Zori Noi, septembrie 1972 (Anul 25, nr. 7681-7706)

1972-09-15 / nr. 7693

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNIȚI-VA I Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII NR. 7693 vineri 15 septembrie 1972 4 PAGINI 30 BANI Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU in județele Alba și Hunedoara Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a făcut joi vizită de lucru în județele Alba și Hunedoara, unde s-a întîlnit cu colective de oameni ai muncii, a analizat la fața locului căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru creșterea continuă a nivelului de viață și civilizație al populației. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost însoțit în vizita pe care a intreprins-o în unități economice din județul Alba de tovarășii Ilie Verdeț, Miu Dobrescu și Ion Dincă. La plecarea din București, pe aeroportul Băneasa, au fost prezenți tovarășii Paul Niculescu - Mizil, Maxim Berghianu, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Stănescu și Ștefan Andrei. Vizita secretarului general al partidului în cele două județe are loc la scurt timp de la consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R., în cadrul căreia s-a analizat modul cum acționează și cum trebuie să acționeze in viitor comitetele județene, organele și organizațiile de partid din toate unitățile economico - sociale în vederea înfăptuirii în cele mai bune condiții a hotărîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Este încă o dovadă consecvenței cu care se aplică în viață noul spirit de muncă, întronat în întreaga noastră activitate politică, social - economică de conducerea partidului, de secretarul său general, o confirmare a preocupării statornice pentru a dezbate la fața locului, împreună cu oamenii muncii, căile prin care obiectivele stabilite să fie îndeplinite, în așa fel încît tot ceea ce (Continuare în pagina a II-a) Stimați tovarăși. Voi începe prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Alba Iulia și ai județului Alba, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România (Aplauze puternice, urale). Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă pot întîlni din nou cu locuitorii acestui străvechi oraș, cu oamenii muncii din întreprinderile pe care le-am vizitat, din comunele și satele prin care am trecut. Am constatat cu deosebită satisfacție avîntul minunat cu care muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii din județul Alba înfăptuiesc hotărîrile Congresului al X-lea al partidului și ale Conferinței Naționale din acest an. Realizările din județul dumneavoastră și din municipiul Alba Iulia— în producția industrială, în agricultură, în înfăptuirea programului de investiții construirea în ritm rapid prin a noilor capacități de producție — sunt o dovadă elocventă a felului în care întregul nostru popor dă viață politicii partidului comunist, văzînd în aceasta singura cale pentru asigurarea bunăstării și fericirii națiunii noastre. (Aplauze puternice, se scandează „Ceaușescu și poporul“). In toate cele șase întreprinderi industriale pe care le-am vizitat am constatat că, conducerea organizațiilor sale de partid, colectivele de oameni ai muncii se străduiesc să obțină rezultate tot mai bune în producție. De altfel, după cum am fost informat, pe primele 8 luni întregul județ a îndeplinit în bune condiții și chiar a depășit planului. Pentru toate sarcinile aceste rezultate doresc să adresez cele mai calde felicitări muncitorilor, tuturor celor care și-au adus contribuția la aceste mari realizări și să le urez noi și noi succese. (Aplauze puternice, urale). Am vizitat, de asemenea, o întreprindere agricolă de stat, am văzut cum se prezintă culturile, am ascultat pe președintele Consiliului intercooperatist din Alba lulia care a vorbit despre realizările cooperativelor ; intr-adevăr, se pare că județul Alba se înscrie și în domeniul agriculturii cu rezultate bune. De aceea aș dori ca de la această tribună să adresez felicitări călduroase lucrătorilor din agricultură, tuturor cooperatorilor din județul Alba. (Aplauze puternice, orale). După cum cunoașteți, Conferința Națională a trasat sarcini în vederea realizării mai devreme a prevederilor actualului cincinal. Multe județe, răspunzînd chemării organizației de partid din municipiul București, și-au luat angajamentul de a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. După cîte am văzut în întreprinderile vizitate, după cele ce citesc pe aceste pancarte cu care ați venit aici, se pare că și dumneavoastră vă angajați în această întrecere națională pentru a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. Văd că față de municipiul București v-ați propus, în plus, ca realizarea cincinalului în 4 ani și jumătate să se concretizeze în produse de bună calitate. (Aplauze prelungite). In unele din întreprinderile pe care le-am vizitat astăzi am discutat cu conducerile posibilitățile de a asigura devansarea realizării planului și în ce privește punerea în producție a noi capacități. Sper că cele discutate aici, la Alba Iulia, cît și la Aiud și la Sebeș nu vor numai angajamente, ci rămîne realmente se va obține o producție mult sporită, ca de exemplu la oțel de aproape 3 ori mai mult decît se gîndiseră inițial tovarășii să realizeze în 1975, la fontă turnată de aproape 2 ori mai mult, precum și la alte produse. Sunt, desigur, sarcini mari , ne-am gîndit însă că trebuie să vă venim în ajutor în mod concret, pentru a putea realiza planul în 4 ani și jumătate , de aceea am căutat să stabilim și prin ce mijloace să realizăm planul în 4 ani și jumătate. Este de înțeles că noi dorim ca realizările suplimentare obținute în îndeplinirea cincinalului cu o jumătate de an mai devreme să fie concretizate în producție fizică, în produse care să exprime realmente valoare nouă și care să contribuie la ridicarea generală a economiei țării noastre, a civilizației României, a bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze puternice, urale). După cum știți, în întreaga țară se desfășoară o intensă activitate pentru a concretiza noile sarcini suplimentare pe următorii 3 ani. Trebuie spus că de pe acum s-au evidențiat rezerve mari, că se relevă condiții pentru a se obține îndeplinirea mai devreme a planului cincinal și realizarea unei producții suplimentare în toate sectoarele de activitate, inclusiv în agricultură. Această preocupare constituie o expresie elocventă a hotărîrii cu care oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, edifică noua orînduire, înfăptuiesc societatea socialistă multilateral dezvoltată, totul pentru înaintarea cu pași mai repezi a României spre culmile înalte ale civilizației și progresului socialist, ale bunăstării și fericirii. (Aplauze puternice se scandează „Ceaușescu—PCR“). Partidul nostru se preocupă continuu ca, pe măsura dezvoltării producției, a sporirii venitului național, să crească și nivelul de trai al poporului. Vedeți cum însăși in orașul dumneavoastră se făurește o viață nouă — se dezvoltă industria, agricultura, se construiesc locuințe și așezăminte culturale, instituții de învățămînt. De altfel nu există oraș, nu există localitate a patriei noastre care să nu cunoască asemenea schimbări, care fac parte din marile transformări revoluționare care au loc în întreaga Românie. Iată de ce avem ferma convingere că sarcinile trasate de Conferința Națională vor fi realizate cu succes! Eu sînt convins că oamenii muncii din Alba Iulia, din județul Alba nu vor rămîne mai prejos decît ceilalți cetățeni ai patriei și vor aduce o contribuție importantă la progresul general al poporului român. (Aplauze puternice). După cum știți, tovarăși, în anul 1974 se împlinesc 375 de ani de la intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, de la unirea Țării Românești, Ardealului și, după un an, și a Moldovei. De aceea, aș dori să adaug la motivele întrecerii în care sînteți angajați și pe acela de a întîmpina acest moment important din istoria poporului nostru cu îndeplinirea multora din angajamentele luate astăzi. (Aplauze puternice, urale). Noi ne gîndim, încă de pe acum, să sărbătorim aici acest eveniment — și aș dori ca, la această sărbătoare, să constatăm că județul dumneavoastră a obținut succese mari in toate domeniile de activitate. Eu sînt convins că vom putea constata, acest lucru! (Aplauze puternice, se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“). Tot în 1974 se împlinesc 30 de ani de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist, care a deschis calea trecerii la făurirea orînduirii noi, socialiste. Iată deci două evenimente mari pe care le vom sărbători în același an: Oamenii muncii din Alba lulia, care au un trecut istoric așa de minunat, vor trebui să dovedească că știu să făurească prezentul, că știu să asigure și viitorul — viitorul copiilor lor, al copiilor copiilor lor. (Aplauze puternice, prelungite). Preocupîndu-ne de dezvoltarea cu succes a socialismului în patria noastră noi ne aducem totodată contribuția la cauza generală a socialismului, la întărirea forței tuturor țărilor socialiste, la creșterea prestigiului socialismului în întreaga lume. Este bine știut că, pină la urmă, cu cît sînt mai mari succesele pe care fiecare popor reușește să le obțină în activitatea sa — în făurirea orînduirii noi — cu atît este mai mare contribuția sa la întărirea forței țărilor socialiste, a unității lor, cu atît este mai mare aportul său la creșterea prestigiului socialismului în întreaga lume. (Aplauze puternice). Știm că este necesar să depunem totodată eforturi mari pentru a se realiza o politică de pace, de colaborare între toate popoarele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Tocmai de aceea partidul nostru, guvernul nu precupețesc nici un efort pentru a dezvolta colaborarea cu toate statele, pentru înfăptuirea securității europene, pentru o lume a păcii și colaborării între toate popoarele. (Aplauze puternice). Nu doresc să mă mai opresc asupra altor probleme. Conferința Națională a trasat un larg program de activitate. In recenta întîlnire cu primii secretari ai comitetelor județene de partid am discutat cum să unim mai bine eforturile comuniștilor, ale tuturor oamenilor muncii, pentru a înfăptui acest minunat program. Aș dori, și cu acest prilej, să apreciez felul în care comitetul județean, organele și organizațiile de partid din județul Alba își îndeplinesc sarcina de a întări continuu unitatea și colaborarea tuturor oamenilor muncii, de a fi permanent în mijlocul celor ce muncesc, numai și numai în strînsă legătură cu toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate, organizațiile de partid își vor îndeplini menirea lor de forță politică conducătoare a poporului pe calea făuririi unei vieți fericite, a socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, orale, se scandează : „Ceaușescu — P.C.R.“). In manifestarea călduroasă de astăzi, în felul în care am fost primit peste tot, văd o expresie a încrederii dumneavoastră, a tuturor oamenilor muncii din județul Alba — ca de altfel a întregului popor — în partidul nostru comunist, în conducerea sa, care face totul pentru a-și îndeplini cu cinste misiunea istorică asumată în fața poporului român. (Aplauze prelungite, orale). Ducem cu noi impresii deosebit de plăcute despre felul în care oamenii muncii din Alba muncesc și se preocupă de îndeplinirea sarcinilor trasate de Conferința Națională. Desigur, aceasta nu înseamnă că în județul dumneavoastră nu mai sunt lucruri de îmbunătățit. Dar nu doresc să vorbesc acum despre lipsuri; le cunoașteți singuri și sunt convins că le veți analiza și veți face totul pentru a le înlătura și a asigura astfel mersul înainte al întregii activități. In următorii ani va trebui să începem construirea de noi întreprinderi, să dezvoltăm întreprinderile miniere. Vă așteaptă deci sarcini și mai mari. De aceea, preocupîndu-vă să realizați programul actual trebuie să vă gîndiți totodată la perspectivă, la măsurile pe care trebuie să le luați de pe acum spre a asigura în continuare dezvoltarea economico - socială a județului. Sînt convins că organizația de partid, oamenii muncii din județul Alba—muncitorii, țăranii, intelectualii, — fiecare în domeniul său de activitate, inclusiv în domeniul educației, al creării de noi cadre, al creșterii tinerei generații vor face totul pentru a traduce în viață spiritul Conferinței Naționale a partidului! Plecînd de aici cu încrederea că veți ști să lucrați mai iute, mai bine și mai eficient în toate domeniile de activitate, vă doresc mult, mult succes în tot ceea ce veți întreprinde, multă sănătate și fericire ! (Urale puternice, aplauze, se scandează: „Ceaușescu — P.C.R.", „Ceaușescu și poporul"). Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la mitingul oamenilor muncii din municipiul Alba lulia REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : Suceava, str. Tipografiei nr. 1, Agrară, administrație — 11995 Construcție de stat, scrisori și corespondenți — 11696 Telefoane: Redactor șef — 10766 Redactor șef adjunct — 11998 Secretariatul de redacție — 11692 Industrie, viața de partid — 10765 Cultură, informații — 10764 Fabrica de plăci aglomerate din lemn — Fălticeni. Deși tânăr, colectivul de aici muncește cu abnegație pentru realizarea angajamentelor asumate în întrecerea socialistă Foto : D. VINȚII.Ă îl miMmmnd celei de-a muhmmbri A PROCLMARII REPUBLIC!I Din cronica entuziastei întreceri socialiste Minerii dorneni, în avans cu 6 luni Colectivul de muncă al Exploatării miniere Vatra Dornei, care a hotărît să realizeze sarcinile actualului cincinal în trei ani și nouă luni, desfășoară o rodnică activitate, spre a-și înfăptui în mod exemplar angajamentul asumat. Calculele arată că, de la începutul cincinalului, datorită sporurilor înregistrate lună de lună, a fost creat un avans de 6 luni de zile. Raportat la aceeași perioadă, s-au obținut, peste prevederi, între altele, 10.150 tone minereu de mangan, piese de schimb în valoare de 8 milioane lei, importante cantități de praf de curățat „Lux", sulfat de La Uzina de utilaje și piese de schimb din Suceava, acțiunea de autodotare a cunoscut, de la o perioadă la alta, o continuă amplificare extinzîndu-și tot mai mult aria de cuprindere. Concentrînd gîndirea și capacitatea creatoare ale întregului colecmangan. Producția valorică realizată în plus depășește cifra de 23 milioane lei. Principala cale care a condus spre asemenea succese o constituie una perfecționare a centrorganizării producției și a muncii. Măsurile întreprinse în acest scop au vizat folosirea cu eficiență a timpului de lucru, valorificarea la un grad superior a mineralelor utile, creșterea tehnicității producției. Demn de relevat este faptul că, în momentul de față, a fost deja depășit nivelul productivității valorice prevăzute a se realiza în 1975. tiv, înfăptuirea acestei acțiuni este menită să asigure reducerea importului, eliminarea locurilor înguste, mecanizarea unor operațiuni, ca și soluționarea rapidă, eficientă a nevoilor producției. Hotărîți să răspundă operativ acestor cerințe muncitorii, inginerii Utilaje în valoare de 2,6 milioane lei, executate cu forțe proprii și tehnicienii de la uzina suceveană au executat, cu forțe proprii, de la ceputul anului și pînă înacum, utilaje în valoare de aproximativ 2.600.000 lei. Iată cîteva mai importante: stîlpi și grinzi de rulare pentru podurile rulante de 8 tone forță, dispozitiv de ondulat matrițe metalice pentru plăci azbociment, ecran de uscat oale de turnare cu arzător de gaze, oale de zgură, plăci de trasat, plăci de îndreptar. Răspuns prompt cerințelor producției Aplicarea, în continuare, a unei valoroase inițiative, aceea ca fiecare cadru tehnic să rezolve cîte o problemă majoră a producției, conduce, la Combinatul de celuloză și hîrtie din Suceava, la obținerea unor importante rezultate. In perioada care a trecut din acest an, la marea unitate suceveană au fost aplicate 19 studii, ele constituind un răspuns prompt ia imediate cerințe ale tehnologiei. Numai prin aplicarea studiului privind îmbunătățirea utilizării capacității de producție la secția confecții se va obține, în cursul unui an, o producție suplimentară de 6 milioane lei. Prin mobilizarea rezervelor interne Folosirea completă a capacităților de producție, concomitent cu o valorificare superioară a materiei prime și materialelor constituie obiective majore ale activității colectivului de muncă de la Fabrica de încălțăminte „Străduința" din Suceava. Măsurile întreprinse în acest sens se concretizează, între altele, în îmbunătățirea fluxului tehnologic la benzile de încălțăminte vulcanizată, încărcarea la capacitate a atelierului de preparare cauciucului, extinderea arieia de valorificare a deșeurilor și șpaltului etc. Mobilizarea unor astfel de rezerve se concretizează, pînă acum, în obținerea, plan, a aproape 11.000 peste perechi de încălțăminte, sporul de producție valoric, prevăzut a se obține pe întregul an, fiind evaluat la 13 milioane lei. ----NOUL AN ȘCOLAR.__ an de sporite exigente față de calitatea muncii educative Se deschid astăzi cursurile noului an școlar 1972/1973, în climatul politic efervescent, determinat de Conferința Națională a Partidului Comunist Român din 19—21 iulie a.c. Definind cu rigurozitate științifică, cu claritate și precizie, direcțiile și obiectivele dezvoltării societății noastre socialiste într-o largă și îndelungată perspectivă, documentele Conferinței Naționale a partidului i-au conferit și școlii noi ritmuri și dimensiuni pe linia progresului și perfecționării ei, a contribuției mereu sporite pe care trebuie să și-o aducă în procesul de educare și formare a tineretului pentru muncă și viată. Expresia grijii permanente a partidului și statului fată de nevoile învățămîntului o reprezintă nu numai miile de săli de clasă construite în ultimii ani, atelierele și laboratoarele tot mai bine dotate, numeroasele unități școlare nou înființate, ci și măsurile menite să facă din școală principala pîrghie a pregătirii forței de muncă, principalul modelator al conștiințelor omenești. Plecînd de la înțelegerea profundă a sarcinilor care îi revin școlii în actuala etapă, și în județul Suceava s-a acționat cu mult mai multă grijă și răspundere pentru pregătirea condițiilor necesare optimei desfășurări a noului an de învățămînt. Extinderea spațiilor de școlarizare, reînnoirea și îmbogățirea bazei didactico - materiale, tot mai buna încadrare a catedrelor cu personal de specialitate, cuprinderea în învățămînt a tuturor copiilor de vîrstă școlară — au reprezentat obiective majore în activitatea desfășurată de inspectoratul școlar și conducerile de școli pe parcursul vacanței ce s-a încheiat ieri. Redeschizîndu-și porțile, școlile din județul nostru oferă celor 126.897 de elevi și copii preșcolari, pe care îi primesc în această toamnă, o zestre imobiliară, precum și de material didactic și mobilier, sporită cu 15 milioane lei. S-au construit 85 noi săli de clasă, dintre care o mare parte intră în folosință începînd cu data de astăzi , la Arbore, Oniceni, Forăști, Bălcăuți, Preutești, Frătăuții Noi, Vulturești și municipiul Suceava ; la Liteni, Vadu Moldovei și Sfîntu Ilie se află în faza de finisare cîte un local modern de școală, fiecare avînd 10 săli de clasă. Sînt de asemenea în construcție localurile destinate Liceului minier din Gura Humorului, celor două grădinițe cu cămin din orașele Fălticeni și Prof. C. CHINDEA inspector școlar șef (Continuare în pagina a III-a)