Acțiunea, 1936 (Anul 2, nr. 18-111)

1936-01-01 / nr. 18

Pag. 2. "Continuare din pag. 1). In timp ce câinii latră negustorul îşi adună bani albi pentru sile negre. Atât cu privire la strada politică Internă în ţară şi judeţul Sibiu. In politica externă România a respectat tratatele şi angajamentele Internaţionale luând loc în tranşeele păcii unde marele bărbat, ministrul nostru de externe d. N. Titulescu a luptat spre mândria noastră, cu toată sinceritatea şi demnitatea. Suntem tari prin Mica Înţelegere, înţelegerea Balcanică şi fortăreaţa contra agresorului stabilită prin reluarea raporturilor de amiciţie cu Rusia. Peste toate aceste legături încheiate înafară atenţia noastră totuş să fie numai una: înarmarea. Pacifiştii au ţinut discursuri şi conferinţe pentru dezarmare şi se constată astăzi că toată lumea este înarmată până în dinţi. Răsboiul este destul de aproape şi ineuitabil. Dacă nu-l deschide acum Anglia, în scurt timp va fi provocat de Germania. La 16 Martie 1935 Germania a călcat stipulaţiunile tratatului de la Versailles. Anglia, care a cochetat mereu şi cu revizioniştii a închis ochii aşa că dela această dată chestiunea răsboiului este în funcţie de timpul în care Germania se poate pregăti. Legăturile stabilite între Rusia şi Franţa au fost extinse şi cu statele din Mica înţelegereşi înţelegerea Balcanică şi se încercase chiar să se facă o apropiere şi de Italia însă fără rezultat practic căci a izbucnit răsboiul italo-abisinian. Anglia şi Japonia se văd atinse în interesele lor economice aşa că acest conflict poate avea încă urmări fatale pentru pacea lumii. Italia, graţie omului providenţial Mussolini, are astăzi cea mai tare armată pe uscat, apă şi în aer şi de aceea a şi deschis drum de eiuilizare în Africa. Anglia dându-şi seama de întărirea Italiei încearcă pe lângă statele Europene să le solidarizeze cu aplicarea sancţiunilor contra Italiei. Cele mai multe state recunosc de just dreptul la viaţă al poporului italian şi de aceea nu se prea grăbesc cu aplicarea sancţiunilor, fapt care a determinat pe S. Hoare, fostul ministru al Angliei, să facă unele concesiuni, lucru ce n’a fost pe placul cabinetului englez şi deaceea în ultimele zile ministru a fost nevoit să demisioneze. Noul ministru al Marii Britanii d. Eden, cunoscut ca partizan al unei atitudini categorie ostilă Italiei, se Interesează acum pe ce forţă s’ar putea conta contra Italiei, în cazul când flota italiană ar ataca pe cea britanică aflătoare în Mediterana. lată dar că noul ministru face englezeşte socoteala, adecă ce câştig ar putea avea dacă s'ar începe răsboiul, jocul s’a început. Ne putem uşor aştepta în Iunie, dacă nu cumva se mai amână până se întăreşte şi Germania. Sub aceste povestiri deschidem noului an sorocit al răsboaielor. Botul de încredere dat cabinetului Laval mai lasă însă speranţe de prelungire a păcii. Franța are nevoe de o Italie tare în coastele Germaniei căci pe Anglia se poate conta numai atât timp cât nu i se atig Interesele. Acțiunea - Si Toiu. își îiace prejuri ra a.! Serbarea românească din cart. Mihai Viteazul In seara zilei de 26 Dec. (a 2-a zi de Crăciun), a avut loc în sala „Trei Stejari“ din cartierul „Mihai Viteazul“ o reuşită serbare, cu elevii şcoalei de Copii Mici Nr. 6 de sub conducerea dnei înv. M. Ţuculescu. Programul bogat şi variat, a început printr-o preţuită conferinţă „Minunile Muncii“, în care conferenţiara — d-na Ţuculescu — a demonstrat în deajuns lupta ce se dă între geniu şi mizerie, pentru un singur scop : „evoluţia omenirei“. Am urmat apoi, frumoase coruri, recitări dansuri naţionale, balet, piese de teatru etc. din care spicuim: „Moş Crăciun“, — „Scrisoarea lui Moş Crăciun“, — „Vouă copilaşii mei“, — „Rugămintea din urmă“, — „La oglindă“, — „Păcală argat“, teatru, — care au ştiut să stoarcă numerosului public nesfârşite aplauze. In numele comitetului Şcoalei a vorbit d. Dragomir, iar la dorinţa unanimă a publicului, a luat cuvântul d. Ion Munteanu, directorul ziarului „Acţiunea“ care , printre altele în cuvinte bine simţite a spus „Sibiul este astăzi românesc, iar spiritul naţional va fi întotdeauna pavăza sub care elementul român sibian, îşi va păstra drepturile de majoritari“. — Copiii voştrii — spune d. Munteanu — care v'au delectat astăseară, vor fi apărătorii de mâine ai idealului nostru câştigat prin luptă. Frumoasele cuvinte au fost subliniate prin uralele celor prezenţi. In melodiile orchestrei, dansul s’a prelungit până în zori ! Petrie, stud. (Continuare din peg. 1). Dlui avocat Stoichit ia un bilet dus şi întors, până la Rădăcini şi o carte de poveşti vânătoreşti din care să-Ie citească înainte de culcare dlor Radu, Morariu, decan Borcea şi părintelui Isaicu, ce au început sa nu mai creadă în minuni cu toate asigurările ce li se dau din partea dlui Ionaşiu şi mai ales a prea cuviosului părinte Patriche. Dlui I. Popa, un fractic şi pe talie ce nu face nici o creaţă şezând pe scaunul de prefect. Dlui A. Bărbat, un briciu în vederea mandatului de deputat venit plocon tocmai acum după deschiderea tripoului unde era hotărât să şi încerce norocul. Părintelui Patriche o stropitoare cu obligaţia de a uda înainte de revărsatul sorilor castanii din faţa Boulevardului. Dinu P. Simonetti, ia adus Moş Crăciun pe d-nii : Ştefan şi S. David în persoană, care au ţinut să-i mulţumească prietenului lor politic pentru asigurările ce le-au dat de a vota la venirea partidului la putere la sfântul aşteaptă, pentru d. C. Ştefan, primar şi S. David, prefect. Cele mai multe daruri şi promisiuni a primit junele şef al naţional creştinilor, d. deputat Ilie Floaşiu, care şi-a urât meseria şi de aceea în speranţa venirii la putere şi alegerii din nou, este decis să demisioneze. Multe şi importante daruri a primit, între care şi „Acţiunea“, d. şef al Totiştilor din Sibiu d. Bideanu. Darurile au fost trimise din partea comunităţii evreeşti şi evanghelice în semn de recunoştinţă pentru hotărârea domniei sale faţă de gazetele româneşti, de a-şi lua de asociat un avocat evreu întrucât avocat sau are, spre a exemplifica naţionalismul pur ce-l propagă. D. N. Martin a primit cadouri trimise de I. P. S. Sa, d. inspector dr. Gh. Preda, d. S. Ţeposu şi de... însă ce folos că dsa tocmai când a sosit Moş Crăciun avea o audienţă la ministru României la Sofia. Dlui Ion Tâmpănariu directorul Casei cercuale, o mostră de spirt tărie 180 grade şi o câafă cu remize. Dlui jude instructor Paraschivescu un substitut, care să-l înlocuiască când are chef să se preumble şi asigurări sigure că va fi avansat la prima mişcare în magistratură. Dlui inspector S. Crăciunaş, un avion fără motor. Dior insp Urbeanu şi Nuţiu, administrator Cioran, ing. Roşea, creioane şi hârtie, să scrie la aşi vorbeşte, pentru „Acţiunea“. Dlui V. Bosdoc, invitare să organizeze târgul de mostre la Addis Abeba. Profesorilor Popa, Cucuianu şi dir. Niculescu câte un abecedar şi instrucţia civică cu adnotări de profesorul neamţ Bosch. S-a îndreptat Moş Crăciun şi către locuinţa prefectului, dar fiind păşită de jumătate din sergenţii chestorei a crezut că e închisoarea Tribunalului şi aşa nu ia putut lăsa decât complimente de la fostul de tristă aducere aminte... La „Dacia Traiană“ a predat dlui Joandrea, şeful tipografiei, ochelari pentru observarea greşelilor de tipar din „Acţiunea“ şi dlui Pop, preşedintele Consiliului tipografiei, o nouă metodă de urcare a preţului, nu tirajului pentru tipărirea „Acţiunei“. In fine s-a întors din nou la clubul liberal să exprime omagii secretarilor generali ai clubului pentru realizările făcute la sfârşit de guvernare, prin înfiinţarea, lângă Catedrala ortodoxă şi lângă „Astra“ a celor două cluburi de joc de cărţi şi de noroc unde vor putea oamenii cinstiţi să şi câştige un ban muncit. La plecare a încredinţat pe preşedintele tineretului liberal să procure pentru pacienţii celor două noui instituţii ce strălucesc peste toate realizările din acest an, revolvere şi gloanţe a căror tunet va fi auzit cât de curând şi nu liniştitul nostru oraş de veche cultură metropolitană. A venit Moş Crăciun şi la „Acţiunea“ şi a predat fiecărui redactor câte un toc ascuţit cu indicaţia precisă de a scrie mai viu şi cu mai mult curaj despre isprăvile tuturor coadelor de topor, indiferent de partid, cam spre a-şi satisface interesele, sub titlul unei politici de înaltă prudenţă, se dedau la cele mai ruşinoase compromisuri din punct de vedere românesc. Pentru ca să putem urma sfatul lui Moş Crăciun în această direcţie, rugăm pe cititori să ne comunice urgent, exact şi cât mai documentat trădările şi pe trădători şi mai ales obrăzniciile veneticilor ce şi astăzi, când suntem majoritari şi dominanţi, ne consideră sluji. Moş Crăciun ne-a arătat drumul şi ne a spus clar că „ Acţiunea “ trebue să arate zi de zi isprăvile şi nelegiuirile acelora cari sapă temelia neamului, fără ură şi multă gâlceavă, să spună tuturor că dreptatea istorică a aşezat pe Români în postul de comandă şi că slujit de eri sunt astăzi stăpâni. Este în interesul minoritarilor să înţeleagă acest fapt real ca soarele şi datoria tuturor Românilor să arate aceasta cu mai multă mândrie şi demnitate românească în toate împrejurările şi fiecare de la postul de comandă ce i s’a încredinţat. — De la Astea. Onoraţii membrii ai comitetelor despărţămintelor pe plasă al Astrei : Avrig, Mercurea, Sălişte, Ocna-Sibiului se convoacă pentru zilele următoare : I Avrigul 2 Ianuarie, ora 3 '/* după masă. II. Mercurea, 3 Ianuarie ora 3 d. m. III. Săliştea, 3 Ianuarie ora 4'/2 d. m. IV. Ocna-Sibiului, 4 Ianuarie ora 4 d. m. Ordinea de zi: I. Raportul detailat al activităţii comitetului dela ultima adunare generală până la 1 Ianuarie 1936. II. Programul pe viitor al comitetului. III. Sprijinul ce aşteaptă comitetul din partea centralei judeţene. ss. I. Dragomir secretar, ss Silviu Ţeposu preşed. desp. central judeţean. — Proces de Les Majestate. La Tribunalul Sibiu a venit spre judecare comerciantul Roth, apărat de d. avocat naţional socialist dr. Krall Albert pentru proces de Les majestate. Tribunalul a condamnat pe infractor la 3 luni, 1000 Lei și 5 ani restrângerea drepturilor civile și politice. Din Sibiel — La îndemnul părintelui Tr. Popoviciu, corpul didactic din loc, împreună cu epitropii bisericii, au colectat frumoasa sumă de 2150 Lei pentru ajutorarea înfometaţilor din Basarabia. Suma s-a trimis prin Crucea Roşie. — Regiunea pomicolă Sibiel—Cacova e recunoscută ca prima pe judeţ în ceea ce priveşte plantaţia de pomi fructifieri. In acest an, a fost o recoltă foarte bogată şi superioară ; numai în comuna Sibiel s'a exaluat la 150 vagoane. Până acum s'au încheiat transacţii între societăţile exportatoare şi producătorii, ridicându-se 40 vagoane, până în prezent, pentru Cehoslovacia, Instabul şi Palestina, plătindu-se cu 6—12 lei kgr., după varietăţi şi calitate. Faţă de piaţa Sibiului care plăteşte maximum 5 lei pe kgr., este un mare avantaj pentru producători. Intr'adevăr, pomicultura este un ram agricol din cele mai rentabile. Sunt producători sibieleni cari au luat peste o sută de mii pe recolta anului prezent. Laudă iniţiatorilor, cari au îndemnat cu exemplul şi vorba pentru propăşirea prin pomicultură a acestor comune, înv. dir. I. Munteanu No. 1. Tragedia răsboiului e minunat descrisă Im volumul BĂJENIE (creionările unui ostaș) de Mircea Alexiu De vânzare la Cartea Românească In atenţiunea patronilor şi părinţilor tinerilor premilitari Primim de la primărie următoarele : pentru ca tineretul să poată participa la şedinţele pentru pregătirea premilitară şi la slujbele religioase ce sunt obligatorii acestei pregătiri, Ministerul de interne, cu ordinul Nr. 256 M. din 13 Martie şi 13929 din 29 Noemvrie 1935 ordonă să se respecteze cu stricteţă dispoziţiunile legei repausului duminecal, astfel ca tinerii să poată lua parte la pregătirea premilitară şi să nu fie reţinuţi la lucru de către patronii sau părinţii lor. Se vor lua severe măsuri contra acelor patroni respectiv părinţi cari nu vor respecta aceste dispoziţiuni.