Zori Noi, noiembrie 1970 (Anul 23, nr. 7113-7137)

1970-11-25 / nr. 7133

ZORI NOI 9 PAGINA 2 0 mmm 0 mmm * mt \t 0 mmm* 0 ^_ ■msaa SEMNALELE NOASTRE PENTRU PROBLEMELE DUMNEAVOASTRĂ rarassâKHBB»»*aia Ziarul nostru a anunțat, cu citva timp în urmă, că elevii Liceului silvic din Cîmpulung își desfășoară activitatea în noua clădire (foto 1). Aici beneficiază de 8 săli de clasă, 3 laboratoare de specialitate, 6 cabinete metodice. Aceeași construcție mai găzduiește sala profesorilor, birourile administrative, bufetul, cabinetele medical și stomatologic. Excelentele condiții de studiu sunt completate de un cămin confortabili, pentru cazarea elevilor. Clasele de maiștri silvici și cele care pregătesc pădurari au la îndemînă o altă construcție situată în imediata apropiere a primei. Complexul silvic mai dispune și de un parc dendrologic, reunind toate speciile de arbori și arbuști din țara noastră, o pepinieră și un mici colț zoologic. Așadar, viitorii silvicultori beneficiază, pe timpul școlarizării, de toate condițiile de studiu și de cazare, cu o singură excepție . . . Excepția la care ne referim își datorează existența constructorilor. Adică celor care au înălțat, până acum, clădirile enumerate. Proiectantul obiectivului a prevăzut ca noul complex să dispună, cum e și firesc, de o cantină. Deși termenul de execuție a fost, după multe amânări, 1 octombrie a.c., cantina este mult rămasă în urmă (foto 2). Lucrările înaintează în ritm de melc, așa că orice speranță privind terminarea cantinei apare, cel puțin deocamdată, ca un lucru mult prea îndrăzneț, chiar străin de realitate. Și atunci ce se întimplă ? Cei 400 de elevi ai liceului străbat orașul, de trei ori pe zi, dintr-un capăt în celălalt. Pe lângă timpul pierdut cu aceste plimbări, sutele de elevi își rup pingelele pentru că constructorul — șantierul aparține întreprinderii județene de construcție Suceava — lucrează fără să țină seama de cîteva condiții de funcționalitate, absolut obligatoriu.. Astfel, în timp ce zidurile cantinei evoluează așa cum evoluează, constructorii au turnat fundația. . . sălii de gimnastică, prevăzută să fie gata anul viitor. Trebuie să recunoaștem că aceasta nu este, sub nici un motiv, o acțiune menită să urgenteze terminarea cantinei. Poate, dimpotrivă. Așa că ne vedem nevoiți să solicităm intervenția operativă și energică a specialiștilor întreprinderii de la Suceava. Dar pînă să se aștearnă definitiv gerul și zăpada, pină să înghețe zidurile cantinei atît de necesară bunului mers al procesului de învățămînt la Liceul silvic din Cîmpulung. Foto-text : F. MICHITOVICI Contrapunct VULPI TURBATE La Izvoarele Sucevei s-au semnalat vulpi turbate. Patru bovine au și fost mușcate. Medicii umani și veterinari au pus mîinile pe seringile cu ser antirabic, dar se speră că și vinătorii vor catadicsi să pună degetele pe trăgaciurile armelor. SE „UNGE OSIA". . . Noapte, ora 23,30. După ce au efectuat revizia liniei, șeful de tură și lăcătușul din stația C.F.R. Burdujeni au ieșit pe poarta Complexului de celuloză și hîrtie Suceava. La control, paznicul găsește asupra acestora 5 kg. de parafină și 400 pungi tip export. Ei refuză să prezinte actele pentru identificare. Este anunțat ofițerul de serviciu, Neculai Amarie?. Respectivul se arată a fi. . . culmea milosteniei : „Lasă-i să plece cu darul lor, că de ceferiști avem nevoie". . . Poate ne informează conducerea întreprinderii, de unde au cules unii salariați, puși să vegheze la bunul mers al gospodăriei obștești, acest principiu al. . . ungerii osiei ? MOTO De la începutul acestui an, cursurile școlii de conducători auto amatori de pe lingă întreprinderea de transporturi auto Suceava au fost absolvite de 548 cetățeni. Răspunzînd solicitărilor, școala a inițiat asemenea cursuri în toate orașele județului, precum și în centrul forestier Moldovița. Pentru ultima serie a anului, se primesc înscrieri pină la data de 1 decembrie. Tovarășul N. Tecuceanu, directorul școlii, ne-a informat că au fost luate măsuri care să asigure o bună desfășurare a cursurilor și in perioada mai dificilă din sezonul rece. Astfel, au fost puse la punct toate cele 18 autoturisme-școală. Noile inscrieri se fac direct la sediul școlii din Suceava, str. Gării nr. 15, sau la instructorii de la fiecare filială. Rubrică realizată de VICTOR MICU .  mm m mmt m mmm 0 mmm m mmm m mm, Răspunde maistrul PREZENT la îndatoririle sale ? (Urmare din pagina I) Așa după cum arătam, rezultate meritorii în producție obțin acei maiștri care au o bună pregătire profesională, manifestă mult spirit de inițiativă. Dorind să cunoască nivelul de pregătire al absolvenților școlii de maiștri, pentru a-i putea numi în funcțiile respective, actuala conducere a fabricii a organizat în luna august o examinare cu 9 dintre proaspeții absolvenți. Nu mică a fost, însă, mirarea cînd s-a constatat că nici unul dintre cei examinați n-a fost în măsură să răspundă competent la problemele puse în discuție. In felul acesta, s-a tras concluzia că ei nevoie ca și școlile de maiștri să acorde mai multă atenție pregătirii viitorilor specialiști. Fără a diminua cu nimic răspunderea maiștrilor, trebuie arătat că ia lipsurile care au existat multă vreme în activitatea acestora, au contribuit și deficiențele generale privind organizarea, în ansamblu, a activității din întreprindere. Acum situația e alta." Au crescut exigența și pretențiile conducerii față de acei care au obligația să conducă și să organizeze direct producția, iar aceștia, la rindul lor, știu ce să ceară muncitorilor. Și rezultatele în producție sunt meritorii, chiar dacă mai există încă multe lucruri de îndreptat. Planul de producție se realizează în mod ritmic, s-au redus refuzurile de calitate, s-a redresat activitatea financiară. Iată garanții că in anul ce vine se va păși cu dreptul și la Fabrica de mobilă din Cîmpulung. mim Depozitele I.C.R.M. Suceava Foto : D. BALINT Lipsa de solicitudine poate duce la însemnate pierderi economice Este știut că, toamna, urgențele în agricultură necesită a fi rezolvate printr-o acționare promptă și cu maximă răspundere. Orice întîrziere se poate solda cu importante pierderi economice. Pentru aceasta sunt angrenate importante forțe umane, ale căror eforturi nu o dată s-au prelungit zile și nopți în șir. Iată însă că nu de mult, mai precis în ziua de 14 noiembrie a.c., datorită neprezentării la C.A.P. Zaharești a autocamioanelor planificate pentru transportul porumbului în baza de recepție, am căutat să iau legătura cu Autobaza Gura Humorului. Ca atare, s-a solicitat la ora 9,30, prin comandă „fulger“, telefonul 472 (sectorul de exploatare) Gura Humorului. Explicînd în detaliu operatoarei de la Stroești scopul convorbirii, aceasta s-a străduit să ia legătura cu Suceava. De la ora arătată, pînă la orele 11 și cinci minute, o singură dată a răspuns operatoarea de la Suceava, dar nu pentru efectuarea comenzii, ci doar pentru a ne transmite un refren „stați, că nu sînteți singurii abonați". Cu toate insistențele mele, dînsa a închis circuitul cum „lăsați-mă în pace”. In această situație, am făcut o altă comandă cu telefonul 11.830, dorind să discut cu tovarășa supraveghetoare. S-a răspuns cu o deosebită candoare: „dar ce aveți cu casieria . . In final, după orele 11, s-a dat legătura cu oficiul Ilișești, cu protoieria și în cele din urmă cu Autobaza Gura Humorului, dar alt număr, nu pe cel pe care-l indicasem. Ajuns aici, alt calvar. Tovarășul care ne-a răspuns (ulterior am aflat că era chiar contabilul șef) ne-a apostrofat ursuz cu un „n-am timp de pierdut cu voi“, indicîndu-ne să cerem telefonul 472. După alte și alte insistențe, ni s-a făcut legătura cu un alt număr de la autobază. Aici s-a vorbit cu o tovarășă. Rezultatul a fost asemănător: „Dacă nu vă răspunde exploatarea, n-am ce vă face !" și a închis aparatul. După aceea am aflat că se numea Alina Catrinaru, tot de la contabilitate. De fapt, a avut de la cine învăța să răspundă la solicitările unor beneficiari. Abia în jurul orei 11,20, tovarășa Ene, de la autobază, cu bunăvoință, ne-a facilitat legătura cu cei cu care trebuia să rezolvăm solicitarea autocamioanelor. Epilogul e lesne de întrevăzut. Autocamioanele fie că n-au venit, fie că între timp încărcătorii plecaseră la masă. Așadar, ziua s-a încheiat cu cantități minime de porumb transportate în bază, cu zeci și zeci de ore irosite, cu imobilizări mari de forțe umane și mecanice. Iată unde poate duce lipsa de înțelegere, de solicitudine. Am scris aceste rînduri, din dorința ca măcar acum, operatoarea de la Suceava, cit și salariații amintiți de la autobaza din Gura Humorului, să poată reflecta asupra modului cum trebuie să-și îndeplinească îndatoririle profesionale. Ing. agr. TRAIAN DIDILESCU, de la Direcția agricolă județeană Să se facă lumină ! O defecțiune ivită la instalația electrică a Căminului cultural din Stroești i-a determinat pe gospodarii comunei, respectiv consiliul popular comunal s -ă solicite, prin adresa nr. 1631, din 14 septembrie a.c., intervenția I.R.E. Suceava. De atunci au trecut două luni și atît becurile, cit și lămpile aparatului de proiecție de la cămin continuă să se ardă din motive pe care numai specialiștii le-ar putea afla și înlătura. Suferă activitatea culturală, iar un bun al statului, clădirea căminului cultural, este în, pericol, deranjamentul instalației electrice putind declanșa oricind un incendiu. Oare I.R.E. nu cunoaște acest lucru sau i se pare un fapt minor ? Intrucît cele cîteva reveniri telefonice la adresa susmenționată nu au avut nici un efect asupra celor care trebuiau să rezolve de atâta vreme situația, încercăm o revenire și pe această cale, poate va avea mai mulți sorți de izbîndă. Prof. DUMITRU MOGA Stroești N. R. După multe căutări de la un serviciu la altul al I.R.E. Suceava (printre altele, am fost informați că I.R.E. nu se ocupă de remedierea instalațiilor interioare, dar nu știm de ce nu s-a comunicat acest lucru celor ce le cereau sprijinul), am aflat că adresa cu pricina este la un lucrător al centrului rural. O ține ca piesă de muzeu ? Dacă lucrarea respectivă nu intră în atribuțiile I.R.E., atunci să fi fost îndrumat Consiliul popular comunal Stroești căror unități să se adreseze. Valorificarea sticlelor ți borcanelor, prin centrele special amenajate, constituie o sursă de venituri pentru gospodine ți, in acelați timp, un mijloc de reintrare în circuitul economic a unor importante cantități de ambalaje: întreprinderea centrală pentru valorificarea ambalajelor, care iți desfățoară activitatea pe raza județelor Suceava și Botoșani, ne-a informat că de la începutul acestui an au fost achiziționate de la populație, prin cele 20 de centre ale sale, peste 3.000.000 sticle si peste 1.100.000 de borcane. De asemenea, întreprinderea amintită a achiziționat prin unitățile comerțului de stcrt peste 4765.000 de sticle. Tot in aceasta perioadă, în atelierele întreprinderii au fost confecționate ambalaje (navete) în valoare de peste 2.000.000 lei. Elena Simionescu, tehnician la Fabrica de mucava Molid, controlînd calitatea produselor la cafandru, unde lucrează Constantin Moroșan Foto . D. VINTU Cetățeni ai satelor! Procurați-vă din timpulmanahul „SATUL SOCIALIST“ pe anul 1971, CARE SE GĂSEȘTE SPRE DIFUZARE IN TOATE LIBRĂRIILE ȘI RAIOANELE DE LIBRĂRIE DIN CADRUL MAGAZINELOR COOPERAȚIEI DE CONSUM. Trustul de alimentație publică Suceava informează că în perioada 26 — 31 octombrie a.c., la București s-a desfășurat un concurs internațional al tinerilor bucătari, cofetari și ospătari, la care au participat cele mai talentate cadre, de această profesie, din : România, Anglia, Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, R. D. Germană, R. F. a Germaniei și Ungaria. Pentru a înștiința clientela despre ultimele noutăți ale gastronomiei, cu prilejul „Lunii preparatelor culinare“, în zilele de 28 și 29 noiembrie a.c., ora 20,00, la restaurantul „Suceava“ din orașul Suceava se va servi cina cu care țara noastră a ocupat locul I în concurs. Cina națională a României va fi preparată și servită de tinerele cadre premiate la manifestarea internațională de la București, cu sprijinul specialiștilor din alimentația publică a județului nostru. Meniurile fiind limitate, rezervarea locurilor început cu data de 23 noiembrie a.c., la biroul de recepție al hotelului „Suceava“. In aceleași zile, T.A.P.L. Suceava organizează o expoziție de artă culinară cu vînzare. RUGBI, DIVIZIA B Minerul Broșteni, lider de toamnă în seria a lI-a, 11-0 cu Constructorul Suceava Chiar de la începutul partidei, rugbiștii din Broșteni reușesc să înscrie în urma unei faze rapide și simple. La o grămadă la 10 metri de buturile sucevene, gazdele intră în posesia balonului, Postolache e deschis pe stingă și, liber, reușește un eseu. Deși din unghi dificil, Briceag transformă sigur și scorul devine 5-0. Era în al treilea minut al partidei. Oaspeții nu sunt descurajați de acest început și încearcă să echilibreze situația. Adversarii de joc nu își permit, însă, nici un moment de relaxare și demonstrează multă maturitate în acțiunile ofensive ce le întreprind. Sunt mult mai rapizi, au o foarte bună priză la balon și schimbă, în mod neașteptat, jocul de pe o parte pe alta. In aceste condiții, cei care înscriu sunt tot rugbiștii de la Minerul. In minutul 25, ei beneficiază de o lovitură de pedeapsă de la aproximativ 30 metri de buturi. Același Briceag execută și . . 8—0. Peste cîteva minute, sucevenii au posibilitatea să reducă din handicap, însă Ursu nu reușește lovitura de la 30 de metri. Și timpul trece, trece. Nu fără a se comite iregularități. De altfel, încă din prima parte a reprizei (minutul 18), Marin (Minerul) și Guriță (Constructorul) sunt eliminați pentru lovire reciprocă. Au fost, în prima repriză, și alte asemenea faze, toate sancționate prompt de arbitrul R. Chiriac, care a condus foarte bine. La pauză, arbitrul ne spunea că jocul seamănă mai mult ... a box. Multe, multe intrări dure, loviri intenționate, unele din ele atentînd la integritatea corporală a adversarului. In prima repriză, jocul a fost oprit de trei ori din asemenea motive extrasportive. (Un alt jucător de la Minerul, Voicu, a fost eliminat de pe teren în minutul 70). Debutul reprizei secunde e favorabil Constructorului. Chiar in minutul 42, oaspeții beneficiază de o nouă lovitură, dar Munteanu trage afară. In această parte, jocul e mai curat, totuși arbitrul e nevoit să dicteze multe grămezi. Iar în minutul 58 e rîndul lui Ursu să încerce buturile Minerului. Balonul, expediat cu forță insuficientă, nu concretizează cele trei puncte. Și iar o lovitură pentru suceveni, în minutul 62, ratată de Munteanu. Cea mai mare ocazie e pierdută în minutul 65, Cratoru, la 4 metri de ținta adversă, vrea să înscrie cu orice preț și e placat. O pasă era cu mult mai bună. Se aflau, acolo, 5 suceveni față în față cu 2 rugbiști de la minerul. Peste 8 minute, Zamfir ratează și ei o lovitură de la numai 18 metri. In schimb, Minerul nu ratează nimic. De la 40 metri, Briceag urcă scorul la 11-0. Astfel, cele două lovituri de pedeapsă acordate gazdelor, s-au concretizat în evoluția scorului. In schimb, nici una din cele 5 de care au beneficiat oaspeții nu a fost transformată. Dacă executanții ar fi fost mai preciși, scorul putea deveni 15—11 pentru Constructorul. Astfel, echipa din Broșteni cîștigă fără drept de apel și acumulează 23 de puncte (din 24 posibile), fiind lidera autoritară a seriei. Au jucat : Minerul Broșteni - Mastacan, Mateescu, Voicu, Cristea, Iancu, Dobrinoiu, Marin, Vlădescu, Ștefăniu, Briceag, Marica, Căldăraru, Postolache, Tăcu (minutul 70 Pițigoi), Lungu, Constructorul Suceava - Lupașcu, Solcanu (minutul 45 Sava), Cernăuțeanu (minutul 67 Bontaș), Munteanu, Alexiuc, Bedicov, Buliga, Diaconu, Zamfir. DUMITRU MIRON P. S. La Gura Humorului, incinta terenului de joc era plină de diferiți cetățeni. Pe teren, jucau 30 de rugbiști, iar pe marginea terenului erau cel puțin 50. Ba, unul dintre aceștia, șoferul Ilie Zetu, a și lovit un rugbist sucevean, fiind scos afară de organele de ordine. Aceasta se numește organizare ? De ce sînt încălcate niște reguli ale federației de specialitate. In schimb, nici unul din cei 50 menționați mai sus nu s-a îngrijit de bilete, casa deschizîndu-se cu 10 minute înainte de începerea partidei! VOLEI. DIVIZIA B Constructorul Suceava- Relonul Săvinești 3-1 (8,10,1,13) Victorie prețioasă, ținînd seama că în ultimele două etape, disputate acasă, sucevenii au pierdut inexplicabil. In orice caz, echipa noastră s-a reabilitat prin cele două victorii realizate ia deplasare în dauna echipelor Farul Constanța și Vagonul Ploiești. Partida cu Relonul Săvinești a arătat că jocul voleibaliștilor de la Constructorul s-a îmbunătățit. S-a acționat dezinvolt, mai elastic, blocajul este aproape de netrecut, toate acestea ducînd la eficacitate, capitol la care, pînă acum, s-au manifestat unele carențe. Partida a început intr-o notă de echilibru, care se menține pe tot parcursul setului întîi. Scorul a fost strîns pînă la 8—8, cînd sucevenii reușesc să acumuleze, consecutiv, 7 puncte, adjudecîndu-și setul. In cel de-al doilea, gazdele conduc cu 5-1 și 7-2, fiind egalate la 8. Totuși, ei pierd acest set la 10, datorită blocajului bun practicat de voleibaliștii din Săvinești. In setul trei, însă, oaspeții își permit o relaxare și sunt întrecuți la o diferență ce nu mai merită comentarii. 15—1. Cel mai echilibrat set a fost ultimul. Oaspeții au condus cu 4-0 și, apoi, cu 6—2. Sucevenii încearcă o revenire, dar cei care punctează sunt jucătorii din Săvinești, distanțîndu-se la 13—7. La această mare diferență, gazdele nu mai comit greșelile copilărești de pînă acum, punctează consecutiv de 8 ori, cîștigă setul și victoria. Sucevenii au învins pe merit. Victoria concludentă putea fi și mai categorică dacă cel de-al doilea set nu ar fi fost cedat atît de ușor. De altfel, Constructorul Suceava putea cîștigă chiar cu 3—0, setul al treilea fiind cel mai fidel diferenței de valoare dintre cele două echipe. S-au remarcat Postolache și Vlad, de la oaspeți, Păștean, Baraboi, Pasat și Matei, de la gazde. Partida a fost condusă bine de Mircea Tabacu (București) și Aurel Braha (Botoșani). CORNEL SINGEAP SE APROPIE vii'] NOUL AN 10/1! DIRECȚIA JUDEȚEANĂ DE POȘTĂ ȘI TELECOMUNICAȚII SUCEAVA serviciul difuzării presei aduce la cunoștința tuturor conducerilor de întreprinderi și instituții, organizații obștești că a început. CONTRACTAREA ABONAMENTELOR individuale și pentru colecțiile unităților) PENTRU ANUL 1971 Abonamentele se fac la domiciliul dv., prin salariații serviciului de difuzare a presei sau direct la sediul direcției județene. Ö Asigurați-vă din timp abonamentele la ziarul „ZORI NOI“ și la celelalte publicații pentru viitorul an! Relații se pot solicita la telefon 11540, zilnic, între orele 7,00 — 15,30.