Zycie Warszawy, październik 1970 (XXVII/234-260)

1970-10-27 / nr. 256

Izagranic^z^granic^^^granic?!!^^granic^z^granicÄ^^grÄnTcÄ1 Syberyjskie perspektywy (P) Syberia jest chyba jednym z ostatnich regionów naszego globu, wobec których superlatywy nie straciły jeszcze blasku, gdzie entuzjazm jest miarą realizmu. Bez niezwykłych porywów umysłu trudno sobie wyobrazić jaka -będzie jeszcze w tym stuleciu przyszłość tych ogromnych połaci azjatyckiego kontynentu. Któż jednak jest lepiej przygotowany do „burzy mózgów” niż właśnie uczeni, którzy na Syberii nie boją się być pionierami myśli i czynów. W Zagłębiu Kuźnieckim urządzono w tych dniach sympozjum naukowe poświęcone wyłącznie zagadnieniom przewidywania perspektyw rozM'oju gospodarczego Syberii Wschodu. i radzieckiego Dalekiego „Sowieckaja Eossija’ gromadząc wnioski z długich dyskusji pisze, że konieczne jest wykorzystanie bogactw Syberii w samej Syberii, bez przewozów, które kosztują często więcej niż sam transportowany surowiec. Zagłębi e Tiumieńskie może dostarczyć wielokrotnie więcej nafty niż cały Azerbejdżan. Wydobycie węgla w zagłębiu Kańsko-Aczyńskim jest 10 do 15 razy tańsze niż w bonbasie. Celowe wydaje się więc zbudowanie obok złóż tego węgla elektrowni o łącznej moęy 45 do 50 min. kW, (Jest to więcej niż łączna moc wszystkich polskich siłowni). Na Dalekim Wschodzie powstanie w ciągu 10—15 lat ośrodek hutnictwa, który wykorzystywać będzie węgiel koksujący południowej Jakucji, tanią energią wodną i miejscowe zasoby rud. Nie będzie się jednak w sposób sztywny powtarzało dotychczasowych modeli kombinatów hutniczych. Walcownie, w zależności od potrzeb, znajdą się tam, gdzie odhiorcv. Uczeni zwracali też uwagę na konieczność przystosowania do potrzeb Syberii sprzętu transportowego i technicznego. Mówiono że trzeba stworzyć „modele syberyjskie” maszyn, które wytrzymają najgorsze mrozy, nie zgina w bezdrożach i terenach górzystych. Pilnie potrzebne są też sterówce, które przewieźć mogą największe ciężary taniej niż samoloty lub helikoptery. Planuje si«j też wznoszenie „nadmuchiwanych osiedli”. Pod ogromną kopułą, utrzymywaną przez tłoczone kompresorami powietrze, mogliby geologowie mieszkać i pracować, niezależnie od zmian klimatu. Najpewniej do roku 2000 Syberia produkować będzie wielokrotnie więcej niż obecnie. I to zarówno w przemyśle, jak i w rolnictwie. Już teraz jednak wiadomo, że przyrost ludności będzie znacznie wolniejszy od tempa wzrostu gospodarczego. Konieczny będzie stały napływ ludzi. „Aby przyciągnąć tutaj osadników — czytamy w sprawozdaniu a także dla przezwyciężenia odpływu siły roboczej, konieczne jest zrealizowanie zespołu kroków natury ekonomicznej i społecznej”. Postuluje się, żeby Syberii przyznać priorytet przy podnoszeniu poziomu życia. Występujące zahamowania ministerstw wobec inwestowania w syberyjskim odludziu naukowcy proponują przezwyciężyć poprzez utworzenie specjalnego funduszu, z którego finansowano by wydatki na rozbudowę infrastruktury. Tym samym inwestycje w Syberii będą mogły również pod względem ekonomicznym wytrzymać porównanie z resztą Związku Radzieckiego. Wnioski uczonych zostały przekazane organom decydującym o planach i kierunku rozwoju gospodarki radzieckiej. W prasie radzieckiej zwraca się jednocześnie uwagę na naukowe znaczenie tego spotkania. Stanowiło bowiem zamknięcie etapu prac wielkiego zespołu uczonych nad stworzeniem metodologicznych podstaw regionalnego prognozowania gospodarczego. Dziś nie trzeba Już nikogo przekonywać o tym, źe Syberia ma ogromną przyszłość. Od uczonych zależy jaki będzie rzeczywisty kształt całego kontynentu. Jest to szansa, nie spotykana w annałach ludzkie i wiedzy. K. S. Wniosek o udział delegata KRL D w debacie ONZ PHENIAN (PAP). Przedstawiciela kra jów socjalistycznych orąa szeregu krajów' Azji i Afryki przedłożyli do rozpatrzenia na 2.! sesji Zgromadzenia Ogólnego N2 projekt rezolucji w sprawie bezwarunkowego udziału reprezentanta KRL-D podczas omawiania na forum ONZ problemu koreańskiego. (F) Intensyfikacja działań bojowych na terenie Kambodży i Laosu tys. żołnierzy sajgońskich i najemników podjęło nowe operacje militarne we wschodniej części Kambodży. Oddziały reżimowe przekroczyły granicę w niedziele podejmując pacyfikacje terenów przygranicznych. Do starcia z kambodżańskimi siłami wyzwoleńczymi doszło 2 km od granicy w pobliżu ptantacji kauczuku Mimnf-W nocy z niedzieli na poniedziałek patrioci przeprowadzili: godzinny' zmasowanytaa tak artyleryjski na 20-tysięćzne zgrupowanie żołnierzy genei'afa Lon Nola w rejonie miasta Taing Kouk. St. Zjednoczone i ich sojusznicy intensyfikują działania wojenne także na terenach Laosu. Komunikat sił wyzwoleńczych Laosu opublikowany w sobotę podaje, że USA i ich sojusznicy od sierpnia bież. roku przeprowadzili wiele ataków na tereny wyzwolone przez Patet Lao. (A) PARYŻ _ HANOI — NOWY JORK (PAP). Rzecznik wojskowy reżimu południowowietnamskiego podał w poniedziałek w Sajgonie, że 6 Przyjęcie w polskiej ambasadzie w Phenianie PHENIAN (PAP) Z okazji 22 rocznicy nawiązania stosunków’ dyplomatycznych między Polską KRL-D, ambasador J. Dryglas u- a rządził pokaz filmowy i kolację, na którą przybyli m. in.: minister spraw’ zagranicznych Ho Dam wiceminister spraw zagranicznych i Li Man Sok. Uczestniczył również szef polskiej misji w' Korei generał brygady, M. Matwiejewicz. (P) Warunki użycia broni A Konferencja ministrów obrony 8 krajów NATO BRUKSELA (PAP). Jak zakomunikowano oficjalnie w poniedziałek z siedziby NATO w Brukseli, ministrowie obrony z 8 krajów NATO rozpoczną w najbliższy czwartek 2-dniową konferencję w Ottawie w sprawie warunków’ użycia przez kraje Paktu A- tlantyckiego broni nuklearnej. Spotkaniu członków grupy planowania nuklearnego NATO przewodniczyć będzie sekretarz generalny Paktu Atlantyckiego, Mi Brośio. (P) A. Moro - przewodniczącym Rady BRUKSELA (PAP). Nowym przewodniczącym Rady Paktu A- tlantyckiego został włoski minister spraw’ zagranicznych A. Moro, który przejmie ię funkcję po swym islandzkim koledze. E. JOń- Ssonie. do 17 września przyszłego roku. (P) Akcja ratunkowa tankowca „Pacific Glory" w kanale La Manche LONDYN (PAP). Holowniki holenderskiej firmy, wyspecjalizowanej w’ operacjach ratowniczych, wpłynęły- w poniedziałek na wody Kanału La Manche, gdzie w pobliżu wyspy Wight leży na mieliźnie uszkodzony tankowiec „Pacific Glory”. Stalowe liny, oplecione wzdłuż kadłuba od dziobu do rufy, łagodnie obróciły tankowiec o 180 stopni wokół osi, stawiając go dziobem do wiatru. Zmniejszyło to możliwość ponownego wybuchu pożaru, jak również ryzyko, że tankowiec rozpad nie się, rozlewając zawartość swych zbiorników, W poniedziałek rozpoczęto też przygotowania tlo dalszej operacji, która przewiduje wypompowanie z „Pacific Glory” możliwie największej ilości wody i skierowanie go na głębsze morze. Tam z kolei nastąpi przepompowanie ropy ze zbiorników' do innego tankowca. (P) Propozycja utworzenia strefy bezatomowej w Azji MOSKWA (PAP). Jak donoszą % Rawalpindi, przewodniczący Komisji Energii Atomowej Pakistanu I. H. Usman i wezwał wszystkie kraje azjatyckie nie posiadające broni jądrowej do zawarcia międzynarodowego ukałdu o utworzeniu w Azji „strefy wolnej od broni atomowej”. I. H. Usmani podał, że pakistańscy geolodzy wykryli złoża lirami w zachodnim Pakistanie. (B) Min. \. Gromyko opuścił Nowy Jork NOWY JORK (PAP). W poniedziałek opuścił Nowy Jork minister spraw zagranicznych ZSRR. A. Gromyko, który uczestniczył w obradach jubileuszowej XXV sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych. (B) N. Ceausescu w Białym Demu WASZYNGTON (PAP) Prezydent USA, R. Nixon przyjął w poniedziałek w Białym Domu przewodniczącego Rady Państwa Socjalistycznej Republiki Rumunii N. Ceausescu. Uczestriiczył on w części jubileuszowej. 25 sesji Zgromadzenia Ogólnego NZ, a obecnie przybył do Waszyngtonu z 2-dniową wizytą oficjalna. (P) Polscy kombatanci przybędą dziś do Londy nu (Od stałego korespondenta) Londyn, 26 października (P) We wtorek rano przybywa do W, Brytanii delegacja jtedy Ochrony Pomników Walki i Męczeństwa z jej przewodniczącym, min. Januszem Wieczorkiem. W skład delegacji wchodzą: płk Jan sław, Mazurkiewicz - Radowiceprezes Zarządu Głównego ZBoWiD oraz płk Jan. Skalski, uczestnik bitwy o Anglie J. Drapeau - ponownie burmistrzem Montrealu NOWY JORK (PAP). 25 hm. odbyły się wybory do Zarządu Miejskiego Montrealu, stolicy kanadyjskiej prowincji Quebec. Towarzyszyła im atmosfera dużego napięcia wywołana po pierwsze sprawa uprowadzenia dwóch zakładników przez członków separatystycznej organizacji „Front Wyzwolenia Quebecu” a następnie zamordowania jednego z tych zakładników — po wtóre zaś ostrą walką przedwyborczą między kandydatem u* grupowania pn. „Partia Obywatelska” J. Drapeau a reprezentantem „Frontu Akcji Politycznej”, organizacji powiązanej podobno FWQ. Dotychczasowy burmistrz Montrealu, J. Drapeau uzyskał w wyborach przytłaczającą większość 92 proc. głosów’ i ponownie zdobył mandat mera na okres czterech łat. „Partia Obywatelska”, do której należy, obsadzi wszystkie 52 miejsca w radzie miasta. Zwycięstwo to jest uważane przez obserwatorów politycznych za fakt. bez precedensu w wyborach municypalnych. Ponadto wskazuje ono, że społeczeństwo zaaprobowało energiczne kroki podjęte przez władze Ouebecu w związku z aferą uprowadzenia Grossa i LapOrte’a, jak również proklamowania stanu wyjątkowego przez rząd federalny. Drapeau, z zawodu adwokat, jest burmistrzem Montrealu od 10 lat. (B) Program pobytu delegacji przewiduje m. in. odsłonięcie pomnika na cmentarzu w Perth, w Szkocji, gdzie znajdują się groby około 400 polskich żołnierzy Na czele komitetu honorowegc odsłonięcia pomnika stoi sekretarz stanu do spraw Szkocji Gordon Campbell, a w’ skład komitetu wchodzą m. in. ambasador PRL w Londynie, dr Marian Dobrosielski, oraz trzech burmistrzów’: Edynburga, Glasgow’ Perth. Wizyta min. Wieczorka w Szkocji zbiega się z 30 rocznicą przybycia do gościnnej Szkocji pierwszych żołnierzy polskich, którzy dotarli tu po upadku Francji. Jak wiadomo, korpus polski otrzymał wówczas odpowiedzialne zadanie obrony 200- km odcinka wybrzeży przed spodziewaną wówczas inwazją niemiecką z TvTorwegii. Żołnierzom polskim powierzono obronę wyspy tam, gdzie możliwość lądowania była największą. Oddziały polskie odbywające tu ćwiczenia razem z wojskami brytyjskimi, zawsze zyskiwały sobie pochwały nie tylko polskich dowódców. Stąd zresztą wymaszerowały do inwazji Normandii w sierpniu 1944 roku. Na cmentarzu w Perth znajdują się m. in. prochy tych, którzy zginęli w walkach o wyzwolenie Francji. Poza tym program przewiduje też m. in. złożenie wizyty burmistrzom Edynburga, Glasgow Perth. Jednym z głównych punktów pobytu będzie złożenie wieńców pod Pomnikiem Lotników Polskich w Northolt koło Londynu. Tu przed 30 laty sformował się słynny Dywizjon, 303 startując z Northolt do szej walki z Luftwaffe w pierwdniu 31 sierpnia 1940 roku. Hołd tym. którzy oddali swe życie w walet z hitlerowskimi Niemcami, odda delegacja na cmentarzu w Ne* wark, gdzie pochowani są polscj piloci. Tutaj również delegacja złoży wieniec na grobie gen. Władysława Sikorskiego. Podczas ośmiodniowego pobytu w W. Brytanii minister Wieczo* rek spotka się kilkakrotnie z przedstawicielami Polonii brytyjskiej, która jest współorganizatorem wizyty naszej delegacji w W. Brytanii. ANDRZEJ BftONIAREK a Poiicja francuska odnalazła w samochodzie 52 kg heroiny PARYŻ (PAP). W Paryżu ogłoszono w poniedziałek komunikat ministra spraw’ Wewnętrznych, Ii. Marcellin informujący, że policja francuska zdemaskowała największą z dotychczasowych we Francji afer przemytu czystej heroiny* ło W wyniku śledztwa, które trwakilka miesięcy, w nocy z 24 na 25 października aresztowane dwóch handlarzy narkotyków’ kursujących między Europą i Ameryką Północną. W ich samochodzik znaleziono 6 kg heroiny. Po całkowitym zdemontowaniu samochodu policja natrafiła na dalsze IR kg tego narkotyku. Cena detaliczna 52 kg skonfiskowanej czystej heroiny wynosi 102 min franków’. (P' Sprawy RWPG Aktywizacja współpracy - wielką rezerwa (A) Współpraca krajów RWPG w dziedzinie surowcowej przynosi bardzo poważne efekty. Poszczególne kraje RWPG pokrywają swoje potrzeby surowcowe importem z innych krajów tego samego ugrupowania w 54—72 proc. Unowocześnienie gospodarki i zmiany w strukturze przemysłu krajów RWPG kształtują w nowy sposób zapotrzebowanie na surowce i materiały do produkcji. Np. przyspieszony rozwój przemysłu maszynowego, a zwłaszcza elektronicznego i elektrotechnicznego powoduje silny wzrost zapotrzebowania na metale kolorowe. V/ najbliższych 15 latach w krajach RWPG (bez ZSRR) zwiększy się zużycie miedzi — 2 razy, aluminium — 2,4 raza, cynku — 1,5, ołowiu — 1,6, niklu 2,8 oraz cyny — 2.2 raza. Bazą Surowcową do produkcji niemal wszystkich tych metali dysponuje wśród krajów RWPG tylko Związek Radziecki. W pozostałych krajach występują one w niedostatecznej ilości i bardzo nierównomiernie, Stała Komisja hutnictwa metali nieżelaznych RWPG zaleca więc, aby na podstawie specjalnych umów zapewnili udział zainteresowanych krajów członkowskich w kosztach rozwijania produkcji miedzi, cynku i niklu w tych krajach, które mają dogodne po temu warunki; zwiększone w ten sposób środki inwestycyjne mogą zabezpieczyć szybszy wzrost produkcji, a więc i dostaw tych metali dła partnerów. Przewidziane jest takie zacieśnienie współpracy w zakresit przetwórstwa metali kolorowych 3 zwłaszcza wytwarzania z nict rożnych półproduktów. Zadanit to przypadnie przede wszystkim stałej grupie roboczej działającej w ramach Komisji, grupie zajmującej się wykorzystywaniem czasowo nie w pełni zatrudnionych zakładów przetwórstwa metali kolorowych, w szczególności zaś oddziałów produkujących wy* roby walcowane o małych przekrojach. Ta grupa robocza ma już na swoim koncie niemałe osiągnięcia, ponieważ w ciągu 4,5 lat bieżącego pięciolecia zdołała — dzięki pełniejszemu wykorzystaniu mocy wytwórczych i podziale zadań produkcyjnych między poszczególne kraje RWPG — zwiększyć wzajemne dostawy półfabrykatów z metali kolorowych do 150 tys. ton, co oznacza dla zainteresowanych krajów’ oszczędność rzędu 40 min dolarów, (AR-WEZ) „Auto-Service-70” — w Brnie Chaos kosztuje dewizy (Od stałego korespondenta) Praga, w październiku (A) W dwóch pawilonach na terenach targowych w Brnie otwarta została 19 bm, wystawa pod nazwą „Auto-Service- 70”. Organizowana jest ona coroęzrtie f kolejno w Polsce, na Węgrzech i w Czechosłowacji, a celem jej jest dokonanie przeglądu osiągnięć w dziedzinie urządzeń naprawczych i usługowych dla przemysłu motoryzacyjnego i samej motoryzac ii Tegoroczne spotkanie ma specjalny charakter. Na posiedzeniach RWPG stwierdzono bowiem, że w lej dziedzinie panuje wśród producentów w państwach członkowskich duży chaoś i produkcja poszczególnych urządzeń niepotrzebnie się dubluje, a z kolei inne przyrządy trzeba sprowadzać za dewizy z państw zachodnich. i Istnieje nie tylko konieczność, ale możliwość dokonania podziału pracy i specjalizacji w tej ważnej dla rozwijającej się motoryzacji dziedzinie. Brneńska wystawa ma więc przyczynić się przed»? wszystkim do ustalenia wzajemnych potrzeb i możliwości produkcyjnych. Będzie to więc okazja nic? tylko do omówienia przyszłych planów wymiany handlowej, ale do dokonania specjalistycznego podziału pracy. Gospodarze wystawy prezentują m. in. różnego rodzaju podnośniki, stacje hamulcowe i inne urządzenia niezbędne do kontroli i bieżących napraw zarówno samochodów osobowych, ciężarowych jik i maszyn rolniczych. Wystawiają też szereg urządzeń zakupionych na Zachodzie w czasie tegorocznych brneńskich Targów Przemysłu Maszynowego. M. in. stacje d»i mycia samochodów, maszyny do wyważania kół itp. Z ramienia Polski wstępują na wystawie dwie centralę handlu zagranicznego — „Mótóimport” l „Folmot”, które przedstawiają m. in. nasze urządzenia garażowe i wozy techniczne. „Auto-Service-70” przyczyni sit; do dalszego zacieśnienia wzajemnych kontaktów i współpracy, pomoże w określeniu i ustaleniu specjalizacji produkcji maszyn i urządzeń dla usług motoryzacyjnych. MAREK DUNIN-WĄSOWIC2 Delegacja FJN — w Jugosławii (B) Na zaproszenie Socjalistycznego Związku Ludu Pracującego Jugosławii 26 bm. udała się do Jugosławii delegacja Frontu Jedności Narodu w następującym składzie: R. Hajduk, przewodni czący WK FJN w Opolu, pose na Sejm PUL, M. Trejgis, wiceprzewodniczący WK FJN w Szczecinie, Danuta Wawrzyńezyk-Szplit członek Prezydium WK FJN w Poznaniu, przewodnicząca Wojewódzkiej Rady Kobiet, St. Zgrzywa, sekretarz WK FJN w Lublinie Na lotnisku Okęcie delegację żegnali ‘przedstawiciele sekretariatu OK FJN. Obecny był charge d’affaires 8FRJ W’ Polsce M. Maksić. (PAP) Przedstawiciel CDU/C$łl nie weźmie udziału w rozmowach w Warszawie BONN (PAP). Jak podaje agencja DPA, powołując się na poinformowane źródła, opozycja chadecka w Bundestagu odmówiła wydelegowania przedstawiciela CDU, CSU, który miałby towarzyszyć ministrowi spraw zagranicznych, W. Scheelowi w jego podróży do Warszawy na rokowania z Polską. (B) Krytyczna reakcja rządu Brandta Rząd federalny kanclerza Brandta, reagując na decyzję frakcji parlamentarnej CDU/CSU n i e wy d el ego w an i a swegó przedstawiciela na warszawskie rozmowy ministra spraw zagranicznych NRF W. Scheela w sprawie układu z Polską, wyraził się krytycznie o tej decyzji, Jak oświadczył w poniedziałek rzecznik rządowy R. von Wechmar. podczas konferencji prasowej w’ Bonn „opozycja wyłącza się w ten sposób sama ze współpracy i odcina się od informacji na temat stanu rokowań”. Rząd federalny nie przestanie jednak z tego powodu informować opozycji o rozmowach prowadzonych z Polską. (P) NPD w wyborach zschodnioherłińskich BERLIN (PAP). Żachodniober- 1 Ińska organizacja neohitlerowstelej ŃPpL zamierza wziąć udział w wyborach do izby posłów i rad dzielnicowych, które odbędą się H marca 1971 roku. Informując o tym zachcdnioniemiecka agehćja prasowa DPA podkreśla, że będzie to pierwszy lego rodzaju występ polityczny NPD w Berlinie zachodnim. (A) Ambasadorzy polskiej nauki i kultury Nasi specjaliści w Trzecim Święcie (A) W ciągu niespełna dziesięciu lat, odpowiadając na propozycje zgłaszane ze strony szeregu krajów Trzeciego Świata, wysłaliśmy tam naszych specjalistów z najróżniejszych dziedzin gospodarki. Obecnie jest ich tam około 600, pracujących w przeszło 40 krajach. Największe skupiska występują w Maroku, Nigerii, w Kongo, Iraku, Algierii, Tunezji, Ghanie, Libii, Afganistanie, Gwinei, Ugandzie. W innych krajach pracują mniejsze grupy Polaków, niekiedy nawet są tp pojedyncze osoby przebywające z dala od wielkich miast, często w centrum afrykańskiego buszu. Polska cieszy się dużą popularnością i prestiżem w większości krajów się, jako kraj o rozwijających liberalnych tradycjach, wielowiekowej historii nie splamionej nigdy uczestnictwem w ekspansji kolonialnej, a przeciwnie, długo sam cierpiący niewolę, a przy tym kraju, który potrafił krótkim czasie dokonać niew zwykle trudnego dzieła odbudowy po zniszczeniach wojennych, Nie bez znaczenia również jest obecność w świecie wielu milionów Polaków wykazujących wielkie zdolności adaptacji do lokalnych , warunków I nie mających prawie nigdy zatargów z miejscową ludnością: osobista styczność z Polakami budzi sympatie do naszego kraju. Kiedyś, w rozmowie z autorem tych stów prezydent Nigru, Dior! Kamani, z rozrzewnieniem wspomina! czasy swojej tułaczki w okresie okupacji niemieckiej we Francji, kiedy to właśnie Polacy udzielali mu pomocy i schronienia. Młodzi Gwinejczycy, którzy byli w Warszawie w 1055 podczas Festiwalu Młodzieży, rokit w 1958 roku weszli w skład rządu republiki. Gdy zerwała ona Francją i borykała sie z olbrzyz mimi trudnościami, ci młodzi działacze Gwinei zwrócili sie do Polski o pomoc kadrową: dla szkolnictwa, służby zdrowia i rybołówstwa. Pomoc ta została przez nas udzielona. Podobnie miała sie, swego czasu sprawa z Marokiem, dokąd wysłaliśmy duża grupę naszych specjalistów. Wszelkimi sprawami związanymi z wysyłaniem specjalistów do pracy za granicą zajmuje się przedsiębiorstwo handlu zagranicznego POLSERVICE, które zbiera z zagranicy zapotrzebowania na specjalistów, negocjuje z zagranicznymi partnerami warunki ramowe kontraktów o pracę oraz w oparciu o wytyczne właściwych organów pań stwowych prowadzi rekrutację kandydatów na wyjazd za granicę, POLSERVICE korzysta przy, tym z pomocy właściwych resortów, które typują kandydatów na wyjazd, przy zachowaniu zasad resortowej polityki kadrowej Na okres zagranicznego kontraktu specjaliści nasi otrzymują w swoich macierzystych zakładach pracy bezpłatne urlopy. Zasadą przyjętą przy wysyłaniu naszych specjalistów jest, by kandydat reprezentował wysoki poziom fachowy i moralny oraz mówił biegle językiem francuskim lub angielskim, w zależności od kraju, do któróego ma się udać. Polscy specjaliści mają prawo do zawierania z miejsco* wymi pracodawcami kontraktów o pracę w oparciu o miejscówe prawo pracy. Na mocy tych kontraktów specjaliści otrzymują na miejscu wynagrodzenie według stawek 1 przepisów przewidzianych dla specjalistów tych samych kategorii — obywateli miejscowych. Zagraniczni pracodawcy, instytucje rządowe lub prywatne nie mają jednak prawa prowadzenia w Polsce na własną rękę rekrutacji kandydatów do pracy w swoim kraju. Przyjęty system wielostopniowej selekcji kandydatów przyniósł dobre rezultaty. Nasi specjaliści cieszą się za granicą doskonalą opinią. Fakt ten podkreślają wszystkie prawie rządy goszczące naszych ekspertów. Wielu Polaków otrzymało od władz miejscowych nagrody, pochwały, a nawet wysokie odznaczenie państwowe. Wielu specjalistów było przyjmowanych osobiście przez szefów państw, którzy interesowali się ich pracą i osiągnięciami. O przedłużenie pobytu niektórych polskich ekspertów występują do naszych władz rządy tamtych krajów, podkreślając przy takich okazjach wielki wkład pracy Polaków, Około 20 proe. wszystkich spe* cjalistów polskich wysyłanych za granicę stanowią lekarze i personel służby zdrowia, a dalej — wykładowcy różnych szczebli od szkół zadowowych do uniwersytetów włącznie. Sporo wyjechało inżynierów budowlanych, architektów, inżynierów górników i geologów’, energetyków, włokienników, a także rybaków. Stosunkowo mała jest grupa ekonomistów i księgowych. Maroko zatrudniło wielu naszych specjalistów rolnictwa oraz pokrewnych dziedzin. Odrębną kategorię naszych specjalistów pracujących za granicą stanowią technicy kierujący budową lub rozruchem wyeksportowanych obiektów przemysłowych. Tego rodzaju Specjalistów jest, znacznie więcej niż wvsvlanych przez PHZ POLSERVICE. Ale ich sytuacja jest zgoła odmienna, ponieważ są oni również za granicą pracownikami swoich macierzystych, polskich przedsiębiorstw, Ponadto w krajach rozwijających się pracuje stosunkowo niewielka, ale o wysokich kwalifikacjach grupa naszych specjalistów wysyłanych przez ONZ i jej specjalistyczne agendy. Są to eksi perci typowani przez resorty stawiani przez Komitet Nauki i Techniki do dyspozycji różnych instytucji Narodów Zjednoczonych, dla prowadzenia prac podejmowanych przez ONZ. Wiele z tych osób zajmuje bardzo odpowiedzialne stanowiska. Np. z ramienia ONZ- owskiego Programu Rozwoju (UNDP) Polacy zajmują m. in. takie stanowiska, jak dyrektora Instytutu Statystycznego w Rabacie, kierownika Instytutu Planowania w Syrii, kierownika planu zagospodarowania Karaczi (Pakistan), doradcy Afrykańskiego Banku Rozwoju. Za pośrednictwem Światowej Organizacji Zdrowia (RTO) obsadzone Polakami kilka stanowisk profesorskich w wyższych uczelniach medycznych Trzecim Swiecie, a za pow średnictwem UNESCO — niektóre katedry uniwersyteckie oraz stanowiska doradców rządowych do spraw planowania oświaty, jak również rekonstrukcji zabytków. Polskich ekspertów delegują do krajów rozwijających sie również: Organizacja do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Organizacja Rozwoju Przemysłowego (UNIDO) i Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO). Okres pracy specjalistów zlecanej przez agendy ONZ waha się od kilku miesięcy do czterech lat. Nasi eksperci wszystkich kategorii pracujący za granicą są ambasadorami polskiej nauki, techniki i kultury w Trzecim Swiecie, szerzą sympatię do naszego kraju i umacniają jego prestiż wśród narodów Afrj'ki i Azii. (AR-WEZ) WITOLD TRiUK Partyjno-rządowa delegacja Mongolii z wizytą w Moskwie MOSKWA (PAP). KC KPZE . Rada Ministrów ZSRR wydały w poniedziałek przyjęcie na Kremlu na cześć Mongolskiej delegacji partyjno-rządowej. Na przyjęciu byli obecni: A. Kosygin, A. Pelsze, N. Podgórny, M. Susłow, A Szelepin i inne osobistości radzieckie «■Kosygin i 3. Cedenba! wy głośni toasty. Przewodniczący Rady Ministrów ZSRR podkreślił z zadowoleniem, że Zw. Radziecki i Mongolia, podobnie jak inne bratnie kraje socjalistyczne występują wspólnie przeciwko siłom imperializmu i reakcji na arenie międzynarodowej. Kosygin zaznaczył że obecnie bratnie kraje socjalistyczne w sposób zdecydowany obrały kurs na dalsze doskonalenie i pogłębianie ich wzajemnej współpracy, że J. Cedenbał oświadczył m. in., podstawą polityki zagranicznej naszej partii i rządu jest wszechstronne utrwalenie przyjaźni i współpracy ze JZw. Radzieckim i innymi krajami socjalistycznymi, umacnianie zwartości z bratnimi partiami marksistowsko-leninowskimi. (B) Forum ŚFMD w Budapeszcie BUDAPESZT (PAP). W po8 niedziałek rozpoczęło się tu zgromadzenie Światowej Federacji Młodzieży Demokratycznej Do stolicy Węgier zjechało setki przedstawicieli organizacji młodzieżowych świata. O- mówią oni zasadnicze sprawy anty imperialistycznej walki młodzieży. (B) Polskie wystawy w Bonn i Hanowerze BONN (PAP). W auli tzw. Wyższej Szkoły Ludowej w Bonn — Duisdorf została otwarta wystawa polskiego plakatu artystycznego. Wystawa została zorganizowana staraniem szkoły oraz niemieckiego Towarzystwa do Spraw Wymiany Gospodarczej ł Kulturalnej z Polska. Zgromadzono na niej 80 plakatów’ teatralnych, filmowych \ operowych. będących dziełami najwybitniejszych polskich artystówgrafików. Wystawa spotkrfła się z dużym zainteresowaniem. Do programu wykładów w tej szkole włączono seminarium na temat problematyki obejmującej stpsupki polsko-niemieckie w aspekcie historycznym oraz współczesne przemiany w strukturze gospodarczej i społecznej naszego kraju. W Hanowerze kilka tamtejszych organizacji społecznych zorganizowało wystawę polskiej książki przeznaczonej dla młodzieży i dzieci. (P) Na Bliskim Wschodzie (DOKOŃCZENIE ZE STR. 1) października, na mocy którego stolica Jordanii, Amman, staje się główną siedzibą Komitetu Centralnego w zakresie jego działalności politycznej, wojskowej, socjalnej i informaevinei. Komitet Centralny OWP zastąpił dawny Komitet Centralny Palestyńskiego Ruchu Oporu. Jego władza rozciąga się na wszystkie biura i siedziby palestyńskich organizacji partyzanckich, jakie istnieją w Jordanii. Niektóre z tych biur w Ammanie nie zostały zamkięte podczas ostatnich walk. inne natomiast wznowiły swą działalność po zakończeniu konfliktu. Szereg organizacji palestyńskich połączyło się w łonie Komitetu Centralnego OWP i obecnie nie ma już w Am manie siedzib „El Fatah” ani też Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny, a jedynie są biura KC OWP. Komitet Centralny OWP zapewni we własnym zakresie ochronę swych biur. Nie ujawniono jednak, jak liczne są oddziały palestyńskiej służby bezpieczeństwa. Patrole OWP będą krążyły ulicami Ammanu, aby zatrzymywać wszystkich komandosów, którzy noszą broń, co jest sprzeczne z porozumieniem zawartym z władzami jordańskimi. Również w niedzielę, w oparciu ó porozumienia zawarte mię dzy armią królewską a partyzantami, ukazał się w po raz pierwszy od 17 Ammanie września br. dziennik „El-Fatah”. W ar tykule wstępnym ,El-Fatah” zapewnia, źe OWp nie zamierza przejmować władzy w Jordanii, Pomoc dla Jordanii Na odbytym w niedzielę posiedzeniu międzyarabskiego komitetu do spraw pomocy dla ofiar starć zbrojnych w Jordanii członek najwyższego komitetu wykonawczego Arabskiego Związku Socjalistycznego El-Szafei zakomunikował o decyzji rządu ZR A przyznania Jordanii miliona funtów egipskich w charakterze bezzwrotnej pomocy. Decyzja o przyznaniu tej sumy Jordanii została podjęta pi-zez prezydenta ZRA Nasera w czasie konferencji szefów rządów arabskich w Kairze pod koniec września. Wystąpienie min. Fauziego KAIR (PAP). Egipski minister wojny, general Fauzi wygłosił przemówienie na forum Komitetu Centralnego Arabskiego Związku Socjalistycznego. Fragmenty tego wystąpienia zostały opublikowane przez poniedziałkową prasę kairską. Generał stwierdził, że egipskie siły zbrojne są w pełni przygotowane do udaremnienia zdradzieckich zamysłów Izraela. Odroczenie kongresu partii BAAS KAIR (PAP). W poniedziałek po południu Agencja MENA doniosła w depeszy z Damaszku, że nadzwyczajny kongres Syryjskiej Partii Baas został odroczony. Obrady maja sie roznocząć w środę, 28 października. (B) Katastrofa amerykanskiago samolotu zwiadowczego LONDYN (PAP). Amerykański samolot typu ..B-66”, służący do lotów zwiadowczych i zakłócania łączności radiowej, uległ w poniedziałek katastrofie w pobliżu amerykańskiej bazy lotniczej w Kora t w Syjamie. Członkowie załogi uratowali się, (W*