Acțiunea, 1935 (Anul 1, nr. 1-17)

1935-10-27 / nr. 1

Pag. 4. Cronica sportivă. Pe marginea unui scandal. La matchul de foot-ball, disputat Dumineca trecută pe stadionul O. N. E. F., între echipa locală Şoimii şi gruparea Unirea M. V., din Alba-Iulia, s-a iscat un regretabil scandal. Victimele incidentului au fost doi jucători din gruparea oaspeţilor. Nu ne interesează numele provocatorului acestui scandal — dealtfel care numai cinste nu face sportului Sibian — şi nici cauzele lui. Vrem, ca pe marginea incidentelor de Duminecă de la arena sportivă, să tragem anumite concluziuni şi să arătăm cauzele degenerării sportului cu balonul rotund, mai ales în oraşul nostru. Aceasta-i constatarea cea mai tristă, însă e adevărată. Footbalul din Sibiu se găseşte într-o continuă decadenţă. Şi acest fapt ar trebui să preocupe mai ales pe conducătorii cluburilor cu un trecut frumos, ca Şoimii şi H. T. V. Cu ani în urmă gruparea Şoimii a eliminat din campionatul naţional pe vechiul champion naţional Chinezul din Timişoara. A ajuns în semi-finala campionatul naţional. Pe atunci Şoimii, erau ... şoimi. Apoi H. T. V. a fost finalist în campionatul naţional, iar azi cedează unei grupări ca Sticla din Diciosânmărtin. De ce cluburile de football Şoimii, H. T. V. şi N. S. E., se găsesc în coada clasamentului din Divizia B. ? Iată întrebarea care şi-o pun toţi cunoscătorii sportului cu mingea rotundă din Sibiu, dar la care nimeni nu poate să răspundă. Dar iată a doua întrebare mult mai gravă: Cine sunt vinovaţi de degenerarea footbalului din Sibiu? Noi credem — şi nu ne înşelăm — că vinovaţi sunt numai conducătorii cluburilor, aceştia nu depun interesul cuvenit şi lasă sportul în voia soartei. Din cauza lor, la matchurile de football aproape regulat, se ivesc scandaluri. Nu aşa se câştigă 2 puncte în clasament domnilor conducători ai cluburilor de football din Sibiu! Pe vremuri Chinezul glorios şi Victoria din Cluj, au cedat Şoimilor, nu pentru că conducătorii de pe atunci au pălmuit pe timişoreni şi clujeni în timpul jocului, ci pentru că Șoimii știau să joace football. ion d. pita. * H. T. V.—Mureșul din Tg.-Mureș. Duminecă 27 Octomvrie a. c., ora 3 d. m., se dispută pe stadionul U. N. E. F., matchul de foot-ball, contând pentru campionatul diviziei B., între echipele de mai sus. Se prevede o luptă strânsă din care localnicii — credem — vor ei învingători. Colţul Gospodinei Pentru astăzi, recomandăm următorul menit: I. Coşulete cu spanac, Costiţă de berbec la grătar, Budincă de conopidă, Prăjitură din foi de clătite. II. Cartofi cu smântână Limbă cu conopidă, Şniţel parizian, Salată de sfeclă, Lapte de pasăre. Nu treceţi nepăsători prin faţa vitrinelor noastre !! Drogneria Ionel Baciu Acţiunea Sibiu şi jur. De la Asociaţia comercianţilor Români, Comitetul Asociaţiei comercianţilor Români a ţinut la dl Dragomir, şedinţa de comitet a asociaţiei sub preşidenţia dlui prof. N. Martin. Din cei prezenţi notăm pe dnul: Ionel Baciu, I. Baneiu, N. Dragomir Moga, I. Răspop, Ioniţă Olteanu, Dumitru Pop, Popa Buca, C. Vestemeanu, Hie Steflea, etc. N. Martin a făcut o dare de seamă asupra activităţii anului trecut şi recomandă tuturor gazeta „Acţiunea“, ce va fi organul în care se vor dezbate toate problemele ce privesc pe industriaşii Români. Se aprobă aceasta cu mare însufleţire şi se hotăreşte să se trimită tuturor negustorilor Români, pentru ca în felul acesta să se facă legătura cu societăţile româneşti şi cu întreaga activitate culturală ce se desvoltă la Sibiu. Se hotăreşte apoi ca să se strângă rândurile între comercianţii şi industriaşii Români. In acest scop s’a hotărât să se formeze o uniune a comercianţilor şi industriaşilor aspciindu-se Asociaţiei comercianţilor din Ardeal şi Banat, cu Asociaţia restauratorilor cârciumarilor şi Asociaţia patronilor Români. Pentru elaborarea statutelor şi lucrărilor necesare au fost delegaţi preşedinţii asociaţiilor de mai sus şi anume: N. Martin, N. Zaharia şi D. Pop. Îndată ce lucrările vor fi terminate va avea loc la Sibiu un mare congres unde se va decide înfiinţarea uniunei. * De la Asociaţiile cetăţeneşti şi de gospodărie. Reprezentanţii asociaţiilor cetăţeneşti româneşti şi de gospodărie din Sibiu, au avut în sala de lectură a ziarului nostru, o şedinţă la care au discutat răspunsul scris dat de Uzina Electrică la cererile înaintate pentru ofiinirea curentului electric, ştergerea taxelor, după cifra de afaceri, timbru, impozit, etc., precum şi taxele de linie, instalare, etc. Intrucât răspunsul este îndoielnic şi datele nu par a fi reale s-a decis a fi date să fie examinate de un inginer expert de la Uzina Electrică din Capitală. După acest referat numitele asociaţii va lua în dezbatere problema curentului electric din Sibiu, pentru că după datele ce avem la Sibiu, se plăteşte prea scump curentul electric faţă de alte oraşe, cu toate că se produce prin cădere de apă şi are un număr mare de lămpi. * Concert coral şi teatru. Corul Qutenberg, organizează în seara zilei de 26 Oct., orele 9 seara, un concert coral împreunat cu teatru. Serbarea va avea loc în sala „Unicum“, din str. Tribunei 6. Corul bărbătesc al tipografilor va cânta şase bucăţi de muzică poporală patriotică. Următoarele persoane vor preda comedia „Trei Doctori“ , dşoarele: Ch. Dragan, S. Trifan şi E. Ucenic şi dnii: M. Domnariu, I. Ganea, I. Cleţian şi P. Similon. După program dans. * Cules de un. Societatea de înmormântare „Mormântul“ din cartierul „Mihai Viteazul“, organizează Sâmbătă seara, 26 Oct. a. c., orele 8 seara, o reprezentaţie teatrală urmată de dans, în sala berăriei „Trei Stejari“. Programul artistic este alcătuit din două comedii, recitări şi dansuri naţionale. Scopul urmărit este strângerea de fonduri pentru întărirea societăţii de ajutor de înmormântare, aşa încât merită tot sprijinul. Nu uitaţi să cumpăraţi la timp lozul Dvoastră de la colectura oficială a Lotericii de Stat BANCA OASIA vis-a-vis de Primărie, str. Mitropoliei 1 Ea cinema „THALIA“ rulează PREMIERA pentru întreaga Ţară, Capo d’opera * şi ultima superproducţie a maestrului Cecil B. de Miile Triumful şi piatra de hotar în istoria Cinematografiei Cruciadele Un film cu acţiune impresionantă de un realism înfiorător, scene înălţătoare care îţi stârnesc admiraţia, trăind realitatea. Filmul care va revoluţiona publicul. Mai mare ea: Cleopatra şi Semnul Crucii Cea mai fastuoasă şi grandioasă montare a timpului. Miile de figuranţi în frunte cu cei mai celebrii artişti, redau atmosfera cea mai uluitoare. Cronica cinematografică. Sunt atât de rare filmele cu înfăţişare de artă adevărată, încât atunci când suprinzi un astfel de film este o bucurie a sufletului. Istoria a fost profanată de mulţi cârpaci cinematografiei; fiecare îşi alegea din ea părţile frivole şi picante, redând scene anoste de dragoste, pe care publicul neformat le înghiţia cu lăcomie. Un public educat şi serios, care caută realitatea şi parfumul trecutului, prezentat atât de veritabil în grandioasa realizare a lui Cecil B. de Miile — marele regizor care pune în mişcare massele — va fi desigur răpit de filmul Cruciadele. E atâta viaţă, atâta putere de evocare în acest film, încât desfăşurarea acţiunii îţi pare trăire adevărată. Momentul acela unic în istoria creştinismului când sub predica unui călugăr sihastru, care s’a reîntors din ţările sfinte şi a văzut capitularea Ierusalismului cucerită de Saladin, sultanul Sarazinilor, e redat cu simţ istorie şi cu profunzime umană. Deasemenea conflictul de interese dintre Richard inima de leu şi Filip August al Franţei, care vrea să-şi căsătorească sora după regele Buguel. Dragostea lui Richard pentru Berengaria, prinţesă de Navarra; răpirea Berengariei de către Saladin, un prinţ cu vederi largi şi cu o bunătate, am putea zice creştinească; împăcarea între Richard şi Saladin, căreia se datoreşte accesul creştinilor la locurile sfinte; şi în urmă eliberarea Berengariei; toate aceste scene sunt dramatice și pline de sufletul realității. Acest film monumental este străbătut de la început până la sfârșit de simbolul mistic al crucii, în numele căreia s-a dat aceste lupte celebre pentru cucerirea locurilor sfinte. Cronicar. Sunteţi membru al societăţii „înlesnirea“ ? Aveţi nevoie de medicamente - vată - pansamente ? ? Doriţi să Vă cumpăraţi cozmetice - cadouri şi articole casnice?? Aproviziţionaţi-vă cu preţuri reduse de la Drogheria Ionel Baciu Desuelirea bustului 1. Gh. Duca. După cât suntem informaţi, Duminecă 2? Octombrie a. c., va avea loc, în oraşul nostru, desuelirea bustului lui 1. Gh. Duca, ridicat de organizaţia liberală din Sibiu, de sub preşidenţia d-lui E. Piso. Ea solemnitatea desuelirii vor participa şi membrii guvernului. Tot cu acest prilej se va sfinţi şi capela metropoliei. In numărul uiitor vom publica raportul asupra festivităţilor.* Informaţii redacţionale. Redactorii şi colaboratorii ziarului nostru pentru literatură, artă, ştiinţă, probleme sociale sunt: păr. Ioan Albu, Mircea Alexiu, Dr. Gheorghe Bărbat, păr. loan Banda, prof. Dr. Lucian Bologa, Emil Cioran, Dr. loan Cosma, prof. Pimen Constantinescu, profesor Axente Creangă, G. Cifarelli, păr. col. loan Dăncila, prof. Virgil Duiculescu, prof. Petre Drăghiciu, revizor I. Dragomir, Silviu Lazăr, Dr. Simion Mitea, păr. Romul Moldovan, avocat Dr. Victor Munteanu, păr. prof. Aurel Nanu, avocat Oprea Oprea, P. Olariu, Petre Dascălul, inspector Petre Petrescu, Dr. Popescu-Sibiu, Jud. Dem. Pand. Popescu, prof. Licu Popescu, inspector general Dr. Gheorghe Preda, părintele consilier Trandafir Scorobeţ, inspector general Dr. Iosif Stoichiţia, medic Dr. Horaţiu Tănăsescu, înv. Ioan Tatu, Mircea Zapratan etc. Economice: ing. Gheorghe Brănduş, subrevizor Nicolae Bembea, Gheorghe Ciucă, Ilie Floaşiu, Vaier Bozdoc, prof. N. Martin, Ion Opriş, ing. Traian Suciu, Ion Toader şi Dr. A. Vasiu. Pagina breslelor va fi scrisă de preşedinţii asociaţiilor şi societăţilor. * GRATIS abonamentul lunar al gazatei „Acţiunea“ dacă faceţi cumpărături peste Lei 200 de la DROtIVERIA IONEL BACIU * Informaţii pentru abonaţii din oraşul Sibiu. Cine primeşte acest număr de ziar va fi vizitat a doua zi, de personalul de desfacere şi va fi întrebat dacă primeşte şi numărul viitor, considerându-se după acest răspuns afirmativ ca abonat. Rugăm pe toţi românii de bine să acorde toată încrederea „Acţiunei" şi solicităm tuturor ca să o recomande şi altora, asigurăndu-i că prin aceasta îndeplinesc o faptă românească şi că ajută o iniţiativă ce serveşte tuturor. Rugăm deci a comunica personalului nostru de desfacere şi numele noilor prieteni şi abonaţi ai „Acţiunei“, cărora neştiindu-le adresa nu le-am putut trimite numărul I. Abonaţi-vă şi recomandaţi tuturor „Acţiunea“, mai ales că noi nu avem industrie şi avem puţini comercianţi în Sibiu, aşa că nu suntem în situaţia de a acoperi cheltuelile din publicitate. Abonând „Acţiunea“ şi achitând abonamentul în suma de 240 Lei pe an, 120 Lei pe 10 şi 20 Lei pe lună — preţul unei cutii de carpaţi — ajutaţi o lucrare românească, a cărei lipsă am simţit-o de mult în oraşul nostru. Pentru orice informaţii vă rugăm să vă adresaţi, personal sau în scris, administraţiei ziarului „Acţiunea“ Sibiu, Str. Regina Maria 49, etaj II. Telefon 324. Publicaţiunile se primesc la administraţie sau se dau reprezentanţilor noştri autorizaţi. Administraţia. * • — Ministerul Industriei şi Comerţului a aprobat înfiinţarea la încă două târguri de animale, unul primăvara altul toamna. Târgul de toamnă va funcţiona astfel: In 29 Oct. târg de vite de prăsilă „ 30 31 „ „ „ cornute „ 1-2 Nou. „ cat. Pentru târgul din 29 Oct. Camera de Agricultură va acorda premii, pentru cei mai frumoși reproducători, în suma de cei 10.000. Nr. 1. Ziarul „Acţiunea“ apare de două ori pe săptămână: Dumineca şi Joia.