Zori Noi, ianuarie-martie 1980 (Anul 33, nr. 9420-9495)

1980-01-03 / nr. 9420

MESAJUL DE ANUL NOU ADRESAT ÎNTREGULUI NOSTRU POPOR, LA POSTURILE DE RADIO ȘI TELEVIZIUNE, DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pagina I) nostru partid, își făurește, liber și demn, propriul destin — destinul socialist și comunist. Noul an în care intrăm este hotărîtor pentru îndeplinirea cu succes a întregului cincinal. Să ne mobilizăm toate forțele pentru transpunerea cu succes în viață a prevederilor planului pe 1980, ridicînd la o calitate nouă, superioară, activitatea din industrie, agricultură, transporturi, construcții, din știință și învățământ, din toate domeniile construcției socialiste. Să aplicăm ferm noul mecanism economico - financiar, întărind continuu autoconducerea și autogestiunea economică și ridicînd eficiența întregii producții materiale. Să menținem mereu viu spiritul revoluționar în muncă și creație, să milităm neobosit pentru ridicarea nivelului de conștiință al maselor și promovarea în toate sferele de activitate a principiilor eticii și echității socialiste. Pregătirea și desfășurarea alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională și în consiliile populare, ca și crearea organizațiilor proprii ale Frontului Unității Socialiste, vor trebui să determine dezvoltarea și mai puternică a democrației noastre socialiste, participarea tot mai activă a poporului la conducerea societății, la făurirea propriei sale istorii. Irealizînd obiectivele de plan în anul care începe peste cîteva clipe, să asigurăm pregătirea temeinică a trecerii la noul cincinal, la înfăptuirea concretă în viață a Directivelor Congresului al XII-lea și a celorlalte programe - directivă adoptate în înaltul forum al partidului. Strîns uniți în jurul Partidului Comunist Român — nucleul vital al întregii noastre națiuni — să nu precupețim nimic pentru a zidi în România cea mai dreaptă și mai umană orînduire cunoscută în istorie — orînduirea socialistă și comunistă. Dragi tovarăși și prieteni. Congresul al XII-lea, analizind în spiritul concepției materialismului dialectic și istoric marile schimbări și mutații care au loc pe arena mondială, a pus în evidență atît intensificarea tot mai puternică a luptei maselor populare, a forțelor progresiste, a popoarelor pentru o viață liberă, independentă și prosperă, cit și amplificarea crizei economice, petroliere și financiare, adîncirea unor contradicții, agravarea conflictelor existente și apariția altora noi, ivirea unor momente de încordare și accentuarea instabilității în viața internațională. Pornind de la aceste realități, partidul nostru a apreciat și apreciază că singura alternativă la agravarea continuă a situației mondiale este renunțarea la politica de forță și dictat, la amestecul în treburile interne ale altor state, la politica sferelor de influență și hegemonie, și promovarea unei politici noi, de colaborare egală în drepturi și reciproc avantajoasă între toate statele, în acest spirit. Congresul a definit cu claritate pozițiile internaționale ale României, liniile directoare ale politicii sale externe în perioada următoare. In anul pe care-l încheiem, noastră a continuat să se afirme pe patria plan internațional ca un puternic detașament revoluționar în lupta pentru progres social, destindere și pace. Vom promova și în viitor, cu toată hotărîrea, o politică de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste — de care ne leagă idealurile și țelurile comune ale noii orînduiri — de relații multilaterale cu popoarele ce pășesc pe calea propășirii economico - sociale independente, lărgind, totodată, în spiritul coexistenței pașnice, raporturile cu țările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Și în viitor vom situa consecvent, la baza întregii noastre politici externe, principiile egalității în drepturi, respectului independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forță și la amenințarea cu forța, militînd neabătut pentru generalizarea lor în întreaga viață internațională. Ca și pînă acum, ne vom aduce întreaga contribuție la cauza înfăptuirii securității pe continentul nostru, împreună cu celelalte popoare europene vom participa activ la buna pregătire a reuniunii de la Madrid, astfel încît aceasta să dea un puternic impuls înfăptuirii unitare a documentelor de la Helsinki, colaborării între toate statele continentului și, în mod deosebit, trecerii la măsuri concrete și eficiente de dezangajare militară și dezarmare, fără de care nu se pot concepe pacea și securitatea în Europa și în întreaga lume. Considerăm că este în interesul vital al tuturor popoarelor Europei să împiedice amplasarea de noi rachete și arme nucleare pe continent, făcîndu-se totul pentru diminuarea înarmărilor, pentru reducerea uriașelor arsenale militare concentrate in această regiune a lumii. O importanță hotărîtoare pentru cauza păcii are renunțarea la forță și la amenințarea cu forța în relațiile dintre toate statele, soluționarea problemelor litigioase dintre ele numai pe cale politică, pașnică, prin tratative între părțile interesate. în acest context, apreciem că trebuie intensificate eforturile pentru realizarea în Orientul Mijlociu a unei păci globale, trainice și juste care să ducă la retragerea Israelului din teritoriile ocupate și la asigurarea dreptului la autodeterminare pentru poporul palestinian, inclusiv constituirea unui stat propriu independent. Imperativul cel mai arzător al timpurilor noastre, dezideratul vital al tuturor popoarelor este realizarea dezarmării, și în primul rînd a dezarmării nucleare. Asigurîndu-se un echilibru care să nu pună în pericol securitatea nici unei părți, trebuie făcut totul pentru reducerea sistematică a cheltuielilor militare, a efectivelor militare și armamentelor, retragerea trupelor străine în granițele naționale, lichidarea bazelor și a blocurilor militare și făurirea unei lumi fără arme și fără războaie. Uriașele fonduri ce se cheltuiesc astăzi pentru înarmare să fie îndreptate numai spre asigurarea progresului economico - social al popoarelor, spre îmbunătățirea continuă a vieții pe planeta noastră. Se impune, totodată, să se acționeze mai ferm pentru lichidarea subdezvoltării în care se mai află o mare parte a omenirii, precum și a oricăror forme de inegalitate și asuprire a altor popoare, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaționale bazată pe relații echitabile, de deplină egalitate, care să asigure progresul tuturor țărilor și, îndeosebi, al celor rămase în urmă, să înlesnească accesul neîngrădit al tuturor națiunilor la cuceririle civilizației moderne. Soluționarea constructivă a marilor probleme ce confruntă omenirea impune, mai mult ca oricînd, participarea activă a tuturor statelor — fără deosebire de mărime sau orînduire socială — la viața internațională, democratizarea largă a relațiilor interstatale, întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite în promovarea colaborării, păcii și securității mondiale. Realitatea demonstrează că stă în puterea popoarelor ca, acționînd unite, cu fermitate și consecvență, să împiedice agravarea climatului internațional, izbucnirea unui nou război și să impună un curs nou în politica mondială, de destindere și colaborare, să asigure triumful cauzei libertății și independenței, pacea și securitatea pe planeta noastră. Dragi tovarăși și prieteni. Să facem totul pentru a realiza cu deplin succes planul pe anul 1980 și pe întregul cincinal, pregătind, totodată, temeinic trecerea la cincinalul viitor, asigurînd traducerea în viață a istoricelor hotărîri ale Congresului al XII-lea al partidului, a mărețului Program de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism ! Fie ca noul an să aducă tuturor popoarelor izbînzi tot mai însemnate în realizarea aspirațiilor lor de progres și bunăstare, de dezvoltare liberă, de colaborare și pace ! Cu prilejul Anului nou, vă urez tuturor, dragi tovarăși și prieteni, succese, satisfacții și bucurii cît mai mari în muncă și viață, realizarea dorințelor și aspirațiilor de mai bine, multă sănătate și fericire ! în aceste clipe sărbătorești, vă adresez, dragi concetățeni, urarea tradițională: „LA MULȚI ANI“ ! La C.C.H. Suceava In noaptea dintre ani, cinci la ferestrele gospodarilor au răsunat urâturi și colinde strămoșești, iar oamenii au toastat pentru noi împliniri, dorindu-și un '80 tot mai bogat în realizări, la Combinatul de loză și birtie din lunca celuSucevei locul muncii intense a fost permanent aprins. Muncitori harnici, maiștri și ingineri destoinici au menținut temperatura iscusinței la aceeași cotă înaltă a competenței profesionale de care au dat dovadă întotdeauna. I-am cunoscut pe cîțiva dintre cei care, în noaptea aceasta dintre ani, au muncit cu multă dăruire pentru ca flacăra fierbinte a producției să rămînă nestinsă. Vasile Melentovici, ■ [UNK] ................. șeful de schimb de la mașina nr. 1, ne-a declarat cu seninătate : „Oamenii cu care lucrez au muncit, parcă, cu mai multă abnegație. Nu s-a înregistrat nici o absență, ba, chiar, toți au venit mai devreme ca de obicei pentru a veghea bunul mers al utilajelor, trăind, fiecare, emoția ruperii ultimei file din calendarul lui 1979. Totul a decurs normal, fără oprire, singurele clipe de răgaz fiind cele din jurul orei zero, cînd oamenii și-au urat, după datina străbună, „La mulți ani !". Lîngă mașinile de hîrtie 2 și 3, supraveghind, desfășurarea în bune condiții a procesului tehnologic, au putut fi întîlniți la datorie și muncitorii din schimburile conduse de maiștrii Traian Faur și Mircea Popovici. Ultimul ne spunea: „Cred că satisfacția cea mai mare pentru mine ar fi ca, în 1980, împreună cu întregul schimb să devenim iarăși fruntași pe combinat. Avînd in vrednicia și competenta vedere profesională a oamenilor sînt convins că voi reuși acest lucru. Am încredere în voința și puterea lor de muncă". Ștafeta hărniciei a fost predată, în dimineața zilei de 1 ianuarie, celor din schimburile conduse de Constantin Amariei, Gheorghe Puia și Dumitru Siminiceanu. Și pentru aceștia, prima zi a noului an a consti-----------—— toit o zi de muncă intensă, un răspuns muncitoresc la mobilizatoarele îndemnuri ale secretarului general al partidului cuprinse în Mesajul adresat întregului popor cu prilejul Anului nou. Ca rezultat al vredniciei dovedite, numai la mașina de hîrtie nr. 2, muncitorii din schimbul lui C. Amariei au realizat, în zilele de 1 și 2 ianuarie, circa 9 tone de hîrtie peste plan. Acestora li se adaugă cele 26 tone de celuloză obținute peste prevederi numai în prima zi a lui 1980. Așadar, la C.C.H. Suceava, noul an a arătat „semne bune" chiar din prima zi. Coresp. IOAN POTÎNG FLACARA NESTINSĂ A MUNCII în noaptea dintre ani, centrala termoenergetică C.C.H. Suceava a funcționat ireproșabil de la se amajesîă puternic «psrtuiri»c creatoare (Urmare din pagina I) fondurilor fixe productive, prelucrarea la un grad avansat a materiilor prime și materialelor, promovarea necontenită a progresului tehnic, în vederea sporirii continue a eficienței economice. In sensul celor menționate, un rol important îl are productivitatea muncii, a cărei ascensiune permanentă face necesar să se acționeze peste tot pentru perfecționarea conducerii activității economice, modernizarea structurii producției, extinderea mecanizării și automatizării fluxurilor tehnologice, creșterea continuă a competenței profesionale a tuturor cadrelor. In ansamblul unor astfel de preocupări, aplicarea unor soluții concrete orientate către reducerea cheltuielilor de producție, în primul rînd a cheltuielilor materiale, are menirea să asigure, în fiecare unitate economică, condiții favorabile obținerii unei valori noi mereu superioare, a unui volum sporit de beneficii. Capacitatea creatoare și spiritul gospodăresc ale colectivelor de oameni ai muncii se cuvin subordonate, în același timp, într-un înalt grad, aplicării unor procedee noi privind atragerea în circuitul productiv a unor cantități sporite de materii prime secundare, utilizarea cu deosebită grijă și răspunderea energiei electrice și combustibililor. Există deplina că, sub conducerea certitudine organelor și organizațiilor de partid, detașamentele muncitorești din unitățile economice ale județului, amplificînd experiența pozitivă dobîndită, vor obține noi și importante succese în îndeplinirea planului pe 1980, în condiții de calitate și eficiență sporite, că vor face dovada, prin remarcabile fapte de muncă, hărniciei și competenței lor profesionale. 4 ZOBI NOI • Pagina 2