Zori Noi, iulie-septembrie 1983 (Anul 36, nr. 10503-10580)

1983-07-01 / nr. 10503

Anul XXXVII Nr. 1503 vineri 1 iulie 1983 4 pag. 50 ba La întreprinderea de mașini-unelte din Suceava, în cadrul secției de mașini-unelte grele a intrat în funcțiune, cu 5 luni Înainte de termen, o noua capacitate de producție Pentru constructorii de mașini de la I.M.U. Suceava, finalul acestei luni și al primului semestru este marcat de un eveniment productiv de o deosebită importanță: conectarea la fluxul de fabricație, în cadrul secției de mașini - unelte grele, a unei însemnate capacități,cu 5 luni înainte de termenul planificat. „In acest fel, comuniștii, întregul nostru colectiv de muncă, ne spunea tovarășul ing. Aurel Chifan, directorul întreprinderii, trăiesc bucuria de a putea raporta secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, că și-au onorat angajamentul pe care și l-au asumat cu prilejul vizitei de lucru în unitatea noastră, din 2 iulie 1982. Acest succes îl dedicăm apropiatei aniversări a 18 ani de la istoricul Congres al IX-lea al Partidului Comunist Român“. Amănunte despre noua capacitate de producție ne-a furnizat tovarășul ing. Ștefan Belia, șeful compartimentului mecano - energetic și investiții din întreprindere . In cadrul acestei secții, a cărei activitate productivă a fost inaugurată de o primă capacitate în 1981, acum ea dezvoltîndu-se într-o mare măsură, avem în dotare utilaje de înaltă tehnicitate, între care și mașini - unelte cu comandă program. Deocamdată, GH. PARASCAN (Continuare în pagina a ÎI PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, în zilele de 29 și 30 iunie, a avut loc Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La lucrările plenarei au participat ca invitați prim - secretari ai comitetelor județene de partid, cadre de conducere din ministere, instituții organizații de masă centrale, și obștești, redactori - șefi ai presei centrale, care nu sunt membri ai C.C. al P.C.R. In cadrul dezbaterilor asupra problemelor înscrise pe ordinea de zi au luat cuvîntul tovarășii : Pavel Aron, Marin Enache, Anton Lungu, Ștefan Rab, Neculai Agachi, Dumitru Bejan, Vasile Bărbulescu, Ioan Avram, Radu Bălan, Maria Gheorghe. 1. Dezbătînd Raportul Consiliului de Miniștri cu privire la realizarea planului național unic de dezvoltare economico - socială a României pe semestrul I și măsurile ce trebuie luate pentru îndeplinirea integrală a planului pe acest an, plenara a relevat, cu satisfacție, succesele obținute de oamenii muncii din toate sectoarele economico - sociale în creșterea potențialului productiv al industriei, dezvoltarea și modernizarea agriculturii, transporturilor, intensificarea ritmului construcțiilor, creșterea eficienței și perfecționarea activității în toate ramurile economiei naționale. Au fost evidențiate rezultatele înregistrate în această perioadă în lărgirea bazei de materii prime, creșterea mai rapidă a producției ramurilor prelucrătoare, care valorifică la un grad mai înalt resursele naturale și de muncă, extinderea gamei produselor cu nivel tehnic și calitativ superior, ce încorporează rezultatele cercetării științifice românești, sporind în continuare contribuția industriei la promovarea și amplificarea schimburilor economice internaționale. Plenara a criticat, în același timp, o serie de neajunsuri ce s-au manifestat în diferite sectoare de activitate, care au influențat negativ realizarea ritmică și la toți indicatorii a sarcinilor de plan. Comitetul Central a cerut guvernului, ministerelor, centralelor industriale și întreprinderilor să acționeze cu întreaga răspundere pentru îndeplinirea integrală a producției prevăzute — fiind a celei destinate în primul exportului —, creșterea mai accentuată a productivității muncii, a calității produselor, reducerea costurilor de producție, a consumurilor de materii prime, materiale și energie, recuperarea materialelor refolosibile, aplicarea rapidă în producție a cuceririlor științei și tehnicii, în vederea sporirii eficienței întregii activități economice, obținerii, pe întregul an, a unei producții industriale suplimentare de cel puțin 12 miliarde lei. în domeniul investițiilor, s-a cerut factorilor de răspundere să ia toate măsurile pentru accelerarea ritmurilor de punere în funcțiune, la termenele prevăzute și chiar în devans, a noilor obiective și atingerea parametrilor tehnicoeconomici proiectați. Comitetul Central a indicat să fie intensificate eforturile pentru o mai bună organizare a activității în agricultură, astfel incit, chiar în condițiile climaterice ale acestui an, să se obțină recolte vegetale și animale la nivelul prevederilor planului, asigurînd o aprovizionare corespunzătoare a populației, satisfacerea celorlalte nevoi ale economiei naționale. (Continuare în pagina a III-a) Plenara Consiliului Național al Frontului Democrației și Unității Socialiste Sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, președintele Frontului Democrației și Unității Socialiste, joi, a avut loc Național al plenara Consiliului F.D.U.S. Pe ordinea de zi au figurat următoarele probleme : 1. — Programul privind aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitorești și autogestiunii, perfecționarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a muncii și creșterea retribuției în acest cincinal . 2. — Programul național pentru asigurarea unor producții sigure și stabile prin creșterea potențialului productiv al pămîntului, mai buna organizare și folosire în mod unitar a terenurilor agricole, a întregii suprafețe a țării, realizarea irigațiilor pe circa 55— 60 la sută din suprafața arabilă, a lucrărilor de desecări și combaterea eroziunii solului ; 3. — Contribuția consiliilor F.D.V.S., a organizațiilor de masă și obștești remprawate la unirea eforturilor, a energiei și inițiativei tuturor oamenilor muncii, în vederea înfăptuirii exemplare a planului și programelor de dezvoltare economico-socială a țării. 4. — Informare cu privire la activitatea Consiliului Național al Frontului Democrației și Unității Socialiste pentru înfăptuirea politicii externe a partidului și statului nostru. (Continuare în pagina a II-a) Vedere din municipiul Suceava Foto : D. VINTILA Este foarte adevărat că, afirmînd că ne-au impresionat curățenia și ordinea de la Ferma nr. 10 Salia din Dornești a I.S.C.I.P. Verești, ne trădăm temerea cu care am pășit dincolo de poarta fermei. Temere pe care nu ținem s-o explicităm , ea își are, totuși, originea în vechea vorbă că „porcu-i tot porc“... Iată, în condițiile speciale de aici, o zicală nedreaptă. Mai întîi, de ce condiții speciale. Pentru bunul și simplul motiv că 50 de oameni n-au altceva de făcut decît să asigure pașnicului animal toate condițiile pentru a da maximum de randament. Nu carne mai multă în primul rând, ci tineret de prăsilă rezistent, cu o conformație corporală bună și cu o viteză mare de creștere. Ferma din Cornești asigură vieruși și scrofite nu numai pentru nevoile fermelor din județul nostru, ci și pen  ZICALĂ NEDREAPTĂ tru alte ferme de profil din țară, „biletele lor de călătorie“ avînd destinația Bucecea, Roman, Iași, Fălciu - Vaslui, Bistrița, Verguleasa - Buzău, Piatra Neamț etc. Ne-am la „etc.“, pentru că tot oprit aici s-a oprit și inginerul Mihai Frunză, șeful fermei, care și-a amintit ceva, caută o hîrtie, o găsește și-i face rezumatul : „Complexul de creștere a porcilor de la Roman ne să-i trimitem încă o sută roagă de vieruși, pe lîngă cei 150 deja trimiși..„Și ?“. „Deocamdată nu putem ; alții sînt la rînd. Asta înseamnă că le place ce le-am trimis. Și nu-i singurul caz. . Să ne întoarcem, însă, condițiile speciale. Ele mai însa seamnă și creștere în sistem dumitru Teodorescu (Continuare în pagina aI-a) DIN CRONICA ÎNTRECERII SOCIALISTE Colectivul de oameni ai muncii de la ÎNTREPRINDEREA JUDEȚEANĂ DE CONSTRUCȚII - MONTAJ a încheiat primul semestru al anului cu un fructuos bilanț de producție, el depășind sarcinile de plan aferente perioadei, la producția de bază de construcții - montaj, cu 13,2 milioane lei. Acest însemnat spor de producție se regăsește în cele 256 apartamente puse la dispoziția oamenilor muncii înainte de termen, mai cu seamă la Suceava, Siret și în mediul rural. In perioada care a trecut de la începutul anului,constructorii de la I.I.C.M. au predat beneficiarilor și alte obiective importante, precum centrul de comandă al Aeroclubului „Șoimii Bucovinei“ de la Salcea, sediul centrului de proiectări județean etc. La înregistrarea acestui succes, merite deosebite revin colectivelor de muncă ale șantierelor Rădăuți și Fălticeni, șantierului de instalații și secției de utilaj - construcții și producție industrială. în bilanțul pozitiv al ínițiului semestru al anului, depășirea indicatorului producție globală cu 3,3 milioane lei constituie, de asemenea, un notabil succes.