei societăți în care omul să fie cu adevărat stăpîn pe destinele sale, făuritorul propriei sale istorii. (Aplauze puternice). Fără îndoială, hotărîtoare în întreaga activitate umană este creația de bunuri materiale, pentru că aceasta determină în mare măsură schimbările care au loc în societate. Dar nu este mai puțin adevărat că gîndirea umană, știința, mai cu seamă în societatea de astăzi, au devenit o forță materială cu un rol hotărîtor în întreaga viață socială, inclusiv în dezvoltarea materială a societății. (Aplauze). De aceea, partidul nostru, guvernul țării noastre, preocupîndu-se de dezvoltarea bazei materiale, de dezvoltarea economiei naționale, a industriei și agriculturii, acordă o atenție deosebită științei și culturii ; sîntem conștient că fără aceasta nu putem asigura mersul înainte al patriei noastre. (Aplauze). Avem rezultate bune în dezvoltarea științei și culturii în țara noastră, in raport cu situația de acum douăzeci și ceva de ani, nivelul general de cultură al poporului nostru s-a ridicat la un stadiu incomparabil, numărul intelectualilor a crescut de mai multe ori, și nu există sector al activității materiale și sociale unde omul de știință și cultură, alături de muncitori și țărani, sub conducerea partidului nostru, să nu participe cu întreaga sa forță de gîndire și de creație la făurirea societății noi socialiste. (Vii și îndelungi aplauze). Noi, conducerea partidului și statului, prețuim mult activitatea intelectualilor și, în mod deosebit, dați-mi voie să spun, prețuim aportul pe care îl aduc oamenii de știință cultură din Cluj — detașașament de valoare al intelectualității din România socialistă. (Aplauze puternice). Prețuim, de asemenea, faptul că aici, ca și în alte centre universitare din țară, muncesc laolaltă intelectuali români, maghiari, germani, își unesc eforturile, capacitatea, pentru a contribui la ridicarea științei și culturii patriei noastre pe culmi tot mai înalte, își însușesc tot ce este mai bun pe plan internațional în domeniul cunoașterii, aducîndu-și propria contribuție la îmbogățirea tezaurului universal al civilizației. Vă felicităm din toată inima pentru aportul deosebit de valoros pe care îl aduceți la înflorirea științei și culturii, a întregii creații spirituale a României socialiste. (Aplauze puternice). Desigur, tovarăși, una din problemele importante în dezvoltarea societății omenești, acolo unde locuiesc împreună oameni de diferite naționalități, este rezolvarea justă a raporturilor sociale dintre aceștia, asigurarea egalității depline a tuturor, în toate domeniile de activitate. Numai așa omul poate să se simtă liber, poate să-și pună cunoștințele, întreaga sa capacitate, în serviciul bunăstării și fericirii poporului. Putem spune, tovarăși, că în patria noastră, în România, am realizat pe deplin această egalitate între oameni, indiferent de naționalitate, în toate domeniile de activitate. (Aplauze entuziaste, prelungite). Dumneavoastră, ca oameni de știință și cultură, știți foarte bine că, indiferent în ce limbă sunt exprimate, rezultatele cercetării științifice — ale fizicii, matematicii, chiar și ale istoriei și arheologiei — sînt aceleași atunci cînd cercetarea se face cu adevărat corect. (Vii aplauze). Nici poezia, proza, teatrul, muzica nu cunosc granițe de limbă. Indiferent în ce limbă sunt create, marile opere de artă, — mă refer la literatură, căci muzica are limba ei proprie internațională, — aici, s-ar putea spune, s-a realizat internaționalismul (Animație în sală) — exprimă aceleași idei și simțăminte. Depinde, desigur, de ceea ce dorește scriitorul, poetul, sau artistul respectiv să redea, de modul în care înțelege el sensul vremii, preocupările și aspirațiile societății și de măsura în care dorește să se încadreze în aceste preocupări. Depinde de voința și de puterea sa de a face din opera de artă pe care o făurește o expresie a năzuințelor de libertate și dreptate socială ale omenirii. Pentru că numai atunci arta servește cu adevărat cauza progresului, cauza socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). Aș putea spune că în știință, în artă, în cultură se merge cu umn pas înainte în realizarea unității în creație, peste deosebirile de naționalitate și limbă, pentru că știința și cultura înaintată este una singură și ea nu cunoaște diferențe de naționalitate, nu cunoaște decît o singură lege : progresul omenirii, realizarea unei vieți mai bune pentru toți oamenii. (Aplauze însuflețite). De aceea, consider că este necesar ca intelectualii noștri, indiferent în ce domeniu de activitate lucrează, indiferent de naționalitate, să-și unească forța, capacitatea, priceperea pentru ridicarea continuă a nivelului general al științei și culturii patriei noastre. Aceasta e calea pe care își pot aduce contribuția activă la întreaga muncă desfășurată de poporul nostru pentru construirea socialismului, pentru făurirea condițiilor de trecere treptată spre comunism. (Aplauze îndelungate). Stimați tovarăși. Situația raporturilor de astăzi dintre țările socialiste, dintre partidele comuniste și muncitorești ne îngrijorează pe toți, îi îngrijorează pe toți comuniștii. Cînd noi am pășit pe drumul luptei de eliberare a omului de asuprire, pentru eliberarea socială și națională a maselor, pentru înfăptuirea celei mai drepte societăți din lume, în care omul să se simtă cu adevărat om, în care tot ce se făurește în societate să fie închinat omului — nu ne-am gîndit niciodată că se poate ajunge ca între comuniști, între țările socialiste să se folosească forța pentru impunerea unui anumit punct de vedere. Nu se poate concepe că asemenea lucruri sunt compatibile cu ideologia noastră, cu concepția noastră științifică despre viață și despre Aceasta poate avea ceva lume, comun cu epoca lui Ludovic al XIV-lea — să mă îndrepte istoricii dacă greșesc — care spunea „1 état c’est moi“. Sunt unii teoreticieni care își arogă dreptul de a da judecăți definitive, după principiul : „le marxism c’est moi“. Nu, nimeni nu poate să afirme „marxismul sunt eu“. (Aplauze , furtunoase, orale). Marxism- leninismul nu este proprietatea nimănui , el este o concepție științifică, și numai în măsura în care toți oamenii politici, toți oamenii de știință, toți oamenii care gîndesc, analizează dezvoltarea socială bazîndu-se pe această concepție, pe ideile materialismului dialectic și istoric, pot trage concluzii juste despre dezvoltarea societății, pot găsi soluții adecvate problemelor pe care le ridică viața. (Aplauze, urale). Mai mult ca oricînd, omenirea are nevoie de gîndire creatoare, de oameni care să judece, să reflecteze, să-și exprime părerea despre noile procese sociale. Fără îndoială, nu toți vor fi la înălțime, nu toți vor formula cele mai juste puncte de vedere. Dar numai din confruntarea ideilor se poate cristaliza adevărul, se poate asigura mersul înainte al științei sociale, al marxism-leninismului. (Aplauze vii, prelungite). Iată de ce partidul nostru consideră că în abordarea interpretarea problemelor dezvoltării sociale contemporane, atît din țările socialiste, cit și din lumea capitalistă, trebuie să se pună capăt practicii etichetărilor, injuriilor, anatemizării,care împiedică gîndirea, o trag înapoi. Să se dea curs liber cunoașterii științifice, gîndirii omului, pentru că numai așa socialismul, progresul vor triumfa. Noi acceptăm, mai mult sau mai puțin, schimburi de păreri în fizică, în biologie, în matematică — spun „mai mult sau mai puțin“ pentru că au fost vremuri cînd și în știință, anumite ramuri, cibernetica, de pildă, sau o anumită concepție biologică au fost considerate reacționare. Ce ne-a adus lucrul acesta tovarăși ? Stagnare, dare înapoi. Cu atît mai mult în științele sociale nu se poate admite să se pună frig gîndirii omului, cercetării științifice — dacă vrem să facem cu adevărat știință, dacă vrem să asigurăm dezvoltarea rapidă a omenirii pe calea socialismului și comunismului. (Aplauze însuflețite). Noi vă rugăm, tovarăși, pe dv.,cei din Cluj, — așa cum rugăm pe toți intelectualii noștri, pe toți oamenii muncii din patria noastră — să vă ridicați necontenit nivelul de cunoștințe în domeniul în care lucrați, să cercetați, să confruntați ideile, părerile. Nu este nici un păcat dacă unele păreri se vor dovedi neadevărate, pentru că nu există în lume, de cînd a început cirea omenească, om care gînsă fi exprimat totdeauna numai și numai idei juste. Căutarea, cercetarea, adevărul au răzbit cu greu, și mulți, cei mai mari savanți au avut și insuccese și succese. Numai o cercetare liberă, numai o gîndire liberă pot asigura progresul în toate domeniile de activitate. (Aplauze entuziaste). Un singur lucru cerem, tovarăși, ca în toate dezbaterile științifice să se pornească de la dorința cinstită, sinceră, de a servi mersul înainte al societății noastre socialiste, idealurile poporului nostru, ca în tot ceea ce facem să avem un singur crez, o singură năzuință, făurirea socialismului și comunismului în România. (Aplauze vii, îndelungate). Acționînd în acest fel,noi ne îndeplinim, fără îndoială, îndatorire față de poporul căruia îi aparținem, față de societatea în mijlocul căreia ne desfășurăm activitatea. Dar care este oare prima îndatorire a unui partid de guvernământ, așa cum o întrevedea Lenin ? Este tocmai aceea de a ști să edifice socialismul, de a da exemplu în făurirea noii orînduiri sociale. Numai îndeplinindu-ne această obligație față de poporul nostru ne îndeplinim și una din înaltele îndatoriri internaționaliste. Clasa muncitoare, intelectualii, popoarele din alte țări vor învăța din exemplul țărilor care construiesc socialismul, își vor intensifica lupta pentru răsturnarea jugului burgheziei și moșierimii, pentru înfăptuirea societății eliberate de exploatare. Numai realizînd între țările socialiste raporturi de deplină egalitate în drepturi, de respectare a independenței naționale, de întrajutorare tovărășească, de neamestec în treburile interne, putem oferi popoarelor un model superior de relații între state. Fără îndoială că aceste relații se vor perfecționa tot mai mult pe măsură ce noi popoare vor păși pe calea socialismului. In felul acesta considerăm că trebuie să ne aducem contribuția la cauza generală a socialismului (Aplauze însuflețite). Tocmai pornind de la aceste considerente și-a expus partidul nostru poziția față de evenimentele tragice care au avut loc în Cehoslovacia, exprimîndu-și dorința ca situația creată să fie rezolvată pornindu-se de la răspunderea față de socialism, de la restabilirea relațiilor de între statele socialiste, egalitate de la respectul față de independența și suveranitatea națională. De aceea, apreciem că este necesar să se realizeze acordul stabilit la Moscova, ca poporul cehoslovac să-și poată desfășura liber activitatea de construcție socialistă, ca trupele străine ,să fie în cel mai scurt timp retrase din Cehoslovacia. (Aplauze puternice, îndelungi). Stimați tovarăși. Stați în fața unor evenimente, sau mai bine zis, a unor sarcini noi : deschiderea anului universitar. Avem o nouă lege a învățămîntului care oferă o bază superioară pentru dezvoltarea activității de formare a tinerelor generații. Consider că în preocupările dv. un loc principal trebuie să-l ocupe pregătirea în bune condiții a noului an, organizarea desfășurării procesului de învățămînt, al cercetării științifice, în așa fel încît noile generații care-și însușesc știința și cultura în universitatea și institutele superioare din Cluj, să dobîndească cele mai înaintate cunoștințe, să se pregătească temeinic pentru a-și aduce contribuția la dezvoltarea patriei noastre. In același timp, tinerii să fie educați în spiritul patriotismului socialist, al prieteniei între popoare, al internaționalismului socialist. In aceasta constă una din îndatoririle dv. principale în momentul de față (Vii aplauze). Noi avem deplina încredere că tovarășii din învățămîntul superior, toate cadrele didactice din Cluj, oamenii de știință, de cultură, toți cei care au de spus un cuvînt în munca de dezvoltare spirituală a patriei, de formare a tinerei generații, nu vor precupeți nici un efort pentru a-și face datoria, așa cum o cere partidul, cum o cere conștiința lor de cetățeni liberi ai patriei noastre socialiste. (Aplauze vii, puternice). Doresc să vă mulțumesc pentru primirea deosebit de caldă, pentru cuvintele spuse aici de tovarășii care au luat cuvîntul, pentru manifestările de devotament la adresa partidului, a conducerii sale. în aceasta noi vedem o expresie a încrederii în justețe a politicii noastre care ne dă convingerea că mergem pe un drum just și că trebuie să facem totul pentru ca această politică a partidului nostru să fie neabătut realizată în viață. (Vii aplauze). Vă asigur, tovarăși, pe dv., pe toți intelectualii din Cluj — așa cum am spus și în fața adunării publice de astăzi — că conducerea noastră de partid, că eu personal, nu vom precupeți nimic pentru a ne face datoria față de popor, față de cauza socialismului în patria noastră și în întreaga lume. Puteți avea încredere că nu există nimic mai presus pentru noi decît servirea poporului, servirea cauzei socialismului. (Aplauze furtunoase). Dați-mi voie încă o dată să vă urez multe, multe succese în activitatea dv. nobilă de formare a tinerelor generații, de dezvoltare a științei și culturii, multă sănătate, și multă fericire tuturor, delung repetate. (Aplauze înurale puternice). PRODUS DESTINAT EXPORTULUI La Combinatul de industrializare a lemnului din Suceava a fost lansată in fabricație biblioteca „Solo“, ce urmează a fi exportată in Suedia, în trimestrul IV al anului curent. Noul produs, care prezintă caracteristici superioare, este furniruit cu nuc și finisat cu lacuri mate, fiind format din trei corpuri : etajeră pentru cărți, vitrină și bar. Anul XXII ■ 64424 pagini 30 bani REDACȚIA $1 ADMINISTRAȚIA« Suceava, str. Tipografiei nr. 1 ; telefoane , redactor șef - 2766 ; redactor șef - adjunct - 3198 ; secretariatul de redacție - 2692 ; industrie, viață de partid - 2765 ; agrară. Informații - 2764 ; cultură, administrație - 3195 ; construcție de stat, scrisori și corespondenți - 3096. duminică 1 septembrie 1968 Vizita tovarășului Ion Gheorghe Maurer în județele Mureș și Sibiu Tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, a făcut în zilele de vineri și sîmbătă o vizită de lucru în județele Mureș și Sibiu. Oaspetele s-a întîlnit cu oameni ai muncii din industrie și agricultură, cu intelectualii activiști ai organelor locale de partid și de stat, cu care a discutat pe larg despre modul în care sînt îndeplinite hotărîrile Congresului al IX- lea și Conferinței Naționale a P.C.R., măsurile luate de partid și guvern pentru continua înflorire a României socialiste. Au fost vizitate Combinatul chimic din Tîrnăveni, cooperativa agricolă de producție din Luduș, Combinatul de îngrășăminte azotoase „Azomureș“ și Institutul de medicină și farmacie din Tg Mureș. Oamenii muncii din unitățile vizitate, numeroși cetățeni din localitățile străbătute au făcut tovarășului Ion Gheorghe Maurer o primire caldă, entuziastă, ovaționînd îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central, pentru tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru politica internă și externă a partidului. Cu prilejul vizitelor făcute, tovarășul Ion Gheorghe Maurer s-a interesat de modul în care se realizează sarcinile ce revin unităților respective, de preocupările de perspectivă ale conducerilor acestora. Președintele Consiliului de Miniștri a indicat cadrelor de conducere să ia măsurile cele mai eficiente pentru valorificarea maximă a investițiilor, ridicarea continuă a calității produselor, subliniind posibilitățile și resursele de care dispune fiecare unitate pentru obținerea unor succese și mai mari. De asemenea, s-a interesat de profilul actual și perspectivele de dezvoltare ale Centrului universitar Tg. Mureș, de activitatea de cercetare științifică a intelectualilor din localitate. La Tîrnăveni a avut loc o însuflețită adunare a activului de partid din oraș. Cei care au luat cuvîntul au exprimat, în numele tuturor oamenilor muncii din localitate, deplina adeziune față de politica internă , și, externă a partidului, hotărîrea fermă de a îndeplini măsurile luate de partid. Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a subliniat în cuvîntul său succesele obținute de colectivul combinatului, marile transformări pe care orașul Tîrnăveni le-a trăit în ultimele decenii. Vorbitorul a arătat că problema națională a fost rezolvată în conformitate cu interesele naționalităților cititoare, cu principiile conlomarxist-leniniste. In continuare el a subliniat că conducerea partidului și statului vede în rezultatele oamenilor muncii încrederea cu care întregul popor înconjoară partidul. La întîlnirea de lucru cu intelectualii din Tg. Mureș, numeroși vorbitori — oameni de știință, cultură și artă — au adus în discuție probleme privind activitatea lor de zi cu zi, exprimind totodată hotărîrea de a milita cu abnegație pentru înfăptuirea politicii partidului nostru, izvorîtă din gîndurile, năzuințele și voința întregului nostru popor. Luînd cuvîntul, tovarășul Ion Gheorghe Maurer a înfățișat preocupările partidului și statului pentru ridicarea continuă a activității științifice și culturale, pentru asigurarea unor condiții din ce în ce mai bune a acestei activități. El a remarcat preocupările intelectualilor din Tg. Mureș pentru educarea și pregătirea tinerei generații. Seara, la Palatul culturii, tovarășul Ion Gheorghe Maurer s-a întîlnit cu activul de partid din județul Mureș. La întîlnire au luat cuvîntul activiști de partid și de stat, muncitori, cadre didactice. In cuvinte calde, vorbitorii au reafirmat unitatea de nezdruncinat a poporului în jurul partidului —• conducător înțelept, încercat și hotărît, cărui politică profund princia pială asigură dezvoltarea tuturor forțelor creatoare ale oamenilor muncii, indiferent de naționalitate, în condițiile unei depline egalități în drepturi. In cuvîntul său, tovarășul Ion Gheorghe Maurer a adresat calde felicitări oamenilor muncii din județ — români, maghiari și de alte naționalități —, organelor și organizațiilor de partid, pentru rezultatele obținute în muncă. Subliniind faptul că edificarea socialismului este o operă vie, de permanentă perfecționare și înnoire, vorbitorul a arătat că trebuie căutate mereu soluții pentru mai buna conducere a economiei, pentru dezvoltarea științei, culturii și învățămîntului, activității de creație, pentru adîncirea democrației. Ocupîndu-se de situația creată în urma evenimentelor din Cehoslovacia, vorbitorul a relevat necesitatea de a se căuta cu stăruință soluții care să asigure dreptul popoarelor ceh și slovac de a construi socialismul potrivit condițiilor lor specifice și a se crea cît mai curînd posibilitatea exercitării prerogativelor inalienabile ale suveranității naționale prin retragerea din Cehoslovacia a trupelor celor cinci state. A fost subliniată, de asemenea, hotărîrea conducerii Partidului Comunist Român și guvernului român — care a întrunit adeziunea întregului nostru popor — de a face tot ce este posibil pentru a contribui la restabilirea relațiilor de prietenie și încredere dintre țările socialiste, la consolidarea unității partidelor comuniste muncitorești în interesul caușizei socialismului și păcii. La încheierea cuvîntăriii, întreaga asistență, într-o atmosferă de entuziasm, a ovaționat minute în șir pentru Partidul Comunist Român, pentru Co(Continuare in pagina a IlI-a) Muncitoarea Raluca Constantin, filatoare II, în secția tors a Filaturii de in și cinepă din Fălticeni. Ea este evidențiată lună de lună in Întrecerea socialistă Foto : I. MINDRESCU FAZA INTERJUDEȚEANĂ A CONCURSULUI „CINE CUNOAȘTE REPUBLICAN AGRICULTURĂ CÎȘTIGA" Vineri, la Casa agronomului din Șcheia, a început faza interjudețeană a concursului republican „Cine cunoaște agricultură cîștigă“. întrecerea s-a încheiat. Au participat concurenți pentru profilele mecanizare, cultura plantelor de cîmp, creșterea animalelor și pomicultură - viticultură - legumicultură, din județele Botoșani, Iași, Neamț și Suceava. Primii clasați vor participa la faza pe țară a acestui popular concurs, menit să ducă la o mai bună pregătire profesională a oamenilor muncii din agricultură. DE PE ȘANTIERUL DE ALIMENTARE CU APĂ POTABILĂ A MUNICIPIULUI SUCEAVA începute în luna octombrie 1967, lucrările de pe șantierul de alimentare cu apă potabilă a municipiului Suceava sunt avansate. Pînă la 26 august planul valoric pe întregul an 1968 a fost realizat și depășit cu 28 la sută. Exprimat în proiectivele construite sau al căror stadiu se află într-o fază înaintată, aceasta înseamnă : terminarea forării a 14 puțuri de absorbție la apa Moldovei ; instalarea conductei de aducțiune pe o distanță de 19 km. (dintr-un total de 22 km.); stadiu avansat la lucrările de construire a rezervorului de 10.000 m.c. din apropierea comunei Șcheia. Constructorii s-au angajat să devanseze cu 8 luni planul prevăzut pentru prima etapă, astfel ca pînă la sfîrșitul anului curent orașul Suceava să primească apă din noua sursă — 200 litri pe secundă. Au fost luate măsuri adecvate ca, deși unele lucrări se vor executa în luni ale iernii, alimentația cu apă din rîul Moldova să fie asigurată la termenul prevăzut în angajamentele luate de constructori. Lucrările vor continua în anul viitor pentru a se atinge cît mai repede debitul de 400 litri pe secundă — prevăzut a se realiza în etapa a doua.