Zori Noi, martie 1974 (Anul 27, nr. 8144-8170)

1974-03-01 / nr. 8144

Kz% ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SUCEAVA AL P.C. LI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVIII NR. 8144 vineri 1 martie 1974 4 PAGINI 30 BANI REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : Suceava, str. Tipografiei nr. 1, Redactor șef — 14723 Redactor șef adjunct — 12927 Secretariatul de redacție — 10388 Industrie, viața de partid — 10825 Cultură, informații — 10726 Agrară, administrație — 12888 Construcție de stat, scrisori și corespondenți — 13824 CONFERINȚA PE ȚARĂ A CADRELOR DE CONDUCERE DIN UNITĂȚILE AGRICOLE DE STAT ȘI COOPERATISTE In prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, joi dimineața, au fost reluate în plen lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Dezbaterile s-au desfășurat sub puternica înrîurire a cuvîntării secretarului general al partidului, adevărată Cartă a agriculturii românești, document de însemnătate excepțională pentru dezvoltarea pe mai departe a acestei ramuri de producție, a întregii noastre economii. Sosirea în incinta Pavilionului expozițional a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, a fost întâmpinată cu puternice ovații, cei prezenți exprimîndu-și sentimentele de înaltă stimă și prețuire, de profundă recunoștință și dragoste față de secretarul general al partidului, pentru analiza amplă făcută în cuvîntarea rostită la deschiderea Conferinței asupra drumului parcurs de agricultura noastră, a căilor și mijloacelor de creștere în continuare a producției agricole, ale perfecționării activității în acest important sector al economiei naționale, cît și pentru aprecierile calde la adresa muncii pline de abnegație desfășurată zi de zi de cei ce lucrează pe ogoare. an La lucrările Conferinței participat : tovarășa Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelian Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, prim-secretari ai comitetelor județene de partid, activiști de partid și de stat, cadre din unele ramuri industriale, oameni de știință și cultură. Lucrările Conferinței au fost deschise de tovarășul Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Au luat apoi cuvîntul Ion Spătărelu, președintele C.A.P. „Gheorghe Doja”, județul Ialomița ; Florentin Cîrpan, director al întreprinderii de stat pentru creșterea și îngrășarea porcilor Beregsău, județul Timiș ; Marin Neaga, director al S.M A. și președinte al C.A.P. Purani, județul Teleorman ; Elena Orzan, șefă de fermă la C.A.P. Valea Măcrișului, județul Ilfov ; Alexandru Toana, președintele C.A.P. „Viață Nouă”, Poiana Mare, județul Dolj ; Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid Constanța ; Costică Mișca, președintele C.A.P. Bucov, județul Prahova ; Ion Davidoiu, președinte și inginer șef la C.A.P. Tîmboiești, județul Vrancea ; Corneliu (Continuare în pagina a IlI-a) SOLEWATEA JIWII UIR ÎNALTE DISTINCȚIILE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Intr-o atmosferă solemnă. joi dimineață, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a înmînat înalte distincții ale Republicii Socialiste România unui mare număr de cadre de conducere și lucrători fruntași din agricultură pentru merite deosebite în organizarea muncii, pentru aportul nemijlocit la sporirea producției vegetale și animale. Solemnitatea s-a desfășurat în rotonda Pavilionului expozițional din Capitală, în prezența miilor de participanți la lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Au luat parte tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Digănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat. Luînd cuvîntul, în numele celor decorați, Eroul Muncii Socialiste Andrei Cojocaru, directorul S.M.A. Ianca, jud. Brăila, a spus : Acordarea titlului de Erou al Muncii Socialiste constituie un important îndemn pentru a munci cu mai multă abnegație, cu mai multă pricepere, pentru mecanizarea și modernizarea agriculturii noastre socialiste și pentru a pregăti noi cadre de nădejde în această nobilă muncă. Asigur conducerea de partid și de stat, pe dumneavoastră personal, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, că împreună cu colectivul pe care-l conduc vom cinsti marile evenimente politice ale anului — a XXX-a aniversare a eliberării patriei noastre și cel de-al XI-lea Congres al (Continuare în pagina a III-a) Cuvîntul NICOLAE In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și al guvernului, precum și al meu personal doresc să adresez cele mai calde felicitări tuturor acelora care au fost distinși astăzi, și care vor fi distinși în continuare, cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. (Vii aplauze). Am acordat astăzi titlul de ..Erou al Muncii Socialiste * unui mare număr de președinți de cooperative, de directori de întreprinderi agricole de stat, de cooperatori și lucrători din agricultură. A sporit deci nuPrin Decret al Consiliului de Stat, pentru contribuția adusă la înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare și și statului modernizare a agriculturii socialiste în patria noastră, s-au conferit : TITLUL DE „EROU AL MUNCII SOCIALISTE" ȘI MEDALIA DE AUR „SECERA ȘI CIOCANUL“ tovarășilor Ilie Bărăitaru, președintele C.A.P. Gîrla Mare, județul Mehedinți; Gheorghe A. Blendia, președintele C.A.P. Sîmbăta Nouă — Topolog, județul Tulcea ; Gheorghe Bogza, președintele C.A.P. Someșul, județul Satu Mare; Andrei Bartha, tele C.A.P. Ursu, președinjudețul Bistrița - Năsăud ; Mircea P. Călin, președintele C.A.P. Ripiceni, județul Botoșani; Florea Cărpanu, directorul I.A.S. Beregsău, județul Timiș ; Andrei A. Cojocaru, directorul S.M.A. Ianca, județul Brăila ; Gheorghe I. Dinu, președintele C.A.P. Smeeni, județul Buzău; Teodor F. Duruș, mecanic șef de secție la S.M.A. Cefa, județul Bihor ; Stănică V. Dumbravă, directorul I.A.S. Cotești, județul Vrancea ; Otto I. Fiddes, șef de secție la S.M.A. Sînpetru, județul Brașov ; Ion Gh. Grecu, mecanic specialist la S.M.A. Bibești, județul Gorj ; Alexandru V. Ienciu, directorul întreprinderii „30 Decembrie", județul Ilfov ; Adolf- Mihail Kristoff, șef de fermă pomicolă la I.A.S. Mediaș, județul Sibiu ; Gheorghe Mărgineanu, directorul I.A.S. Jidvei, județul Alba ; Ion Moldovan, președintele C.A.P. Reghin, județul Mureș ; Iosif I. Molnár, inginer șef la C.A.P. Sînzieni, județul Covasna ; Marin Nedea, președintele C.A.P. și directorul S.M.A. Purani, județul Teleorman ; Elena Orzan, șef de fermă la C.A.P. Valea Măcrișului, județul Ilfov ; Constantin A. Popa, președintele C.A.P. Dor Mărunt, județul Ialomița ; Titumărul de Eroi ai Muncii Socialiste. Aceasta este o apreciere deosebită pe care o dăm activității desfășurate de tovarășii respectivi, de colectivele în care ei muncesc, contribuției aduse la înfăptuirea politicii partidului în domeniul agriculturii. De altfel, după cum știți, prin Hotărîrea Comitetului Central de acum un an, am stabilit ca anual să acordăm celor care vor obține rezultate bune în agricultură, titlul de Erou al Muncii Socialiste și alte ordine ale Republicii Socialiste România. Popescu, directorul I.A.S. Mihail Kogălniceanu, județul Constanța ; Ion C. Spătărelu, președintele C.A.P. „Gheorghe Doja“, județul Ialomița ; Alexandru Fl. Toană, președintele C.A.P. „Viață Nouă" din comuna Poina Mare, județul Dolj ; Ana M. Vornicu, președinta C.A.P. Tîrgușor, județul Constanța ; Gheorghe Zarcu, președintele C.A.P. I. Izbiceni, județul Olt. ORDINUL MUNCII CLASA I tovarășilor Gheorghe I. Laza, directorul general al Direcției generale pentru agricultură, industrie alimentară și ape a județului Bihor ; Barna László I. Báncsik, președintele C.A.P. Diosig, județul Bihor ; loan M. Moroșanu, președintele C.A.P. Vîrfu Cîmpului, județul Botoșani; Cristache A. Moldoveanu, secretarul Comitetului P.C.R. Insula Mare a Brăilei, județul Brăila ; Victor T. Guțui, președintele C.A.P. Gherăseni, județul Buzău ; Ion N. Nica, președintele C.A.P. Cogealac, județul Constanța ; Costică Șt. Purdelea, directorul S.M.A. Pechea, județul Galați; Dumitru N. Bîrsilă, mecanic agricol la S.M.A. Motru, județul Gorj; Apostol I. Constantin, președintele C.A.P. Grivița, județul Ialomița ; Nicolae A. Luca, directorul I.A.S. Grădiștea, județul Ialomița ; Ion C. Ilinca, directorul S.M.A. Budești, județul Ilfov ; Angela M. Sincu, președinta C.A.P. „Unirea“, orașul Corabia, județul Olt; Grapina N.. Bădescu, inginer șef la C.A.P. „Partizanul Roșu" din orașul Zimnicea, județul Teleorman ; Gheorghe Gh. Matache, președintele C.A.P. Cîrja, comuna Murgeni, județul Vaslui.; Ioan I. Moisă, șef de secție la S.M.A. Grumezoaia, județul Vaslui. ORDINUL „MERITUL AGRICOL“ CLASA I tovarășilor Iosif Banc, prim - secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R. ; Petre Blajovici, prim - secretar Deci am făcut un început cu ocazia acestei conferințe. Urmează ca activitatea din acest an să prilejuiască acordarea unui număr mai mare de titluri de Erou al Muncii Socialiste, de alte ordine ale Republicii Socialiste România, atît unităților, cît și acelor tovarăși care vor avea deosebite, precum și rezultate județelor, consiliilor populare și comitetelor județene de partid. Este deci deschisă calea spre a avea fiecare județ un număr mai mare de eroi, și mai cu seamă de a crește acest număr ca rezultat al obținerii Comitetului județean Bihor al P.C.R. ; Gheorghe Blaj, prim - secretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R. ; Ștefan Boboș, prim - secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R. ; Teodor Coman, prim - secretar al Comitetului județean Tulcea al P.C.R. ; Adalbert Crișan, prim - secretar al Comitetului județean Bistrița - Năsăud al P.C.R. ; Petre Dănică, prim - secretar al Comitetului județean Vîlcea al P.C.R. ; Constantin Dăscălescu, prim - secretar al Comitetului județean Galați al P.C.R. ; Simion Dobrovici, prim - secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R. ; Miu Dobrescu, primsecretar al Comitetului județean Suceava al P.C.R. ; Petre Duminică, prim - secretar al Comitetului județean Botoșani al P.C.R. ; Ludovic Fazekaș, prim - secretar al Comitetului județean Harghita al P.C.R. ; Nicolae Giosan, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice ; George Homoștean, prim - secretar al Comitetului județean Alba al P.C.R. ; Vasile Marin, prim - secretar al Comitetului județean Ialomița al P.C.R. ; Miculescu, ministrul Angelo agriculturii, industriei alimentare și apelor ; Gheorghe Necula, prim - secretar al Comitetului județean Ilfov al P.C.R. ; Gheorghe Paloș, prim - secretar al Comitetului județean Gorj al P.C.R.; Vasile Potop, prim - secretar al Comitetului județean Iași al P.C.R. ; Gheorghe Petrescu, prim - secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R. ; Gheorghe Roșu, prim - secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R. ; Constantin Sandu, prim - secretar al Comitetului județean Olt al P.C.R.; Ion Sîrbu, prim - secretar al Comitetului județean Buzău al P.C.R.; Gheorghe Tănase, prim - secretar al Comitetului județean Vaslui al unor producții sporite în toate sectoarele de activitate. Cu aceste gînduri îmi exprim convingerea că acordarea acestor ordine — care constituie o apreciere a activității de pînă acum — va constitui un imbold pentru înfăptuirea în cele mai bune condiții a politicii partidului guvernului în domeniul agrișiculturii. Fericit încă o dată pe toți tovarășii distinși. Vă urez noi succese în activitatea dumneavoastră. (Aplauze puternice). P.C.R. ; Mihai Telescu, primsecretar al Comitetului județean Timiș al P.C.R. ; Laurean Tulai, prim - secretar al Comitetului județean Sălaj al P.C.R. ; Iosif Uglar, prim - secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R. ; Vasile Vîlcu, primsecretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R. ; Constantin V. Alexe, președintele C.A.P. Otopeni, municipiul București ; Vasile G. Voicu, președintele C.A.P. Jilava, municipiul București ; Ioan V. Milaciu, președintele C.A.P. Sard — Alba ; Ilie Cioarsă, președintele C.A.P. „Victoria" — Arad ; Constantin A. Bădescu, președintele C.A.P. Boteni — Argeș ; Vasile I. Butnaru, președintele C.A.P. Parincea — Bacău ; Alexandru A. Czege, președintele C.A.P. orașul Salonta ; Vasile Gh. Dragoș, președintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție Bihor ; Ștefan A. Poci, directorul S.M.A. Săcueni ; Dumitru D. Restanția, directorul Trustului întreprinderilor agricole de stat Oradea ; Gheorghe G. Jiga, președintele C.A.P. din orașul Bistrița ; Nicolae A. Saramet, președintele C.A.P. Codrea — Brașov ; Gheorghe F. Radu, directorul S.M.A. „1 Mai“ — Brăila ; Zaharia Șt. Cosma, președintele C.A.P. Padina — Buzău ; Vasile I. Boldea, președintele C.A.P. Fizeș, comuna Berzovia — Caraș- Severin ; Alexandru I. Botezan, președintele C.A.P. Mihai Viteazu — Cluj ; Carol G. Kiss, președintele C.A.P. din comuna Călărași — Cluj ; Octavian N. Lambru, directorul I.A.S. Murfatlar — Constanța ; Gheorghe Gh. Nuțu, șef secție la S.M.A. Cobadin. ; Petre M. Stoica, președintele C.A.P. Peștera ; Anton I. Tincu, președintele C.A.P. Palazu Mare ; Petru I. Tomoroga, directorul Stațiunii expert (Continuare în pagina a III- a) tovarășului CEAUȘESCU s I In agricultura județului Se acționează intens, rodnic pentru obținerea unor producții mari Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, rostită în deschiderea lucrărilor Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din agricultură, care a avut un deosebit ecou și în rîndul oamenilor muncii din județul nostru, a fost însușită de lucrătorii ogoarelor sucevene ca un străluci, program de acțiune pentru dezvoltarea în continuare a agriculturii, ca un excepțional program de muncă rodnică, consacrată sporirii producției vegetale și animale, ridicării, pe această bază, a bunăstării generale. Din acest climat mobilizator de lucru, din aria largă a preocupărilor specifice campaniei agricole de primăvară, care pun trainică temelie recoltelor din acest an, oferim cîteva secvențe revelatoare pentru modul responsabil în care sucevenii acționează în vederea traducerii în faptă a indicațiilor secretarului general al partidului nostru, C.A.P. Salcea. Cu multă hărnicie se lucrează, în aceste zile, la ferma legumicolă Pentru ca pajiștile să constituie o sursă și mai bogată de dezvoltare a zootehniei Indeplinirea sarcinilor ce revin județului nostru din Programul național de dezvoltare a zootehniei și creșterea producției animaliere impune, pe lângă creșterea efectivelor și îmbunătățirea calității acestora, și amplificarea preocupărilor pentru asigurarea unei baze furajere îndestulătoare cantitativ și calitativ. In cadrul acestora, un loc de bază îl ocupă îmbunătățirea pajiștilor naturale, pășunile și fînețele ocupînd, în județul nostru, aproape 45 la sută din suprafața agricolă. Locul, rolul și însemnătatea acestora sînt pregnant subliniate de către tovarășul Nicolae Ceaușescu în Cuvîntarea rostită la Conferința pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste, în cadrul căreia, referindu-se la ța valoroasă și experienrezultatele bune obținute în unele localități ale județelor Argeș, Brașov și Sibiu, arăta că : „organele județene, toți deținătorii de pășuni și finețe trebuie să acționeze hotărît pentru generalizarea, în cel mai scurt timp, a acestor rezultate, dublînd astfel producția pășunilor și fînețelor; aceasta va avea o influență puternică în asigurarea bazei furajere pentru animale“. Au rămas zile numărate pînă la sosirea primăverii. Ce s-a întreprins și ce se face în unele comune din zona Cantonului pastoral Rădăuți pentru îmbunătățirea pajiștilor naturale ? O primă vizită la Consiliul popular al comunei Marginea — Comuna noastră — ne informa tovarășul Nicanor Mocrei, vicepreședinte al consiliului popular — dispune de efective însemnate de taurine și ovine, cărora trebuie să le asigurăm nutrețuri suficiente. Iată de ce acțiunile de îmbunătățire a EDUARD GAFIȚANU (Continuare in pagina a Il-a) I CIMPOION IABC MI DI IICIII Ca în plină campanie In ultimele zile, C.A.P. Siminicea s-a exelacutat un volum mare de lucrări. Mecanizatorii au lucrat din plin la arături, fertilizarea solului cu îngrășăminte chimice și însămînțări, iar cooperatorii — la curățirea și decolmatarea canalelor de irigații și desecări. De cînd vremea a devenit prielnică, au fost arate 120 ha. teren în tarlalele „Lunca Baloș", „Peste rîul Siret dreapta" și „Șerbăneasa", situate în lunca Siretului și care nu se pot ara toamna.. Au fost fertilizate 187 ha. cu superfosfat, teren pe care se vor cultiva cartofi și de unde urmează să se obțină cel puțin 30.000 kg. la hectar. De asemenea, au fost pregătite ,33 ha.,.suprafață care a și fost însămînțată cu mac. In aceste acțiuni s-au evidențiat brigăzile a II-a și a V-a, conduse de Gheorghe Havreliuc și Mihai Teodorescu. Peste 280 membri cooperatori au fost mobilizați la lucrările de îmbunătățiri funciare, realizîndu-se decolmatarea și curățirea a 5.200 m.l. canale din cei 9.500 m.l. planificați. De asemenea, s-au făcut lucrări de desecare pe 15 ha. teren în tarlaua „Figură". Fruntașă la această acțiune este brigada I, condusă de Emil Leiteniuc. într-un ritm intens se desfășoară și lucrările de la ferma legumicolă. Aici au fost transportate, în ultimele două zile, 150 tone bălegar nefermentat și au fost amenajate paturi calde. Fruntașii nu se dezmint Cooperatorii din Verești au transportat în cîmp peste 15.000 tone gunoi de grajd. Și, după cum ne informa tovarășul Borea Cașcaval, inginerul șef al unității, ritmul continuă să se mențină înalt, în ultimele două zile transportîndu-se 275 tone. Cu 25 de atelaje se lucrează la împrăștierea bălegarului în cîmp, iar altele cinci duc gunoi de grajd proaspăt pentru paturi calde la ferma legumicolă. Mecanizatorii din Verești au terminat, ieri, de arat tot ceea ce le-a rămas din toamnă : locuri de arii, drumuri, poteci și suprafețele bătătorite de pe marginea drumurilor.