Agenda, octombrie-decembrie 1991 (Anul 2, nr. 40-52)

1991-10-05 / nr. 40

pag. 2---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------g terra •"terra © terra | terra ® terra © terra <5 ItraimfflQfld • In luna august, peste 60% din italieni au petrecut cel puțin o zi pe malul mării. • închiderea bazelor militare americane din Filipine va lăsa fără loc de muncă in jur de 815 000 localnici. • Firma americană Lqnai Corp. din Chattanooga a lansat pe piață Trylyner, o căptușeală de cauciuc pentru partea interioară a anvelopelor, care preîntîmpină perforarea camerei in cazul orificiilor cu diametru de pină la 6,4 mm. • Suedia are unul din cele mai ridicate standarde de viață din lume — dar cetățenii săi plătesc cele mai ridicate impozite din lumea occidentală. In topul țărilor europene, întocmit pe baza contribuției impozitelor la venitul național brut, pe primele șase locuri întîlnim Suedia (57,7%), Franța (43,8%), Italia (30,5%), Marea Britanie (36,8%), Portugalia (34,4%) și Turcia (30,2%). • Anul trecut, compartimentul de băuturi nealcoolice al firmei Coca-Cola a obținut un profit brut de 2,2 miliarde dolari — la încasări de 8,6 miliarde dolari. • S-a calculat că utilizatorii de telefoane din Europa occidentală ar putea plăti anual cu 10 miliarde dolari mai puțin fără ca firmele de telecomunicații să lucreze în pierdere. • In primele 7 luni ale acestui an au dat faliment peste 50 000 întreprinderi americane (cu o datorie totală de 52 miliarde dolari), cu 50% mai multe decit în aceeași perioadă a anului trecut. • Cei 200 000 agricultori din Finlanda beneficiază anual de subvenții totalizînd 5 miliarde dolari. • Din 1900 și pină în prezent, 90 din cele 270 triburi indiene din Brazilia au dispărut cu desăvîrșire, iar peste două treimi din cele care au supraviețuit au sub 1000 membri. I. B. IKE si 5 TINA TURNER In anii ’60, Ike și Tina Turner erau nedespărțiți. El, chitaristul și conducătorul grupului lor. Ea, cîntînd în eternele ei rochii mini. Tina este azi celebră. Ike uitat. Se potriveau. Erau frumoși. Erau inseparabili. Se iubeau. Aveau copii (Ronnie și Craig, azi de 30 ani). Erau celebri. Dar visul s-a sfîrșit cu divorțul din 1978, după 14 ani de viață comună. Azi, Tina face furori la fiecare concert și vinde milioane de discuri .Ike este uitat. La 58 de ani, este închis pe 4 ani pentru deținere și folosire de cocaină. Ceea ce nu-l împiedică să aibă proiecte serioase de viitor. De altfel, el va deveni liber deja anul acesta, pentru purtare bună. De doi ani el se ocupă de peluza penitenciarului, tunde iarba, îngrijește flori și joacă baschet. Și, mai ales, s-a obișnuit să trăiască fără droguri. Drogurile au fost și cauza divorțului. Dar „nu numai cocaina", afirmă Tina Turner în biografia sa, apărută în 1926, «Eu, Tina». . „Avea un caracter înspăimîntător și mă bătea des. Nu suporta să fie înfruntat, iar drogurile nu făceau decit să agraveze situația". La întoarcerea sa, în tot cazul, Ike este ferm decis să intenteze proces. Vrea să obțină o altă sentință de divorț : „Ea cîștigă milioane cu numele meu, acum îmi vreau drepturile. Cred că îmi datorează în jur de 70 milioane dolari". Deci, este război. Un război pierdut pentru el, estimează experții. In schimb, din celula sa, plănuiește o reîntoarcere pe care impresarul său o prevestește triumfală. Ikie a format deja un nou grup și scrie cîntece pentru acesta. „Totul este pregătit acum“, spune el. MIRCEA MITRUȚIU După parcurile de distracții construite sub semnul lui Mickey Mouse la Los Angeles, Orlando și Tokyo, continentul european va dispune la rîndul său, începînd cu luna aprilie 1992, de un Disneyland la Marne — la — Valee (32 km est de Paris). „Așteptăm 11 milioane vizitatori în primul an. Vom avea încasări de 5,6 miliarde FF, caculate pentru $75 franci de persoană reprezentînd biletul de intrare, cumpărăturile, jocurile" a afirmat Robert Fitzpatrick, președintele societății Euro Disneyland. A fost prevăzută darea în folosință, pînă la sfîrșitul anului, în cadrul parcului de 1 943 ha a 6 hoteluri cu 5 200 camere, a unui centru de DISTRACȚIE AMERICANĂ PENTRU COPIII DIN EUROPA EURO DISNEYLAND presă de 2 000 m2, a unui supermarket de 90 000 m2. Construcția parcului a presupus dizlocarea a 4 milioane m3 de pămînt, plantarea a 120 000 arbori și crearea unei derivații a autostrăzii RER și a trenului de mare viteză TGV (operațională în 1994) care apropie Londra de Euro Disneyland la 3 ore, Bruxellesul la o oră și zece minute și Parisul la 12 minute. Iată cîteva din punctele de atracție ale primului Disneyland european: • Fantasyland, dominată de castelul Frumoasei adormite, alături de domeniile lui Pinocchio și a Albei-ca-Zăpada; • Frontberland, legenda vie a cuceririi Vestului sălbatic. Pot fi găsite aici un tren șerpuind prin canioanele din Big Thunder Mountain, un vapor cu aburi, cow-boys și indieni. • Main Street U.S.A. sau mitul progresului american , un bulevard new-yorkez de început de secol, cu automobile de epocă, tramvaie și prăvălioare. • Phantom Manor, casa duhurilor rele, desprinsă parcă din scenariile hitchcockiene. • Futureland, dominată de creaturi electronice, monștri galactici, tehnologii sofisticate, roboți și nave cosmice. • Adventureland sau reîntilnirea cu comorile flibustierilor din Caraibe, cu Robinson Crusoe sau Captain Blood. • Discoveryland, de la Leonardo da Vinci, Jules Verne la Stars War, unde pot fi văzute numeroase mașinării subacvatice sau zburătoare, tot ceea ce a născocit mai bizar imaginația omenească. CALIN TENCIIE VA FI FOAMETE LA IARNĂ ? REFORMĂ ȘI CEREALE IN U.R.S.S. Anul acesta, producția de cereale a Uniunii Sovietice va fi de doar 195 milioane tone — față de 240 milioane tone în 1990. .Ca și cum asta n-ar fi suficient, reforma economică pare să fi înrăutățit situația. Țăranii sînt liberi, în sfîrșit, să-și vîndă produsele cui plătește mai bine — și nu mai vor să vîndă nimic statului la prețurile mici fixate de acesta. Guvernul a prevăzut această posibilitate, drept care a impus colhozurilor și sovhozurilor să-i vîndă 30% din recolta de cereale la prețul de 400 ruble.tona. Mai mult, progresista Republică Rusă aplică o „taxă" suigeneris cultivatorilor de cereale, obligîndu-i să-i vîndă încă 50% din producție la prețul oficial. Ca mai toate inițiativele de acest fel, nici cele menționate mai sus nu dau rezultatele scontate — pentru că au apărut elemente ale economiei de piață. Producătorii de cereale își pot comercializa recolta la bursa de profil din Moscova la prețuri ce ajung pînă la 2 500 rublei tona, obținînd suficienți bani lichizi ca să plătească amenzile pe care trebuie să le suporte pentru că nu-și îndeplinesc obligațiile față de fondul de stat Așa se face că din cele 85 milioane tone de cereale necesare orășenilor în iarna aceasta, pînă în prezent doar 25 milioane au ajuns în depozitele și silozurile statului, autoritățile estimînd că acestea nu vor conține în final mai mult de 40 milioane tone de cereale... NICOLAE IOAN ____________________ AGENDA AȚI ȘTIUT? Celebra firmă japoneză Hitachi • este una din primele 10 companii din lume la capitolul încasări : în anul fiscal 1 aprilie 1990—31 martie 1931, ea a înregistrat venituri de 54 872 000 000 dolari ? • a fost înființată în anul 1910 ? • este împărțită în 4 sectoare principale: Sisteme Informatice și Electronică, Sisteme Energetice și Industriale, Produse de Larg Consum și, respectiv, Materiale și altele ? • are peste 310 000 angajați în lumea întreagă ? • are 207 reprezentanțe în 40 țări de pe cele 5 continente ? • realizează și distribuie peste 20 000 produse ? • alocă anual 35 miliarde dolari celor 33 laboratoare de cercetare ale sale din Japonia, Europa și S.U.A. ? I. B. UNIVERSUL CEASURILOR MECANICE Cele mai scumpe ceasuri de mînă nu sînt, după cum s-ar crede, supersofisticatele timere electronice, ci ceasurile clasice, cu arătătoare și balansoar. în ciuda puternicei concurențe asiatice (Japonia, Hong Kong), elvețienii rămîn adevărații artizani ai ceasurilor mecanice, căci această migăloasă meserie se transmite din tată în fiu, uneori de cinci— șase generații. Astfel, celebrul ceasornicar Jaeger Le Coultre produce, în circa 150 exemplare pe an, modelul „Grand Reveil“, cu cadran de email și mecanism perpetuu de afișare a datei, la prețul de 110 000 FF. Unicatele sînt mult mai precise : exemplarul mecanic fabricat de Franck Müller, din aur roșu și argint cizelat (preț — 1,2 milioane FF) anunță sonor orele și minutele, întîrzie doar o secundă la 26 ani, are un calendar deosebit de complicat, iar sistemul său „tourbillon" îi permite să contracareze pînă și efectul gravitației terestre. Atelierul lui Jacques Piguet, unde lucrează 82 de ceasornicari, a realizat în 1990 o cifră de afaceri de 160 milioane FF din vînzarea a 6 600 ceasuri mecanice cu marca „Blancpain“. Sloganul său publicitar : „Din 1735 (anul fondării firmei), Blancpain n-a fost decît mecanic. Așa va fi și de-acum înainte ...“ Clienții sînt dispuși să plătească oricît pentru calitatea acestor adevărate bijuterii mecanice : pentru un Breguet, fabricat într-o serie de 300 bucăți, se plătește un acont de 280 000 FF și, de abia peste 3 ani, la livrarea ceasului, restul de ... 2 milioane FF . Ceasul oferă, printre altele, un memorizator de oră, un dispozitiv antișoc și unul de citire a orei noaptea. Indiferent de perioada în care au fost confecționate, aceste ceasuri ating prețuri astronomice : un Breguet din 1933, cu o precizie de o secundă la 60 ani, ce a aparținut aviatorului Jean Dollfus, a fost vîndut anul acesta cu peste 4 milioane franci! Totuși, prețurile cele mai ridicate le afișează celebra manufactură din Geneva, Patek Phillipe, care apelează la tehnica de vîrf pentru a-și asigura întîietatea produselor. MIRCEA NISTOR M ©»@ PMâM © CATASTROFE (I) . Cel mai mare genocid din lume a fost sâvîrșit o dată cu ofensiva mongolilor, în perioada 1311—1340, împotriva țăranilor din China, cînd aceștia au exterminat circa 35 milioane de oameni. • Cei mai mulți oameni decedați prin inaniție au fost înregistrați în China. în perioada 1959—1961 din cauza foametei se estimează că au murit în jur de 30 milioane chinezi. • După calculele organizațiilor specializate, epidemia de gripă din perioada aprilie— noiembrie 1918 a decimat peste 21 milioane de oameni din țările lumii • Cele mai multe victime într-un cutremur au fost înregistrate în Orientul Mijlociu în 1201 cînd în urma mișcărilor tectonice din zonă și-au pierdut viața 1,1 milioane de oameni. • Inundațiile din China, care s-au produs în octombrie 1987, datorate revărsării rîului Huangho, au dus la moartea a peste 900 mii de oameni. • Cele mai multe victime înregistrate în urma exploziei unei bombe nucleare au fost consemnate în localitatea japoneză Hiroshima unde, in august 1945, și-au pierdut viața peste 140 mii de oameni. (GUINNESS BOOK, 1991) DESPĂGUBIRI PENTRU SERVICII DE SLABĂ CALITATE Incredibil, dar adevărat De cîtăva vreme, în Marea Britanie se pune un mare accent pe calitatea serviciilor, urmărindu-se reducerea numărului reclamațiilor făcute de clienți. Astfel, începind din 1989, compania de telecomunicații privatizată British Telcom își despăgubește clienții care au parte de servicii necorespunzătoare. Dacă un defect nu este reparat in 2 zile de la anunțarea lui, clientul respectiv poate primi cite 5 lire sterline/zi pînă la remediere cînd pierderile clientului cauzate de nefuncționarea corespunzătoare a aparatului depășesc 5 lire sterline azi, el poate solicita o compensație suplimentară pentru a recupera „pierderile reale“ — pînă la 5 000 lire sterline in cazul firmelor și, respectiv, pînă la 1 000 lire sterline în cazul persoanelor fizice. In perioada aprilie—septembrie 1990, British Telcom a plătit unui număr de 38 728 clienți despăgubiri totalizind 1,2 milioane lire sterline. Rezultatul , în perioada respectivă, compania a remediat la timp 97% din defectele anunțate, față de 92% cu un an înainte (explicația este că angajații care nu-și fac datoria sînt penalizați). La cererea agențiilor guvernamentale care le supraveghează activitatea, British Gas și distribuitorii de apă potabilă și de electricitate au fost nevoiți să adopte măsuri similare. De pildă, distribuitorii de electricitate vor acorda clienților despăgubiri dacă muncitorii nu se prezintă la timp să efectueze reparațiile, dacă siguranțele noi se ard etc. Asemenea inițiative au fost luate și în sectorul de stat. De ani de zile, compania feroviară British Rail plătește fel și fel de despăgubiri călătorilor nemulțumiți. Anul acesta ea a fost nevoită să vireze între 3 și 4 milioane lire sterline sub formă de bani „cash“ și prelungiri ale valabilității biletelor cînd transportul pe calea ferată a fost dereglat de căderi masive de zăpadă. Intîrzierile de aproximativ 2 ore, nerespectarea promisiunii de a oferi locuri de clasa Intii sau un vagon restaurant se soldează pentru cei care fac reclamații cu înapoierea unei sume de bani (anul trecut au fost returnate astfel 1,7 milioane lire sterline) sau vouchere pentru călătorii gratuite (în 1989, valoarea acestora s-a ridicat la 900 000 lire sterline). Lucrurile acestea sînt totuși normale — pentru că British Rail promite că 90% din trenurile sale nu vor avea întîrzieri mai mari de 5 minute, iar sistemul poștal se angajează să transmită la destinație, în 24 de ore de la expediere, 90% din recomandare. IOAN BITEA STR. GH. LAZAR NR 4, Firma KÖNIG. DOHR & COMP. VA OFERA LA PREȚURI AVANTAJOASE •Articole electronice •Jucării •Dulciuri • Băuturi • Cosmetic