Zori Noi, iunie 1969 (Anul 22, nr. 6674-6698)

1969-06-28 / nr. 6697

Prezentei românești BUDAPESTA 27. Corespondentul Ager,preș. Al. Plntea, transmite : Cu prilejul aniversării a 150 de ani de la nașterea lui Nicolae Bălcescu, la Institutul ungar pentru relații culturale cu străinătatea din Budapesta a avut loc vineri o conferință desfășurată sub auspiciile Comisiei ungare pentru UNESCO, ale Societății de istorice și Institutului științe de istorie al Academiei de științe ungare. Despre viața și activitatea revoluționară lui Nicolae Bălcescu a conferențiat Csatari Daniel, candidat în științe istorice, cercetător principal la Institutul de istorie al Academiei de științe ungare. La conferință au participat Kisházi Ödon, vicepreședinte al Consiliului Prezidențial al R. P. Ungare, Ligeti Lajos, vicepreședinte al Academiei de științe ungare, prof. Lengyel ’ Sándor, președintele Comisiei gaze pentru UNESCO, unPolinszky Karoly, adjunct al ministrului culturii, Bejti Janos, adjunct al ministrului afacerilor externe, și alte personalități. Au fost prezenți, de asemenea, Ion Avram, însărcinat cu afaceri ad-interim al României la Budapesta, și membri ai Ambasadei. VIENA 27 (Agerpres). Concertele date de corul „Madrigal“ la Viena s-au bucurat de cronici elogioase în presa austriacă. „Este un cor neobișnuit de omogen, scria ziarul „Kurier“. Am ascultat foarte rar o „Missa Brevis“ a lui Palestrina atît de ireproșabil interpretată, transparentă, fără nici un fel de vibrații, șlefuită pină in cele mai perfecte nuanțe“. Același cotidian revine într-o altă cronică la corul „Madrigal“, relevînd „Gingășia care se degajă în redarea compozițiilor Renașterii“. Ziarul „Arbeiter Zeitung“ relevă „omogenitatea absolută“ a ansamblului și a părților sale componente și „preciziunea demnă de luat drept exemplu și perfecțiunea culturii cîntecului“. Ziarul remarca „bogăția surprinzătoare de nuanțe“, subliniind că „vocile cultivate fără cusur ale acestui ansamblu de o înaltă perfecțiune au devenit deseori instrumentale“. Debutul corului românesc la Săptămînile festive vieneze constituie un mare succes, conchide „Arbeiter Zeitung“. ZORI NOIPAGINA 4 v încheierea vizitei tovarășului Paul Niculescu - Mizil în R.S.F. Iugoslavia BELGRAD 27. Corespondentul Agerpres, Nicolae Plopeanu, transmite tovarășul Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, care a făcut o vizită de prietenie în R.S.F. Iugoslavia la invitația Prezidiului Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, a părăsit Belgradul la 27 iunie, îndreptîndu-se spre patrie. La gara Dunav, oaspetele român a fost condus de Mika Tripalo, membru al Biroului Executiv al Prezidiului U.C.I. Vineri, Mialko Todorovici și Mika Tripalo, membri ai Biroului Executiv al Prezidiului U.C.I., au oferit un dineu în onoarea tovarășului Paul Niculescu-Mizil. A participat, de asemenea, ambasadorul României la Belgrad, Aurel Mămășan. Dejunul s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. VARȘOVIA 27. Corespondentul Agerpres, I. Dumitrașcu, transmite la Varșovia și-a deschis vineri lucrările prima sesiune a celei de-a cincea legislaturi a Seimului polonez. In prima zi a lucrărilor, Czeslaw Wycech a fost reales în funcția de mareșal al Seimului. Marian Spychalski a fost reales președinte al Consiliului de Stat, iar Jozef Cyrankiewicz, președinte al Consiliului de Miniștri. Au fost aleși, de asemenea, membrii Consiliului de Stat. Lucrările sesiunii continuă. (■) Luptele din Vietnamul de sud SAIGON 27 (Agerpres). „Cînd o armată de guerilă nu înregistrează pierderi decisive, ea este în ciștig ; cînd o armată convențională nu înregistrează victorii decisive, ea este în pierdere“. Această replică poate fi auzită adesea, în ultima vreme, în culisele Pentagonului, în legătură cu situația din Vietnamul de sud. Ce se întîmplă însă cînd armata convențională înregistrează pierderi decisive ? Un răspuns la această întrebare s-ar putea furniza situația taberei forțelor speciale de la Ben Het, asupra căreia patrioții sud-vietnamezi lansează de aproape două luni un adevărat torent neîntrerupt de gloanțe și obuze. Joi noaptea tabăra a fost hărțuită din nou de artileria și obuzele patrioților (peste 125, de cele mai diverse calibre, apreciază corespondentul agenției France Presse), astfel încît zorii zilei de vineri au găsit-o într-o postură de neinvidiat , instalațiile sale militare grav afectate de exploziile obuzelor, numeroși soldați scoși din luptă. In afara taberei militare de la Ben Het, forțele patriotice sud-vietnameze și-au concentrat acțiunile ofensive asupra unor obiective militare americano-saigoneze din provinciile Tay Ninh și Quang Ngai, deși numai cu puțin înainte uriașele fortărețe zburătoare, pântecoasele „B-52“, își lansaseră conștiincios sutele lor de tone de bombe asupra acestor regiuni, pentru a împiedica atacurile patrioților. SAIGON 27 (Agerpres). Alți nouă soldați aparținând forțelor saigoneze și luați prizonieri de către patrioți au fost eliberați recent, printr-o decizie a Comitetului Revoluționar Popular al provinciei Kontum, relatează agenția V.N.A. Se menționează că această nouă eliberare a fost hotărîtă în cinstea formării Guvernului revoluționar provizoriu al Republicii Vietnamului de sud. VIETNAMUL DE SUD. Atac cu arme automate al ostașilor Frontului Național de Eliberare lingă Quang Tri. In foto : Un grup de soldați susținînd un atac la nord de Quang Tri Lucrările Consiliului de Administrație al P.N.U.D. — Intervenția reprezentantului român GENEVA 27. Corespondentul Agerpres, H. Liman, transmite : Consiliul de Administrație al Programului Națiunilor Finite pentru Dezvoltare a început dezbaterile asupra îmbunătățirii funcționării Fondului de rulment al P.N.U.D. Delegatul român, Constantin Ene, vicepreședinte al consiliului, a subliniat în cuvîntul său preocuparea acestui organism de a se adapta la cerințele procesului dezvoltării. Vorbitorul a apreciat tendința de a se simplifica modul de administrare și utilizare a fondurilor destinate, prin intermediul Fondului de rulment, în vederea satisfacerii unor cereri urgente motivate de situații speciale, iar pe de altă parte, de a pregăti mai bine proiectele de cooperare tehnică pe care le realizează P.N.U.D., în vederea obținerii unor rezultate superioare. Delegatul român a relevat necesitatea drul Fondului unificării, în cade rulment, a celor două componente esențiale ale programului : activitățile propriu-zise de asistență tehnică și proiectele de preinvestiții. Vorbitorul a atras atenția asupra necesității ca o serie de activități și servicii pe care le acordă Organizația Națiunilor Unite pentru dezvoltare industrială, sub formă de consultații tehnice în materie de industrializare, să fie finanțate de P.N.U.D. Spectacol prezentat la Kinshasa de Ansamblul „Ciprian Porumbescu" KINSHASA 27 (Agerpres). Ansamblul folcloric „Ciprian Porumbescu“ din Suceava, care întreprinde un turneu într-o serie de țări africane, a susținut primul spectacol la Kinshasa. La spectacolul de gală, prezentat în cea mai mare sală din capitala Republicii Congo, au participat Paul Mushiete, ministrul culturii și artelor frumoase, M. Ngoy, adjunct al ministrului economiei naționale, industriei și turismului, funcționari superiori din Ministerul de externe, personalități ale vieții culturale și artistice congoleze, oameni de afaceri, reprezentanți ai presei și radioteleviziunii și un numeros public. La spectacol au fost prezenți, de asemenea, Alexandru Tujan, ambasadorul României la Kinshasa, și șefi ai misiunilor diplomatice. Primii soli ai artei folclorice românești pe meleagurile congoleze s-au bucurat de un succes deosebit, fiind îndelung aplaudați de spectatori. Presa congoleză a consacrat folclorului românesc numeroase articole elogioase. în Argentina continuă demonstrațiile de protest împotriva apropiatei vizite a lui Nelson Rockefeller BUENOS AIRES 27 (Agerpres). In Argentina continuă demonstrațiile de protest împotriva apropiatei vizite a trimisului special al președintelui S.U.A., guvernatorul Nelson Rockefeller. La Buenos Aires, unde guvernatorul statului New York sosească duminică, urmează să domnește o atmosferă de încordare. Numeroase magazine universale, aparținînd în majoritate rețelei „Minimax“ controlate de firma Rockefeller, au fost ținta unor atentate cu bombe incendiare, iar universitățile sunt în „fierbere“. Acesta este, după cum remarcă observatorii politici, fundalul pe care se vor desfășura, pe parcursul a 48 de ore, convorbirile dintre Rockefeller și președintele Juan Carlos Ongania. „Argentina nu va cere nici un ban lui Nelson Rockefeller, am dori numai ca Statele Unite să suprime barierele vamale pentru produsele argentiniene“, a declarat un purtător de cuvînt guvernamental, referindu-se la apropiatele convorbiri. „Războiul din Nigeria trebuie să înceteze, pacea este posibilă“ După aproape doi ani de vărsare de singe fără precedent în istoria Africii, după amarele deziluzii generate de eșecul convorbirilor de la Kampala (mai 1968), Addis Abeba (august 1968) și mai recent de la Monrovia (aprilie 1969), nu a venit încă timpul să ne întrebăm care sunt obstacolele în calea păcii ? Situația este prea complexă, prea mulți factori intră în joc pentru a se putea da un răspuns simplu la această întrebare. Un lucru este clar : populația Nigeriei însă are nevoie ca acest război atroce să ia sfîrșit cit mai repede. Calea încetării ostilităților este barată însă de două obstacole : primul — ridicat de părțile beligerante, care transformă lupta într-un război de prestigiu între militari ; al doilea — de puterile străine, care găsesc o satisfacere a intereselor lor politice și economice în măcinarea progresivă a unei țări care reprezintă una din cele mai frumoase speranțe ale Africii. Din zi în zi, populația Nigeriei este tot mai exasperată și această stare de spirit se accentuează sub apăsarea impozitelor și a tuturor racilelor inerente războiului. Se consideră că de la începerea ostilităților peste 200.000 de soldați ai forțelor federale nigeriene și ai trupelor biasreze au fost uciși în cursul luptelor. Cifra este poate exagerată, dar în același timp Organizația Națiunilor Unite pentru copii evaluează la 1 milion și jumătate numărul victimelor (în majoritate copii), din rîndul populației civile. Diverse state și organizații internaționale și africane, personalități de pretutindeni și-au oferit în cursul acestor doi ani bunele oficii pentru a se pune capăt tragediei. Eforturile lor au rămas, însă, până în prezent zadarnice. DIN PRESA STRĂINĂ Care sunt pe plan formal condițiile necesare unor negocieri ? „Pentru a negocia trebuie să existe doi interlocutori“ — această primă condiție a fost deja îndeplinită. La Londra, Kampala, Addis Abeba, Monrovia, reprezentanții guvernului federal nigerian și ai autorităților biafreze au avut ocazia să se întîlnească. Totuși, toate aceste întîlniri s-au soldat cu un eșec. Explicația este simplă : „A negocia înseamnă a discuta pentru a ajunge la un acord“. Această condiție esențială, care ar fi presupus eforturi reciproce pentru a se realiza un compromis, respectîndu-se exigențele esențiale ale celor două părți, nu a fost pină acum îndeplinită. Principala grijă a Organizației Unității Africane și a Commonwealthului, a căror bunăvoință este indiscutabilă, a fost aproape în exclusivitate aceea de a convinge părțile beligerante să facă efortul de a se deplasa pentru a se întîlni. Rolul esențial le revenea, desigur, acestora din urmă, care, chiar dacă au acceptat să vină, au făcut-o numai pentru a demonstra că partea adversă nu are dreptate. In aceste condiții nu se putea ajunge decît la un singur deznodământ — impasul. Acum a venit timpul să fie, în sfîrșit, trase concluziile. In primul rînd, este necesară o schimbare totală a stării de spirit a părților beligerante. Confruntate cu responsabilitățile lor, acestea trebuie să fie conștiente de necesitatea urgentă a negocierilor. Organizația Unității Africane, sprijinită de opinia publică din întreaga Africă, își va putea atunci folosi pe deplin energia în căutarea unei soluții negociate a crizei nigeriene. „JEUNE AFRIQUE“ ★ MOZAMBIC : Vedere generală a centrului din orașul Lourenço Marques Sesiunea jubiliară a Consiliului Mondial al Păcii BERLIN 27. Corespondentul Agerpres, Șt. Deja, transmite : La 25 și 26 iunie a avut loc la Berlin sesiunea jubiliară a Consiliului Mondial al Păcii, cu prilejul împlinirii a 20 de ani de la constituirea mișcării mondiale pentru pace. In cadrul sesiunii, în semn de omagiu, a fost decernată post-mortem Medalia Jubiliară lui Frederic Joliot - Curie, primul președinte al Consiliului Mondial al Păcii. Sesiunea a ales noul Consiliu Mondial al Păcii, din care fac parte reprezentanți a numeroase mișcări naționale pentru pace, precum și personalități eminente din diferite domenii de activitate. Au fost aleși patru președinți de onoare ai Consiliului Mondial al Păcii : John Bernal, Lazaro Cardenas, Pablo Picasso și Krishna Menon. Ca secretar general a fost desemnat Ramesh Chandra. In Consiliul Mondial al Păcii au fost aleși Tudor Ionescu, președintele Comitetului Național pentru Apărarea Păcii, Nestor Ignat și Jean Livescu, membri ai Biroului, Sanda Rangheț și Ion Cîrje, secretari ai C.N.A.P. Consiliul Mondial al Păcii a adoptat o declarație privind principiile activității sale. ATENA 27 (Agerpres). La Atena au fost difuzate vineri dimineața știri contradictorii cu privire la demisia președintelui Consiliului de Stat al Greciei, Mihail Stassinopoulos. Intr-un comunicat transmis de postul de radio Atena s-a anunțat că Stassinopoulos „și-a remis demisia și ea a fost acceptată“. Dezbaterile din Adunarea Națională Franceză PARIS 27 (Agerpres). Prezentarea declarației program a noului guvern francez a fost urmată în Adunarea Națională de o dezbatere. Primul orator al opoziției, Andre Boulloche, purtătorul de cuvînt al grupului parlamentar socialist, a declarat că programul prezentat de primul ministru „comportă numeroase intenții excelente, dar puține precizări“. El l-a interogat pe premier asupra „viitorului forței de șoc atomice“. Vorbitorul a cerut ca organizațiile sindicale să-și poată expune părerea în problemele care privesc pe oamenii muncii. Purtătorul de cuvînt al grupului parlamentar comunist, Robert Ballanger, a declarat că programul „nu lasă să se întrevadă nici o schimbare pentru viitor“. El a criticat diversele prevederi ale programului guvernamental, afirmînd că regimul „rămîne cel al marilor monopoluri, al concentrării bancare, industriale, comerciale“. La dezbateri au mai participat trei vorbitori ai actualei majorități, care au exprimat încrederea în cabinetul prezidat de Chaban-Delmas. După un scurt răspuns al primului ministru, dezbaterile au luat sfîrșit fără vot. Presa pariziană de vineri dimineață ia act de promisiunile guvernului în chipuri diferite. Pentru „La Nation“ și „Paris tour“ programul guvernamental este „o doctrină de acțiune care corespunde cerințelor unei Franțe moderne“. „Le Parisien Libere“ scrie : „Rămîne să se spere că aceste bune intenții se vor traduce în fapte“. „Să nu se producă iluzii excesive, avertizează „Le Figaro“. Partida nu va fi cîștigată doar cu magia cuvîntului“. PARIS — 27 (Agerpres). Adunarea Națională Franceză a adoptat în prima lectură un proiect de lege de amnistie. Ar urma să fie amnistiate unele delicte politice, infracțiuni privind încălcarea regulilor de circulație, anumite abateri minore, precum și întîrzierea plății impozitelor de către anumiți contribuabili. • NEW YORK — Ca urmare a cererii Iordaniei, Consiliul de Securitate se va întruni luni după-amiază, pentru a examina problema Ierusalimului, anunță agenția France Presse. • MADRID — In noaptea de joi spre vineri, guvernul spaniol a pus în aplicare hotârîrea de a întrerupe comunicațiile maritime dintre Spania și Gibraltar. Ferryboat-ul dintre Gibraltar și portul spaniol Algeciras a efectuat ultima cuirsă, transportînd 58 pasageri, majoritatea turiști străini. • LONDRA — Femeile din Marea Britanie au cerut sprijinul mai multor centrale sindicale în campania prin care ele cer plată egală la muncă egală cu bărbații. 6 ROM — Un avion cu reacție „F—84“, aparținînd forțelor aeriene belgiene, s-a prăbușit in apropiere de localitatea Schwalbach din R.F. a Germaniei. Pilotul, al cărui nume rau a fost divulgat, și-a pierdut viața. • ROMA — Greva funcționarilor publici din Italia s-a încheiat joi printr-o victorie a greviștilor, care au revendicat îmbunătățirea salariilor și a condițiilor de muncă. • LONDRA — In alegerile locale din districtul Ladywood, Birmingham, cea mai mică circumscripție electorală din Marea Britanie, Partidul Liberal a învins Partidul Laburist cu o majoritate de aproape 2.000 de voturi. Candidatul său, Wallace Lawler, a fost ales, întrunind 5.104 voturi. O dată cu aceas R.A.U. respinge planul cu 13 puncte al lui Nixon în legătură cu situația din Orientul Mijlociu CAIRO 27 (Agerpres). Republica Arabă Unită respinge planul în 13 puncte al președintelui american Richard Nixon în legătură cu situația din Orientul Mijlociu, scrie ziarul „Al Ahram“. Acest plan, afirmă ziarul, ar avea ca puncte esențiale încetarea stării de beligeranță între RAU și Israel și înlocuirea ei cu un climat de pace, libertate de navigație absolută și fără nici un fel de restricții în Golful Akaba și Canalul de Suez, căi maritime internaționale, demilitarizarea Sinaiului, soluționarea, pe parcurs, problemei refugiaților palestinieni, cu mențiunea că în perspectiva unei reglementări definitive a situației ar fi indispensabil un contact direct între arabi și israelieni. Republica Arabă Unită, scrie „Al Ahram“, reproșează acestui proiect faptul că el preconizează negocieri separate și, în ultimă instanță, directe, între Israel și statele arabe. RAU se pronunță, de asemenea, împotriva proiectului de demilitarizare a Sinaiului și a plasării unor trupe ale ONU, în această regiune. Ziarul citat menționează, totodată, că acest plan în 13 puncte a fost expus inițial de către partea americană în cadrul „convorbirilor dintre cei patru“, care s-au desfășurat recent la New York și că, ulterior, el a fost adus la cunoștința guvernului egiptean. R. P. UNGARĂ. La Lacul Balaton s-a deschis al doilea mare hotel cu restaurant. Hotelul „Aurora“ are o capacitate de 240 camere. In foto . Un bar expres și o parte din holul hotelului ta, Partidul Liberal a obținut al 13-lea loc în Camera Comunelor. • ATENA — Premierul Greciei, Ghiorghios Papadopoulos, a luat joi poziție,in mod oficial, împotriva hotărîrii Consiliului de Stat de a anula revocarea, în mai 1968, a unui grup de 21 magistrați. C WASHINGTON — Oficiul federal de rezerve al S.U.A. a hotărit să întreprindă acțiuni pentru a frîna creșterea puternică din ultima vreme a împrumuturilor făcute de băncile americane în străinătate. Campionatul mondial de fotbal... provoacă ruperea relațiilor diplomatice între două țări din America Centrală SAN SALVADOR 27 (Agerpres). Campionatul mondial de fotbal, a cărui fază finală se va desfășura anul viitor în Mexic, a dus jos la... ruperea relațiilor diplomatice între două țări din America Centrală : Salvador și Honduras. Intr-un comunicat difuzat San Salvador, guvernul acestatei țări a anunțat că a hotărît rechemarea ambasadorului său de la Tegucigalpa, deoarece mii de cetățeni salvadorieni au fost expulzați în ultimele zile din Honduras, aproximativ 10.000 de refugiați trăind acum în parcuri publice, școli și alte clădiri, sub supravegherea Crucii Roșii Internaționale. „Războiul fotbalului“ dintre cele două țări a izbucnit după ce meciurile tur-retur dintre reprezentativele Salvadorului și Hondurasului, desfășurate la 8 și 15 iunie, au prilejuit incidente violente între suporterii celor două formații, soldate cu doi morți. Conflictul s-a extins de o așa manieră incit guvernul hondurian a ordonat expulzarea din țară a cetățenilor de origine salvadoriană, iar autoritățile din San Salvador au decretat „starea de urgență“ și mobilizarea rezerviștilor. Ambele guverne s-au adresat Comisiei interamericane pentru drepturile omului, solicitînd efectuarea unei anchete din partea acestui organism. Guvernul din Salvador afirmă că valoarea bunurilor cetățenilor salvadorieni din Honduras, distruse în cursul valului de violențe și represiuni declanșate împotriva lor, se ridică la suma de peste 12 milioane dolari. Tiparul 1 întreprinderea Poligrafică Suceava 40.491 ) y