Agenda Zilei, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

-#V 16 aprilie 2002 ACTUALITATE mt £*»wa*M** z-UeL 3 liescu cere un preț unitar pentru energie Șeful statului susține că, deocamdată, fiscalitatea nu poate fi relaxată Președintele Ion Iliescu a declarat, ieri, la Medgidia, că, deocamdată, Guvernul nu poate lua măsuri pentru a relaxa fiscalitatea. Șeful statului a precizat că Executivul și-a propus în programul de guvernare să realizeze o relaxare a fiscalității pentru încurajarea agenților economici și pentru a reduce povara care apasă asupra populației. Iliescu a spus că „au început să fie gândite” primele măsuri în acest sens. El și-a exprimat speranța că „închegarea” economiei va face posibilă în viitor adoptarea unor astfel de măsuri. Președintele Ion Iliescu a vizitat, tot ieri, Centrala Nuclearo-Electrică (CNE) și a inaugurat spitalul orășenesc de la Cernavodă, care are și un laborator pentru asistență medicală specifică în caz de accidente nucleare. Șeful statului a apreciat că reluarea activității la Unitatea 2 de la Centrală a reanimat activitatea economică în întreaga zonă. Președintele Iliescu a precizat că a dorit să viziteze centrala deoarece se temea că, în urma întreruperii activității la Unitatea 2 după 1996, ar fi putut dispărea furnizorii. El a spus că în urma discuțiilor pe care le-a purtat cu reprezentanții conducerii Centralei a constatat că există deja societăți furnizoare cu care unitatea are contracte. Președintele s-a pronunțat pentru menținereaunui preț unitar al energiei electrice la nivel național. V. BOTA «toate Președintele a vizitat ieri Centrala de la Cernavodă România, chemată să medieze în Orientul Mijlociu Bucureștiul a avut o atitudine echilibrată privind conflictul din regiune Israelul a cerut României și altor state să comunice autorităților de la Damasc dorința Israelului ca Siria să oprească acțiunile de la granița israeliano-libaneză ale mișcării Hezbollah, după cum a anunțat, ieri, ambasadorul Israelului la București, Sandu Mazor. „Câteva țări, printre care și România, au fost rugate să aducă la cunoștința sirienilor, care, ca și Iranul, sunt patronii acestei mișcări. (Hezbollah, n.r.) dorința Israelului de a fi stăpânite aceste acțiuni”, a declarat Mazor. Deși Israelul s-a retras, în mai 2000, din sudul Libanului, milițiile libaneze șiite proiraniene Hezbollah atacă aproape zilnic zonele din nordul Israelului. Israelul dorește încetarea acestor provocări din partea miliției proiraniene și încearcă să evite escaladarea violențelor, a adăugat ambasadorul. Sandu Maior a subliniat, cu aceeași ocazie, că „Guvernul României și Președinția au dat dovadă de aceeași politică echilibrată (în actualul conflict din regiune -n.r.) cu care au obișnuit partea israeliană și pe care aceasta o apreciază”. V. BOTA Salariații buni sunt dezavantajați de legislație Stolojan critică formulele privind impozitarea Fundația liberală „Horia Rusu” a organizat, ieri, la București, o dezbatere pe tema fiscalității. Prezent la dezbateri, Theodor Stolojan, președintele Consiliului Național al PNL, a declarat că nivelul salarial de la care se aplică o cotă de impozitare maximă, de 40%, este mult prea scăzut față de țările vecine, în condițiile unor venituri oricum mai mici decât în aceste țări. „în România, cota maximă de impozitare a salariului se aplică pentru un venit mai mare de 3 200 de dolari pe an, în timp ce în Polonia acest nivel se situează la peste 17 000 de dolari pe an, în Bulgaria la peste 8 000 de dolari pe an, iar în Portugalia, de exemplu, la peste 46 000 de dolari pe an. Plafonul redus de la noi nu permite obținerea unor venituri satisfăcătoare pentru salariații buni, care vor dori să câștige mai bine în altă parte”, a spus Theodor Stolojan. Liderul liberal a arătat că salariul de la care se aplică impozitul de 40% este foarte redus și în raport cu PIB pe cap de locuitor. VIOREL BOTA Prea multă politică Situația de la Târgu-Mureș e complicată înțelegerile politice nu se dovedesc întotdeauna aplicabile. La Liceul „Bolyai Farkas” din Târgu-Mureș există o stare de tensiune, care s-a politizat foarte puternic. Tensiunile sunt legate de decizia de înființare a unui liceu cu predare în limba maghiară, prin separarea claselor cu limba de predare română de la Liceul „Bolyai Farkas”, potrivit protocolului PSD-UDMR. Deputații liberali Crin Antonescu și Eugen Nicoleescu consideră că PSD Mureș a negociat prost protocolul local cu UDMR, în urma acestei negocieri apărând tensiuni la nivelul celor două comunități. Reprezentanții PRM și cei ai UDMR au avut dispute, ieri, în plenul Senatului, pe tema transformării liceului „Bolyai Farkas” din Târgu-Mureș într-o instituție cu predare în limba maghiară, după ce senatorul PRM Petru Dumitru Pop a declarat că respectiva unitate școlară și orașul în care se află „pot deveni, din nou, focarul unei destabilizări grave”. Senatorul Marko Béla, președintele UDMR, le-a cerut colegilor, în discursul său, să nu se lase „induși în eroare”. „Amenințările cu spargerea păcii sociale și focarul destabilizării nu-și mai au locul în anul 2002, iar PSD și UDMR colaborează în interesul național”, a declarat Marko. în timp ce politicienii se ceartă, elevii liceului în cauză strâng semnături. Elevii de la secția română a Liceului „Bolyai Farkas” au adunat, până ieri, de la profesori, colegi și de la locuitorii orașului, peste 500 de semnături de protest față de separarea claselor pe criterii etnice. Pe de altă parte, liceenii vor continua să meargă la cursuri până la sfârșitul acestui an școlar purtând banderole tricolore și au avertizat că, dacă nu vor fi luați în seamă, se vor adresa instanțelor internaționale pentru a împiedica segregarea la nivelul învățământului. VIOREL BOTA La CS Reșița rămâne cum s-a stabilit Urmează identificarea și valorificarea stocurilor seri, directorul general al Combinatului Siderurgic Reșița, Charles Norman Franges, a revenit în societate pentru a pune în aplicare înțelegerile convenite cu APAPS. în jur de 2 000 de angajați s-au strâns pe platoul din fața oțelăriei combinatului și au cerut ca Franges să le vorbească despre intențiile firmei americane în legătură cu soarta CSR. Acesta a acceptat și le-a spus că „Noble Ventures s-a întors în societate și dorește să respecte înțelegerile parafate cu Autoritatea pentru Privatizare”. Sarcina conducerii CSR este de „a identifica și valorifica stocurile existente, pentru asigurarea unui salariu până de Paști”, a spus Franges. „Dacă nu doriți acest lucru, noi vom pleca. Am venit să facem treabă”, a mai spus directorul. Muncitorii s-au declarat nemulțumiți de faptul că nu au aflat exact când își vor primi salariile. De asemenea, angajații CSR nu știu dacă vor avea de lucru în viitor. V. BOTA Comunitatea Evreiască e „consternată” Liberalii au cerut Guvernului să definească Holocaustul Federația Comunităților Evreiești își exprimă „consternarea” în legătură cu atitudinea „unor personalități din conducerea PNL” care au atacat, în Senat, prevederile referitoare la interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist”, se arată într-un comunicat al Federației. Senatorii liberali au contestat, recent, OUG 31/2002 privind interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob. Senatorul PNL Mircea Ionescu-Quintus a cerut ca Guvernul să definească termenul de Holocaust. El a mai spus că această ordonanță nu ar fi trebuit să apară, iar actuala putere ar fi trebuit să dea o lege de completare a Codului penal cu prevederile stipulate în actul normativ. FCE precizează că, pe plan internațional, negarea Holocaustului în general este un delict, apreciind că a cere definirea Holocaustului este „o obiecție naivă”. V. B. ■ Retrageri Deputatul Ion Adrian Mogoș a anunțat, ieri, că se retrage din grupul parlamentar PNL și din această formațiune politică, deoarece nu poate colabora cu președintele partidului Valeriu Stoica. „Colaborarea cu liderul Valeriu Stoica este imposibilă”, a spus Mogoș, apreciind că în PNL „este din ce în ce mai greu să te exprimi”. Ion Adrian Mogoș a declarat că va activa ca deputat independent. Tot în ședința plenului Camerei Deputaților, deputatul Cornel Boiangiu și-a anunțat retragerea din grupul parlamentar liberal. Boiangiu a declarat că va activa ca deputat independent. (V.B.) ■ Propuneri democrate Biroul Permanent al Partidului Democrat a aprobat, ieri, amendamentele PD la proiectul de lege privind statutul aleșilor locali, a anunțat vicepreședintele PD Emil Boc. Astfel, primarii, viceprimarii, președinții și vicepreședinții consiliilor județene, consilierii județeni și locali vor fi obligați, conform modificărilor propuse de democrați, să-și facă publice „interesele personale” printr-o declarație pe proprie răspundere depusă la secretarul autorității publice din care fac parte. Declarația va fi păstrată într-un registru special, numit generic Registru de interese; în plus, cadourile primite de aleși sau orice alte beneficii materiale și avantaje trebuie anunțate, potrivit democraților. (V. B.) Divergență pe tema CSA.Deputații și senatorii s-au împiedicat de un singur articol ieri, Camera Deputaților a adoptat raportul de mediere la legea privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, după ce și Senatul a aprobat acest document, singurul articol în divergență rămânând cel referitor la definirea acestei instituții. Potrivit deputaților, CSAT este o „autoritate a administrației publice centrale”, iar conform textului Senatului, Consiliul este o „autoritate administrativă autonomă”. Votul final, fiind vorba de o lege cu caracter organic, va fi exprimat în ședința de azi. Potrivit legii de organizare și funcționare a CSAT, din acest organism vor face parte miniștrii apărării naționale, de interne, de externe, ai justiției, industriei și resurselor, finanțelor publice și directorii SRI și SIE, șeful Statului Major General și consilierul prezidențial pentru securitate națională. Tot ieri, a fost aprobat raportul de mediere la legea privind răspunderea ministerială, care va fi supusă votului în plen astăzi. VIOREL BOTA Reciclați de justiție Cazurile Motorola și Temeșan intrigă Liderul PNȚCD, Victor Ciorbea, a apreciat drept „cel puțin ciudat” verdictul justiției în cazul Stănculescu-Motorola, arătând că prescripția este suspendată în cazurile în care sunt făcute acte de urmărire penală. „Eu știu că s-au făcut acte de urmărire penală”, a spus liderul PNȚCD, care a explicat că prescripția nu funcționează într-un astfel de caz. „Să constați că totul este OK, că s-a prescris fapta privind afacerea Motorola este cel puțin ciudat”, a conchis Ciorbea. El a amintit și de cazul Temeșan, remarcând că tot prin decizia justiției a apărut „un domn Temeșan, nou-nouț”, tocmai bun de a fi utilizat din nou”. V. B.