Adevěrul, august 1888 (Anul 1, nr. 4-14)

1888-08-19 / nr. 4

ro Peste patru zile vor începe marile manevre ale armatei austriace. Din partea româniei va asista de căpitan Coandă, ataşatul militar pe lângă legaţiunea română din Viena.* Miniştrii aflători în capitală precum şi prefecţii districtului Ilfov şi al poliţiei capitalei au plecat azî la Predeal spre a întâmpina pe Regele și Ilegina cari sosesc din streinătate.* Regimentele f numerul 2 și 6 de artilerie din capitală au făcut azi un marș militar la Otopeni.* După întoarcerea primaruluidin străinătate, serviciul higienic al capitalei va fi reorganisat.# Camera de punere sub acusare se va pronunţa la 2 Septemvrie asupra instrucţiei asasinatului din str. Dionisie, iar afacerea va veni înaintea juraţilor capitalei în prima sesiune. * * * I Guvernul va numi o anchetă zilele acestea, pentru a verifica administraţia creditului funciar urban din capitală. * Mâine se va soroci negreşit procesul torturatorilor de la poliţie. * * * . Agiul asupra aurului se menţine la 3 la sută, e însă probabil că va mai scade.* Portofoliul ministeriului domeniilor după o văduvie de 6 luni va fi ocupat îndată după disolvarea corpurilor legiuitoare. * Sub muntele Caraiman s’a făcut o trecătoare care comunica cu Transilvania. Inaugurarea eî se va face la 12 Septemvrie printr’o petrecere frăţească între Români care străpung munţi uriaşi spre a se întâlni. * * * Se vorbeşte despre numirea d-lui N. Creţulescu ca ministru al ţereî la St. Petersburg, în locul d-lui Ghica. * * # Primăvara viitoare vor începe lucrările de restaurare a universităţi din Iaşi. * * * Aflăm că se lucrează la un proiect pentru îmbunătăţirea soartei clerului de mir. Ne-am mira.* ■jf * D. general Fălcoianu, împreună cu ceilalţi ofiţeri din statul-major, cari au fost plecaţi în Moldova în interesul manevrelor, sosesc săptămâna viitoare. * * * Raportul anual al consulatului austro-ungar, susţine că România poate exporta în anul acesta, 9—10 milioane hectolitri. ** * D. Eduard Gruber, profesor la liceul şi la şcoala comercială din Iaşi, este însărcinat de ministerul instrucţiunei publice, de a visita diferitele şcoli din Europa şi a face un raport. D-sa pleacă mâine la Pesta. Nemerit loc, nai ce zice. * * Se vorbeşte despre înaintarea colonelului Algiu la gradul de general. .: :* * Alegerea de primar și ajutoare din Rîmnicu-Sărat, nu s’a putut face duminică, pentru că consilierii nu s’au adunat. * * * Regulamentul școalelor normale va fi modificat.* Ministerul de interne va ordona o anchetă pentru a cerceta cauza neefectuăreî alegerei coleg. I de la Mizil. * * * D. A. D. Holban unul din epitropii-casei Sf. Spiridon din Iaşi şi senator, a sosit în capitală.* * * România liberă ocupându-se de Asilul Elena Doamna, zice, că 47 de eleve repetente cari nu dovedesc aptitudini de a învăţa, se esclud trimiţendu-se la părinţii lor, iar cele orfane se trec la atelierul de lucru de mână din Asii; celelalte repetente rămân în şcoală. * * * Din 250 lucrători de la atelierul gărei din Galaţi numai un număr de vro 40 au intrat în lucru. Greva există deci şi în Galaţi. ----—~~--------—— A DEVEEUL 3 DEPESÎ Paris, 29 August. — Un individ a mers ieri la ambasada Germaniei şi a tras o lovitură de pistol asupra unui amploiat orînduit la informaţiuni, care n'a fost atins- Autorul atentatului se numeşte Garnier. El a fost ruinat de invasiunea de la 1870. Se crede că a devenit nebun. Sofia, 29 August. — Ieri seară, poliţia a pus mâna pe unul din tâlhari bandei din Bellova, care trecea prin Sofa. El era îmbrăcat cu haine cumpărate prin mijlocul răscumpărări şi având un paşaport serbesc. El va fi judecat de Curtea marţială peste trei zile. După declaraţiunile sale, banda din Bellova s’a împărțit în două. O jumătate a trecut în Macedonia, iar cealalta se îndreptează spre Serbia unde banda se formase în Aprilie. (Havas). De pretutindene. Conferinţele diplomatice nu s’au sfârşit încă. Ambasadorul Austro-Ungariei, contele Nigra, a plecat pentru câteva zile la Milan spre a avea o întrevedere cu Crispi. * * * Se scrie din Petersburg ziarului Neue freie Presse că în curând generalul Prsevalski va pleca împreună cu ofiţerii Noborowski şi Koslov şi 24 cazaci pentru a face exploraţiuni în Asia centrală. Ţinta călătoriei este partea sudică, sudvestică şi Tibetul îşi mai cu seamă provincia puţin explorată Hlassa. Guvernul a dat pentru această expediţie care va dura doi ani 53 600 ruble. * * * La nişte lucrări pentru construcţii pe Quirinul în Roma s’a dat de urmele unui templu şi anume s’a găsit un fondament colosal de marmoră. Se crede că aceste urme sunt ale templului lui Quirinus. Regele a ordonat ca minele să fie desgropate şi apoi să fie lăsat publicul liber spre a vedea locul. * * Alegerile comunale din Serbia s’au sfârşit. Ele au eşit maî mult în favoarea guvernului.* * # Predicatorul curţii Stöcker a reînceput a vorbi în public după o tăcere de câteva luni. Intr’un discurs recent el a zis, vorbind despre împăratul Wilhelm: „El (împăratul) a venit la guvern într’un chip strălucit, călătoria sa în spre nord a fost o călătorie de pace şi victorie în acelaşi timp. Totul în ţară se resimte că mulţumită lui D-zeu acuma avem iarăşi un guvern sigur, un guvern care urmează în totul calea împăratului Wilhelm I; câtă siguranţă nu se află în această stare pentru interiorul ca şi pentru interesele exterioare ale ţarei!“* * # Regele de Samoa a sosit ca prizonier la Hamburg, însoţit de ministrul Aksake şi de doi şefi.* * * In cercurile guvernamentale din Sofia se crede că Serbia va recunoaşte în curând pe principele Ferdinand. Cei mici sunt mai sprinteni. Ştiri mărunte ? _____ Se zice că d. Columbeanu, procuror general pe lângă Curtea de Apel din Craiova va fi înaintat ca preşedinte al aceleaşi Curţi, în locul vacant deja de trei luni. * * D. colonel Budişteanu, comandantul pieţei va fi mutat, după manevre, la un regiment de Dorobanţi , iar în locul d-sale va veni la comănduire domnul colonel Gorjan.* * * D-nii medici de regiment din reservi C. Rădulescu, Lupulescu Mihail şi Lupu Herman sunt chemaţi a-şi face serviciul la ambulanţele militare în timpul manevrelor din anul acesta. * * * D. N. Blaramberg, deputat şi consilier comunal a sosit în capitală aseară. * ULTIME INFORMAŢIUNI ! Judeţul Prahova e bântuit de desinterie. E cestiune a se trimite şi într’acolo o ambulanţă rurală, precum s’a mai trimes una în Argeş pentru acelaşi scop. * * * La începutul săptămânei viitoare Regele va convoca mai mulţi generali la Peleş, pentru a’l consulta asupra manevrelor din acest an. * * * Şase zeci şi patru de ţerani din comuna Leşile, judeţul Ilfov, au fost trimişi de d. judecător Pretorian înaintea curţii cu juraţi de Ilfov, acuzaţi ca instigatori în ultimele revolte. * * * In cursul acestei septemâni, ministrul de interne va disolva maî multe consilii comunale rurale, în urma cererilor prefecţilor respectivi. * S’a dat ordin ca comisiunile însărcinate cu recensământul tinerilor cari au a face armată să se termine mai curând. In anul acesta operaţiunile recrutării vor începe mai de timpuriu. * * * Intre primele proiecte de legi pe cari guvernul le va presenta noilor Corpuri legiuitoare va figura și proiectul de lege pentru reorganisarea Dobrogei. Prin acest proiect Dobrogea va obține egalitatea complectă cu România cis- Dunăreană. * * * Aflăm cu cel mai profund regret moartea d-lui N. Bordeanu, fost redactor al Naţiunei şi fondator al ziarului. Trimetem expresiunea condoleanţelor noastre întristatei sale familii. #* * # Procesul căpitanului Stănciulescu se va judeca la 5 Septemvrie. * * * Consiliul sanitar superior se întrunește Sâmbătă. * * # Mitropolitul Primat a plecat aseară cu trenul de Predeal la Sinaia. * * * La 12 Septemvrie se va ține în capitală concurs pentru ocuparea mai multor locuri de medici de plasă. * * * Personalul serviciului filoxeric va fi mărit. ** D. Lupu Costache, secretar general al ministerului de interne, pleacă diseară la Mizil pentru a face o anchetă în privinţa alegerei comunale.*K- * \ Ivindu-se vacanţe printre gradele superioare din arma infanteriei, mai multe înaintări se vor face pe ziua de 80 August. * # # Mulţumim confraţilor noştri cari au avut bunătatea de a anunţa apariţiunea noastră şi de a accepta schimbul. #■ If # Se fac enorme cumpărături de grăit în Moldova de casele Dreifun, Waller, Gustav Mendel şi Negroponte. Cea mai mare parte a grâului cumpărat e destinat pentru Italia. Cantitatea cumpărată e atât de mare încât întrece nevoile ordinare ale Italiei, și se crede că sunt destinate la aprovisionări de resboi. * -H- * Pe ziua de 30 August 1888, s’a primit demisiunea din armată a căpitanului Dimitrescu Năstase, comandantul hergheliei militare. -----------------------------------------------~~ ŞTIRI COMERCIALE Consulatul austriac din Bucureşti a comunicat guvernului şefi: Că recolta acestui an ar fi fost cu totul escepţional de bună dacă n’ar fi fost călduri tropicale în luna Iuli. Căldura din Iuli (!) a grăbit recolta şi calitatea a suferit. Dacă greutatea productelor e inferioară celei de an, cantitatea e superioară. Porumbul a fost escelent până acuma trei septemâni însă el suferă azi de seceta ce există şi care -l poate strica de nu va ploua în curend. Consulatele din Craiova, Galaţi şi Iaşi daţi asemenea rapoarte de unde rezultă că recolta acestui an e abondentă, însă se caută a se înfăţişa calitatea ei ca inferioară, lucru care e exact numai pentru prea puţine locuri.* * * In Camera franceză se va propune suspendarea taxei vamale de 5 fr. asupra cerealelor. Proectul se bazează pe faptul că recolta anului 1888 e foarte rea.* * * Casa Dreyfuss din Marssilia a făcut multe cumperăturî de producte şi mari cantităţi în judeţul Botoşani. * * * In Londra s’a format o societate pe acţiuni cu un fond de 200,000 livre Sterlinge pentru a utiliza o mare invenţiune pentru rectificarea spiritului. Această invenţiune ar consta în întrebuinţarea hidrocarbonului. Rectificarea prin acest material ar aduce economii enorme.* * * Cererile de grafi sunt foarte numeroase. Aceste cereri au avut ca efect o urcare a preţului grâului şi o oarecare reservă în dorinţa de a vinde. Reserva va avea şi ea o influență asupra urcăreî. * * # In piața din Focșani s’a vândut la 15 August cu 11.50, 12 și 12.50 hectolitrul. CURSUL BUCURESCI CASA ide SCHIMB TOMA TACIU Strada Lipscani No. 4 (in noul palat „Dacia-România”) ___ INSTITUTUL C. TROTEANU Strada Sft. Ion nou, No. 35 şi Momulari No. 23 în Jignita. Cursurile Primare şi Comerciale din acest Institut pentru noul an şcolar 1888/89 vor reîncepe la 1 Septemvrie viitor. Cursul Primar de 4 ani iar cel Comercial de 3 ani. Se primesc elevi interni şi pentru Gimnasii, Licee şi şcoala Comercială a Statului, având meditaţiile necesare în Institut. — înscrierile se fac în toate zilele de la orele 8—11 a. m. şi de la 2—5 p. m. DIRECŢIUNEA. S’A PERDUT Duminecă la 14 August a fi dispărut din Calea Plevnei No. 123, 17 porci, 2 mari şi 3 mici negri, intre cari o scroafă cu o ureche spintecată, 2 scroafe albe blege, una cu cercei la gât, 2 porci roşii, 6 purcei albi, 1 porc mare alb bleg şi o scroafă roşie cu gâlcă la burtă. Ori cine ’mi va ajuta la dovedirea lor va primi o bună recompensă. ----------------------------------------------—