Zori Noi, ianuarie 1974 (Anul 27, nr. 8095-8119)

1974-01-03 / nr. 8095

mr »löüOifICA CENTRALA VERSITAR A SM. EMINE.KU' IA51 ^ÖRGIt^^^CÖMITE^^^ÜD^A^SOCEAV^1^C1^^^^ÖNSIÜU^rTÖPüU^^ÜDgEAlJ f. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. Peste cîteva momente încheiem anul 1973 și începem noul an animați de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obținute în politica internă și externă a partidului și statului, în înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de Conferința Națională și, totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obținut «oi și însemnate progrese în dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, celorlalte ramuri economice, in creșterea avuției naționale, a în perfecționarea bazei tehnico - materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățămîntului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, o dată în plus, justețea politicii marxist-leniniste a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, în mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute în acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului în România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări întregul nostru popor pășește în noul an hotărit să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a XXX-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico - sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății într-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobîndite în acești 3 ani, sporurile însemnate obținute în dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși. Desfășurarea vieții internaționale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieții internaționale printr-o serie de succese importante în lupta forțelor progresului, democrației și păcii ; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința țărilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași înainte pe calea destinderii internaționale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii intre națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare in Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea și pacea generală. Se poate spune că evoluția omenirii pe calea destinderii se află abia in faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acționeze in continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Desfășurînd o vastă și intensă activitate internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi: democratice, de egalitate deplină in drepturi și respect al independenței și suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea unui climat în care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite, în apărarea principiilor dreptului internațional, în dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut in acest an într-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orînduiri sociale diferite, declarațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale poporul nostru și popoarele respective și, totodată, intre s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații intre state, la cauza destinderii, înțelegerii și colaborării intre popoare. Toate acestea au făcut să crească și mai mult prestigiul internațional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului, fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi și mari succese în lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orinduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, în viața internațională, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general - europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stăpînă pe bogățiile sale, pe propriul său destin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste, în interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — nu vor precupeți nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes in realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline în muncă și viață, împlinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire ! Ea multi ani, dragi compatrioți ! mm'u Fericire tuturor, spre înaltul faptelor! (In imaginile 3—4) Mesaje cu prilejul Anului Nou pe glob IN PAGINA 4 O datorie de onpare a sucevenilor: REALIZAREA SARCtSILOR PE ANII AI CiNCINALULUI PUIA LA 23 AUGUST 1974 Faptele de muncă despre care ne-am propus să vorbim aici sunt atit de calde și reciproc stimulatoare, incit s-ar putea spune, cu temei, că eroii reportajului n-au situat clipa de trecere in oul An, marcul de evenimente dintre cele mai scumpe inimii noastre. La întâlniarea tradițională anilor, sunt numai cineiva dintre cei care, în efluziul general de bucurie și entuziasm sărbătoresc, au rămas in haine de lucru, aplecați asupra uneltelor in acele locuri unde, prin natura activității, „focul“ producției este neîntrerupt. E încă un motic pentru reporter să regrete clipele de destindere inanimate, și din contra, să încerce emoția îndoită a celor dinții cuvinte alăturate in 1971. . . .Pornisem în căutarea primelor fapte de muncă ale Noului An— anul celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist și al Congresului al XI-lea al partidului REPORTAJ — dar hărnicia unor bărbați suceveni, contrazicînd calendarul, ne-a proiectat, în timp, cu mult înainte. De pe telexul Agerpresului transcriem aceste rînduri: „Cu ieșirea din ultimul șut al acestui an, vestita brigadă de mineri condusă de Petru Storaru, de la Leșu Ursului, încheie anul 7973 cu un strălucit bilanț. Cele din urmă tone de minereu scoase la suprafață în cursul zilei de sîmbătă, 29 decembrie, sînt în contul lunii ianuarie 1975. Depășirile înregistrate în cei trei ani ai cincinalului se cifrează, în această formație de muncă, la 25.960 tone minereu. Avînd acest important avans ciștigat în competiția cu timpul, minerii din brigada lui Petru Moraru s-au angajat ca, în cinstea celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei, să raporteze îndeplinirea întregului plan cincinal“. Cu atît mai strălucitor și de ALEXEI RUDEANU (Continuare în pagina a Il-a) Entuziasmul „focului continuu între muncitorii din unitățile cu ..foc continuu" care, in noaptea Anului Nou, se aflau la datorie se numără și operatorul Olivian Coroliuc, de la C.C.H. Suceava, surprins de aparatul fotografic la un tablou de comandă f«s***a*aii#iatsi»as‘ asMitisasRSSssas»****: REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA« Suceava, str. Tipografiei nr. 1, Redactor șef — 14723 Redactor șef adjunct — 12927 Secretariatul de redacție — 10388 Industrie» viața de partid — 10825 Cultură, Informații — 10726 Agrară, administrație — 12888 Construcție de stat, scrisori și corespondenți *— 13824 URAREA ADRESATA CONDUCERII ORGANELOR JUDEȚENE DE PARTID SI DE STAT Sfirșit de an rodnic — început de an tînăr sub semnul bucuriei năvalnice, revărsată în strălucitoarele noastre datini, atît de pline de fantezie și în același timp atît de euticismante prin puterea lor evocatoare, prin forța lor de a transmite de la inimă la inimă cele mai înalt omenești sentimente și de a ne uni inimile întru înfăptuirea idealurilor scumpe întregii noastre colectivități. Astfel se petrece schimbarea anilor pe meleagurile Sucevei, ca pe întreg pămîntul României, din curs șuvoiului urărilor celor mai calde, mai sincere și mai inspirate, anticipînd succesele și împlinirile viitoare. După datină, la 31 decembrie, în ajunul Anului Nou 1974, încă în orele dimineții, solii urătorilor din municipiul și județul Suceava au venit la sediul comitetului județean de partid să adreseze conducerii organelor județene de partid și de stat cea dinții urare de fericire și sănătate, de mari realizări în noul an. În numerosul alai se aflau muncitori și țărani, tineri și copii, din municipiul Suceava, din orașele și satele județului, cu toții însuflețiți de dorința de a înălța, prin urarea lor, un vibrant omagiu partidului nostru comunist, patriei noastre socialiste, înțelepților săi conducători, exprimîndu-și recunoștința pentru viața tot mai bună și mai frumoasă care inflorește pe străvechiul plai sucevean. au în întîmpinarea urătorilor ieșit tovarășul Miu Dobrescu, membru supleant al Completului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al comitetului județean de partid, președintele comitetului executiv al consiliului popular județean, membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, ai birourilor permanente ale comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal. O impresionantă explozie de culori, de sunete și urale i-a întîmpinat pe conducători, declanșînd manifestarea. Pe fondul unui multicolor joc de artificii, în sunete de corni și buhaie, în plesnet de harapnice și clinchete de zurgălăi, glasul celor mai mici urători a răsunat ca un clopoțel de argint, înmănunchind în versuri înaripate mulțumirile cele mai fierbinți ale copiilor din întreg județul, pentru copilăria luminoasă pe care o trăiesc: legămintul lor de a crește înțelepți, dîrzi și demni, spre a servi cu cinste patria socialistă și a păstra nealterate comorile de suflet și simțire care ne vin din strămoși . Să cinstim cu voie bună, Toți copiii împreună. Munca, cinstea, omenia, Școala nouă, bucuria. . . Intr-un tumultuos crescendo, reprezentanții tineretului au venit să amplifice expresia sentimentelor de dragoste și stimă, pentru partid, de profund devotament față de patrie, clăcind cu mindrii în revistă realizările înscrise de tineri în palmaresul anului care s-a încheiat. Și acum copii și frați Stați pe loc și nu munați C-a venit tot tineretul Să-și închine iar buchetul De izbînzi și biruinți, De vise și de dorinți, Tot ce poartă-n gîndul lui, Dragului, partidului, C-are grijă părintească Tinerețea să-nflorească, Căci Suceava-i o grădină Cu palate de lumină, Cu uzine, șantiere, Școli, complexe miniere... Și în toate de voiești Tineri poți să întîlnești Ce-și închină munca lor Pentru al țării viitor. . . Purtători și interpreți ai hotăririi generației mature de a transpune în faptă programul elaborat de partid, privind înfăptuirea cincinalului înainte de termen, sporirea recoltelor, înfrumusețarea orașelor și satelor noastre, un grup de treizeci de gospodari din Bosanci au rostit această hotărîre într-o orație presărată cu imagini (Continuare în pagina a II-a) SĂRBĂTORIREA A 500 DE I DE EA ATESTAREA DOCUMENTARĂ A HATULUI BERCINHEHTI > . Adunarea jubiliară Ziua de 30 Decembrie 1973 a avut, pentru locuitorii satului Berchișești, comuna Drăgoești, o dublă semnificație, sărbătoarea aniversării Republicii noastre coincizind, aici, cu sărbătorirea a 500 de ani de la atestarea documentară a localității. Evenimentul — am putea spune — a fost trăit intens de ființa întregii așezări, de numeroșii fii ai satului, ce muncesc în alte localități ale județului nostru sau ale țării, care au ținut să fie prezenți la manifestările de cinstire a satului natal, sat care — ca în momente deosebite și ca expresie a frumuseții sufletești a oamenilor lui — a primit haină de sărbătoare, pe porțile a numeroase gospodării fiind prinse covoare cu motive specifice artei populare din zonă. Acest climat de aleasă bucurie pentru toate generațiile de astăzi ale satului,, ale comunei a fost puternic marcat de desfășurarea adunării jubiliare ce a avut loc la Căminul cultural din Berchișești. La manifestare au luat parte tovarășii Miu Dobrescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al comitetului județean de partid, președintele comitetului executiv al consiliului popular județean, Nicolae Morariu, prim - vicepreședinte al comitetului executiv al consiliului popular județean, și Traian Corduban, vicepreședinte al comitetului executiv al consiliului popular județean. Au fost prezenți, de asemenea, alți membri ai biroului comitetului județean de partid și ai comitetului executiv al consiliului popular județean, conducători ai organizațiilor de masă și obștești județene, în fața unei asistențe numeroase, formate din gospodari intelectuali, din numeroși fii ai satului, au vorbit, mai întîi, tovarășii: Alexandru Brădățan, secretarul comitetului comunal de partid, primarul comunei, Samoilă Pușcaș, președintele Cooperativei agricole de producție Berchișești, și Emilian Antonesi, director la Combinatul minier „Suceava", fiu al satului, care, în cuvinte emoționante, după ce au relevat faptul că sărbătorirea a 500 de ani de la atestarea documentară a Berchișeștiului constituie o nouă dovadă a prețuirii pe care conducerea partidului și statului o acordă tradițiilor înaintate ale poporului nostru, cinstirii trecutului plin de demnitate din istoria noastră, au evocat drumul parcurs de dezvoltarea așezării lor, subliniind — cu argumente revelatoare — ceea ce au însemnat anii de (Continuare In pagina a Il-a)