Zori Noi, martie 1973 (Anul 26, nr. 7834-7860)

1973-03-01 / nr. 7834

ZORI NOI IN PAGINA 2 CONFERINȚA JUDEȚEANĂ A SECRETARILOR COMITETELOR DE PARTID Ș 1 A PREȘEDINȚILOR CONSILIILOR POPULARE COMUNALE Luni — după cum am anunțat în ziarul nostru — și-a desfășurat lucrările Conferința județeană a secretarilor comitetelor de partid și a președinților consiliilor populare comunale, eveniment important pentru continua perfecționare a întregii activități economice, politice și sociale din mediul rural sucevean. Din larga problematică abordată cu acest prilej — atît prin materialele prezentate, cît și prin luările de cuvînt în plen și pe grupe — oferim în această pagină o sumară sinteză, structurată pe trei obiective majore. Dominanta problematicii conferinței a constituit-o preocuparea comitetelor comunale de partid și consiliilor populare comunale pentru mobilizarea întregului potențial material și uman, în vederea sporirii contribuției satelor la realizarea înainte de termen a sarcinilor actualului cincinal. In acest context, atît materialele prezentate conferinței, cît și discuțiile în plen și pe grupe au subliniat că, pe baza sarcinilor și prețioaselor învățăminte desprinse din lucrările și documentele primei Conferințe pe țară a secretarilor comitetelor de partid și a președinților consiliilor populare comunale, ale Conferinței Naționale a partidului, din celelalte documente de partid și de stat, problemele conducerii agriculturii, mobilizării masei de oameni ai muncii la sporirea producției vegetale și animale sunt cu mai multă competență rezolvate. Apărarea și buna gospodărire a ionelului funciar, prin lucrări de desecări, eliminarea excesului de umiditate din sol, combaterea eroziunilor, îndiguirea și regularizarea unor cursuri de ape și pîraie, domeniu în care sprijinul statului a fost îmbinat cu acțiuni organizate pe plan local, dus la obținerea unor realizări a bune, dar care n-au acoperit întru totul sarcinile de plan și angajamentele din anul trecut. în unele cazuri s-au manifestat abuzuri și chiar încălcarea Legii nr. 12 / 1968 din partea unor unități aparținînd sectoarelor minier, energetic, șantierelor de construcții, unităților de drumuri și poduri, fără ca organele comunale ale puterii și administrației de Ridicînd și stat să fi prevenit sau să fi cunoscut la timp asemenea abateri și să manifeste exigența necesară. Pentru anul în curs s-a stabilit să se execute lucrări de acest fel într-un volum și mai mare, fapt ce impune trecerea la acțiuni imediate și de mare amploare, cu participarea largă a cetățenilor, a tineretului. Din lucrările conferinței a reieșit că anul trecut s-au obținut producții bune în majoritatea sectoarelor agriculturii, ceea ce a permis livrarea la fondul de stat, în comparație cu anul 1970, a unor cantități sporite de grîu - secară, porumb boabe, cartofi, sfeclă de zahăr, lapte, carne și alte produse agroalimentare, unele C.A.P. ca cele din Chilișeni, Forăști, Reuseni și Udești situîndu-se în rîndul fruntașelor pe țară îndeosebi la producția de cartofi. In legătură cu sporirea productivității pămîntului, pășunilor și fînețelor, a sectorului zootehnic, creșterea răspunderii în muncă a membrilor cooperatori, dotarea SMA cu o serie de mașini și utilaje, tovarășii Vasile Dura, secretarul comitetului comunal de partid Siminicea, Alexandru Tănase, secretarul comitetului comunal, primarul comunei Mitocu Dragomirnei, alți vorbitori au relevat exisstența unor neajunsuri, a unor rezerve nevalorificate pe de-plin, în direcția cărora comitetele de partid, consiliile populare, alți factori, inclusiv de la nivel județean să-și îndrepte atenția și trebuie mai stăruitor. Fertilizarea terenurilor, terminarea reparațiilor la mașini și tractoare, asigurarea semințelor au fost subliniate ca sarcini de primă urgență, care nu mai suferă nici un fel de întîrziere. Deși, cu excepția unor comune, la creșterea efectivelor de animale s-au înregistrat rezultate bune, sub raportul productivității lor există loc pentru mai bine. Tocmai de aceea, pe baza unor studii, s-au luat măsuri de constituire a asociațiilor intercooperatiste de creștere și îngrășare a animalelor, care încă de pe acum trebuie să se bucure de o atenție deosebită. Asigurarea consumului pentru populația satelor, a materiilor prime pentru industria alimentară și ușoară, aprovizionarea orașelor solicită mai multă preocupare în direcția ameliorării raselor de animale, sporirii productivității pășunilor, pajiștilor și fînețelor, asigurarea unei bune furajări, intensificarea activității de contractări, respectarea termenelor de livrare. Din acest punct de vedere, majoritatea vorbitorilor au reliefat existența unor posibilități reale de sporire a angajamentelor inițiale. Spre exemplu, tovarășul Vasile Moroșanu, secretarul comitetului comunal de partid, primarul comunei Dorna Candrenilor, a arătat că organele de partid și de stat de aici acționează pe baza unui plan de perspectivă, ceea ce a asigurat sporirea efectivelor la toate speciile de animale și îndeplinirea exemplară a angajamentelor asumate privind contribuția la fondul de stat. Pentru a se asigura creșterea efectivelor de porcine, bunăoară, el a propus industriei cărnii să pună la dispoziția cetățenilor, încă din primăvară, contra cost, purcei care în toamnă să fie valorificați pe bază de contracte. Alți vorbitori au criticat cu asprime faptul că, pe alocuri, organele cu sarcini de contractări și achiziții, inclusiv cooperația de consum și X.L.F., nu se află permanent în mijlocul producătorilor pentru contractări la carne, lapte, ouă, cartofi, fructe și alte produse, lăsînd totul pe seama factorilor de la nivelul comunelor. Dezbătînd laturile multiple ale sistematizării și activității de gospodărire și înfrumusețarea localităților rurale, documentele prezentate conferinței și dezbaterile în plen și pe grupe au reliefat o serie de realizări însemnate și perspectivele largi ce se deschid în acest an. Există întocmite schițele de sistematizare pentru toate centrele de comună, precum și pentru un număr însemnat de sate , s-a elaborat studiul de sistematizare a teritoriului județului, precum și cel al unui număr de 9 localități viitoare centre economice și sociale polarizatoare. Totuși, în unele comune ca Dorna Candrenilor, Frătăuții Noi, Șaru Dornei, Vicovu de Sus, Dolhasca, Panaci etc., s-au constatat o serie de cazuri de nerespectare a regulilor de sistematizare și de disciplină în construcții. Referindu-se la acest grup de probleme, tovarășul Niță Muraru, primarul comunei Cornu Luncii, a propus ca pentru dotarea centrului civic cu obiectivele socialculturale, la efortul statului, al locuitorilor, să-și unească contribuția și unitățile economice și instituțiile care își desfășoară activitatea pe raza comunei (topitoria de in și cînepă, ferma I.A.S., S.M.A., C.A.P., cooperația de consum etc.). El a criticat și, totodată, i-a invitat pe specialiștii din diferite instituții și direcții județene să stea mai mult în comune, pentru rezolvarea în fapt a problemelor sistematizării. Anul trecut, ca și în anii precedenți, județul s-a înscris cu bune rezultate în munca de gospodărire a localităților rurale, între fruntașe situîndu-se comunele Drăgușeni, Moldovița, Dorna Arini, roata și altele, unde s-au reexecutat, în medie, pe locuitor, lucrări în valoare de peste 300 lei. S-a arătat, însă, că unele comune nu s-au ridicat nici la o valoare medie de 100 lei în acest sens (Crucea, Drăgoești, Preutești, Todirești, Valea Moldovei, Grănicești, Mănăstirea Humorului, Calafindești etc.). Aceasta se datorește nul diferenței de condiții materiale, ci diferenței de interes și de spirit gospodăresc. Date fiind sarcinile sporite din acest an, cuprinse în angajamentele consiliilor populare, munca, hărnicia, experiența bogată, înțelepciunea maselor și resursele locale trebuie puse și mai mult în valoare, încît fiecare sat, fiecare gospodărie să devină adevărate grădini de flori și verdeață. Tovarășul Stelian Streja, director în Ministerul Turismului, s-a referit la cîteva elemente care, stînd în atenția consiliilor populare, vor ridica potențialul turistic al acestor meleaguri. Conferința a aprofundat problemele activităților industtriale și prestatoare de servicii la sate (inclusiv a morilor), subliniind necesitatea diversificării lor, a rentabilizării, eliminării paralelismelor, dezvoltării acelor activități productive pentru care există pe plan local bază de materii prime. In privința aprovizionării populației, asigurării stării de sănătate, dezvoltării condițiilor materiale de desfășurare la nivel mai înalt a întregii activități social - culturale, s-a apreciat că trebuie să se aibă în vedere nevoile curente de perspectivă, interesele mainore ale omului, ale maselor, de locuitori, mobilizarea acestora și a întregului potențial material de care dispun satele județului pentru continua înflorire a acestor meleaguri, a patriei socialiste, necontenit potențialul economic gospodăresc al așezărilor Atît informările prezentate conferinței, cît și dezbaterile ce au avut loc au evidențiat pregnant că lărgirea răspunderii și atribuțiilor organelor comunale, investirea lor cu competențe sporite în vederea realizării unei conduceri unitare a întregii activități din unitățile economice și socialculturale de pe raza lor de activitate, indiferent de subordonare administrativă, exercitarea controlului asupra îndeplinirii hotărîrilor de partid și a respectării legilor statului în toate domeniile au impus îmbunătățirea continuă a stilului și metodelor de muncă, perfecționarea lor, corespunzător noilor cerințe privind mobilizarea mai intensă a potențialului material și uman la înfăptuirea înainte de termen a prevederilor actualului cincinal. In legătură cu această problemă, mai mulți vorbitori care și-au expus opiniile în plenul conferinței, cit și în cadrul grupelor, au relatat că un sprijin prețios l-au primit prin diverse forme din partea comitetului județean de partid și a consiliului popular județean, a conducerilor unor instituții județene. In asemenea condiții, prin munca perseverentă a organelor comunale, s-a asigurat creșterea rolului conducător al organizațiilor de partid, mai buna organizare a muncii, soluționarea operativă și corespunzătoare a unor probleme majore ridicate de viața politică, economică și socialculturală a satelor noastre, exercitarea de către consiliile populare a atribuțiilor lărgite cu mai multă competență, sporirea capacității de influențare și mobilizare a maselor la traducerea în fapte a hotărîrilor partidului și legilor țării. In acest sens au fost evidențiate organele comunale de partid și de stat din Udești, Forăști, Dorna Arini, Boroaia, Breaza, Dumbrăveni, Vama, Calafindești, Volovăț, Bosanci, Cornu Luncii, Ipotești și altele. Referindu-se la permanenta preocupare pentru perfecționarea stilului și metodelor de muncă, la necesitatea conducerii unitare și a soluționării competente a sarcinilor economice și sociale în profil teritorial, a problemelor tot mai ample și complexe cu caracter politic, social, gospodăresc și cultural, tovarășii Petru Borza, secretarul comitetului de partid, primarul comunei Udești, și Vasile Dura, secretarul comitetului comunal de partid Siminicea, arătau că obiectivul central al activității lor l-a constituit întărirea rolului conducător politic al organizațiilor de bază la locul de muncă, activizarea tuturor comuniștilor și antrenarea lor la munca politică, în fiecare organizație, subliniau vorbitorii, ne-am străduit să dezbatem probleme majore, ce interesează întregul colectiv, iar pentru îndeplinirea măsurilor stabilite am repartizat sarcini concrete fiecărui comunist și am exercitat un permanent control, dovedind o exigență sporită față de toți și, îndeosebi, față de tovarășii cu munci de răspundere de la nivelul C.A.P., al formațiilor de lucru din acestea, al tuturor unităților economice și instituțiilor din comună. In tot ceea ce întreprind, comitetul comunal de partid și comitetul executiv al consiliului popular se bazează pe o largă consultare a comuniștilor, deputaților, maselor de cetățeni, manifestînd, totodată, o grijă deosebită pentru înfăptuirea propunerilor oamenilor, a sugestiilor și părerilor lor, a cerințelor lor juste, fără să așteptăm ca cineva din afară să vină pentru ca să ne rezolve asemenea probleme. Lucrările conferinței au reliefat, însă, și existența unor neajunsuri, îndeosebi în ceea ce privește cunoașterea temeinică a realităților din comună — cerință esențială în fundamentarea științifică a planurilor, a deciziilor luate, în urmărirea permanentă și exigentă a înfăptuirii măsurilor stabilite, în întărirea sistematică a legăturilor cu masele. Asemenea deficiențe explică de ce unii secretari ai comitetelor de partid și primari se substituie factorilor investiți cu sarcini exprese, iar alții așteaptă să vină altcineva să le rezolve problemele. Ca urmare, în comunele Frătăuții, Noi, Frasin, Cacica, Dornești, Fîntînele, Verești și altele se tărăgănează realizarea multor obiective din programele de îmbunătățiri funciare, de dezvoltare a zootehniei și sporire a producției animaliere, în C.A.P. Preutești, Manolea, Adîncata, Dărmănești s-au manifestat serioase deficiențe în organizarea muncii și respectarea regulilor agrotehnice, în comunele din zona de munte Iacobeni, Mălini, Poiana Stampei și altele nu au fost realizați integral indicatorii planului de livrare a produselor la fondul central, iar la Mănăstirea Humorului, Păltinoasa și Slatina nu se acționează cu suficientă hotărîre pentru deplina valorificare a resurselor locale în vederea dezvoltării activităților industriale și prestatoare de servicii. Militînd pentru aplicarea în practică a hotărîrilor Conferinței Naționale a partidului, a prevederilor Legii consiliilor populare, pentru asigurarea unei conduceri unitare a comunelor și satelor, tovarășii Alexandru Tănase, secretarul comitetului de partid, primarul comunei Mitocu Dragomirnei, și Gheorghe Costan, vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular al comunei Dolhasca, arătau că în centrul preocupărilor lor au stat sprijinirea C.A.P. în sporirea producției vegetale și animale, folosirea rațională a pămîntului, creșterea contribuției la fondul central, aprovizionarea și servirea populației, înfrumusețarea sa•telor etc., străduindu-se ca, la realizarea acestor obiective, să atragă un larg activ obștesc. Vorbitorii amintiți, precum și alți participanți la discuții relatau că trebuie muncit și mai mult pentru întărirea disciplinei și răspunderii, îndeosebi la cadrele de conducere, respectarea riguroasă a legilor, a normelor de conviețuire socială, în care scop se impune intensificarea muncii de educare a maselor în spiritul prevederilor proiectului de norme ale vieții și muncii comuniștilor, ale eticii și echității socialiste. A reieșit, de asemenea, din dezbaterile conferinței, că se face încă puțin pentru activizarea și atragerea tuturor membrilor comitetelor comunale de partid, ai birourilor, ai comitetelor executive ale consiliilor populare, a deputaților, a organizațiilor de masă și obștești la îndeplinirea sarcinilor, în șirul exemplificărilor fiind incluse comunele Vulturești, Zamostea, Moldova Sulița, Poiana Stampei, Vatra Moldoviței și altele. Nereușind să atragă la muncă principalele forțe, să stabilească o strînsă legătură cu masele, organele respective singure s-au lipsit de posibilitatea certă a soluționării competente și operative a problemelor majore ce privesc întreaga activitate a locuitorilor din comune. Abordarea, de către mai mulți vorbitori, a înaltei griji și responsabilității pe care le comportă actul conducerii, a orientat discuțiile spre ceea ce trebuie să definească personalitatea conducătorului, climatul psihosocial din colectivul de muncă. In acest sens s-a subliniat că secretarii și primarii, toate cadrele trebuie să fie pe deplin integrate în marea familie a comunei, că se impun cultivarea și dezvoltarea spiritului de răspundere și exigență la toți conducătorii organizațiilor de partid, de masă și obștești, consiliilor populare, unităților economice și social - culturale, promovarea cu mai mult curaj a spiritului critic și autocritic, luarea de măsuri ferme împotriva oricăror manifestări de indisciplină, combaterea hotărîtă a fenomenelor de birocratism, formalism și superficialitate, de încălcare a prevederilor statutului și hotărîrilor partidului, a normelor eticii și echității socialiste, a legilor statului. Lucrările conferinței au evidențiat concluzia că înfăptuirea acestor cerințe impune o și mai sporită preocupare pentru continua ridicare a rolului organizațiilor de partid, comitetului de partid comunal, perfecționarea muncii consiliilor populare, care trebuie să asigure unirea tuturor forțelor din comune în vederea înfăptuirii planurilor de dezvoltare economică-socială, creșterii nivelului general de viață al satelor, îmbunătățirii activității educative de formare a conștiinței socialiste a întregii țărănimi. Competență și atribuții sporite în conducerea unitară a întregii activități Concepută ca o activitate capabilă să mobilizeze energiile umane la făurirea noii societăți, la satisfacerea cerințelor complexe ale perspectivei, — a reieșit din lucrările conferinței — munca de educație socialistă a maselor a cunoscut o continuă diversificare a formelor și mijloacelor, a căror finalitate s-a evidențiat în mai ampla mobilizare a comuniștilor, a celorlalți oameni ai muncii de la sate la îndeplinirea sarcinilor multiple care le-au revenit. Subliniind că aplicarea în viață a hotărîrilor de partid și de stat, a prețioaselor indicații ale secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, privind înaintarea mai rapidă a țării noastre pe drumul construcției societății socialiste și comuniste, este strîns legată de formarea unei conștiințe înaintate, tovarășul Ion Macovei, secretarul comitetului de partid, primarul comunei Volovăț, s-a referit, în cuvîntul său, la unele aspecte ale muncii de propagandă în strînsă legătură cu realitățile comunei, cărora, de fapt, li se subordonează întreaga activitate educativă. Promovîndu-se munca colectivă, stabilindu-se responsabilități precise pentru fiecare dintre cei chemați să realizeze opera complexă de formare a omului nou, a crescut capacitatea de coordonare a organelor și organizațiilor de partid în acest domeniu. Menționînd unul dintre obiectivele spre care a fost orientată în mod deosebit activitatea de propagandă — explicarea principiilor de aplicare a acordului global —, vorbitorul a evidențiat metodologia folosită: de la instruirea agitatorilor din cadrul organizațiilor de partid și folosirea lor în munca de la om la om, pînă la utilizarea dialogului, a răspunsului la întrebări, alături de calcule economice, grafice și planșe reprezentând aspecte de la nivelul brigăzilor, echipelor și chiar al unor cooperatori. A reieșit cu claritate, din lucrările conferinței, că trebuie să se pună un accent deosebit pe coordonarea unitară a muncii educative, experiența pozitivă dobîndită pe această linie de către multe comune impunîndu-se a fi generalizată.„Polarizarea tuturor forțelor educaționale în jurul comitetului comunal de partid — arăta tovarășa Elena Lucău, secretarul de partid, primarul comitetului comunei Fundu Moldovei , este definitorie pentru perfecționarea muncii de ridicare a conștiinței maselor de cetățeni. Organizația comunală de partid s-a ocupat în permanență de atragerea tuturor intelectualilor,la conceperea și desfășurarea întregii activități politico - educative. Aceasta s-a soldat cu legarea mai strînsă a celor peste 60 de cadre didactice, medici, ingineri și tehnicieni de viața spirituală a localității, asigurînd, și pe această cale, un plus de eficiență muncii desfășurate“. In cadrul lucrărilor a fost subliniată cu pregnanță necesitatea subordonării întregii activități politico - educative îndeplinirii planului pe anul 1973 la cotele sale maximale și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă, înfăptuirii înainte de termen a actualului cincinal. Se impune, astfel, ca munca de propagandă, munca politică, activitatea agitatorilor, învățămîntul de partid, politic U.T.C. și ideologic al cadrelor didactice, toate mijloacele de care dispun organizațiile de partid : gazeta de perete, gazeta satirică, cabinetul de științe sociale și răspîndire a cunoștințelor politico - ideologice, să fie amplu folosite pentru popularizarea sarcinilor maximale ale planului și a angajamentelor. Sarcinile complexe, de natură economică, politică, socialculturală din comunele județului implică adoptarea unui stil în munca de propagandă din care să nu lipsească operativitatea, concretul, diversitatea formelor și mijloacelor în funcție de gradul de pregătire profesională, de cultura generală și locul de muncă al oamenilor. Față de exigențele din 1973, an hotărîtor pentru realizarea cincinalului înainte de termen, s-a desprins faptul că activitatea cultural - educativă nu ține în suficientă măsură pasul cu sarcinile existente. De pildă, în unitățile industriale de pe raza comunelor Moldovița, Dornești, îi unitățile de mecanizare a agriculturii din comunele Drăgoești, Dolhasca, Bunești, în exploatările forestiere s-a făcut puțin pentru popularizarea cifrelor de plan pe anul în curs. Agitația vizuală nu este adusă, peste tot, la zi, are încl un caracter general. Subliniind că inițiativa în muncă trebuie să constituie un element definitoriu pentru activitatea organelor de partid și de stat, lucrările conferinței au relevat, totodată necesitatea ca realitatea socială, viața cu problemele ei complexe să reprezinte punctul de plecare pentru activitățile de propagandă. In învățămîntul de partid, agrozootehnic, munca de la om la om, cercurile de lectură și lectorate, în activitatea căminelor culturale și a bibliotecilor se impune să nu lipsească abordarea sarcinilor concrete ale comunei, ale diferitelor unități din cuprinsul acesteia. Temeinica pregătire a apropiatei campanii agricole de primăvară reprezintă, așa cum se sublinia în cuvîntul unor participanți, o sursă deosebit de importantă pentru munca de propagandă. In acest sens, calitatea reparațiilor mașinilor agricole, efectuarea lucrărilor de îmbunătățiri funciare, administrarea îngrășămintelor, organizarea muncii brigăzilor, echipelor, cunoașterea concretă, de către fiecare mecanizator, cooperator a sarcinilor ce-i revin constituie tot atîtea obiective majore. In același timp, statornicirea unei atmosfere de exigență față de fenomenele și manifestările negative din muncă și viață — acestea fiind și o urmare a caracterului sporadic, formal și schematic, fără concluzii practice, al acțiunilor politico - educative așa cum au fost întîlnite în comunele Frătăuții Vechi, Siminicea, Bilca etc. — va trebui să preocupe în cel mai înalt grad organele și organizațiile de partid. Un alt aspect deosebit de important al muncii de educație — subliniat cu pregnanță atît în materialul prezentat conferinței, cît și de vorbitori — a vizat înarmarea maselor cu concepția materialistștiințifică despre lume și viață, afirmarea în viața de fiecare zi a principiilor eticii și echității socialiste. In același climat al răspunderii și exigenței, a fost subliniată importanța afirmării în viața practică a normelor de comportare, ale vieții și muncii comuniștilor. Totodată, munca de educare a tinerilor, de formare a lor, prin intermediul școlii, al organizațiilor din care fac parte, ca cetățeni de nădejde ai patriei socialiste, întărirea rolului instituțiilor culturale în educarea politico - ideologică a maselor de oameni ai muncii, printr-o mai largă antrenare a factorilor educaționali, au stat în atenția vorbitorilor, oferindu-se, alături de valoroase experiențe, și soluții pentru înlăturarea unor neajunsuri. Una dintre concluziile generale desprinse în cadrul conferinței a constituit-o necesitatea conducerii concrete și coordonarea unitară de către comitetele comunale de partid a tuturor factorilor și pârghiilor muncii educative de la nivelul comunelor. Un obiectiv central și permanent: creșterea conștiinței socialiste a maselor CHEMAREA (Urinare din pagina I) Organele comunale de partid și de stat, comuniștii, deputații, toți locuitorii satelor să-și facă un titlu de mîndrie din a munci în așa fel incit, în acest an, în agricultura județului nostru să se realizeze o producție totală de 760.200 tone cartofi de toamnă, 70.440 tone grîu - secară, 112.417 tone porumb, 148.200 tone sfeclă de zahăr, 21.160 tone infuior, 61.845 tone carne, 2.302.930 hectolitri lapte de vacă și alte produse. Constituie o mîndrie patriotică pentru lucrătorii din unitățile agricole de stat de a-și onora integral angajamentul de a depăși producția marfă planificată cu 2.000 tone cartofi, 40 tone infuior, 20 tone legume, 100.000 ouă, 1.400 hectolitri lapte, iar pentru membrii cooperativelor agricole de producție — de a obține peste prevederile planului, după cum s-au angajat, 2.000 tone porumb, 10.000 tone cartofi, 100.000 ouă și alte produse, livrîndu-se suplimentar, la fondul central al statului, 2.000 tone porumb, 12.000 tone cartofi, 150 tone fructe și alte cantități însemnate de produse. Dată fiind necesitatea înfăptuirii și depășirii prevederilor programului privind gospodărirea rațională a resurselor de apă și extinderea lucrărilor de îmbunătățiri funciare, conferința județeană cheamă organizațiile de partid, consiliile populare, organizațiile de masă și obștești, conducerile unităților agricole, specialiștii, pe toți locuitorii satelor să acorde întreaga atenție respectării și aplicării riguroase a prevederilor Legii nr. 12, să manifeste o grijă deosebită pentru apărarea și conservarea terenurilor agricole, să participe activ la acțiunile privind utilizarea cu maximă eficiență a fondului funciar, la efectuarea, potrivit planului stabilit, a lucrărilor de desecări pe 1.500 hectare, de combatere a eroziunii solului pe 7.500 hectare, înlăturarea excesului de umiditate pe 7.000 hectare, îndiguiri și regularizări ale rîurilor Moldova, Suceava și pîrîului Sălăgeni pe o lungime de 4 km. Militînd cu perseverență pentru traducerea în viață a Programului național de dezvoltare a zootehniei și sporirea producției animaliere, conferința consideră că dispunem de toate condițiile pentru ca, pînă la sfîrșitul anului 1973, să se realizeze efectivele prevăzute, în actualul plan cincinal, la porcine, iar în anul 1974 — la taurine, precum și să sporească considerabil producțiile de lapte și carne, în vederea creșterii contribuției acestui sector la asigurarea fondului centralizat al statului, la satisfacerea nevoilor de consum ale populației. Realizarea efectivelor și sporirea producției animaliere depind nemijlocit de asigurarea unei baze furajere corespunzătoare sub raport cantitativ și calitativ; în acest scop, este de datoria organizațiilor de partid și consiliilor populare să inițieze acțiuni de masă, astfel incit, prin muncă patriotică, să se realizeze, în acest an, executarea unui volum sporit de lucrări necesare creșterii productivității pășunilor și fînețelor naturale. Tot lor le revine îndatorirea de a asigura buna gospodărire a acestei importante resurse furajere, precum și organizarea pășunatului model pe o suprafață de 5 000 hectare. Tineretului din comunele județului nostru îi revine datoria patriotică de a-și îndeplini angajamentul luat de a efectua, în acest an, lucrări de desecări pe o suprafață de 700 hectare, împăduriri pe 860 hectare și de întreținere a pășunilor și fînețelor pe suprafața de 18.000 hectare. Participanții la conferință adresează un înflăcărat apel țăranilor cooperatori, tuturor crescătorilor de animale din zona de munte, pentru a crește, în fiecare gospodărie, un număr sporit de vaci, oi, porci, păsări, în așa fel incit, punînd în valoare baza materială existentă, tradiția și, experiența țărănimii din județul nostru, gospodăriile populației să contribuie la fondul de stat, în anul 1973, cu peste 11.000 tone carne, 160.000 lei, lapte și alte produse." Va trebui să organizăm o adevărată întrecere patriotică între gospodarii satelor, care să ducă la livrarea către stat a cel puțin 600 litri lapte de la fiecare vacă. Pentru generalizarea experienței pozitive, stimularea crescătorilor de animale în sporirea șeptelului și a producției acestuia, realizarea sarcinilor de plan și a angajamentelor, organele locale de partid și de stat, specialiștii, asociațiile crescătorilor de animale să organizeze și în continuare expoziții - tîrg, schimburi de experiență, consfătuiri cu fruntașii, să inițieze și alte forme de stimulare a gospodăriilor pentru dezvoltarea zootehniei în județul nostru. Conferința cheamă toate organizațiile de partid, consiliile populare, cooperativele agricole de producție și de consum să acționeze cu mai multă fermitate pe linia dezvoltării și diversificării activităților industriale și prestatoare de servicii către populație, în vederea punerii în valoare în mod mai eficient a inepuizabilelor resurse materiale și umane de care dispun localitățile rurale, valorificării superioare a unor materii prime agricole și folosirii mai bune a forței de muncă din comune. O preocupare centrală a organizațiilor de partid, consiliilor populare, a tuturor locuitorilor trebuie să o constituie ridicarea generală a gradului de urbanizare și civilizație a satelor, în acest scop, se impune respectarea neabătută a schițelor de sistematizare aprobate, aplicarea riguroasă a hotăririi privind restrîngerea vetrei satului la strictul necesar, acționarea mai insistentă pentru materializarea măsurilor privind urbanizarea vieții satelor, utilizarea chibzuită a contribuției în bani și în muncă a cetățenilor, în primul rînd la construirea de școli, creșe, grădinițe, băi publice, brutării și a altor obiective de larg interes social, care să contribuie la creșterea continuă a nivelului de viață al sătenilor, în vederea bunei gospodăriri și a continuei înfrumusețări a localităților rurale din județul nostru, organizațiile de partid, de masă și obștești, consiliile populare comunale au obligația să asigure mobilizarea largă a tuturor cetățenilor la acțiuni de muncă patriotică, prin care să se realizeze, în acest an, lucrări de interes obștesc în valoare de peste 210 milioane lei. La ridicarea aspectului estetic al așezărilor noastre sătești, o contribuție substanțială pot aduce femeile sucevene, recunoscute pe drept cuvînt prin pasiunea lor pentru frumos, prin fantezia, priceperea și spiritul lor întreprinzător. De aceea, conferința se adresează gospodinelor, tuturor femeilor să inițieze astfel de acțiuni, incit, în acest an, în toate satele și comunele să existe multe flori, iar fiecare gospodărie să devină o adevărată grădină cu flori. Organele și organizațiile de partid sunt chemate să desfășoare o intensă și bogată activitate politico - educativă, să promoveze cu consecvență principiile eticii și echității socialiste, să contribuie la formarea și educarea omului nou, cu o înaltă conștiință socialistă, care să militeze neabătut pentru înfăptuirea exemplară a politicii partidului. Este de datoria organizațiilor de partid, a tuturor comuniștilor, să stimuleze inițiativa locală, să dezvolte spiritul gospodăresc, să fie promotorii neobosiți ai noului, să îndeplinească cu tot mai multă competență rolul de organizatori și conducători ai întregii activități de ridicare economică și social-culturală a satelor. «. Pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice și cultural-educative la sate, în spiritul programului de educație comunistă elaborat de Plenara C.C. al P.C.R. din 3-5 noiembrie 1971 și adoptat de Conferința Națională a partidului din iulie 1972, este necesar ca organele și organizațiile de partid, consiliile populare să asigure conducerea nemijlocită a activității școlilor, căminelor culturale, bibliotecilor, a tuturor instituțiilor de educație și cultură de la sate. O atenție deosebită trebuie acordată atragerii întregii intelectualități din comune la organizarea și desfășurarea unor bogate manifestări cultural - educative, la intensificarea răspîndirii cunoștințelor cultural - științifice în mase și la ridicarea nivelului de cunoaștere al acestora. Participanții la Conferința secretarilor comitetelor de partid și a președinților consiliilor populare comunale Iși exprimă deplina convingere că toți oamenii muncii din agricultura județului Suceava, animați de un profund și fierbinte patriotism, vor munci cu devotament și dăruire pentru îndeplinirea planului economico - social în profil teritorial pe anul acesta, a angajamentelor asumate în întrecerea patriotică, dovedind astfel înaltul lor atașament față de partid și popor, hotărîrea lor de a face tot mai puternică și înfloritoare minunata noastră patrie, România socialistă, Suceava, 26 februarie 1973