Zori Noi, februarie 1971 (Anul 24, nr. 7190-7213)

1971-02-02 / nr. 7190

ZORI NOI IN PAGINA 2 UN MILITANT ȘI LUPTĂTOR DE SEAMĂ AL MIȘCĂRII NOASTRE MUNCITOREȘTI Frânase Wolf — sau Boctor Iosif, cum se numea în condițiile luptei clandestine a Rezistenței franceze — de la a cărui naștere se împlinesc 65 de ani, face parte din acea pleiadă de militanți revoluționari care și-a consacrat întreaga viață triumfului nobilelor idealuri ale socialismului. Reprezentant de seamă al spiritului de solidaritate internaționalistă, care a caracterizat în permanență mișcarea muncitorească revoluționară din țara noastră, Francisc Wolf- Bodor face parte din rîndul militanților antifasciști ce au luptat în România, Spania, Franța. Venit în contact încă din anii copilăriei cu fiii minerilor, ai lucrătorilor forestieri de prin părțile Maramureșului, Francisc Wolf are prilejul să vadă condițiile grele, mizere, de viață ale familiilor de muncitori, vor fi anii Anii adolescenței pe care tînărul Francisc Wolf îi va folosi din plin la studierea presei muncitorești, la citirea literaturii progresiste. Tot acuma face cunoștință cu conducători locali ai mișcării muncitorești revoluționare, participă la răspîndirea ziarului „Socialismul", contribuie la traducerea în limba maghiară a principalelor articole din acest ziar. Marile evenimente socialpolitice, ca, spre pildă, greva generală din 1920 și represiunile ce i-au urmat, îi ofelesc curajul și hotărîrea de luptă. In toamna anului 1924 pleacă la Praga, unde avea să se înscrie la Institutul politehnic. Aici se distinge printr-o temeinică pregătire, grație conștiinciozității ce-l caracteriza, printr-o activitate laborioasă în cadrul cercurilor studențești progresiste, printr-o profundă pregătire marxistă. Tot acuma Francisc Wolf - Boczor intră în rîndurile partidului comunist. Atașamentul său față de cauza celor năpăstuiți și exploatați, nestrămutatele sale convingeri marxiste vor face din Francisc Wolf - Boczor un luptător neclintit care-și va închina întreaga viață luptei revoluționare. In 1927, Francisc Wolf își întrerupe studiile și se întoarce în țară, stabilindu-se la Timișoara. Se angajează ca muncitor la atelierele de tîmplărie ale fabricii „Romitex" din localitate, unde desfășoară o intensă activitate revoluționară în rîndurile tineretului muncitoresc și în cadrul Ajutorului roșu. In 1929 participă, ca delegat al tineretului, la Congresul Sindicatelor Unitare de la Timișoara. Cu acest prilej, atunci cînd forțele polițienești au intervenit cu brutalitate spre a împiedica desfășurarea congresului, Francisc Wolf se va situa în primele rînduri ale apărătorilor intereselor muncitorimii. Pentru aceste motive, Francisc Wolf, împreună cu alți muncitori, a fost arestat și judecat. Din lipsă de dovezi, va fi însă achitat. Dar, în vara aceluiași an, în urma unei noi arestări, autoritățile l-au expulzat din Timișoara. După satisfacerea stagiului militar, la Alba - Iulia, Francisc Wolf își continuă activitatea revoluționară în Transilvania. In 1931, tens la activitatea participă inelectorală, susținînd Blocul Muncitoresc- Țărănesc, în perioada anilor 1932— 1937, Francisc Wolf - Bodzor, îndeplinește diferite munci de răspundere în cadrul Ajutorului roșu, în organizația orășenească a P.C.R. Cluj, în mișcarea sindicală. In toată această perioadă, Francisc Wolf, adine pătruns de suflul partinic, a depus o neobosită strădanie pentru ridicarea nivelului ideologic-politic, pentru dezvoltarea revoluționare ale trăsăturilor tovarășilor săi, dezvăluind, totodată, apreciabile calități de luptător revoluționar : principialitate, curaj, fermitate, aptitudini organizatorice în activitatea revoluționară conspirativă. In toamna anului 1937, răspunzînd chemării pe care Partidul Comunist Român a adresat-o poporului nostru de a sprijini, pe toate căile posibile, lupta poporului spaniol împotriva agresiunii forțelor fasciste interne și externe, pentru apărarea independenței și suveranității acestei țări, Francisc Wolf-Boczor s-a alăturat sutelor de voluntari români care, în condiții de adîncă conspirativitate, au apucat drumul Spaniei, înrolîndu-se în Armata republicană. Francisc Boczor se distinge în grelele bătălii defensive din Munții Aragonului (martie 1938), apoi în ofensiva de pe Ebru a trupelor republicane, cu care prilej, a comandat o grupă de mitraliori, formată din combatanți români și spanioli. Pe frontul de pe Ebru, a devenit secretar al organizației de partid a companiei în care erau grupați voluntarii români. Fire prietenoasă și sociabilă, Francisc Wolf-Bodor era apreciat, stimat și iubit de către soldații spanioli și voluntari internaționali pentru curajul de care dădea dovadă în luptă, pentru priceperea sa în problemele militare. Iarna anului 1939 îi găsește pe voluntarii internaționali și, bineînțeles, pe grupul voluntarilor români din Armata republicană spaniolă internați în lagărele din sudul Franței: St. Cyprien, Argeles, Cours. Aici, împreună cu alți voluntari români, Francisc Wolf- Boczor a fost deținut pînă în martie 1941. în această perioadă, el a fost membru în comitetul de partid al grupului român, al cărui secretar era Nicolae Cristea. In aceste lagăre, Francisc Wolf - Boczor a desfășurat o muncă politicăeducativă eficace în rîndurile deținuților antifasciști. In martie 1941, în urma hotărîrii autorităților guvernului de la Vichy, s-a trecut la transferarea, sub pază, a foștilor luptători republicani din Spania în lagărele din Africa de Nord. In noaptea de 27 spre 28 martie 1941, în timpul transportului, Francisc Boczor împreună cu alți voluntari români, a evadat, sărind din trenul ce se îndrepta spre Toulouse. De aici, cu colaborarea organizației comuniste din Toulouse, grupul evadaților s-a îndreptat spre Paris, unde erau așteptați de organizațiile Rezistenței. Pentru Francisc Wolf - Bodor începe o etapă nouă și grea, plină de riscuri și neprevăzut, dar, în același timp, înălțătoare : etapa luptei de partizanat împotriva hitlerismului — dușmanul de moarte al libertății popoarelor și al progresului. In iunie 1941, din însărcinarea conducerii grupului comunist român din Paris, Francisc Bodzor, împreună cu alți partizani români, a fost printre primii organizatori ai grupelor de luptă armată formate din antifasciști români și încadrate în Organizația specială de luptă, aflată sub îndrumarea Partidului Comunist Francez. Din iunie 1941 și pînă în noiembrie 1943 Francisc Boczor este întîlnit fără întrerupere în activitatea formațiunilor armate ale Rezistenței. In această perioadă, împreună cu partizanii pe care îi comanda, Francisc Boczor a organizat zeci de acțiuni de luptă, care au provocat pierderi însemnate ocupanților hitleriști. In noiembrie 1943, Francisc Bodzor, împreună cu alți partizani, este arestat, iar în februarie 1944 este judecat de către un tribunal nazist din Paris. In timpul celor peste trei luni de detențiune, arestații au fost supuși celor mai diabolice maltratări și schingiuiri. Cu toate acestea, ei au păstrat la proces o ținută demnă, declarîndu-se deschis cu toții luptători voluntari pentru eliberarea Franței. „Veți pierde războiul" — au fost ultimele cuvinte rostite de Francisc Boczor, în fața tribunalului hitlerist. Atît procesul, cît și executarea ce i-a urmat, la 21 februarie 1944, cînd 23 partizani, în majoritate emigranți, au fost împușcați, a indignat și umplut de revoltă întreaga Franță. Acest martiriu al partizanilor din februarie 1944 i-a inspirat lui Aragon, poetul Rezistenței franceze, celebrul poem „L’Affiche rouge" („Afișul roșu"). Partidul Comunist Francez, în manifestul intitulat „Adevărul despre un proces", a demascat caracterul diversionist al procesului, adresînd chemarea pentru unirea tuturor patrioților francezi și emigranți împotriva asasinilor naziști, pentru eliberarea Franței. In fiecare an, în ultima săptămînă a lunii februarie, populația Parisului aduce, la Careul împușcaților din cimitirul Ivry, unde se găsesc mormintele multor eroi ai Rezistenței franceze, omagiul și prinosul său de recunoștință pentru cei ce, neprecupețindu-și viața, au luptat împotriva celui mai odios dușman cunoscut de istorie : hitlerismul. La unul din mormintele aflate aici, pe o placă comemorativă, este scrisă în limbile română și franceză inscripția : Compatriotului nostru Francisc Wolf-Boczor Iosif, în Rezistență — din partea Comitetului foștilor deținuți antifasciști din Republica Socialistă România. Idealurile nobile de dreptate și libertate pentru care a luptat cu atîta hotărîre și dăruire Francisc * Wolf - Boczor, militant de seamă al Partidului Comunist Român, luptător de frunte în războiul împotriva fascismului, și-au găsit împlinirea azi, cînd poporul nostru, liber și stăpîn pe soarta sa, este ferm angajat în opera de ridicare a țării pe culmi tot mai înalte de civilizație și progres. CONSTANTIN DRAGUȘIN Anunță Cooperativa meșteșugărească „Dorna“, din orașul Vatra Dornei, strada 6 Martie nr. 18, telefon 447, angajează urgent un tehnician depanator de radio și televiziune, avînd înaltă calificare (școala tehnică de televiziune). Se asigură salarizarea în acord, putind realiza un salariu de pînă la 3000 lei lunar. Relații suplimentare, la biroul personal al cooperativei, zilnic, între orele 7- 15. Turiști! Vizitînd monumentele istorice de la Voroneț și Mănăstirea Humorului, puteți servi o masă gustoasă și consistentă la restaurantul „Bucovina“, renovat și amenajat în stil tradițional, și la restaurantul „Moldova“, ambele din orașul Gura Humorului, unde aveți la dispoziție un cadru plăcut, mîncăruri calde și reci, băuturi alese, la gheață, o deservire excelentă. Pentru grupurile organizate prin O. N. T. „Carpați“, sindicate sau școli, rugăm a ni se anunța sosirea, prin telegrame sau telefonic, cu 48 ore înainte. Un atractiv cartier de locuințe proprietate personală la Cîmpulung Foto: D. HUȘANU (Urmare din pagina I) vechi încălțăminte vulcanizată. Tot în acești ani, ca rezultat al îmbunătățirii procesului tehnologic, al eforturilor întregului colectiv, producția fizică a fabricii a înregistrat o creștere de 174 la sută, iar productivitatea muncii a sporit cu 25 la sută. Grăitoare in esență, cifrele reprezintă, totodată, concretizarea unui amplu program de măsuri privind organizarea mai rațională a producției și a muncii, dotarea liniilor tehnologice cu utilaje de înaltă productivitate, dezvoltarea mișcării de inovații, calificarea și ridicarea calificării muncitorilor. O mai susținută preocupare pentru activitatea de concepție a dus la diversificarea producției, fiind realizate în prezent 14 sortimente de încălțăminte în 60 de modele, o parte dintre acestea fiind solicitate și la export. Semnificativ este și faptul că, deși in anii 1965 și 1966 se producea numai încălțăminte cu fețe din piele, în 1970 s-au realizat 911.800 perechi încălțăminte cu fețe din înlocuitori (p.v.c. și textile), ceea ce a contribuit, desigur, la obținerea unei producții suplimentare de 2.800.000 lei. Infățișindu-ne tabloul succeselor din cincinalul precedent, maistrul principal Șerban Vasiliu, secretarul comitetului de partid al fabricii, releva și atmosfera de continue și febrile căutări pentru perfecționarea activității, creșterea eficienței economice a acesteia. „Pentru noi — sublinia interlocutorul — cincinalul recent încheiat a constituit o școală a maturizării. Cînd spun aceasta, am în vedere crearea condițiilor necesare pentru o și mai fermă angajare în efortul menit să ducă la un adevărat salt calitativ al producției, cerință majoră a etapei în care ne aflăm. De altfel, anul pe care l-am început se desfășoară sub semnul acestui efort general. Dezbaterile, care au avut loc pe secții, cu prilejul analizei activității din anul trecut și prezentării sarcinilor de plan pe anul în curs, au evidențiat noi resurse de care dispunem, înaltul simț de răspundere față de atingerea acestui țel. Ar menționa, în acest sens, chemarea la întrecere lansată de colectivul benzii a doua, care are ca obiective principale eliminarea completă a rebuturilor, reducerea totală a stagnărilor de utilaj, a absențelor nemotivate". Cu luciditatea omului care cunoaște îndeaproape aceste cerințe, maistrul ne mai vorbea despre una din acțiunile care a stîrnit interes în fabrică și care se află în atenția comitetului de partid. Este vorba de organizarea cursurilor de policalificare a muncitorilor, în scopul cunoașterii de către aceștia a mai multor faze de lucru din desfășurarea fluxului tehnologic. Ca un început de bun augur în această privință, secretarul comitetului de partid ne cita exemplul unor muncitori fruntași, între care se numără și comunistul Ion Răileanu, din secția știință. Bun cunoscător al tuturor fazelor de lucru, Ion Răileanu poate executa oricînd, la nevoie, fiecare operație din flux, ceea ce i-a adus prețuire din partea întregului colectiv. Crescut la școala exigențelor producției, omul acesta, din ale cărui trăsături morale desprinzi o fermă hotărîre de a se autodepăși, pe lângă exercitarea exemplară a profesiei, continuă să învețe cu rivnă, fiind și elev în clasa a XlI-a la liceul seral. Dorința de practicare a meseriei la un tot mai înalt nivel de măiestrie este o trăsătură comună a majorității muncitorilor. Am desprins-o și din convorbirea cu tînărul Constantin Apetrei, din secția de încălțăminte vulcanizată. „Deși urmasem cursurile de calificare timp de 6 luni, la sosirea din armată, mașinile noi din secție îmi solicitau un alt nivel de cunoștințe — ne spunea tînărul. Am continuat să învăț și, iată, acum le stăpînesc pe deplin tainele". Că așa stau Lucrurile ne-a demonstra precizia cu care, influxul neîntrerupt al benzii, executa o operație complicată de trai mecanic a vîrfurilor la încălțămintea destinată exportului. Observindu-i mișcările suple, dezinvoltura, gindul te poartă, fără să vrei, spre efigia ce înfățișa munca cizmarului de altădată, cu trepiedul, ciocanul de bătut cuie, cuțitele și calapoadele improvizate, îngrămădite intr-un atelier insalubru. Aici, la „Străduința", în spații industriale largi, intens luminate, cu șiruri de mașini la nivelul tehnicii înaintate, oamenii au prefăcut această efigie, dăltuindu-i contururile ce oglindesc distanța frapantă dintre două epoci. O distanță nu numai în timp, ci și în conștiința că frumusețea muncii incumbă răspunderi față de tine însuți, față de societatea în care trăiești. DIMENSIUNILE TINERE ALE UNEI ÎNDELETNICIRI ---- STRĂVECHI ---- ________ SPORT Fotbaliștii au început pregătirile pentru noul sezon Încă din primei lună a acestui an, echipele de fotbal din divizia C au reluat pregătirile. La sala sau in aer liber, sub supravegherea antrenorilor, cele cinci divizionare C din județul Suceava se antrenează asiduu în vederea dificilelor partide ce se anunță în returul care începe la 7 martie. FORESTA FĂLTICENI. Antrenorul Vasile Dorneanu dispune de aproximativ aceiași jucători ca și în toamnă. Doar trei sportivi au completat lotul, Bântățeanu (portar) și doi jucători de cîmp : Ivan și Suman, ultimul promovat de la juniori. Antrenamentele au început la 10 ianuarie, accentul punîndu-se, deocamdată, pe pregătirea fizică. Sunt preconizate meciuri amicale cu diferite echipe din județ. MINERUL GURA HUMORULUI. La 18 ianuarie, cei 18 jucători de care dispune antrenorul Ștefan Ionescu au reluat antrenamentele. Zilnic, cîte 2-4 ore, pregătire fizică generală, iar de la 26 ianuarie, se pune accent pe pregătirea tehnică. Au susținut și un meci amical, cu Chimia Suceava, de care au dispus cu 2—1. Pînă la 29 ianuarie, Cotopolis nu se prezentase la nici un antrenament, în timp ce Zăloagâ a plecat nu se știe unde. Echipa are trei jucători noi : Uneșteanu (21 ani), de la Colorantul București ; Marin (24 ani) de la Electroputere București ; Ștefarei (16 ani), toți jucători de cîmp, ultimul provenit din echipa de juniori; MINOBRADUL VATRA DORNEI. De cîteva zile (27 ianuarie), au început antrenamentele și fotbaliștii dorneni. Aceștia se pregătesc atît în sală, cît și în aer liber, antrenorul Ștefan Pali urmărind să aducă întregul lot la o foarte bună condiție fizică și tehnică. De altfel, unii au făcut pregătiri continue, frații Pali, Chiriiuș și M. Keresteș fiind buni schiori. S-a renunțat la Ionița, iar Tarcă a plecat în armată. în schimb, au fost promovați Andrieș, Balon, M. Keresteș Chișciuc. In a doua parte a lunii febibruarie, echipa va susține meciuri amicale. BARAUL CÎMPULUNG . Lotul a suferit serioase remanieri. S-a renunțat la Palălău, Lipăi, Banyai și Weis; în schimb, au fost titularizați tinerii Făt, Dumitru, Candrea, Filimon, Blaga, Constantinescu, Moțica. Au fost legitimați încă 4 jucători : Nastăsescu (de la A.S.A. Sibiu) , Pandelaș (Portul Constanța), Raicu (Arta Grafică București), Arghișan (Vagonul Arad). Antrenamentele au început la 10 ianuarie, toți jucătorii dînd dovadă de seriozitate, disciplină. CHIMIA SUCEAVA. Pregătirile pentru noul sezon au început la 8 ianuarie. De două ori pe zi, în aer liber, fotbaliștii de la Chimia fac exerciții, antrenorul Sebastian Taciuc urmărind întărirea rezistenței, îmbunătățirea potențialului fizic, capacitatea la efort. Lotul a înregistrat unele remanieri. S-a renunțat la Sidac, Goran, Moroșan și Armeanca. In schimb, au fost legitimați : Vasile Francisc (23 ani) de la Vîscoza București ; Ion Popa (20 ani) de la Steagul roșu Pierrița ; Petre Rafael (19 ani) de la Vîscofil București ; Tudor Condurache (23 ani) de la Petrolul, tineret ; Puiu (19 ani) de la Metalul Suceava. Sînt în curs tratative pentru legitimarea altor cîțiva. De la 1 februarie, la antrenamente se va urmări omogenizarea lotului, concepția tactică a echipei, tehnica fiecărui jucător. Duminică, pe terenul din Ițcani, Chimia a dispus cu 2-0 de C.F.R. Pașcani (într-un meci anterior, la Pașcani, 1-1). Cu o zi mai înainte, pe același teren, sucevenii învinseseră Minerul Gura Humorului cu 3-0. Sunt perfectate și alte întîlniri amicale : la Botoșani, cu Textila (3 februarie), iar la 7 februarie, la Suceava, cu Știința Bacău. Vor urma meciuri cu Ceahlăul Piatra Neamț și Politehnica Iași. întreprinderea ȘANTIER CONSTRUCȚII MONTA) din municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej angajează, pentru subunitățile sale, muncitori calificați în următoarele meserii: — dulgheri — faianțați — șoferi — montatori de prefabricate — montatori de conducte. Relații suplimentare se pot obține de la serviciul de salarizare din Centrala întreprinderii, la telefoanele 1000 și 1001, din municipiul Gh. Gheorghiu - Dej. DIALOG UllllllllllllllinilllllHllllillluilIIlIlllllllllHiiiiHUIIIIIluB IRINA URSACHE, MARIA ILAȘ, ARCADIE URSACHE a lui DU MITRU, MARIA BILIBOU a lui ILIE, FLOAREA BODÎRLAU satul Laura comuna Vicovu de Sus . Nu puteți fi absolviți de plata amenzilor și a despăgubirilor, întrucât contestațiile dv. sunt nefondate. EMIL DANILOAIA Fabrica de mobilă Fălticeni : Nu suntem în măsură să vă dăm cult răspuns decît cel pe care l-ați primit de la farurile superioare competente. LAZAR BUCATARU, DUMITRU CHIRILA, Fabrica de cherestea Rișca s Plata muncitorilor se face numai potrivit legislației in vigoare, orice abatere fiind inadmisibilă. PAȘCĂNUȚI GH. DUMITRU satul Șasea Mare comuna Cornu Luncii . Puteți face dovada faptului că ați lucrat la fabrica „Reconstrucția“ folosind martori stabiliți din rîndul colegilor dv. de muncă din acea perioadă. DUMITRU MANDICI a PETRU comuna Vicovu de Sus : Prima condiție pentru ca un salariat să beneficieze de alocația de stat pentru copii este să fie angajat permanent de cel puțin trei luni de zile. Dacă îndepliniți această condiție, aveți dreptul la alocație. GHEORGHE BOSANCU Todirești: Circulația autobuzelor prin localitățile Costîna, Todirești. Cajvana a fost întreruptă datorită faptului că, la intrarea în comuna Arbore, se construia un pod nou: NECULAI GRIGORAȘ Fălticeni . S-au făcut demersurile necesare la Inspectoratul sanitar Suceava, pentru a trimite un cadru de specialitate care determine locuirile de muncă ce se încadrează în normele acordării sporului de toxicitate. ION ANTONOVICI Suceava : I.G.C. Suceava ne răspunde că remedierea defecțiunilor trebuie să fie făcută de dr. LOCATARI DIN BLOCUL NR. 19, SC. C str. Mihai Viteazul, Suceava : Gruparea asociațiilor de locatari nr. 3 a primit dispoziție să monteze neîntîrziat ușa de la casa scării. MISTOR HRIHOR Vicovu de Jos . Aveți dreptul la alocație pentru copii cu începere din noiembrie 1970. De altfel, incepînd cu această lună primiți drepturile legale. Important ÎNTREPRINDEREA DE INDUSTRIE LOCALĂ „CHEILE BORNEI“ - VATRA BORNEI str. 7 Noiembrie nr. 49, telefon 104 • 108, angajează: 1. IMEDIAT, pentru cariera 2. LA ÎNCEPUTUL LUNII Dornișoara: MARTIE: 2 excavatoriști se vor angaja muncitori ne— 1 buldozerist calificați la exploatarea turbă— muncitori necalificați la ei din Poiana Stampei. — maistru sau muncitor ca Informații suplimentare, calificat, pentru fabricarea biroul personal al întreprindesăpunului, rii, zilnic, între orele 7 — 15. Regionala Căi Ferate Iașire face cunoscut tuturor întreprinderilor furnizoare și consumatoare produse de carieră și balastieră că în trimestrul I 1971 asigură CONDIȚIUNI ÎMBUNĂTĂȚITE pentru transportul acestor mărfuri. • PUNE LA DISPOZIȚIE la timp și în cantități necesare VAGOANE PENTRU TOATE TRANSPORTURILE PLANIFICATE, precum și, prin devans, din trimestrele următoare. • ASIGURĂ TERMENE TARIFARE SPORITE, pînă la dublu, (în luna februarie) LA DESCĂRCAREA PRODUSELOR ÎNCARCATE peste planul operativ depus.