Agenda, octombrie-decembrie 2009 (Anul 20, nr. 40-52)

2009-10-03 / nr. 40

TIMIȘOARA ANUL XX NR. 40 (1026) 3 octombrie 2009 80 pagini TIRAJ: 45 000 ex. 7 / 1 j Tk '7 Q i) 77 77 săptămânal de informații și divertisment + *I in* mbbibmm«<4a«in + *'»f Fondat de Zoltan Kovacs 2 lei Coaliția de la guvernare s-a destrămat . Miniștrii PSD au demisionat, în locul lor fiind numiți interimari de la PD-L Social-democrații și-au dat demisia din Executiv și au rupt protocolul pe care îl aveau cu PD-L pentru guvernare. Totul s-a întâmplat după o declarație dată vinerea trecută de Dan Nica, vicepremier și ministru al administrației și internelor, cum că se pregătește fraudarea alegerilor prezidențiale prin turism electoral, utilizând autobuze. Premierul Emil Boc a anunțat luni remanierea lui Dan Nica din Guvern. Apoi, social-democrații s-au reunit în ședință și au decis că, dacă președintele Traian Băsescu semnează decretul de revocare din funcție a lui Nica, toți miniștrii PSD vor demisiona. Așa s-a și întâmplat: joi, șeful statului a semnat decretul și l-a numit interimar în funcțiile de vicepremier și ministru al administrației și internelor pe Vasile Blaga (ministru al dezvoltării). A urmat demisia în bloc a miniștrilor PSD și, totodată, retragerea de la guvernare. Executivul a intrat într-o nouă ședință, joi seara, pentru preluarea interimară a unor portofolii. Astfel, Cătălin Predoiu (actual ministru al justiției) a fost numit interimar la Ministerul de Externe, Adriean Videanu (ministru al economiei) la Ministerul Sănătății, Radu Berceanu (ministru al transporturilor) la Ministerul Agriculturii, Gheorghe Pogea (ministru de finanțe) la Ministerul Muncii, Gabriel Sandu (ministru al comunicațiilor) la Ministerul pentru IMM, Elena Udrea (ministrul turismului) la Ministerul Mediului și Luminița Plăcintă (ministru pentru tineret și sport) la Ministerul pentru Relația cu Parlamentul. Premierul Emil Boc a cerut miniștrilor interimari să își preia atribuțiile începând încă de vineri. Emil Boc a precizat că interimatul va fi asigurat pe o perioadă de maximum 45 de zile. Guvernul a schimbat din funcție prefecții și secretarii de stat susținuți de PSD, în locul acestora fiind numite persoane susținute de către PD-L. De cealaltă parte, liberalii pregătesc o moțiune de cenzură. Crin Antonescu, liderul PNL, a anunțat că partidul său speră să aibă susținerea PSD și moțiunea să treacă de plenul Parlamentului. LILIANA SEDU v kkk'k'kL-k 1 Mesaje către spațiul cosmic Pe ruta Fabric Copenhaga Un vechi autobuz al RATT se va transforma într-o navă cosmică sau într-o aeronavă care leagă Fabricul de Copenhaga, iar metamorfoza o vor produce chiar oamenii din cartier. A treia etapă a proiectului STRADART 2009, Fabric Mobile Art, va avea loc în perioada 4-10 octombrie 2009 și se va desfășura în fața Gării de Est din Timișoara. Invitată în rezidență la Timișoara, artista poloneză Sophie Jacz va coordona proiectul intitulat Vehicul Cosmic. Acesta constă într-o muncă interactivă cu copiii și/sau adulții în jurul inventării unui spațiu virtual. Participanții vor crea un mesaj care va fi trimis virtual în spațiul cosmic. Apoi va trebui să deseneze scurte scenarii (storyboard) și să-și exprime ideile într-un scurt material video. Mesajul final va fi realizat împreună cu artista, care va asocia unele elemente ale scenariilor făcute de public cu secvențe din filme SF, din filme vechi și din documentare despre spațiu. Filmulețele realizate vor fi proiectate la finalul proiectului. Astfel, autobuzul va fi transformat cu ajutorul acestor filmulețe, dar și al unor elemente de iluminat, într-un vehicul spațial. Tot în cadrul STRADART, Colectivul de artiști Ap.3 (Timișoara) va realiza un proiect interactiv pentru copii și adulți intitulat Copenhaga Airlines. Este vorba de o companie aeriană fictivă care face legătura între Gara de Est din Timișoara și capitala Danemarcei, un proiect inspirat de împrejurimi, de gară și de posibilitățile ei. Duminică, 4 octombrie, ora 19,30, va avea loc proiecția documentarului Fair Play Day, realizat în cadrul etapei a ll-a a sTRADART 2009. SIMONA POPOVICI Un vechi autobuz se va transforma într-o... navă spațială Probele orale de la bacalaureat pagina 8 Ispite pentru melomani pagina 24 Președintele Băsescu, așteptat la Timișoara , întâlnim și la Sânnicolau Mare Președintele României, Traian Băsescu, este așteptat, sâmbătă, 3 octombrie, la Timișoara. încă din primele ore ale dimineții, șeful statului va avea o întâlnire cu administrația publică locală din județ, la sediul Consiliului Județean Timiș. Pe lângă dl Constantin Ostaficiuc, liderul CJT, care este și gazda evenimentului, și-au mai anunțat prezența primarul Gheorghe Ciuhandu și prefectul Mircea Băcală. După această întâlnire, președintele va participa la Centrul de Afaceri la o altă întâlnire, cu oamenii de afaceri din municipiul de pe Bega, în program, după întâlnirea cu oamenii de afaceri, este prevăzută deplasarea la Târgul Produselor Tradiționale Bănățene care se va desfășura la Muzeul Satului Bănățean și unde vor participa peste o sută de producători autohtoni. După acest moment, președintele Băsescu va merge la Sânnicolau Mare, unde va avea o întâlnire cu fermierii din zonă. De asemenea, șeful statului mai este așteptat să participe la nunta prefectului Mircea Băcală, care are loc chiar în ziua de sâmbătă, 3 octombrie. Se pare că președintele se va deplasa cu elicopterul la Sânnicolau Mare. LILIANA SEDU Piața Iosefin va fi demolată. /v • In locul halelor, va fi ridicată o construcție cu două etaje Cea mai insalubră piață din oraș va fi demolată în curând și se va transforma într-un spațiu corespunzător comercializării produselor agro-alimentare și nu numai. Este vorba despre Piața Iosefin, al cărei deviz general și documentație tehnico-economică au fost aprobate, marți, de către consilierii locali. Proiectul s-a mai aflat în atenția aleșilor în vara acestui an, însă atunci aceștia au considerat mult prea mare suma necesară investiției - 6,1 milioane de euro - și au respins inițiativa; între timp, proiectantul a revizuit costurile și le-a adaptat la cele de criză, astfel că prețul de execuție a scăzut la 4,9 milioane de euro. Dna Aura Iunie, directorul Direcției de Dezvoltare din Primăria Timișoara, a precizat că în locul actualei piețe din cartierul Iosefin se va ridica o clădire formată din subsol, parter, mezanin și două etaje. Investiția se va realiza cu bani de la bugetul local și va dura doi ani. Potrivit proiectului, la subsol vor fi amenajate 12 boxe de marfă, iar la parter vor fi montate în jur de 250 de mese pentru vânzarea legumelor și a fructelor. La mezanin se vor comercializa flori, pește și cereale, la etajul I se vor vinde lactate, carne și mezeluri, iar la etajul II vor fi mărfuri nealimentare și de uz casnic, precum și 12 unități de alimentație publică. De asemenea, a fost aprobat și studiul de fezabilitate pentru reabilitarea străzii Văcărescu, pe tronsonul cuprins între Bd. Regele Carol și Bd. 16 Decembrie 1989. Investiția va costa peste un milion de euro și se va realiza în șase luni din momentul începerii execuției. „Este vorba despre reabilitarea a aproximativ 12 000 de metri pătrați de drum. Strada va avea sistem automat de spălare și vor fi amenajate spații verzi”, a declarat Aura Iunie. Pe respectivul tronson, strada Văcărescu va avea două sensuri de circulație, piste pentru bicicliști și 200 de locuri de parcare. DIANA LUPULESCU Dinamo Zagreb ne-a administrat o secție de fotbal După războiul de pe străzi, bănățenii au fost ridiculizați pe gazon cu un scor de neprezentare: 0-3 De ce ne-a fost frică n-am scăpat. Recunoscuți în întreaga Europă pentru violența lor, suporterii lui Dinamo Zagreb, adversara de jos a fotbaliștilor timișoreni, au declanșat, cu ore bune înainte de fluierul de începere, un adevărat război de gherilă pe străzi, centrul, Piața Unirii și zona Sălii Olimpia fiind tot atâtea scene ale confruntării dintre taberele fanilor timișoreni și croați. Forțele de ordine au reușit cu mare greutate să liniștească spiritele, ostilitățile încheindu-se cu răniți, terase devastate și zeci de reținuți. Suporterii au declanșat prăpădul și pe stadion. Gardurile interioare, geamurile unei cabine de transmisie și nici scaunele din tribună n-au scăpat furiei oaspeților, care au reușit să incendieze cu petarde și o parte din perimetrul verde din jurul arenei. Doar gazele lacrimogene au pus ordine în mijlocul fanilor croați. Peisajul dezolant din tribune a fost întregit de cei nici 5 000 de microbiști prezenți la meci, dovadă clară că decizia conducerii de a pune în vânzare doar pachete de bilete la jocurile din Europa League a fost falimentară. La fel de neinspirată s-a dovedit surpriza pregătită adversarilor de tehnicianul Ioan Ovidiu Sabău, titularizându-i pe Curtean și Claudiu Ionescu, în timp ce Bourceanu și Parks au fost lăsați pe banca de rezerve. Cu un joc lent, previzibil, fără nerv, timișorenii au fost ridiculizați de un Dinamo Zagreb care a arătat agresivitate, tehnică și viteză. Bănățenii au ratat și puținele ocazii pe care le-au avut, în timp ce croații au deschis scorul repede (min. 8), Badelj înscriind la primul șut pe poartă. Nici după ce Sabău l-a aruncat în luptă pe Parks și l-a împins pe Goga în avanposturi, lucrurile nu s-au îmbunătățit. Mai mult decât atât, după pauză Sammir majorează scorul (min. 52) pentru ca, în min. 60, Morales să aplice lovitura de grație înscriind pentru un 0-3 neverosimil. După egalul (1-1) înregistrat în partida Anderlecht - Ajax, timișorenii ocupă ultimul loc al Grupei A, al cărei lider este formația belgiană, m. HORESCU ||MJ|MMig|nM| Croații au arătat agresivitate, tehnică și viteză Personalități locale: pro și conic*a fumat ^ 7