Agenda, aprilie-iunie 1998 (Anul 9, nr. 14-26)

1998-04-04 / nr. 14

petti 2 SĂPTĂMÂNA P SCURT 4 aprilie 1998 Sâmbătă, 28 martie • La lucrările Congresului extraordinar al Partidului Național Liberal s-a aprobat fuziunea P.N.L. cu Partidul Alianța Civică și a fost adoptată o declarație politică prin care liberalii cer schimbarea guvernului înainte de votarea proiectului bugetului de stat. • Premierul Victor Ciorbea și miniștrii care răspund pentru problemele economico-financiare s-au întâlnit cu reprezentantul F.M.I. pentru Europa. Au fost discutate evoluțiile reformelor economice în România și relațiile dintre țara noastră și F.M.I. • Participanții la Conferința Internațională a Minorităților, desfășurată la Cluj, au adoptat „Declarația de la Cluj“ care stipulează că rezolvarea problemelor minorităților din țările central și est-europene poate fi făcută prin „autonomie etnică“. • Fostul premier rus, Viktor Cernomîrdin, a anunțat că va candida la alegerile prezidențiale ce se vor desfășura în anul 2000. • Ministrul de externe cipriot a avertizat că guvernul său pregătește diverse scenarii pentru a reacționa la o eventuală încadrare a nordului Ciprului în Turcia, anunțată recent de Ankara. Duminică, 29 martie • Consiliul Politic al P.D. a cerut partenerilor din coaliție începerea urgentă a negocierilor pentru formarea noului guvern, precizând că partidul nu pune condiții prealabile demarării discuțiilor. • în Ucraina s-au desfășurat alegeri pentru desemnarea viitorilor 450 de deputați ai Parlamentului de la Kiev. • Ghenadi Ziuganov, liderul comuniștilor ruși, majoritari în Duma de Stat, a anunțat decizia partidului său de a nu susține candidatura la postul de premier a tânărului liberal Serghei Kirienko. • Atentatul în urma căruia a fost incendiat automobilul atașatului militar al ambasadei Turciei la Atena, petrecut în timpul nopții, a fost revendicat de către gruparea anarhistă intitulată „Incendiatorii de conștiințe“. Atentatul nu s-a soldat cu victime. O delegație franceză a sosit în cursul serii în Iugoslavia, cu scopul de a se informa în legătură cu situația din Iugoslavia și din întreaga regiune. Luni, 30 martie • Premierul Victor Ciorbea și-a anunțat într-un discurs radiotelevizat, demisia din funcția de prim-ministru, ca și din cea de primar general al Capitalei. • Președintele Emil Constantinescu a acceptat demisia premierului Victor Ciorbea și l-a numit interimar în această funcție pe ministrul de stat, ministru de interne, Gavril Dejeu. • Miniștrii de externe ai U.E. s-au reunit la Bruxelles, cu omologii lor din cele 11 state candidate pentru aderare, între care și România, pentru a demara oficial o nouă fază de extindere a Uniunii către Europa de Est. • Marea Britanie a prezentat Consiliului de Securitate al O.N.U. un proiect de rezoluție în vederea impunerii unui embargo asupra achizițiilor de armament împotriva Republicii Federale Iugoslavia. • Un sondaj de opinie realizat la ieșirea din secțiile de votare ale scrutinului legislativ desfășurat, duminică, în Ucraina, îi indică drept câștigători pe comuniști. v Marti, 31 martie * 7 • Președintele Emil Constantinescu a avut convorbiri cu liderii partidelor din coaliția guvernamentală în vederea formării noului cabinet și a desemnării premierului. Șeful statului a avut și o consultare cu liderul PDSR, Ion Iliescu, pe tema formării noului guvern. • în urma ședinței Biroului de Conducere, Coordonare și Control al P.N.Ț.C.D., ministrul pentru relația cu Parlamentul, Ioan Mureșan, a precizat că rămânerea la guvernare a țărăniștilor depinde de respectarea a trei condiții: reforma morală, reglementarea regimului proprietății și combaterea corupției. .• Ministrul român al apărării naționale, Constantin Dudu Ionescu, a semnat, la Washington, împreună cu omologul său american, William Cohen, un acord privind neproliferarea armelor de distrugere în masă; • Ministrul britanic de externe, Robin Cook, a subliniat la Bruxelles că măsurile de tranziție necesare pentru primirea de noi membri în U.E. ar trebui să aibă o durată și o cuprindere limitată pentru fiecare țară candidată la aderare. știrea săptămânii „VĂDUVA NEAGRĂ“ A FOST EXECUTATĂ Judi Buenoano, supranumită „Văduva Neagră“, a fost executată, luni, în Statele Unite, pe scaunul electric. Execuția a avut loc la ora 7:13 locală (12:13 GMT), în urma unei descărcări electrice de 5 000 de volți. Judi Buenoano a fost condamnată la moarte în data de 26 noiembrie 1985, pentru otrăvirea cu arsenic a soțului ei, în anul 1971. într-un proces ulterior, Judi Buenoano a fost din nou condamnată la moarte pentru că și-a înecat, în 1980, fiul handicapat, în vârstă de 19 ani, și a încercat să-și omoare prietenul în 1993, punându-i o bombă sub mașină. Recursul formulat de Buenoano a fost respins, duminică, de tribunalul din Atlanta. politicianul săptămânii Poul Nyrup Rasmussen prim-ministru al Regatului Danemarcei S-a născut la Esbjerg, la 15 iunie 1943. A urmat studii economice și științe politice la Universitatea din Copenhaga. în 1987 a fost numit vicepreședinte al Partidului Social-Democrat, iar după alegerile din 1990 a preluat conducerea acestuia. La 25 ianuarie 1993 a fost desemnat șeful unui guvern de coaliție. A demisionat din partid după alegerile generale din 21 septembrie 1994, dar, la recomandarea a cinci partide de stânga, regina Margrethe a ll-a l-a însărcinat tot pe el cu formarea unui nou cabinet, în cadrul programului său politic denumit „Un viitor comun“, a îndemnat U. E. să invite toate țările să se grupeze pentru a începe simultan convorbiri și a înlătura „perdeaua de mătase“ creată de unele state. Cu ocazia referendumului din 1998, din Danemarca, asupra noului Tratat de la Amsterdam, și-a continuat pledoaria pentru extinderea U.E., menționând că astfel „avem șansa istorică unică de a ne arăta solidaritatea cu fostele țări comuniste“. Și-a menținut funcția și în urma alegerilor legislative din 11 martie 1998, pe care le-a câștigat contrar tuturor așteptărilor. Miercuri, 1 aprilie • Comitetul de Conducere al P.N.Ț.C.D. l-a desemnat pe senatorul Radu Vasile pentru funcția de prim-ministru al României. Radu Vasile a obținut 42 de voturi din totalul de 72, iar contracandidații săi, Mircea Ciumara și Sorin Dimitriu, 14 și respectiv, 11 voturi. • Secretarul general al N.A.T.O., Javier Solana, a sosit la București într-o vizită oficială. El a declarat că se află în România pentru a transmite autorităților române „un mesaj de gratitudine“ pentru cooperarea cu Alianța Nord-Atlantică. • Noul guvern al Serbiei i-a invitat pe Ibrahim Rugova și pe alți lideri ai albanezilor din Kosovo la dialog, începând cu data de 7 aprilie. • Președintele rus, Boris Elțîn, a semnat un decret prin care ordonă să fie făcută publică o parte a arhivelor secrete referitoare la activitățile fostului lider al Uniunii Sovietice. • Consiliul israelian de Securitate, din care fac parte miniștri ai cabinetului de la Ierusalim, a aprobat propunerea privind retragerea condiționată a trupelor desfășurate în sudul Libanului. • Duma de Stat a Rusiei, cu majoritate comunistă și naționalistă, i-a cerut președintelui Boris Elțîn să retragă, provizoriu, candidatura lui Serghei Kirienko la postul de premier. Joi, 2 aprilie • Președintele Emil Constantinescu l-a desemnat candidat la funcția de prim-ministru pe secretarul general al P.N.Ț.C.D., Radu Vasile. • Primul-ministru desemnat, Radu Vasile, s-a întâlnit la sediul Guvernului, cu reprezentanții comisiilor de specialiști ale partidelor din coaliție pentru elaborarea programului de guvernare al noului cabinet. • Secretarul general al N.A.T.O., Javier Solana, s-a întâlnit cu președintele Emil Constantinescu și cu președinții celor două Camere parlamentare; în cadrul unei conferințe de presă el a declarat că politica de extindere a N.A.T.O. este cea a „ușilor deschise" și că Alianța nu va accepta sistarea procesului de extindere. Totodată, a apreciat rolul României în regiune. • Șeful diplomației poloneze, Bronislaw Geremek, care este și președintele în exercițiu al O.S.C.E., a declarat la Varșovia că autoritățile federale iugoslave, în special președintele Miloșevici, ar trebui să aibă un dialog cu etnicii albanezi din Kosovo. • Președintele iugoslav, Sloblodan Miloșevici, a propus autorităților Republicii Serbia organizarea unui referendum asupra unei medieri internaționale a crizei din Kosovo. • Guvernul libanez a respins oferta Israelului de a se retrage cu unele condiții din zona pe care o ocupă în sudul Libanului, impunerea condițiilor fiind considerată o atingere a suveranității. • La Palatul Victoria au fost reluate lucrările Comisiilor de experți ai partidelor din coaliție, pentru stabilirea componenței viitorului cabinet. • Premierul desemnat, Radu Vasile, l-a informat, în cursul zilei, pe șeful statului despre propunerile privind restructurarea Executivului. • Vizitarea celor opt obiective prezidențiale din Irak de către inspectorii O.N.U. s-a încheiat, a anunțat șeful grupului de experți. El a mai adăugat că în acest moment se poate considera că prevederile acordului încheiat pe 23 februarie a.c. între secretarul general al O.N.U., Kofi Annan, și vicepremierul irakian, Tarq Aziz, au fost îndeplinite cu succes. • Kofi Annan, aflat la Londra, a declarat că membrii permanenți ai Consiliului de Securitate O.N.U. se declară satisfăcuți de atitudinea Irakului față de acțiunile Comisiei speciale de dezarmare. Șeful acestei Comisii, Richard Butler, consideră că experții în dezarmare ai Națiunilor Unite nu vor părăsi foarte curând Irakul, urmând a se intra într-o a doua fază de monitorizare. Vineri, 3 aprilie . Ministrul israelian al apărării, Yitzhak Mordechai, a declarat că Israelul nu mai cere retragerea trupelor siriene din Liban ca o condiție a unui acord cu Beirutul asupra Libanului de Sud. La Londra urmează să aibă loc o nouă întâlnire între premierul britanic și omologul său irlandez, în încercarea de a stabili un acord asupra procesului de pace din Ulster. După întrevederea de joi, premierul irlandez a declarat că s-au făcut progrese, dar nu a dat nici un fel de detalii suplimentare. • Parlamentul sârb a anunțat că luni va analiza propunerea președintelui iugoslav, Slobodan Miloșevici, privind referendumul în cadrul căruia populația sârbă să decidă dacă acceptă sau nu medierea internațională a crizei din Kosovo. Mai mulți observatori politici au apreciat că rezultatul consultării populare va fi fără îndoială negativ și că președintele iugoslav nu vrea decât să obțină sprijinul populației pentru atitudinea sa ostilă unei medieri internaționale în această problemă. SÂMBĂTĂ • Consiliul de Securitate al O.N.U va reexamina mandatul Misiunii de observare a Națiunilor Unite la frontiera irakiano-kuweitiană (New York) • Luciano Pavarotti și Roberto Carlos vor apărea pentru prima oară împreună pe scenă (Porto Alegre, Brazilia). DUMINICĂ • Misiune economică în S.U.A., la invitația Ambasadei S.U.A. din București. Misiunea este organizată de Camera de Comerț Brașov, cu ocazia Târgului internațional de comunicații ,,NAB’ 98“ 4.04.1998 - 10.04.1998 (Las Vegas) • Vizita oficială în Franța a premierului Consiliului de Stat al R.P. Chineze, Zhu Rongji. LUNI • Vizita președintelui francez, Jacques Chirac, la invitația omologului său, Alia Izetbegovici, în Bosnia și Herțegovina • Cea de-a doua sesiune a Comisiei mixte de colaborare și parteneriat activ între România și Ungaria. Delegația română este condusă de ministrul afacerilor externe, Andrei Pleșu (Budapesta). MARȚI • „Ziua mondială a sănătății“. MIERCURI • Vizita președintelui Filipinelor, Fidel Ramos, în Statele Unite. JOI • în fața Universității din Chișinău se dezvelește o statuie a lui Mihai Eminescu. Inițiativa aparține Uniunii „Vatra Românească“ și „Ligii pentru Unitatea Românilor de Pretutindeni“ • Centrul Național al Creației Populare, împreună cu Centrul Cultural Român de la Paris, organizează, în perioada 9-21 aprilie, expoziția de pictură naivă, icoane pe lemn, pe sticlă, ouă încondeiate, prilejuită de sfintele Sărbători de Paști (Paris). VINERI • întâlnirea miniștrilor de externe ai Bulgariei, României și Daciei (Santorini, Grecia).