Agenda Zilei, aprilie 2000 (Anul 5, nr. 77-101)

2000-04-25 / nr. 97

25 aprilie 2000, ECONOMIEng#n*BtuziUi 9 Au apărut furnizorii independenți de energie electrică Trei firme vor putea vinde curent la tarife negociate De câțiva ani, producția românească de energie electrică depășește cu mult necesarul pentru consum, situație datorată în primul rând reducerii cererii marilor consumatori, o parte dintre aceștia fiind scoși din funcțiune. In acest context, rezolvarea ar reprezenta-o exportul, care nu se realizează însă decât în mică măsură. O creștere a consumului ar fi stimulată și de reducerea tarifelor practicate, însă acestea sunt în permanentă creștere, pentru a acoperi cheltuielile făcute cu producția (inclusiv salariile destul de consistente în acest sector economic). Situația pare să se schimbe, după ce Radu Berceanu, ministrul industriei și comerțului, a acceptat liberalizarea pieței. în luna martie, zece mari consumatori au obținut dreptul de a-și alege singuri furnizorii de energie electrică, la tarife negociate. Recent, Agenția Națională de Reglementare a Energiei (ANRE) a făcut cunoscut numele a încă trei posibili furnizori independenți. Aceștia sunt ALRO Slatina, Grivco SA și END Trading 2000 SRL. Aceste firme vor putea prelua energie electrică de la producători și să o revândă la tarife diferențiate, mai mici decât cele stabilite oficial. Deschiderea pieței de energie, pe un segment de 10%, și apariția de noi furnizori reprezintă un pas mic, dar esențial, în vederea liberalizării și a apariției concurenței în domeniu. LUCIAN-VASILE SZABO Curentul electric va veni și de la alți furnizori Tehnomet, în litigiu cu partenerul olandez Societatea reclamă o datorie de 780 000 mărci germane Societatea comercială Tehnomet SA din Timișoara are un capital social de peste 32,5 miliarde lei, 69,97% din acțiuni fiind încă în proprietatea statului. După o primă încercare de privatizare, care nu a reușit, deoarece nici un investitor interesat nu s-a prezentat cu oferta, un nou termen este prevăzut pentru joi, 27 aprilie; în ultimii ani, Tehnomet s-a confruntat cu numeroase probleme, specifice, de altfel, tuturor firmelor românești. în luna decembrie a anului trecut, societatea a fost la un pas de a-și închide porțile definitiv. Problema a apărut ca urmare a disputelor cu partenerul olandez KG VAN VLIET: în urmă cu doi ani, ne-a relatat directorul Ioan Miloș, între cele două firme a fost semnat un contract de colaborare privind producerea și comercializarea unor cărucioare pentru flori, cerute pe piața europeană. Tehnomet a furnizat marfa în valoare de aproximativ șase milioane mărci germane. La sfârșitul anului trecut, VAN VLIET a încetat plățile, motivând nerespectarea unor condiții de calitate. Astfel au rămas în aer 780 000 DM. Cazul se află acum la Camera de arbitraj. Conducerea Tehnomet a precizat însă că partea olandeză nu a făcut nici o notificare privind calitatea produselor, deși acest lucru este prevăzut în contract. Disputa mai este alimentată și de faptul că Tehnomet a vândut activul (secțiile sculărie, mecanic șef, zincare), în care se produceau cărucioarele pentru flori. VAN VLIET contestă această vânzare, dorind anularea licitației. Cazul se află pe rol în instanță. Activul în discuție a fost vândut în cursul lunii martie, la prețul de 11,7 miliarde lei. Fiind respinsă la licitația cu pricina, VAN VLIET obținuse în instanță o amânare, care ulterior a fost anulată, la intervenția Tehnomet. Acest conflict poate genera noi probleme, iar Tehnomet se poate vedea în situația de a rata și de această dată privatizarea. L. V. SZABO ■ Taxa de drum O dată cu intrarea în vigoare a reglementării care stabilește alimentarea Fondului special al drumurilor dintr-o sursă unică - prețul carburanților - intervin modificări în privința modalității de control a respectării acestor norme. Vor fi urmăriți în continuare importatorii de combustibili auto, precum și producătorii de anvelope sau acumulatori. (T. M. L.) Deconturi Banca Dacia Felix a semnat cu Ministerul Agriculturii și Alimentației o convenție în urma căreia va prelua spre decontare cupoane agricole. Totodată, banca va acorda firmelor implicate în acest proces credite pentru acoperirea necesarului de lichidități pentru perioada scursă de la depunere până la decontarea cupoanelor. Creditul va acoperi maxim 90% din suma ce va fi încasată. (M. H.) Graficul zilei Nivelul estimat al exporturilor (în miliarde USD) .2 Exporturile Datele pe primele luni ale anului 2000 arată că România a început să iasă tot mai mult cu produse la export, înscriindu-se pe un trend ascendent, față de căderile din anii trecuți. Cu toate acestea, nivelul exportului românesc, în comparație cu alte țări din Europa Centrală și de Est, rămâne scăzut. Media în Europa Centrală și de Est e de 1 100 dolari pe locuitor, iar România nu realizează decât 400 dolari. Nivelul cel mai ridicat este consemnat în Slovenia, țară care realizează exporturi de mărfuri de 4 500 USD pe locuitor. Foarte bine stau și Cehia și Ungaria, care realizează 2 640, respectiv 2 225 USD pe locuitor. Și în ceea ce privește volumul total al vânzărilor de mărfuri în străinătate țara noastră se situează pe o poziție modestă. Pentru acest an, volumul estimat al exporturilor românești este apreciat la 8,5 miliarde dolari, în timp ce Polonia se așteaptă la 32 miliarde, Cehia la 29,6 miliarde, iar Ungaria la 26,4 miliarde USD. O țară mică, Slovenia, are un export estimat la aproape 10 miliarde dolari, deci mai mult decât România. L. V. S. Criterii noi pentru Topul Firmelor Timișoara va fi oraș-pilot în aplicarea noilor prevederi La sfârșitul săptămânii trecute, la Centrul Expozițional Romexpo a avut loc o întâlnire a reprezentanților camerelor de comerț din țară referitoare la punerea în practică a unor modificări în regulamentul de organizare a Topului Firmelor pe anul 1999. Timișoara a fost reprezentată de către Radu Nicolevici, vicepreședinte al Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Timișoara. Modificările aduse vor influența semnificativ decernarea titlurilor de cea mai bună firmă. Astfel, topul a fost aliniat la cerințele europene de împărțire a întreprinderilor în funcție de mărime, fiind introdusă în categoria microîntreprinderi (2 până la 9 angajați). Referitor la Topul Excelenței, acest titlu se va acorda doar societăților care au obținut în ’97, ’98 și ’99 primul loc la categoria lor. Până la ediția precedentă, în acest top intrau firmele clasate pe unul dintre primele trei locuri. O altă noutate adusă topului o reprezintă apariția Topului Creativității. Acesta va fi realizat în colaborare cu Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) și va recompensa cei mai inventivi întreprinzători, cei care pun în practică o serie de inovații sau invenții realizate, sau se folosesc de o marcă înregistrată. Având în vedere că aplicarea unui standard de calitate ridicat reprezintă unul dintre dezideratele industriei românești, societățile care vor implementa un standard ISO vor primi un punctaj suplimentar. în ceea ce privește Timișoara, orașul nostru va beneficia de un statut și privilegiat, aici și fiind aplicate experimental în premieră o serie de noi prevederi regulamentare referitoare la Topul Firmelon în plus, aici Topul Firmelor va coincide cu organizarea jubileului de 150 de anii de existență a Camerei Data exactă a acestei sărbători: 28 septembrie. I M. H. Radu Nicolevici a reprezentat Timișoara Parteneriat de afaceri româno-italian La Timișoara vor sosi reprezentanții a 12 firme italiene Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timișoara va organiza în data de 15 mai, la Casa Adam Müller Guttenbrunn, Zilele Economiei Italiene la Timișoara - Parteneriat de Afaceri Româno-italian. Manifestarea va fi organizată în colaborare cu asociația italiană Inter-Co Open sub înaltul patronaj și cu participarea Ambasadei Italiei la București și a ICE București. La Timișoara va sosi o delegație de oameni italieni din regiunile Abruzzo și Basilicata, Italia. Cei interesați de colaborare vor avea ocazia să se întâlnească personal cu firmele italiene,să invite reprezentanții firmelor italiene să le viziteze firmele. Delegația italiană va fi alcătuită din 12 firme. Acestea activează în domeniile alimentar, metalurgic, pielărie, automatizări industriale, mașini de cusut și utilaje pentru industria textilă, construcții și instalații sanitare, mobilier. Societățile doresc atât găsirea de reprezentanți și distribuitori pentru produsele realizate, dar și găsirea unor parteneri în vederea realizării de investiții în țara noastră. Spre exemplu, societatea AMK Spa dorește găsirea la Timișoara a unui partener în vederea realizării unei fabrici de produse igienice, în acest caz, scutece. Partenerul român va primi utilajele și tehnologia de realizare, dar va trebui să cunoască foarte bine piața locală. MARCEL HOSTER