Zori Noi, mai 1970 (Anul 23, nr. 6958-6982)

1970-05-03 / nr. 6958

Proletari din toate țările, unițiva 1 Anul XXIV Nr. 6958 | duminică 3 mai 1970 | 4 pagini 30 bani SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI DEMONSTRAȚIA OAMENILOR MUNCII DIN MUNICIPIUL SUCEAVA Transformată din temelii în anii construcției socialiste, ca urmare a grijii permanente pe care partidul și statul nostru o acordă dezvoltării armonioase a tuturor zonelor țării, și îmbrăcată în tradiționalele haine de sărbătoare, Suceava anului 1970 s-a prezentat, la acest Iatîi Mai, cu un plus de prospețime și tinerețe, cu toate că, peste noapte, vremea devenise nefavorabilă dezlănțuirii șuvoiului de lumină și entuziasm ce se pregătise. Ca și altădată, tabloul policrom al evenimentului a căpătat contur prin abundența de steaguri roșii și tricolore, de flori și ghirlande de brad care au împodobit clădirile, prin peisajul care confirmă trezirea naturii la viață, prin melodiile care se revărsau peste oraș, dar mai ales prin exuberanța caracteristică marilor sărbători, înfruntînd frigul și ploaia măruntă, mii de suceveni, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, s-au îndreptat, încă din primele ore ale dimineții, spre obișinuitele locuri de adunare în vederea participării la mitingul strația oamenilor și demonmuncii, organizate cu prilejul zilei de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Animați de profundele sentimente de mîndrie, satisfacție și optimism, generate de noua strălucire dată Sucevei de bogata salbă de întreprinderi și edificii social - culturale și de luminoasele ei perspective, ei au făcut să răsune străzile de urale și aclamații. S-a ovaționat îndelung, în mii de glasuri, pentru Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, care conduce cu fermitate și înțelepciune întreaga operă de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru progres și bunăstare, pentru fericire și belșug, pentru pace și prietenie între popoare. Piața 23 August din fața casei de cultură a sindicatelor, unde se află tribuna oficială și camerele de luat vederi ale televiziunii, cunoaște, din ce în ce mai mult, atmosfera proprie entuziastelor manifestări. In scurt timp, ea se transformă într-o mare de lume, într-o pădure de steaguri, într-o grădină de flori, veritabilă Minute în șir se scandează lozinci însuflețitoare, se rostesc cuvinte înflăcărate prin care sunt slăvite patria și partidul. Uratele nu mai contenesc. Ele sunt expresia demnității, a satisfacției pentru prezent, a încrederii în viitor. Oamenii adunați în piața demonstrației poartă cu ei portretele marilor dascăli ai proletariatului — Marx, Engels, Lenin, ale membrilor Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, stemele țării și ale partidului, grafice simbolizînd rodnicia muncii. Un grafic ne semnalează faptul că producția globală industrială a județului Suceava este, în acest an, cu 13 la sută mai mare față de anul trecut, iar pe un altul citim angajamentele luate întunecerea șioenaiisia pe 1970 de oamenii muncii din industria județului și bilanțul pe primele 4 luni ale anului : 35 milioane lei, peste plan, la producția marfă, 6.200.000 lei economii peste plan prin reducerea cheltuielilor de producție, 13.100.000 lei beneficii suplimentare. Prin graiul lapidar al cifrelor, graficele ne vorbesc de hărnicia și conștiinciozitatea oamenilor, de trăsăturile lor înaintate, de responsabilitatea lor. La ora 10,15, în tribuna centrală, întâmpinați cu aplauze, iau loc tovarășii Emil Bobu, membru al C.C. al P.C.R., prim - secretar al Comitetului județean Suceava al P.C.R., președintele comitetului executiv al consiliului popular județean. Alexandru Iliescu, membru supleant al C.C. al P.C.R., secretar al comitetului județean de partid, Tudor Done, Valerian Găină și Ștefan Panaitiu, secretari ai comitetului județean de partid, membri aii biroului comitetului județean de partid și ai comitetului executiv al consiliului popular județean, conducători ai unor mari unități economice, ai instituțiilor și organizațiilor de masă și obștești județene. la Moment solemn , fantarntonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Ia apoi cuvîntul tovarășul Valerian Găină, secretar al comitetului județean de partid, care, în numele biroului comitetului județean de partid și al comitetului executiv al consiliului popular județean, a transmis călduroase felicitări tuturor oamenilor muncii din municipiul și județul Suceava pentru rezultatele obținute în îndeplinirea sarcinilor de plan și le-a urat noi succese în activitatea viitoare. Timp de peste o oră, prin fața tribunei au trecut coloane după coloane, un adevărat fluviu uman care a adus cu el semnele bucuriei și satisfacției pentru împliniri, hotărîrea unanimă de a ridica pe cote și mai înalte munca și eficiența ei. Desfășurată sub semnul unității de monolit a poporului în jurul partidului și a conducerii sale, sărbătorirea zilei de 1 Mai ia municipiul Suceava a constituit încă o dovadă a încrederii nețărmurite în politica științifică, consecvent marxist - leninistă a Partidului Comunist Român, o elocventă mărturie a abnegației cu care sucevenii, asemeni tuturor oamenilor muncii din patria noastră, își înzecesc eforturile în de edificarea vasta operă societății socialiste. în interiorul ziarului publicăm relatări, pe larg, de la demonstrația oamenilor muncii din municipiul Suceava. SUCEAVA. Tribuna oficială din Piața „23 August" Puternicul sentiment al împlinirii , în paginile 2 și 3 ț REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: Suceava, str. Tipografiei nr. 1. Telefoane : Redactor șef Redactor șef adjunct Secretariatul de redacție Industrie, viața de partid Cultură, informații Agrară, administrație Construcție de stat, scrisori și corespondenți — 10766 — 11998 — 11692 — 10765 — 10764 — 11995 — 11696 DECLARAȚIA GUVERNULUI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA CU PRIVIRE LA SITUAȚIA DIN INDOCHINA Guvernul Republicii Socialiste România a luat act cu adîncă îngrijorare de apariția unor noi elemente de încordare în regiunea Asiei de sudest. Războiul din Vietnam, dus împotriva poporului vietnamez, nu a luat încă sfîrșit. In Cambodgia a fost înfăptuită o lovitură de stat reacționară. Trupe saigoneze, sprijinite de aviația Statelor Unite au pătruns pe teritoriul acestei țări. Populația civilă este supusă terorii și masacrelor. In Laos se intensifică acțiunile militare americane împotriva forțelor patriotice. Toate acestea creează noi pericole atît pentru situația din Asia de sud-est, cît și pentru pacea lumii, aduc prejudicii popoarelor din această parte a lumii în lupta lor pentru apărarea libertății și independenței, pentru dezvoltarea economică și socială de sine stătătoare. Republica Socialistă România urmărește cu simpatie și se pronunță neabătut în sprijinul luptei popoarelor pentru eliberarea de sub dominația imperialistă, pentru cucerirea și apărarea independenței naționale, pentru afirmarea și promovarea dreptului lor inalienabil și imprescriptibil de a-și hotărî singure soarta. Guvernul Republicii Socialiste România a luat cunoștință cu satisfacție de întrunirea conferinței la nivel înalt a popoarelor din Indochina, la care au participat : delegația poporului cambodgian, condusă de Norodom Sianuk, șeful statului cambodgian, președintele Frontului Național Unit ; delegația poporului laoțian, condusă de prințul Susanurong, președintele Frontului Patriotic din Laos ; delegația poporului Vietnamului de sud, Republicii condusă de Nguyen Hua Tho, președintele Prezidiului C.C. al Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud, președinte al Consiliului Consultativ al Republicii Vietnamului de sud, delegația Poporului Republicii Democrate Vietnam, condusă de Fam Van Dong, șeful guvernului Republicii Democrate Vietnam. Guvernul român își exprimă solidaritatea cu cauza dreaptă a acestor popoare, pentru apărarea libertății, independenței și dreptului de a decide de soarta lor și sprijină obiectivele luptei lor nobile, în conformitate cu principiile damentale ale acordurilor fiinde la Geneva. Guvernul român salută înțelegerea privind hotărîrea popoarelor respective de a colabora între ele în apărarea libertății și independenței fiecărei țări, pe baza respectului reciproc, în lupta împotriva agresiunii imperialiste. Manifestîndu-și îngrijorarea față de pericolul pe care îl reprezintă extinderea conflictelor militare în Indochina, guvernul și poporul român declară încă o dată că trebuie să înceteze agresiunea Statelor Unite în Vietnam, să fie retrase trupele acestora și ale aliaților lor din Vietnamul de sud, consideră necesar că trebuie să se pună capăt acțiunilor agresive contra popoarelor din această parte a lumii. Interesele păcii cer imperios să se respecte drepturile sacre ale popoarelor la libertate și independență, impun copoarele vietnamez, laoțian post cambodgian să fie lăsate să-și hotărască singure, fără nici un amestec din afară, calea dezvoltării lor, să-și construiască viitorul în conformitate cu interesele și aspirațiile lor.Guvernul și poporul român își reafirmă deplina solidaritate și întregul sprijin față de lupta dreaptă a popoarelor din Indochina pentru libertate, independență și apărarea ființei lor naționale, pentru cauza progresului și păcii în lume. Reprezentanții Sucevei, cîștigătorii merituoși ai emisiunii - concurs „Cheia orașului“ Aseară, în transmisiune directă din sala modernei Case de cultură a sindicatelor din Suceava, am urmărit, televizată, cea din urmă confruntare din cadrul emisiunii - concurs „Cheia orașului", inițiată de redacția pentru tineret a Radioteleviziunii române și Biroul de turism pentru tineret al C.C. al U.T.C. Preluînd o bogată zestre de chei, cucerite cu pasiune și deosebită voință — la Suceava, Iași, Bacău și Galați — de primul echipaj sucevean, format din prof. Gabriela Orezeanu, asist. univ. Nicolae Ursulescu, tehnician Mircea Durian, ing. loan Cușnir și ing. Ion Chindea, noului echipaj — deși fără experiența de concurs a primului — îi revenea cinstea și datoria de a apara și întări un prestigiu deja dobândit și, mai mult, de a situa municipiului reprezentanții Suceava în fruntea acestui concurs. Și așteptările îndreptățite și-au găsit împlinirea prin temeinica pregătire a tinerilor prof. Aura Bădiliță, studenta Rodica Duceac, prof. muzeograf Mircea Ignat, prof. Vasile Danielescu și ing. Vasile Țăranu, care au învins echipajul municipiului Cluj, aflat în posesia a trei chei ale orașelor. Satisfacția generată de acest prestigios succes reprezintă, de fapt, încununarea eforturilor ambelor echipaje, demonstrînd că seria izbînzilor anterioare își avea, la Suceava, un teren bogat în elemente care să-i asigure continuitatea. Firește, cei care au urmărit prezența și evoluția în concurs a reprezentanților municipiului Suceava și-au dat pe deplin seama că, pentru toate confruntările la care au luat parte, aceștia au dovedit maximă seriozitate în însușirea bibliografiei, făcînd, totodată, dovada unei temeinice culturi generale și de specialitate. Ei au lăsat tuturor — telespectatori și spectatori — convingerea că la temelia succesului lor au fost așezate pasiunea, dorința de a învinge, dragostea pentru meleagurile pe care le reprezintă. Pentru asemenea calități morale, pentru succesul dobîndit la capătul unui concurs ce a antrenat reprezentanți ai atîtor mari orașe ale patriei noastre, adresăm celor două echipaje sucevene calde felicitări. Se merită cu prisosință, ca o recunoaștere a dîrzeniei și competenței cu care au știut să domine cu prestigiu emisiunea — concurs „Cheia orașului". Cele două echipaje sucevene care au cîștigat emisiunea-concurs „Cheia orașului“, surprinse de fotoreporter după obținerea succesului ce le-a asigurat locul întîi în întrecerea atît de viu disputată i