Zori Noi, septembrie 1968 (Anul 21, nr. 6442-6466)

1968-09-15 / nr. 6454

T L Proletari din toate țările, uniți-vă I Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu Salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar Stimați tovarăși învățători și profesori, dragi elevi, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consuliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România vă adresează un călduros salut cu prilejul deschiderii noului an de învățămînt — eveniment însemnat în viața cadrelor didactice și a elevilor, a tuturor celor care prin nobila lor strădanie aduc o contribuție valoroasă la progresul continuu al școlii, împreună cu dumneavoastră, iau parte cu bucurie la acest început sărbătoresc de an școlar părinții copiilor, întregul popor. Pe tot cuprinsul țării, școlile își deschid porțile într-o perioadă de puternic avînt constructiv, de intensificare a eforturilor poporului nostru pentru înfăptuirea programului istoric elaborat de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a Partidului, de adeziune și sprijin unanim din partea tuturor cetățenilor patriei, fără deosebire de naționalitate, față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, politică ce corespunde pe deplin intereselor majore ale națiunii noastre, cauzei socialismului și păcii. Prezentă permanent în decursul veacurilor în lupta poporului român pentru libertate, dreptate și progres social, școala continuatoare demnă a tradițiilor înaintate ale culturii și științei din țara noastră, cunoaște în anii construcției socialiste o dezvoltare fără precedent. Gratuitatea completă a învățămîntului de toate gradele, cuprinderea în școli a aproape 4 milioane de tineri, creșterea continuă a numărului de cadre didactice, asigurarea învățămintului în limba maternă pentru copiii aparținînd naționalităților conlocuitoare, crearea celor mai bune condiții pentru ca toți copiii țării să-și formeze o cultură bogată și profundă, să-și însușească știința și tehnica cea mai înaintată reprezintă realizări însemnate ale societății noastre socialiste. In toți acești ani, de adinei prefaceri, învățătorii și profesorii, cel mai numeros detașament al intelectualității noastre, s-au aflat alături de partid, de conducerea sa, au participat cu devotament la marile acțiuni social-politice. Prin munca lor plină de dăruire, ei au contribuit la formarea multor generații de tineri care participă cu abnegație și pasiune, împreună cu întregul popor, la edificarea socialistă a țării. Cu acest an școlar se deschide o nouă etapă în istoria învățămîntului românesc, determinată de înfăptuirea prevederilor înscrise în Direcție La Liceul „Dragoș Vodă“ din Cîmpulung, toate clasele au fost dotate cu bănci noi, laboratoarele de fizică și chimie au fost supuse unor schimbări menite să asigure o mai bună activitate cu elevii, s-au asigurat toate cele necesare pentru buna desfășurare a învățămîntului ia clasele a XII-a. Pentru aceste dotări a fost necesară suma de 175 mii lei, vele Comitetului Central al Partidului și în Legea învățămintului, documente programatice de mare însemnătate, care stabilesc direcțiile de dezvoltare ale școlii de toate gradele pentru o perspectivă îndelungată, căile pentru perfecționarea și modernizarea întregului nostru invățămint, astfel ca el să poată răspunde, în tot mai mare măsură, nevoilor societății noastre socialiste. Prelungirea duratei învățămîntului obligatoriu la 10 ani, extinderea și diversificarea învățămîntului liceal, Îmbunătățirea profilului învățămîntului profesional și tehnic, modernizarea planurilor, programelor și manualelor școlare, perfecționarea metodelor de predare, lărgirea continuă bazei materiale, crearea unor condiții tot mai bune de muncă și viață corpului didactic, constituie obiective și sarcini de o importanță deosebită, a căror realizare va situa România Socialistă printre țările cele mai înaintate din punct de vedere al dezvoltării învățămîntului și culturii. Ne exprimăm convingerea că învățătorii și profesorii, prin munca și hărnicia lor, vor transpune în viață aceste măsuri, vor depune întreaga lor pricepere și energie, vor acționa cu și mai multă pasiune pentru propășirea școlii românești, pentru înflorirea patriei noastre socialiste. Vă revine dumneavoastră, slujitori ai școlii, înalta îndatorire patriotică de a pregăti temeinic tineretul țării, de a-1 îndruma să-și însușească comorile culturii, științei și tehnicii, tot ceea ce gândirea umană a făurit mai de preț in decursul veacurilor, pentru a-și putea valorifica pe deplin talentul și capacitățile, pentru ca în orice loc de muncă să-și poată aduce contribuția activă la mersul înainte al societății noastre. Ca făuritori dintotdeauna ai valorilor și virtuților umane, aveți misiunea de onoare de a educa elevii în concepția marxist - leninistă despre natură și societate, de a sădi în conștiința tineretului școlar dragostea fierbinte față de patrie și partid, față de trecutul glorios de luptă al poporului român pentru libertate și independență națională, pentru progres social, mindiuna pentru tot ceea ce se înfăptuiește prin efortul comun al oamenilor muncii — români, maghiari, germani și de alte naționalități — uniți sub steagul de luptă al partidului comunist. Educînd tineretul în spirit internaționalist, cultivînd ideile pe care țara noastră le promovează în relațiile sale cu alte țări, școala are datoria să dezvolte la elevi sobe de teracotă, scări de ciment ș.a. Un sprijin deosebit la realizarea lucrărilor, care au costat 40.000 lei, au oferit deputații locali, cadrele didactice și directorul școlii. Deschiderea anului școlar la Liceul nr. 2 din Suceava este marcată prin terminarea tuturor lucrărilor de reparații și amenajarea celor 16 săli de clasă, a internatelor și laboratoarelor, sentimente de prietenie și respect față de popoarele țărilor socialiste, față de celelalte popoare ale ca militanți lumii, formîndu-i neobosiți pentru cauza progresului și păcii. Elevi și eleve, sub îndrumarea dascălilor voștri aveți datoria să învățați cu sîrguință, să folosiți din plin anii atît de frumoși și rodnici ai copilăriei și adolescenței, anii plămădirii personalității, pentru a vă îmbogăți neîncetat cunoștințele. Studiați cu pasiune, dovediți prin întreaga voastră activitate, printr-o muncă perseverentă și sistematică că sunteți demni de încrederea și solicitudinea cu care sunteți înconjurați de partid și popor, că sunteți hotărîți să vă îndepliniți cu cinste sarcinile de înaltă răspundere ce vă vor reveni în viitor. Ca schimb de nădejde al înaintașilor, veți avea misiunea patriotică de a face ca România să devină tot mai bogată, mai puternică și înfloritoare, să se inalțe cu demnitate, dentă între liberă și indepentațiunile lumii, înaintind victorios pe drumul socialismului și comunismului. Organizațiile de pionieri U.T.C. sunt chemate să se mainifeste ca factori activi și dinamici ai educării tineretului școlar, să sprijine eforturile școlii, ale cadrelor didactice pentru ridicarea nivelului de pregătire al tuturor elevilor. Organizațiile de partid din școli au datoria să pună în centrul activității lor îmbunătățirea continuă a procesului instructiv - educativ, a conținutului său ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor, dezvoltarea deprinderilor practice ale acestora, să sprijine conlucrarea dintre școală și familie, să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret în crearea unui climat de exigență și înaltă responsabilitate în fiecare colectiv, să promoveze spiritul novator, înaintat în întreaga activitate pe care școala o desfășoară. In pragul acestui nou an școlar, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Guvernul Republicii Socialiste România urează tuturor educatoarelor, învățătorilor și profesorilor, din grădinițe, școli generale, licee, școli profesionale și tehnice, noi și însemnate succese în activitatea de mare răspundere pe care o desfășoară, iar elevilor spor la învățătură pentru a deveni demni cetățeni ai țării noastre, activi participanți la grandioasa operă de edificare socialistă a patriei. ® încăperile Școlii generale din comuna Sucevița au fost complet renovate. In timpul verii, sălile de curs s-au parchetat, s-au amenajat Cei 800 de elevi au la dispoziție, începînd cu acest an, un laborator de biologie și unul de chimie dotate corespunzător. Anul XXII 6454 4 pagini 30 bani REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA i Suceava, str. Tipografiei nr. 1 ; telefoane : redactor șef - 2766 ; redactor șef - adjunct - 3198 ; secretariatul de redacție - 2692 ; industrie, viață de partid - 2765 ; agrară, Informații - 2764 ; cultură, administrație - 3195 ; construcție de stat, scrisori și corespondenți - 3096. duminica 15 septembrie 1968 Adeziune unanimă față de politica partidului și statului nostru Sentimentul unității depline în jurul partidului Mai pregnant ca niciodată, imaginea specifică manifestării și preocupărilor din aceste zile ale poporului nostru se constituie ca o exprimare însuflețită a atașamentului, adeziunea oamenilor muncii din întreaga țară față de principiile politicii interne și externe ale Partidului Comunist Român, oglindite în recentele documente de partid și de stat, în cuvîntările tovarășului Nicolae Ceaușescu și ale altor conducători de partid și de stat rostite cu prilejul vizitelor de lucru din diferite localități ale țării. Valoarea inestimabilă a sentimentelor de unitate deplină în jurul partidului față de principiile politicii sale interne și externe, pătrunse de un spirit profund patriotic și internaționalist, călăuzite ferm de ideologia marxist - leninistă se exprimă ca un factor esențial și dinamic al procesului actual de dezvoltare socialistă din patria noastră, ilustrînd totodată ideea că atunci cînd un popor își are angajate voința și aspirațiile în slujba cauzei progresului social, unitatea sa apare ca o forță de neînvins. Este o unitate ce gravitează în jurul hotărîrii nestrămutate de promovare a intereselor actuale și a năzuințelor de viitor ale poporului în opera de edificare socialistă a patriei, de apărare a independenței și suveranității naționale, de dezvoltare a prieteniei și alianței frățești cu toate țările socialiste, de consolidare cauzei socialismului, democrației și păcii în lumea întreagă. Or, în acest sens, recentele documente de partid și de stat au venit să oglindească, o dată în plus, sarcinile majore ale oamenilor muncii pentru sporirea puterii economice a patriei — fapt ce contribuie, concomitent, printr-o relație firească și nemijlocită, la însăși întărirea forțelor socialismului pe plan mondial. Răspunzînd chemării partidului și exprimîndu-și unitar — pe planul faptelor — dorința de a întări prin munca sa de zi cu zi baza economică a socialismului, colectivul întreprinderii noastre se străduiește să obțină rezultate superioare în activitatea productivă. Semnificative sunt în acest sens realizările înregistrate de unitatea noastră (realizări, de altfel, bine cunoscute), dintre care s-ar putea cita : valorificarea superioară a materiei prime, faptul că, urmare a acțiunii de organizare științifică a producției și muncii cît și a creșterii calificării, competenței profesionale din acest an, fiecărei zone de produse destinate exportului i s-au adăugat, în plus, față de perioadele anterioare, 2.000 lei. Așa am ajuns ca produsele colectivului nostru, de mult apreciate peste hotare, să se bucure de o solicitare și mai mare. Dar toate aceste succese ,le considerăm numai un început, care urmează a fi amplificat, dezvoltat pe parcurs, prin neobosite preocupări, astfel încît sarcinile pentru perioada septembrie — decembrie a.c. să fie îndeplinite exemplar, să se extindă gama sortimentelor destinate exportului, îndeplinindu-se cu succes relațiile ce le avem cu partenerii externi pe linia exportării de mărfuri. Ca atare, încadrați în entuziasmul ce caracterizează activitatea întregului nostru popor, atît eu, personal, cît și colectivul din care fac parte, ne exprimăm voința fermă de a folosi toată puterea de muncă pentru traducerea în viață a politicii interne și externe a partidului, de a ridica continuu nivelul calitativ al contribuției noastre închinate procesului desăvîrșirii construcției socialiste în România. EMILIAN PETRESCU director al întreprinderii de industrializare a cărnii din Suceava La început de an școlar începem un nou an școlar în condițiile cînd întregul nostru popor desfășoară o vie și entuziastă muncă creatoare pentru zidirea edificiului socialist, exprimîndu-și hotărîrea fermă și totala adeziune față de înțeleaptă politică internă și externă a Partidului Comunist Român, a Comitetului său Central în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Alături de toți oamenii muncii de pe cuprinsul patriei, cadrele didactice din județul Suceava își manifestă deplina adeziune, atașamentul profund față de înțeleaptă politică internă și externă a Partidului Comunist Român, ridicării României consacrată socialiste pe noi culmi ale progresului și civilizației. Anul 1968 înscrie în istoria învățămîntului românesc documente de o excepțională însemnătate pentru progresul școlii și culturii naționale. Directivele Plenarei C.C. P.C.R. din aprilie a.c. și Leargea privind organizarea învățămîntului din Republica Socialistă România, reprezintă o etapă nouă, superioară, în creșterea și formarea tinerei generații. Perfecționarea învățămîntului de toate gradele, în lumina documentelor de partid și de stat, este concepută în funcție de creșterea rapidă a volumului de cunoștințe, de restructurarea substanțială a sistemelor de idei în diverse domenii ale științei, de creșterea rolului acesteia în ansamblul vieții sociale și transformarea ei într-o adevărată forță de producție. Amploarea dezvoltării învățămîntului de toate gradele din țara noastră reprezintă un salt uriaș față de trecut. Apelînd la cifre, se poate arăta că, în noul an școlar 1968-1969, numai în județul Suceava vor fi cuprinși la cursuri aproape 115.000 elevi și studenți, în 523 de unități școlare, în care își vor desfășura activitatea aproape 5.500 cadre didactice. Lărgirea spațiului de școlarizare prin noi construcții, amenajări și reparații capitale, dotarea unităților de învățămînt cu mobilier și material didactic, lărgirea posibilităților de cuprindere a căminelor și cantinelor, înzestrarea bibliotecilor și laboratoarelor creează școlilor din județul nostru condiții tot mai bune pentru desfășurarea unei activități bogate, corespunzător trasate de partid și sarcinilor guvern. Pentru a ilustra eforturile care se fac în acest domeniu, amintim că numai în acest an școlar a fost alocată, din bugetul statului, pentru învățămîntul din județul nostru, suma de aproximativ 8.000.000 lei. Democratismul profund al învățămîntului nostru asigură fiecăruia accesul pînă la pregătirea cea mai înaltă, gratuitatea școlii pe toate treptele, studiul în limba maternă pentru naționalitățile conlocuitoare, sistemul de burse, cămine, cantine, tabere de odihnă, asistență medicală etc. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu la Plenara C.C. al P.C.R. din aprilie 1903, „Regimul nostru socialist a asigurat tineretului condiții de învățătură la care nici nu se putea visa în timpul regimului burghezo- moșieresc“. înnoirile și condițiile create învățămîntului nostru pun în fața tuturor oamenilor școlii sarcini de înaltă răspundere pentru calitatea conținutului procesului instructiv- educativ, pentru nivelul științific (Continuare în pagina a II-a) Suceava. Stația de transformare de 110 kv. A In acest număr: COORDONATE LITERARE ■ SPORT In pag. 2 in pag. 3 Contrapunct irt pag. 2 SI încheierea lucrărilor primei Conferințe internationale a miniștrilor pentru problemele protecției sociale . Astăzi alegeri parlamentare în Suedia SI Arestări în rîndurile militarilor din Indonezia în pag. A O profundă năzuință de progres După Declarația adoptată la 22 august de către Marea Adunare Națională — cînd forul cel mai înalt al țării a aprobat în unanimitate principiile de bază ale politicii internaționale a României —, am simțit mai puternic ca oricînd legătura strînsă dintre popor și Comitetul Central al partidului nostru, deplina adeziune a oamenilor muncii la toate măsurile elaborate. Cuvîntările rostite de tovarășul Nicolae Ceaușescu și de alți conducători de partid și de stat la întîlnirile avute cu oamenii muncii de la orașe și sate, atenția cu care ele au fost urmărite și entuziasta manifestare de dragoste și încredere în conducerea înțeleaptă a partidului nostru demonstrează cu prisosință asentimentul la această politică, pătrunsă de o înaltă grijă pentru destinele patriei. In calitate de cadru didactic muncesc pentru a da țării oameni devotați,, pentru a sădi în mintea și inima tinerei generații sentimente profunde de dragoste față de partid și popor. Acum, cînd în toate domeniile vieții social - economice oamenii muncii își înzecesc eforturile pentru a înfăptui în mod exemplar sarcinile ce decurg din programul de dezvoltare multilaterală a României socialiste, consider de datoria mea să mă aplec cu și mai multă rîvnă asupra celor care, mîine, vor continua nobilele eforturi ale înaintașilor pentru ridicarea României pe noi trepte de civilizație și progres. Pe baza numeroaselor exemple pe care ni le oferă istoria patriei, voi face ca elevii noștri să înțeleagă lupta Partidului Comunist Român pentru întărirea legăturii armonioase, principiale între interesele vitale ale națiunii și întărirea unității țărilor socialiste, a întregii mișcări comuniste și muncitorești. Este aici o profundă năzuință de progres, vis al omenirii, prof. ILIE BAHRIN Liceul din Gura - Humorului PERSPECTIVE DE DEZVOLTARE A LOCALITĂȚILOR RURALE In cadrul acțiunii de sistematizare rurală au fost definitivate schițele și studiile de sistematizare a primelor zece localități, printre care Putna, Moldovița, Dolhasca, Dumbrăveni.Bosanci. Proiectanții suceveni și-au propus ca pînă în 1970 să termine Schițele de sistematizare pentru toate cele 90 centre de comună. După cum prevede o schiță generală existentă la consiliul popular județean, în următorii 5—7 ani, în 45 comune vor exista școli de zece ani și licee, C0 comune vor dispune de spitale și brutării, în următorii 2—3 ani se va încheia electrificarea tuturor satelor din județ. A S-A DESCHIS SEZONUL DE VÎNĂTOARE LA CERBI Vinătorii sportivi, amatori de trofee rare, își îndreaptă în aceste zile atenția spre înălțimi montane, unde boncăluitul cerbilor este în faza de început. Pentru actualul sezon, deschis posesorilor de autorizații, au fost făcute minuțioase pregătiri. Astfel, pe fondurile de vînătoare Iacobeni, Coșna, Bistrița, Rarău, Găinești, Sucevița.__Mănăstirea_Humoruluietc., au fost construite 47 observatoare noi, s-au deschis încă 37 km. cărări de vînătoare, s-au instalat 118 hrănitori și 99 sărami. Organele de pază ale asociațiilor de vînătoare se preocupă acum de depistarea exemplarelor cu trofee de selecție și de calitate. Menționăm că și în acest anjudețul Suceava, renumit prin bogăția și frumusețea exemplarelor cu trofee rare, va fi gazda unor turiști din țară și de peste hotare, dornici să-și încerce șansele la vînătoare de cerbi.