Zori Noi, iulie-septembrie 1976 (Anul 29, nr. 8334-8411)

1976-09-15 / nr. 8398

Organ al Comitetului județean Suceava IșM^C-R și al Consiliului popular județean Anul XXXI Nr. 83981 miercuri 15 septembrie 1976 14 pagini 30 bani IN AGRICULTURA • START IN CAMPANIA DE INSĂMINTARI In ultimele zile s-a trecut cu toate forțele la executarea lucrărilor specifice campaniei de însămînțări la eliberarea de toamnă. Ritmul terenului, fertilizare, efectuarea arăturilor și pregătirea patului germinativ s-a intensificat. Buna organizare a muncii, eforturile conjugate ale membrilor cooperatori și mecanizatori nu au întîrziat să-și arate roadele. Astfel, în C.A.P. din raza Consiliilor intercooperatiste Golănești și Spătărești au fost arate pentru însămînțări peste 40 la sută din suprafețele planificate, iar în cele din raza S.M.A. Zvoriștea — 36 la sută. Totodată, s-a dat startul în acțiunea de însămînțări, mai întîi a secarei pentru masă verde, apoi a orzului și orzoaicei de toamnă. Cooperativele agricole din consiliile intercooperatiste Siret, Verești și Zvoriștea au realizat în întregime suprafețele prevăzute pentru culturi furajere, iar cele din Salcea, Iacobești, Liteni și Bosanci se apropie de sfîrșit. De la C.A.P. Negostina, unitate în care s-au executat arăturile pe 45 la sută din suprafață și în care s-a însămînțat deja 26 la sută din prevederile de plan, tovarășul Aurel Gurău, inginerul șef al acesteia, ne-a transmis : „Mai avem de eliberat 40 ha, din suprafețele cultivate cu plante ce părăsesc devreme terenul. Ne-am preocupat să creăm front de lucru tractoarelor, pentru a folosi din plin aceste frumoase zile de toamnă. Pînă vom trece la însămînțarea păioaselor după cartofi, vom realiza deja aproape 60 la sută din plan. Tractoarele ară ultimele 65 ha. eliberate de culturi, timp în care se va crea un nou front de lucru, după cartofi. In tarlaua „Roșcani - Răchiți" s-au terminat recoltatul și eliberatul acestei culturi de pe 24 hectare. După culegerea ultimilor tuberculi prin executarea unor lucrări cu combinatorul și efectuarea unui control riguros, se va trece și aici la pregătirea terenului pentru însămînțări. Conducerea unității noastre a hotărît ca, pentru urgentarea eliberării terenului, EDUARD GAFIȚANU (Continuare în pagina a Il-a) Succes de prestigiu al artiștilor amatori dorneni In zilele de 11—12 septembrie a.c., Ansamblul folcloric „Dorna", al Casei de cultură din Vatra Dornei, a participat la cea de-a VIII-a ediție a Festivalului interjudețean „Gintă de răsună lunca", de la Tecuci, județul Galați, în întrecerea cu alte 8 ansambluri similare, din tot atîtea județe ale Moldovei, domenii au obținut premiul I. Pentru originalitatea spectacolului și acuratețea interpretării juriul festivalului a decernat ansamblului „Doina" „Diploma de onoare a juriului". Se află în lucru (parter ridicat „la roșu“) un nou local de școală în comuna Moldova Sulița, pe care obștea îl realizează din contribuție bănească. Școala va avea 10 săli de clasă, două ateliere, laboratoare etc. In ultimii ani, în comună s-au mai construit școala de la Beria, dispensarul, magazinul și trotuarele din satul de centru. în , în comuna Calafindești — ca toate așezările sucevene — preocuparea tinerei generații pentru o temeinică pregătire pentru muncă și viață devine tot mai evidentă. In prezent, 73 de fii ai comunei învață în școli profesionale, 43 sunt elevi de liceu, iar 19 urmează invățămintul superior. >wwww( •SEDINTA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. aL P.C.R. In ziua de 14 septembrie 1976 a avut loc ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Politic Executiv a dezbătut și aprobat un raport cu privire la lucrările de îmbunătățire a prețurilor de producție și de livrare în industrie care să intre definitiv în vigoare la 1 ianuarie 1977, fără modificarea prețurilor de desfacere cu amănuntul la bunurile de consum destinate populației. Această acțiune, care se realizează în conformitate cu prevederile Legii pentru aprobarea planului național unic de dezvoltare economico-socială a R.S. România pe perioada 1976—1980, are în vedere accentuarea în continuare a proceselor calitative ale activității economice în acest cincinal. In acest sens, ținind seama de încheierea lucrărilor pentru reașezarea prețurilor de producție și de livrare în industrie, îmbunătățirile urmăresc valorificarea superioară a materiilor prime și materialelor provenite din țară, ridicarea nivelului tehnic al producției, îmbunătățirea calității produselor, atît pentru necesitățile economiei naționale și ale populației, cit și pentru export. Măsurile aprobate au în vedere reașezarea mai judicioasă a prețurilor de producție, care să țină seama de necesitatea reducerii continue a costurilor prin mobilizarea resurselor interne de care dispun unitățile economice, prin economisirea materiilor prime și a materialelor și eliminarea risipei, printr-o mai bună organizare a muncii. Totodată, măsurile țin seama de influențele pe care le au prețurile de pe piețele mondiale asupra costurilor interne. Comitetul Politic Executiv a stabilit ca ministerele, centralele și întreprinderile industriale să ia toate măsurile pentru ca prețurile să țină seama de cheltuielile efective, să mobilizeze toate resursele materiale și umane de care dispune economia noastră în vederea creșterii continue a eficienței întregii activități, sporirii, pe această bază, a venitului național, asigurării creșterii neîncetate a nivelului de trai material al întregului nostru popor, în concordanță cu hotărîrile Congresului al XI-lea. Comitetul Politic Executiv a examinat în continuare un raport cu privire la modul cum se realizează indicatorii tehnico-economici stabiliți la capacitățile de producție industrială care au intrat în funcțiune. Apreciind rezultatele obținute în acest domeniu, Comitetul Politic Executiv a criticat, totodată, o serie de neajunsuri care se mai manifestă în valorificarea potențialului creat prin noile investiții. Comitetul Politic Executiv a stabilit să se analizeze situația fiecărui obiectiv în parte pentru a se asigura exploatarea la parametrii proiectați a utilajelor și instalațiilor, organizarea rațională a fluxurilor de producție, îmbunătățirea unor tehnologii și rețele de fabricație, precum și a structurii sortimentale, în funcție de nevoile pieței interne și externe. Pentru creșterea eficienței economice a activității noilor obiective trebuie să se acționeze în continuare pentru mai buna organizare a aprovizionării tehnico-materiale, micșorarea consumurilor specifice de materii prime și materiale, ridicarea nivelului de pregătire a personalului din exploatare, creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost. In continuare, Comitetul Politic Executiv a examinat Raportul privind exercitarea controlului financiar preventiv în unele unități socialiste, în semestrul I. Comitetul Politic Executiv, pornind de la concluziile Curții Superioare de Control (Continuare în pagina a II-a) mm •DATORIE • AFIRMARE • ONOARE LA ÎNTREPRINDEREA MECANICA DIN SUCEAVA • „învățam, la început, unul de la altul" • Ca o buruiană între flori. In pagina 3 Două absolvente ale școlii profesionale, Angela Gherman și Silvia Maruseac, recent încadrate la Filatura de in și cînepă din Fălticeni, realizează produse de bună calitate ANUL ȘCOLAR CARE DEBUTEAZĂ ASTĂZI NOUA ETAPĂ DE ÎNVĂȚĂTURĂ, MUNCA, EDUCAȚIE Un nou an școlar debutează astăzi, deschizînd larg porțile instituțiilor de învățămînt pentru a-i primi pe copii și tineri în spațiul cunoașterii, al muncii și modelării morale. Pe temeiuri trainic zidite, școala suceveana — precum cea românească în general — continuă într-o etapă nouă procesul de înaltă răspundere al educării și instruirii tinerei generații. In fața celor aproape 7.000 de membri ai corpului didactic din județul Suceava, a organizațiilor de partid și tineret din școli, a unităților economice cu care acestea colaborează, se află un amplu program de activitate concretă. El este inspirat, ca direcții de acțiune și structură, de politica științifică a partidului nostru de conectare a efortului formativ - educativ al societății la exigențele vieții și producției. Premisele înfăptuirii lui se regăsesc, totodată, în prevederile de o deosebită valoare teoretică și practică ale documentelor Congresului al XI-lea al P.C.R., ale Congresului educației politice și al culturii socialiste. Experiența profesională și de viață, competența și pasiunea slujitorilor școlii vor fi astfel potențate prin excepționala valoare a reperelor și limpezimea perspectivei din orizontul în care se vor afirma. Condițiile superioare asigurate în școlile Țării de Sus muncii de edificare a profilului spiritual - etic al omului prezentului socialist și viitorului comunist justifică, de asemenea, anticipările optimiste. In noul an, în DUMITRU BODNARIUC Inspector general al Inspectoratului școlar județean Suceava (Continuare în pagina a IV-a) ACT AL RESPONSABILITĂȚII COMUNISTE Primirea în partid constituie, după cum bine se știe, un eveniment deosebit, cu profunde rezonanțe educative atît pentru cel care dobîndește înaltul titlu de comunist, cît și pentru membrii fiecărei organizații de bază care iau parte la el. Datorită multiplelor sale semnificații, acest moment solemn este pregătit temeinic, cu cea mai mare grijă, în așa fel nicit să întrunească pe deplin cerințele statutare și să rămînă bine întipărit în memoria comuniștilor. Sub îndrumarea directă a birourilor organizațiilor de bază, care conduc nemijlocit această importantă acțiune politică și organizatorică, cei mai merituoși oameni ai muncii care solicită primirea în partid continuă să-și lărgească orizontul de cunoștințe și își adună recomandările prevăzute de Statutul P.C.R. „Febra" pregătirilor o trăiesc și membrii de partid și organizațiile U.T.C. cărora li se cer asemenea documente. Majoritatea lor fac o privire multilaterală asupra calităților morale, politice și profesionale ale oamenilor în cauză, fără a omite lipsurile, care trebuie să le concentreze atenția, le sintetizează și le aștern pe hîrtie cu principialitate și exigență, punînd astfel, odată cu semnătura, „pecetea" sabilității comuniste pe responadul pe care îl elaborează. Se întîlnesc, însă, din păcate, și cazuri — ce-i drept, izolate — cînd cei care dau recomandări — membri de partid și, mai ales, organizații U.T.C. — tratează cu ușurință, chiar cu superficialitate, această problemă, uitînd că recomandarea de primire în partid trebuie să fie o oglindă veridică a fizionomiei morale a celui recomandat. Comuniștii Viorel Coca, vicepreședinte al biroului executiv al Consiliului popular al comunei Iacobeni, și Ilie Moldovan, contabil la același consiliu, spre exemplu, au dat recomandări elogioase de primire în partid unui medic fără merite deosebite și cu diverse abateri de la normele eticii și echității socialiste. Deși calitatea de comunist și funcțiile de răspundere pe care le au îi obligau să cunoască temeinic omul și să-l caracterizeze așa cum este el în realitate, totuși ei n-au spus nici un cuvînt despre lipsurile sale. GH. CHIRUȚA C. CLEMENT (Continuare în pagina a Il-a) VIAȚA DE PARTID