Agenda, aprilie-iunie 2007 (Anul 18, nr. 14-26)

2007-04-07 / nr. 14

^ ^ ANUL XVIII ——^ama HaMMBMBB_BM^■—14 (896) y săptămânal de informații și divertisment 7 aprilie 2007 agenda + agenda magazin + agenda ie + supliment pașii ^° Pa9mi ^________________________________________________Fondat de Zoltan Kovacs__________________________tiraj: 60 ooo ex.y Bucuria Paștilor - bucuriile credinței creștine Puterea lui Dumnezeu a lucrat printre noi și bucuria aceasta a Paștilor o simțim mai intensă decât orișicând. Aceasta este cea mai mare bucurie: bucuria credinței creștine. Zice un mare om de cultură al nostru, Mircea Eliade, că nu pe parcursul vieții ne câștigăm religiozitatea, ci simțul sacru îl aducem cu noi la născare, de atunci când măicuța noastră ne-a adus pe lume. Și acest simțământ se cere cultivat. Acest simțământ își primește cea mai înaltă trăire religioasă în înălțătoarea și luminoasa zi a Paștilor. Iată de ce ne bucurăm atât de mult noi, așa cum s-au bucurat moșii și strămoșii noștri, cu bucuria aceasta sfântă a Paștilor. Ne sunt atât de dragi câteva versuri pe care le-a scris George Coșbuc, cel care își trăgea seva înțelepciunii sale din poporul acesta român creștin, zicând cu gândul la Paștile pe care le-a trăit în satul său: „Și cât e de frumos în sat! Creștinii vin tăcuți din vale și doi de se-ntălnesc în cale își zic: Hristos a înviat! Și râde atâta sărbătoare din chipul lor cel ars de soare“. Atâta sărbătoare este în sufletul nostru, atâta bucurie, atâta înălțare încât, dacă ar fi posibil, ne-am deschide inima ca să-i putem cuprinde acolo pe toți dragii noștri frați creștini, care cred și mărturisesc ca și noi, împreună cu noi. Această mare sărbătoare ne vine ca un balsam într-o vreme în care Dumnezeu, după ce ne-a dăruit libertatea, ne lasă și încercați de dezorientări și trecușuri. Insă avem nădejdea că tot mâna Lui cea tare va croi cărarea pe care să meargă poporul român, avem nădejdea că noi, cei care suntem creștini de la născarea noastră și am știut să fim una în jurul Crucii, am știut să fim una în sfânta zi de Paști, vom rămâne pe mai departe uniți în jurul lui Hristos, în jurul Bisericii. Și vom fi destul de înțelepți încât să ne dăm seama că în unitate stă puterea, că noi, ca și neam, ca și popor, bănățenii cu muntenii și moldovenii, avem același Dumnezeu, aceeași credință, aceleași tradiții și că noi nu trebuie să sfășiem cămașa lui Hristos! Preot HORIA ȚÂRU Cititorilor noștri de toate eorofesoriste le dorim ca Sfintelo rßasti să le aducă bucurii, liniște si multă lumină in sufletel Experiență germană pentru Timiș . Prin intermediul colaborării cu landul Hessen o delegație din landul Hessen, condusă de domnul Norbert Kartmann, președintele Parlamentului landului german, și domnul Volker Hoff, ministrul pentru probleme ale U.E. și afaceri federale din același land, a efectuat o vizită în România. Luni, 2 aprilie, oaspeții germani au fost prezenți la Timișoara, unde s-au întâlnit cu autoritățile locale și au vizitat Forumul Democrat al Germanilor și Centrul Cultural German din municipiul de pe Bega. La discuțiile de la Primărie cu dl primar Gheorghe Ciuhandu și de la Palatul Administrativ cu reprezentanții administrației județene - dl prefect Ovidiu Drăgănescu, președintele C.J.T. dl Constantin Ostaficiuc, și vicepreședintele C.J.T., dl Marius Popovici, a participat și consulul Germaniei la Timișoara, dl Rolf Maruhn. Așa cum a promis autorităților locale la precedenta vizită în toamna anului trecut, cu ocazia Zilei Germaniei sărbătorită în municipiul nostru, dl Norbert Kartmann, președintele Parlamentului landului Hessen, a găsit o modalitate concretă de intensificare a relațiilor bilaterale. Astfel, un fost primar din Hessen, dl Hoffmann, a fost desemnat de a colabora direct cu C.J.T., respectiv ADETIM, pentru identificarea de proiecte prin care să fie atrase finanțări europene. Acest demers va fi susținut și prin intermediul Biroului de reprezentare a landului german din Bruxelles.Totodată, pentru realizarea unor proiecte internaționale se încearcă și atragerea altor landuri germane interesate de colaborare. Un posibil proiect este cel referitor la o rețea de transport intermodal pentru Timișoara și împrejurimi, cu legături feroviare, auto și aeroport, după modelul celui din Frankfurt. Alte colaborări au în vedere proiecte de infrastructură și protecția mediului, pentru care experiența germană este benefică județului nostru. S-a mai discutat despre demararea de relații între camerele de comerț din cele două regiuni, începând din 15 mai, reprezentantul landului Hessen va începe colaborarea directă cu județul Timiș. LILIANA SCRIPCĂ Finanțare guvernamentală . Pentru șoseaua de centură a Timișoarei Președintele Consiliului Județean Timiș, domnul Constantin Ostaficiuc, ne-a anunțat că Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului a alocat 88 250 000 lei pentru centura de ocolire Timișoara Sud. Finanțarea guvernamentală este prevăzută pentru anii 2007-2008, când este estimată și perioada de execuție. Această alocare bugetară este destinată întregirii inelului de ocolire a municipiului de pe Bega. Primul tronson, între Calea Lugojului și Calea Aradului, este în construcție; pentru al doilea tronson, între Calea Aradului și Calea Șagului, s-a realizat un studiu de fezabilitate, finanțat cu fonduri de la Guvernul Italiei și urmează să fie găsite surse de finanțare din fonduri europene pentru execuție; recenta alocare bugetară se referă la ultimul tronson, pe partea de sud, între Calea Șagului și Calea Lugojului. Președintele C.J.T. a ținut să sublinieze faptul că obținerea acestei finanțări va rezolva un deziderat major pentru Timișoara: prin realizarea șoselei de centură se va putea elimina traficul greu din municipiu. Fondurile destinate investiției de infrastructură rutieră pentru Timișoara sunt repartizate din Fondul național de Dezvoltare. Acestea se adaugă fondurilor alocate pentru varianta de ocolire a municipiului Lugoj, bani obținuți tot prin intermediul M.T.C.T. LILIANA SCRIPCĂ IMan bogat de investiții “ La Aeroportul Internațional Timișoara Joi, 5 aprilie, conducerea Aeroportului Internațional Timișoara - „Traian Vuia”, în frunte cu directorul general Dan Idoiu, a susținut o conferință de presă în care a prezentat ambițiosul plan de investiții pentru anul 2007, în valoare totală de peste 15 milioane lei. Lista cuprinde următoarele obiective: sistem management acces parcare auto, în valoare de 190 000 lei; construire porți îmbarcare aerogară curse externe (1,4 milioane lei); sistem electronic de supraveghere perimetral, pe o lungime totală de 12 km (2007- 2011), cu o valoare estimată de 6 milioane lei - el va cuprinde sistem de detecție cu fibră optică, sistem de supraveghere cu camere TV cu circuit închis, sistem de iluminat perimetral (2007-2011), costuri estimate 6 milioane lei, drum perimetral asfaltat (2007- 2011), 5 milioane lei; extindere spații de depozitare a mărfurilor, construcție magazie materiale și extinderea halei cargo, 2 milioane lei - termen de realizare - sfârșitul lui 2007; extindere aerogară curse interne (2007), 1,8 milioane lei; amenajare cale rulare rapidă și extindere platformă staționare a aeronavelor pe direcția est (2007-2008), 30 milioane lei se va reduce timpul de ocupare a pistei de decolare-aterizare, obținându-se creșterea numărului de locuri pentru staționarea aeronavelor de la 17 la 23, dotări independente - utilaje deservire aeronave la sol, 1,3 milioane lei. Noua aerogară pentru curse interne va fi finalizată la sfârșitul anului, ea fiind construită pe două niveluri și o suprafață de 450 mp. Tot în acest an se va moderniza și extinde clădirea administrativă a aeroportului, obținându-se astfel spații moderne pentru birouri, o sală de conferințe și un restaurant. Traficul de pasageri înregistrează o creștere permanentă, previziunile până în 2010 indicând un număr de 1,5 milioane de călători. Comparativ cu primul trimestru al anului trecut, în 2007 mișcările de aeronave au crescut cu 16%, traficul de pasageri cu 14% (în luna martie 2007, 62 912, față de 50 591), iar cel de marfă cu 14%. VALI CORDUNEANU Bancpost Trei noi unități Bancpost în Timișoara Agenția Calea Lipovei Calea Sever Bocu nr. 82, tel. 400.951 Agenția Calea Șagului Calea Șagului nr. 24, tel. 306.041 Agenția Oituz Piața Marăști nr. 12, tel. 406.126 Eurobank EFG bră a Ciful Salariul mediu net In luna februarie Institutul Național de Statistică a anunțat că salariul mediu net a crescut în luna februarie cu 2,5% față de luna anterioară, la 941 de lei, atingând, în termeni reali, o valoare apropiată dar ușor mai mică decât cea din luna octombrie 1990. Cel mai mult a crescut salariul mediu nominal din domeniul de intermedieri financiare - 2 800 de lei, iar cel mai puțin au câștigat cei din industria de prelucrare a lemnului și a produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei - 568 de lei. Câștigul salarial mediu brut a fost de 1 264 de lei, cu 2,6% mai mare față de luna precedentă. Față de luna octombrie 1990, indicele câștigului salarial real a fost de 99,6%, cu 2,4 puncte procentuale mai mare față de cel înregistrat în luna ianuarie 2007. Comparativ cu luna februarie a anului precedent, salariul nominal net a crescut cu 22,7%. Indicele câștigului salarial real față de aceeași perioadă a anului precedent a înregistrat o creștere de 18,2%. Din luna ianuarie a acestui an, INS. a schimbat eșantionul utilizat pentru calcularea salariilor. Acesta cuprinde 22 200 de unități economico-sociale, incluzând toate instituțiile din sectorul bugetar (administrație publică, învățământ, sănătate și asistență socială). Pentru sectorul economic, au fost incluse în cercetare unitățile cu patru sau mai mulți salariați, care acoperă 90,8% din numărul total de salariați din sector