Agenda, ianuarie-martie 2001 (Anul 12, nr. 1-13)

2001-01-06 / nr. 1

ANUL XII îH m 6 ianuarie 2001 săptămânal de informații și divertisment TIMIȘOARA Apare sâmbăta ttttit*numite ■ ngtsamia mtt ținti ib * I«» 80pagini Ediția a II-a 9 Declarații de venit impozite „Agenda“ pagina 3 „Nu departe de Yggdrasill" „Agenda“ pagina 5 „Agenda“ pagina 6 Premii mărite „Agenda“ pagina 15 Retrospectiva anului 2000 Y „Agenda“ paginile A-L De Fest la final „Agenda“ pagina 20 Eclipsă de Lună în noaptea de 9 spre 10 ianuarie a.c. va avea loc o eclipsă totală de Lună, vizibilă și de pe teritoriul României: în zona noastră, intrarea Lunii în penumbră se va produce la ora 19,44, începutul eclipsei totale va fi la 21,49, momentul fazei maxime va fi la 22,20, iar ieșirea din penumbră va fi la 0,58. în anul 2001 vor fi, în total, două eclipse de Soare și trei de Lună, dar aceasta este singura vizibilă din România. Problema apei Joi, 4 ianuarie. Guvernul a decis pregătirea unui program de raționalizare a consumurilor de apă. Măsura intervine pe fondul diminuării drastice a rezervelor de apă, ca urmare a secetei prelungite din anul 2000. La ora actuală, debitele râurilor sunt cu 30-60% mai mici decât valorile normale, gradul de umplere a lacurilor de acumulare, cu 20-60%, iar nivelul apelor subterane e sub limitele obișnuite. Directorul tehnic al Direcției Apele Române „Banat“, dl ing. Marius Perneac, ne-a informat că, practic, în zona noastră, din aprilie 2000 s-au înregistrat doar precipitații nesemnificative, fiind afectate îndeosebi debitele lacului Poiana Mărului - aceasta și din cauza uzinării excesive a apei în scopuri energetice, precum și cele ale acumulării Buhui, ceea ce a determinat raționalizarea consumurilor de apă în orașul Anina, în ceea ce privește alimentarea cu apă a celorlalte localități aflate pe raza de administrare a C.A.R. „Banat“ nu se constată probleme deosebite. în Timișoara, alimentarea cu apă se realizează exclusiv prin interconexiunea Timiș-Bega de la Coștei, la debite de 9 mc/secundă. Numai în caz de necesitate se va apela și la rezerva de apă existentă în lacul Surduc (cca 20 de milioane mc), întrucât pentru următoarele 2-3 luni se prognozează o vreme fără precipitații consistente, populația este rugată să economisească apa, reducând consumurile la strictul necesar. NIALM 1 «E TRIPARTITĂ “ Primarii din Szeged, Timișoara și Novi Sad în contextul integrării europene și dezvoltării relațiilor euroregionale, primarii orașelor Szeged, Timișoara și Novi Sad și-au propus să conlucreze pentru stimularea relațiilor parteneriale. în această idee, în 11 ianuarie, la Szeged, domnii Bartha Laszlo, Gheorghe Ciuhandu și Borislav Novakovic se vor întâlni și vor semna acordul de colaborare. Ținând cont de apropierea geografică și de similitudinile trecutului istoric, primarii celor trei orașe își propun să conlucreze pentru dezvoltarea relațiilor economice, științifice și culturale. în cele 14 puncte ale acordului tripartit sunt cuprinse multiple domenii: infrastructură, protecția mediului, științific, cultural, turistic, sportiv, învățământ. De asemenea, părțile vor colabora pentru accederea la finanțări europene pentru proiecte comune și vor sprijini instituțiile și organizațiile interesate de cooperare. In vederea abordării coerente a problemelor profesionale, se vor constitui comisii de specialitate, care se vor întruni o dată pe an sau în reuniuni extraordinare, când este necesar. Coordonarea colaborării tripartite va reveni anual, prin rotație, altui primar, în 2001 - primarului din Szeged, în 2002 - primarului Timișoarei, iar în 2003 - primarului din Novi Sad, întâlnirile dintre reprezentanții celor trei orașe vor avea loc semestrial, alternativ în Szeged, Timișoara și Novi Sad. LILIANA SCRIPCĂ Reducerea taxelor vamale Pentru comerțul cu UE, AELS și CEFTA Din această lună, taxele de bază din tariful vamal de import au fost reduse - conform calendarului convenit cu partenerii externi - în relațiile cu țările membre ale Uniunii Europene (UE), Asociației Europene a Liberului Schimb (AELS), Acordului pentru Comerț Liber din Europa Centrală (CEFTA), cu excepția produselor agricole. Taxele vamale reprezintă 20% din taxa vamală de bază, noile valori fiind publicate în ghidul pentru utilizarea tarifului vamal de import. Reducerile se aplică și pentru importurile din Turcia și Moldova, țări cu care România are semnate, de asemenea, acorduri de liber schimb. Acordurile încheiate cu organizațiile europene menționate prevăd micșorarea treptată, până la eliminare,a taxelor vamale, față de nivelul aplicat la încheierea acordurilor, taxele vamale au scăzut, în timp, cu 80%. 2001 este ultimul an în care se vor menține taxe vamale la importurile de produse industriale, cu excepția autovehiculelor; de la 1 ianuarie 2002, comerțul cu produse industriale va fi complet liberalizat în relațiile cu aceste state. 76% din comerțul exterior al României se derulează cu state cu care au fost semnate acorduri de liber schimb: în comparație cu 1999, exporturile României spre țările din CEFTA au crescut cu 53%, spre UE cu 18 %, iar spre țările europene, în general, cu 24%>. I ELIBERAJCIEA RECNAMENTELOR Gratuități și reduceri acordate în acest an la R.A.T.T. Din 10 ianuarie, de lunea până vinerea între orele 7-15, la Centrul R.A.T.T. din Piața Badea Cârțan nr. 7 se vor eliberară gratuitățile și reducerile pentru: • pensionari peste 70 ani, cu domiciliul în Timișoara - trimestrial un abonament cu 90% reducere; după litera inițială a numelui, s-a făcut programarea, deocamdată pentru A - 10-15.01, B - 16-24.01, C - 25- 31.01; tarifele pentru un trimestru sunt: abonament, 1 linie - 27 000 de lei, 2 linii - 43 200 de lei, general - 57 000 de lei; vechile legitimații sunt valabile până la încheierea perioadei de eliberare pentru litera inițială; se vor prezenta: cuponul de pensie (original + copie), B.l. (copie + original), contravaloare abonament • pensionari cu domiciliul în Timișoara și venituri sub 600 000 de lei/lună - lunar un abonament cu 90% reducere; se vor prezenta: copie B.L, cuponul de pensie din luna anterioară (original + copie), contravaloare abonament + pensionari cu domiciliul în Timișoara și venituri între 600 000 - 800 000 de lei/lună - lunar un abonament cu 50%, reducere; se vor prezenta: copie B.L. cuponul de pensie din luna anterioară (original + copie), contravaloare abonament + donatori de sânge - 2 abonamente reduse cu 50%; se vor prezenta: B.I., adeverință de donator pentru fiecare abonament în parte, contravaloare abonament. Pentru deportații în Bărăgan, U.R.S.S. și deținuți politici, legitimațiile se vor elibera la sediile asociațiilor între 10-24.01; pentru cei care nu fac pare din asociații și revoluționari, eliberarea se va face la Centrul R.A.T.T. din 25.01. c. V. Grupul de societăți IZOMETAL s.A. M CONFORT s.A. PRODUCĂTOR TÂMPLĂRIE PVC ~ 180 DM/mp GEAM TERMOPANTIAL PENT • Sediu, depozit și magazine - s 094 66 67 00, fax 13 31 27, ora R3 >ME . Baader nr. 13, tel. 056-13 40 01, 13 44 31, 13 45 75, 13 40 60, 092 46 72 66, luni-vineri 8-17, sâmbăta 8-13 • Magazin - str. Daliei nr. 11 A, tel. 094 203 296 Magazin-depozit CARANSEBEȘ, tel. 055-22 93 57 • Magazin HUNEDOARA, tel. 054-71 17 03 Magazin DROBETA TURNU-SEVERIN - 052-32 43 33 Avertisment Epidemie de gripă Medicii avertizează că epidemia de gripă ar putea izbucni înainte de sfârșitul lunii ianuarie, datorită faptului că în mai multe țări din Europa au fost deja înregistrate creșteri semnificative ale numărului de îmbolnăviri. Specialiștii de la Centrul Național de Referință pentru Gripă apreciază că odată cu începerea școlii, în 8 ianuarie, numărul îmbolnăvirilor ar putea crește în cel mult două săptămâni, iar epidemia ar putea debuta înainte de sfârșitul lunii. Deși până în prezent s-auvaccinat 890 000 de cetățeni ai țării, numărul este insuficient față de necesarul de imunizări, respectiv, 1,5 milioane de persoane cu risc de îmbolnăvire. Specialiștii de la Centrul de Gripă din SUA au anunțat că vaccinarea se poate face și în luna ianuarie. Este indicat ca persoanele bolnave să evite contactul cu vârstnicii, deoarece gripa este extrem de periculoasă. Totodată, medicii recomandă părinților ca, la primele simptome ale gripei (febră, frisoane) care apar la copii, să se adreseze doctorilor, și în nici un caz să nu îi trimită la școală.