Zori Noi, ianuarie 1969 (Anul 22, nr. 6547-6571)

1969-01-03 / nr. 6547

Proletari din toate țările, unici-ul organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune CU PRILEJUL ANULUI NOU Dragi tovarăși și prieteni, cetățeni ai Republicii Socialiste România. Vom încheia, peste cîteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese și victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrșitul anului, privirile nu se îndreaptă spre 1969 cu încredere și optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească și mai puternic scumpa noastră patrie. în cursul anului 1968 s-a amplificat și s-a perfecționat activitatea în sfera producției de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a țării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea științei, artei și culturii, a sporit bogăția națională a poporului român. Ca rezultat al creșterii venitului național, s-a îmbunătățit nivelul de trai material și spiritual al populației de la orașe și sate; statul socialist a investit noi și importante fonduri pentru ridicarea economico - socială a județelor, orașelor și comunelor, pentru construcția de locuințe, pentru nevoile social - culturale ale oamenilor muncii, în anul 1968, din inițiativa Comitetului Central al partidului, în țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate social - politică pentru perfecționarea relațiilor socialiste de producție, a întregii organizări a societății, pentru adîncirea democrației, întărirea legalității, promovarea fermă a principiilor de ecuitate și justiție socială, în procesul desăvîrșirii socialismului s-a cimentat și mai puternic alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, țărani intelectuali, prietenia frățească dintre posi porul român și naționalitățile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea națiunii noastre socialiste care pășește neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului și civilizației. Dragi tovarăși, în fața tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însuflețite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viață politicii partidului, de a spori și mai mult puterea economică a patriei, organizațiile județene de partid, institutele de cercetare și proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe țară, să depășească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiții, să sporească eficiența activității economice și contribuția cercetării științifice la dezvoltarea patriei, îngăduiți-mi, dragi tovarăși și prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima și să vă urez tuturor — muncitori, țărani, îitelectual:, oameni ai muncii fără deosebire de naționalitate, bărbați, femei, tineri și vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi națiunii noastre socialiste, întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriașele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire națională, ci și o înaltă obligație internațională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creșterea influenței ideologiei marxist - leniniste in lume, la sporirea forței marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zbuciumată a umanității, atît prin noi succese ale forțelor păcii, cit și prin evenimente care au întunecat orizontul vieții internaționale. în acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere în rîndul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez; trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu; în anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi și energice eforturi pentru soluționarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securității pe continentul european și în întreaga lume, pentru a face să triumfe în viața internațională respectul dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta respectul principiilor independenței și suveranității naționale, ale egalității in drepturi între toate statele. Militind activ în rîndul forțelor înaintate ale contemporaneității , România își va consacra și in viitor eforturile întăririi unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere și înțelegere între popoare, dezvoltării colaborării între națiuni pe terenul construcției pașnice, excluderii definitive a războiului din viața planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forțele progresului vor reuși să zădărnicească planurile agresive ale reacțiunii, ale imperialismului, își vor afirma superioritatea, vor impune voința de pace a întregii omeniri. Fie ca Anul Nou să aducă poporului român satisfacții tot mai mari în împlinirea aspirațiilor sale de fericire și prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace și progres. înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului Nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioți, tradiționala urare strămoșească : „La mulți ani“. Doresc fiecăruia ani mulți și fericiți, împlinirea dorințelor și aspirațiilor de mai bine ! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societății socialiste , pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al națiunii noastre; pentru propășirea materială și spirituală a României ; pentru socialism, pentru pace și colaborare între popoare ! Preliminarii la bilanțul anului 1969 Calitatea muncii Forestierii rădăuțeni au îndeplinit planul pe anul 1968 la producția globală și marfă cu 12 zile mai devreme și preconizează un bilanț financiar în care să fie consemnate importante beneficii și economii la prețul de cost. Aceste rezultate vin să confirme încă o dată rolul organizării producției pe criterii științifice. Studiile întreprinse în acest sens au permis selecționarea și aplicarea în practică a celor mai raționale soluții tehnice care au influențat creșterea producției globale cu 820.000 lei, reducerea prețului de cost cu 275.000 lei, diminuarea numărului mediu scriptic al întreprinderii, au asigurat o mai chibzuită valorificare a lemnului reducerea consumurilor specifice, înfăptuirea sarcinilor de producție ce revin întreprinderii forestiere Rădăuți în următorul an presupune identificarea și aplicarea în producție a unui nou complex de măsuri capabile să elimine carențele semnalate și să sporească simțitor eficiența economică. Valorificarea mai bună a lemnului, în special a celui de dimensiuni mici, va trebui să stea la baza producției de nenominalizare. Obiective mobilizatoare revin întreprinderii pe linia îmbunătățirii calității producției. In sectorul de exploatare s-a preconizat majorarea indicilor de utilizare a masei lemnoase cu 1,6 la sută la rășinoase și cu peste 8 la sută la fag. Desfășurarea procesului de producție în exploatări va fi asistată de oameni cu o pregătire tehnică corespunzătoare, acordîndu-se o atenții deosebită măsurării, sortării și prelucrării masei lemnoase în unitățile de industrializare, pentru care s-au stabilit, de asemenea, indici de calitate superiori, se va pune accent pe sortarea buștenilor, îmbunătățirea tehnologiilor de fabricație, sortarea și conservarea cherestelei, valorificarea deșeurilor și a rămășițelor de fabricație, îmbunătățirea calității produselor din lemn și eliminarea refuzurilor se înscrie în agenda preocupărilor forestierilor rădăuțeni ca un imperativ. Realizarea lui va fi asigurată prin îmbunătățirea tehnologiilor de fabricație, calificarea și ridicarea calificării muncitorilor, sortatorilor naiștrilor, acordarea asistenșiei tehnice pe tot parcursul procesului tehnologic, îmbunătățirea muncii angajaților care asigură sortarea, măsurarea și expedierea produselor. * Treaptă pe vîrstele Sucevei Spațiul noutății se circumscrie unor coordonate deopotrivă geografice și afective. Ne place, tuturor, să ne chipuim cum va fi ceva înce de-abia începe, e în firea lucrurilor să anticipăm realizările, să ni le apropiem imaginativ și să le alăturăm cit mai vaste valențe , să facem, intr-un cuvînt virtualitate imediată din năzuințe. Faptele cresc apoi pe dimensiunile interne ale noului, suprapuse ci mai exact acestora — și fiecare adăugire lor, fiecare pas înainte, răsunnă în noi dinspre împlinire către alte elanuri, ca un și mai puternic resort. Sucevenii s-au obișnuit să împletească tradiția cu contemporaneitatea și, cu senzația certitudinii, să treacă pe lingă înnoiri cu dezinvoltură, ca pe lingă cotidian. Fiindcă anii aceștia au însemnat pentru ei în primul rînd înnoiri, structurale, fundamentale, mergînd de la verticalele ferme ale industrializării pînă la ambianța familială a urbanului revizuit din temelii. Sunt acum chimiști, șlefuitori de metale, energeticieni, creatori de profile ultramoderne în mobilier , și se pregătesc să devină, impetuos și fără precedente, textiliști. Ca să simțim întocmai ce va fi, avem nevoie de puncte de reazem. In Arini, semeția fabricii de tricotaje a depășit-o de pe acum pe cea a arborilor aflați acolo din veac ! nu e singura mărturie că suim, dar e un jalon al înălțimii. N-a trecut mult de cînd pe locul acela comparația putea pleca doar de la foșnirea porumbului. Trepidația viitoare de tumult a motoarelor se bănuie, deocamdată, în freamătul cu prospețime constructivă al oamenilor și în febrilitatea cu care desfac fiecare nouvenită ladă cu utilaje. Mașinile speciale pentru confecții, cele de centrifugat din finisajul chimic, presele pentru călcat, mașinile de croit cu disc ori cele de pliat sunt, toate, de față. Au sosit de departe, prin punctarea pe meridiane a noului sucevean. Cuminți încă, poate puțin indimidante cu aerul lor grav și rece, inedite pe locurile acestea, așteaptă mîinile care să le strunească. Oamenii le pun în rînduială angrenajele, dispozitivele, infinitatea de șuruburi și de cîrlige cărora condeiul nu le găsește corespondent și, cînd încă una e gata, simt viitorul cu un pas mai alături : sînt reperele lor intime, n-ai de ce să te miri pentru cît de intens și desigur percep ei, așa, cum și ce va fi în halele deocamdată fără pulsul industrial de care ne-am învățat să legăm împlinirile. Maistrul Gheorghe Farcașiu a venit, cu douăzeci de ani de experiență în urmă, de la fabrica de tricotaje din Sebeș. Să pună umărul, zice. Cu tot cu familie. Soția sa, Victoria, e tehnician în confecții. Are mîini care respiră căldură , îți place să știi că, nu peste mult, ele îți vor fi lucrat un obiect moale și ■ dvin, coi Țjj.r» ddi* da i ° rv>o_ ma. Maistrul Gheorghe Leonte stăpînește automatizarea mașinilor din industria textilă. A venit de la Fabrica de postav din Buhuși, o citadelă de tradiții în stofele românești, dar parcă-i suceveau de cînd lumea. Conduc, amîndoi, lucrările de montaj la mașinile de tricotat, muștruluiesc proaspeții absolvenți ai cursului de ajutori de maiștri de la Iași, se luptă cu transportul, cu descărcarea și cu depozitarea lăzilor cu utilaje. Meseria ? „O s-o facem, nici o grijă, acum avem treabă să-i pregătim lăcașurile”. E .uimitor cu de puțin vorbesc despre viitor, cei care-i zămislesc contururile ! Mașinile, deci, așteaptă mîinile care să le însuflețească și să le strunească, după aceea, iureșul. La fabrica de tricotaje, primul contingent de stăpîni ai unei tehnici de ultimă expresie asudă, deocamdată, pe cărți și caiete. Nu se poate altcum, numai cu brațul n-ajunge, trebuie matematică și chimie, și fizică, și desen, trebuie să înțelegi și să știi, nu numai să poți. 25 de maiștri tricolori au și venit de la Iași , au dat examen, au absolvit toți cîți au plecat, s-au întors toți. Rădăcinile viitorului arbore, dacă-i să găsim neapărat promoției o etichetare. Mai sunt, tot la Iași, 15 finisori, vor sosi la 1 martie, de mărțișor. O dată cu 29 de ajutori de maiștri confecționeri, brigadieri, controlori, lansatori de produse pe benzi , aceștia de la Arad, conform unei geografii tonifiantă prin optimele predări de ștafetă pe care le conține. La 1 iulie, de la Sibiu, după doi ani de școală profesională (da, aniversările fabricii pot fi căutate mult îndărăt în timp, pe urmele ȘTEFAN STROE (Continuare în pagina a Il-a) Anul XXIV a 65474 pagini 30 bani REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : Suceava, str. Tipografiei nr. 1 ; telefoane : redactor șef - 2766 ; redactor șef-adjunct - 3198 ; secretariatul de redacție - 2692 ; industrie, viață de partid - 2765 ; cultură, informații - 2764 ; agrară, administrație - 3195 ; construcție de stat, scrisori și corespondenți - 3096; vineri 3 ianuarie 1969 SPOR LA MUNCA! A început un nou an de m muncă, an hotărîtor pentru î infaptuirea obiectivelor actualului cincinal, a programului elaborat de Congresul al IX- lea și Conferința Națională a partidului, precum și pentru pregătirea bazei materiale necesare trecerii la următorul plan de cinci ani, aflat în curs de elaborare. Realizările dobîndite în anul care a trecut au umplut inimile fiecărui cetățean al țării de o justificată satisfacție și mîndrie patriotică. Sintetizînd elanul și energia întregului nostru popor, ele sunt o expresie concludentă a adeziunii oamenilor muncii față de politica științifică, marxist - leninistă, a partidului, o dovadă a hotărîrii lor ferme de a o traduce neabătut în viață și formează o temelie solidă pentru viitoarele succese. Am intrat în noul an de muncă cu puternica impresie produsă de cuvintele de înaltă apreciere și pline de optimism rostite de tovarășul Nicolae Ceaușescu, cu prilejul Anului Nou, la posturile de radio și televiziune, și însuflețiți de ideile exprimate prin documentele plenarei C. C. al P.C.R. din 16 — 17 decembrie 1968 și ale sesiunii Marii Adunări Naționale referitoare la planul de stat și bugetul pe anul 1969. Noul an are o semnificație deosebită. Pe lingă faptul că sunt de îndeplinit sarcini mărețe, socotite pe drept cuvînt foarte mobilizatoare, dar pe deplin realizabile, anul acesta e marcat de o o activitate febrilă pentru întîmpinarea unor evenimente de mare însemnătate: cea de-a 25-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist, și viitorul congres al partidului. La acestea se adaugă apropiatele alegeri de deputați în Marea Adunare Națională și consiliile populare, întrecerea pentru depășirea sarcinilor de plan pe anul 1969, declanșată în urma chemărilor adresate de conferințele organizațiilor de partid ale municipiului București și județului Timiș către toate organizațiile de partid, către toți oamenii muncii, e un minunat prilej de intensificare a eforturilor și căutărilor pentru obținerea unor rezultate remarcabile în toate domeniile de activitate. Desfășurată sub semnul răspunderii pentru destinele patriei și a elanului creator, întrecerea pentru depășirea sarcinilor de plan pe anul 1969 va fi o nouă dovadă de hărnicie și devotament, o strălucită confirmare a capacității de mobilizare ce caracterizează întregul nostru popor. Din planul pe anul 1969 sarcini importante, de mare răspundere, revin și oamenilor muncii din județul Suceava. Pentru ca ele să fie îndeplinite cu succes, recenta conferință a organizației județene de partid a adoptat o hotărîre cuprinzătoare, care constituie un adevărat program de acțiune pentru toate organele și organizațiile de partid, pentru toți oamenii muncii din județ. Răspunzînd chemării adresate de conferințele organizațiilor de partid ale municipiului București și județului Timiș, conferința organizației județene de partid a stabilit obiective concrete pentru desfășurarea întrecerii declanșate în intîmpinarea celei de-a 25 aniversări a eliberării patriei și a viitorului congres al partidului. Deși au fost date publicității la timpul potrivit, reamintirea cîtorva dintre ele ni se pare necesară pentru a demonstra acum, la început de an, că avem de realizat sarcini deosebit de mobilizatoare. Conform angajamentului luat, planul la producția globală industrială a județului va trebui să fie depășit cu 40 milioane lei, iar productivitatea muncii să crească cu 0,5 la sută. Prin gospodărirea judicioasă a fondurilor materiale și bănești se vor obține economii peste plan la prețul de cost în valoare de 10 milioane lei și beneficii suplimentare de 11 milioane lei. Prin valorificarea superioară a resurselor de materii prime și diversificarea producției, planul de export va fi depășit cu 20 milioane lei. Angajamentul mai prevede ca în domeniul investițiilor, obiectivele să fie puse în funcțiune cu 1—3 luni înainte de termenele planificate, iar parametrii tehnico - economici proiectați să fie realizați cu 2—6 luni mai devreme. Experiența acumulată pînă în prezent, răspunderea, perseverența și inițiativa de care au dat dovadă majoritatea organelor și organizațiilor de partid, a cadrelor din conducerea întreprinderilor, serviciilor și secțiilor constituie o garanție că obiectivele stabilite pentru anul 1969 vor fi îndeplinite cu succes. Edificator în acest sens e spiritul analitic ce a caracterizat aproape toate ședințele care, luînd în dezbatere sarcinile de plan, au și făcut primele preliminarii la bilanțul anului 1969. Adunările generale ale salariaților, care vor avea loc în cursul acestei luni, vor aprofunda, desigur, analizele din ședințele cu cadrele de conducere și vor pune în valoare noi rezerve de creștere a producției și productivității muncii. Discuțiile ce se vor purta în adunările generale ale salariaților și măsurile politice și tehnico - organizatorice ce vor fi adoptate vor fi cu atît mai eficiente cu cât va exista mai susținută preocupare pentru ca ele să fie urmate imediat de fapte. Aceasta presupune ca organele și organizațiile de partid, sindicale ale U.T.C., comitetele de disirecție, toți muncitorii, inginerii și tehnicienii să pornească energic și fără întîrziere întrecerea pentru ca sarcinile de plan să fie îndeplinite ritmic și in bune condițiuni încă din primele zile ale anului. Obiective de mare răspundere au fost puse și în fața oamenilor muncii din agricultură. Așa cum s-a arătat (Continuare în pag. a 11-al In pag. 3 REVELION 19 S 9 Peisaj Industrial sucevean t \ i