Adevěrul, octombrie 1888 (Anul 1, nr. 41-66)

1888-10-14 / nr. 52

maţie, decât să se plece, trebue ca demoralizaţia pricinuită de impunitatea de cari se bucură violatorii tractatelor, să fie pătruns foarte adânc în masele balcanice. Politicianii de la Sofia trebue să-şî zică, că dacă Europa a asistat în linişte la evenimentele ce au creat situaţiunea actuală în Bulgaria, ea poate de asemene să primească consecinţele ulterioare ale politicei sale de neintervenire. Pentru ce oare, tractatul de la Berlin, violat într’un punct, ar fi apărat cu energie într’un alt punct, de către acele puteri care au admis în principiu legitimitatea revendicărilor naţionaliste ale Bulgarilor. E probabil că d. Stambulov şi colegii săi nu se gândesc cu seriozitate să ridice Macedonia“ Jocul ar fi prea primejdios, dar s’ar putea foarte bine ca această ameninţare să interneeze în închipuirea lor un mijloc de influenţare asupra opiniunei europene şi chiar asupra diplomaţiei, în cazul în care ar judeca folositor de a proclama independenţa Bulgariei. Ar fi un vis frumos pentru revoluţia bulgară , Europa înregistrând cu linişte această nouă violare a tractatului din Berlin, pentru a înlătura catastrofa ce ar rezulta dintr’o intervenire activă, contra acelor cari se declară : „hotârîţi şi gata a aprinde fitilul minei." Aceste tendinţî, n’au nimica asigurător pentru un guvern circumspect şi temporizator, cum e în tot-d’auna cel austroungar, cu toate veleităţile sale de expansiune în regiunea Balcanilor, şi se înţelege că caută a lucra împotriva unei mişcări pe care a favorizat-o până acum. De pretutindenea Anglia Cornițele de Hatzfeldt, ambasadorul Germaniei la Londra, s-a prezentat în cursul săptămânei trecute de mai multe ori în Foreing Office, sperând a întâlni acolo pe lordul Salisbury care însă se afla la Hatfieldt. Comunicarea ce a avut de făcut a fost de sigur importantă, fiindcă a refuzat de a o face funcţionarilor subalterni. La urmă lordul Salisbury fiind înştiinţat despre aceste vizite a sosit la Londra şi a avut o întrevedere lungă cu ambasadorul Germaniei. Se crede că cernnţele Hatzfeldt s’a plâns de vânzarea fără restricţie a memoriilor lui Frederic III în Anglia şi de cartea lui Mackenzie. El s’ar fi plâns şi de aceia că "British Medical Journal" a publicat facsimile şi note autografe ale împăratului Frederic III, note cari acuză pe dr. Bergmann de a’l fi maltratat, şi a căror publicaţie a fost interzisă doctorului Mackenzie. Oceania Ultimele scrisori sosite din insulele Sandwich, povestesc că înainte de isbucnirea revoluţiei în anul trecut, un negustor chinez numit Akia, făcu Regelui Kalakaua un dar de 71.000 dolari, pentru ca să-şi asigure monopolul vânzărei opiumului în insulele Sandwich. Regele luă banii, şi dete, ori mai bine zis, vându monopolul unui alt negustor. In urma acestora, Akia denunţa în public purtarea Regelui faţă cu el, şi contribui cu chipul acesta precum se zice, la răsturnarea ministerului. De atunci şi până acum chinezul a murit, dar moştenitorii săi au intentat un proces administraţiilor domeniului regal, în scopul de a scoate cei 71.000 dolari. Curtea supremă din Hawai le-a dat dreptate şi Regele Kalakaua a fost condamnat să plătească suma cu dobânda ei. Rusia Anul trecut, în urma unei ciocniri pe Marea Neagră între un steamer englez, „Maulkins-Tower, şi un vapor al marinei ruse, „Elbarus," acest din urmă a dispărut şi nouă mateloţi din echipagiu s’au înecat Tribunalul din Odesa şi-a dat sentinţa în procesul intentat de guvernul rus căpitanului steamerului englez d. Samuel Tiddy. El a fost condamnat, în contumacie, la trei luni de închisoare, şi la 150,000 ruble despăgubiri pentru guvernul rusesc, precum şi la 10,000 ruble către familiile mateloţilor, cari şi-au perdut viaţa în această ciocnire. ADEVÉRUS Informaţiuni Domnul G. Dobriceanu, declină onoarea de a fi alesul colegiului II de senat din capitală, printr’o scrisoare adresată d-lui Dem Brătianu. Domnul G. Dobriceanu motivează această declinare pe interese superioare. * * * D. doctor A. Catulescu din Focşani, fost deputat colectivist, se prezintă la colegiul al doilea de deputaţi din Lâmnicul-Sărat, ca junimist. * * * Suntem informaţi că nici colectiviştii nici partizanii d-luî Dim. Brătianu nu se vor prezenta la alegerea colegiului al 2-lea de deputaţi din capitală * * * Aflăm că în locul D-luî Alex. A. Beldiman fost ministru al ţereî la Belgrad a fost numit D. Ienăchiţă Văcărescu. * * * Camera de comerciu din capitală va fi disolvată, în curînd de către ministrul de comerciu. * * * Examenul pentru obţinerea gradului de căpitani de intendenţă s’a terminat azi după ameazî. Rezultatul nu se va cunoaște decât mâine. * * * Aflăm că d. Al. Em. Lahovari va fi numit secretar general al ministerului de externe, în locul D-luî Olănescu care va fi înaintat.* * * Camerile de comerciu sunt convocate pentru ziua de 15 curent. ** Primul ministru a stat ierit mai mult timp la aparatul telegrafic, întreţinându-se cu diferiţi prefecţi din judeţe. * * * D. general Manu, unul din candidaţii colegiului I din capitală, a declarat aseară, că în caz dacă va fi ales şi în altă parte, va opta pentru capitală. Aflăm că la Târgul-Jiu reuşita d-luî Dincă Skileru la colegiul al 3 este sigură, cu toate ingerinţele administraţiei. * * * Medicii recrutori pentru operaţiunile de recrutare nu vor fi numiţi de către consiliul sanitar superior al armatei, decât în viitoarea sa şedinţă care va avea loc joia viitoare* * * D Carp ministrul ad-interim la domenie s’a hotărât în fine de a se ocupa serios cu reorganisarea serviciului statistic de lângă acest minister. In unele cercuri bine informate se vorbea er, după amiazî, că d. Maiorescu prevăzând o înfrângere sigură la colegiul al 2-lea din Iaşi, şi-a retras candidatura sa, constituţională a numire! deputaţilor colegiului al 2-lea. Aci în capitală funcţionarii decid. * * * Se crede că din 8,000 alegători înscrişi vor lua parte la vot 3,500. Reuşita listei guvernamentale împestriţată poate cu un nume sau două, adică acelea ale D-luî Costaforu şi Cerlenti e probabilă. # # * * * # DE LA ALEGERI Alegerea a nouă deputaţi în coleg, al 2 lea a început azi la 9 ore dimineaţa la toate cele treisprezece (immer fatal pentru toate opoziţiile) secţiuni din capitală în cea mai perfectă linişte. La secţiile 7 şi 9 bătăuşii pachişti stau în permanenţă în cârciumile din apropiere. La alte secţiuni, precum sunt Maidanul Dulapului şi Mântuleasa, alegătorii neînregimentaţi sunt întâmpinaţi de agenţi, cari îl vestesc că liberalii s’au retras de la alegeri şi că n’au să’l aleagă. E de observat marea stăruinţă ce pun pacifiştii ca să facă să cadă alegerea D-luî C G. Costaforu în care mulţi candidaţi guvernamentali văd un adversar mare şi de care le e frică. Până la orele 12 n’au votat decât comercianţi. De la ora 2 după amiazî încep a vota funcţionarii.* * * Funcţionarii tutulor ministerielor, alegători în colegiul al 2-lea au obţinut concediu pentru după amiază spre a-şi putea îndeplini datoria lor de cetăţeni. Aceasta în cuvinte frumoase Dar în realitate pentru a îndeplini formalitatea ---------------------^4°^--------------------Ultime informatiuni ___ 1 Primim de la D. C. Cogălniceanu următoarea copie de pe telegrama adesatâ de D-sa Regelui cu rugămintea de a o publica. Mi am tânguit în două rânduri ministrului Rosetti despre ingerințele administrative din Fălticeni. Degeaba, ele urmează cu mai mare înverşunare. Subprefecţii caută a teroriza nu numai pe ţărăni, ci şi pe învăţători şi pe preoţi. Primarul Fălticenilor, fiul prefectului, a declarat chiar, că guvernul impune numaidecât ca deputat colegiului III pe Bosie, fostul şef de cabinet ministrului Rosetti, deşi prefectul nu-l voeşte. Aceasta e un adevărat scandal şi o vedită violare a constituţiei. Dacă şi de astă-dată ţărănii nu vor fi lăsaţi liberi să aleagă deputaţi după plac, prevăd într’un scurt viitor, un mare pericol naţional. Răul e la culme. Aducând aceste la cunoştinţa Maj. Voastre, cred a fi împlinit o datorie şi de bun cetăţean şi de bun supus. (s.) Constantin Cogălniceanu. * * * Se zice că alegerea d-lui Tache Anastasiu la colegiul I de Tecuci va fi anulată pentru cestiuni de forme. Alţii cred, că alegerea va fi invalidată pentru cestiuni de fonduri. * * ■¥• D. G. Vernescu a ţinut aseară după despuearea scrutinului şi cunoaşterea rezultatului un mic speech alegătorilor prezenţi. Obiectul principal a fost politica din afară. D-sa ar fi zis : Să dăm şi noi străinilor, dar şi ei să ne dea şi nouă, nu numai să ne ia. D. Vernescu a fost foarte emoţionat. * * * Mai multor cetăţeni, oameni maturi, prezentându-li-se lista guvernamentală pentru colegiul al 2-lea de deputaţi, se întrebau cu mirare: Dar cine o fi, G. Dem. Theodorescu ? Curios! Cetăţenii au uitat pe colaboratorul Ghimpelui! El e chiar. * * * Guvernul junimist va susţine la alegerea coleg. III de Ilfov, numai pejunimistul Stănescu de la Obor. Şi se zice că junimişti sunt puţini, când se găsesc şi pe la obor candidaţi de deputaţi junimişti. * * * Citim în „Democraţia“ : Ţăranii din com. Coşaşti, jud. Vaslui s’au resculat. Primarul stă închis în casă, înconjurat de resculaţi. La faţa locului au plecat prefectul, procurorul şi judecătorul de instrucţie, însoţiţi de câteva sute de dorobanţi. Tot în acel judeţ s’au resculat şi sătenii din corn. Armăşoaia. * * * E probabil că procesul ofiţerilor de artilerie din Piteşti, va veni înaintea consiliului de rezbel al corpului al 2-lea de armată, pe la 25 octomvrie. După alegeri, personalul poliţiei capitalei va fi cu desăvârşire primenit, în ce priveşte pe comisarii rămaşi de mai înainte. * XX Volumul poezilor lui „Eminescu“ editat de V G. Morţun, apare la 1 Noemvrie. —~------------------------------------|~-------------' Serviciul telegrafic al ziarului ADR VERUL Berlin, 24 Octomvrie. — Principele Ferdinand de Hohenzollern va merge în curând la Lipsea unde va urma în iarna asta cursurile Universităţii Belgrad, 24 Octomvrie. — „Gazeta Oficială“ publică edictul Mitropolitului care 3 declară căsătoria Regelui cu Regina Natalia disolvată prin divorț. Petersburg, 24 Octomvrie. , , Novosti" afirmă că conform convențiuneî încheiate într’un mod verbal în primăvara trecută între Englitera și Italia, Italia trebuia să coopereze în Orient cu Englitera, dar că Englitera n’a făcut nici o promisiune Italiei în privinţa Tripolitaniei, căci ea avea numai în vedere execuţiunea eventuală a convenţiuneî relative la insula Cipru. Absenţa de documente scrise a permis lordului Salisbury să declare parlamentului că Englitera nu e angajată. Berlin, 24 Octomvrie. — „Politische Nachrichten“ zic că împăratul a hotărît să meargă să viziteze pe principele de Bismarck la 29 Octomvrie la Friedrichsruhe, pentru a asculta raportul Cancelarului. Jurnalul adaogă că această nouă vizită a împăratului n'are trebuință de nici un comentariu pentru a afirma raporturile de încredere ce există între Wilhelm II şi Cancelarul său. Paris, 24 Octomvrie. — D. Mariani, însărcinat de Afaceri la Munich, va înlocui pe D. de Mouy pe lângă Quirinalul Viena, 24 Octomvrie. — Camera Deputaţilor. Ministrul de finanţe prezintă proiectul de budget pe 1889 Cheltuelile se urcă la 538,345,786 fl. iar veniturile la 538,515,245 fl. Excedentul e de 169,459 fl. Budgetul comparat cu al anului precedent prezintă plus valută de 21,544,819 Această plus valută e datorită sporirilor de venituri asupra spirtuoaselor, pentru 19,000000 fl. asupra zahărului pentru 2,900,000, asupra tutunului pentru 2,600,000 fl. Insă cheltuelile armatei și ale marinei s’au sporit cu 2,800,000 fl. iar ale landwehrului cu 2,500,000. Primele 9 luni ale anului 1888 dau pentru impozitele directe o sporire de 91.000, iar pentru impozitele indirecte 769,135. Viena, 24 Octomvrie. — Ministrul de finanţe, terminând expunerea sa, zice că echilibrul budgetului e restabilit şi că câteva impozite din cele mai grele s’au uşurat. El nu poate decât a recomanda să se modereze cererile de făcut tesaurului Statului, pentru a-i asigura într’un chip durabil baza materială. Dacă se obţin rezultatele aşteptate de la nouile impozite, anul viitor se va putea uşura mai multe impozite grele (Aplause). Ministrul anunţă o apropiată reformă a impozitelor directe şi a impozitelor indirecte. El tinde să uşureze câteva din ele în speranţa de a acoperi cu totul trebuinţele Statului într’un alt chip. El ţinteşte asemenea la reforma regulamentului vamal şi a monopoalelor. (Aplause vii în dreapta). (Havas.) I BOALELE SIFILITICE | I neputinţa, "bărbătească. | ® Vindecă după cele maî noul metode radical, fără durere şi împedicare, după o esperienţă de 19 anî. Specialist în boalele lumeşti as I Tr. THOR Str. Emigratul No. 3, intrarea din Calea * Victoriei prin Str. Sf. Voivozi (Tramvay). Jj jfj Consultaţii de la 8 dim. până la 6 seara. ^ Loc separat de aşteptare pentru fiecare. hâA rir-so 1 --/"S--- ' .ura,-. W Medic şi Chirurg I nr. WESTF liIET . Tratează boale Syphilitice, precum şi maladii de ochi şi urechi după un sistem cu totul nou. Consultaţiuni de la 2—4 p. m., Str. Lipscani No. 21, stagiul I. Mărirea Magazinului La Louvre din Paris Calea Victoriei, Bucureşti, lângă Poliţie. Cu începere, de Marţi, 4/16 Octomvrie 1888, mare exposiţiune şi punere în vînzare de noutăţi în mătăsări, lanuri, stofe de mobile, portiere, perdele, pluşuri, etc. etc. sosite în urma reintoarcerei mele de la cele mai principale fabrici din Francia, Italia, Elveţia şi Germania 12p327. Preţuri escepţionale. Avison. Public Atelierul de tâmplărie şi mobile S. Emanuel, situat în str Lutherană, se va muta de la Sft. Dumitru 1888 în Strada Romană 32.____________________6—27. Mușamale impermeabile pentru învelit producte și vagoane de transport, prima calitate, la d. M. LITTMAN, strada Lipscani 10. 14—27.