Amicul Poporului, 1912 (Anul 52)

Numerele paginilor - 3

Sărbători şi alte zile schimbătoare. Carnevalul (Câşlegile) 5 săptămâni şi 1 zi. — Triodul întră în 15 Ianuarie. — Lăsatul de carne în 29 Ianuarie. — Lăsatul de brânză în 5 Februarie. — Bunavestire în Dumineca Paştilor. — Sfintele Paşti în 26 Martie. — înălţarea Domnului în 3 Maiu. — Rusaliile în 13 Mari. — Postul Sf. Apostoli 5 săptămâni şi 4 zile, iar ziua lor Vineri. — Naşterea Domnului Marţi. Ordinea evangheliilor, a glasurilor şi vascresnelor este corectă, conform tabelei Paştilor de la 25 Martie. Regentul anului 1912 e Soarele, centrul sistemului nostru solar, izvorul de vieaţă şi lumină pentru pământ. Soarele face mişcare aparentă anuală pe dinaintea stelelor, cam în Збб’ zile. Massa Soarelui e de 330.000 ori mai mare decât a pământului. Prin ochianuri anume, Soarele a fost şi este studiat de învăţaţi. Pe suprafaţa Soarelui se ivesc pete mai mari şi mai mici, uneori puţine, alteori număroase. Din mişcarea petelor s’a statorit, că Soarele în timp cam de 26 zile se învârteşte odată în jurul osiei sale. Se pare că numărul şi mărimea petelor de pe Soare are influenţă asupra umblării vremii pe pământ. Depărtarea Soarelui de la pământ în termen mijlociu e de 148.840.000 kilometri. întunecimi. în anul 1912 vor fi două întunecimi de Soare şi două de Lună, din cari la noi se va putea vedea prima întunecime de Soare şi prima întunecime de Lună. 1. întunecime parţială de Lună în 19 Martie (1 Apr.) între orele 10—12 seara. Se va vedea în Asia, Europa, Africa şi America-de-sud. 2. întunecime inelară de Soare în 4/17 Aprilie; începutul la 10 ore dimineaţa, sfârşitul la 3 ore p. m. Se va vedea în partea răsăriteană a Americei-de-Nord, în partea de miază-noapte a Americei-de-Sud, în partea nordvestică a Africei, în Europa şi în partea apuseană a Aziei. 3. întunecime parţială de Lună în 13/26 Septemvrie; începutul la 12 ore din zi, sfârşitul la 1 oră p. m. Se va vedea în America-de-Nord, în Australia şi estul Aziei. . 4. întunecime totală de Soare în 27 Sept. (10 Oct.) între 12 şi 5 ore ziua. Se va vedea în America Centrală şi de Sud, în Africa de miazăzi şi regiunea polului sudic. Cele patru anotimpuri. Primăvara se începe în 7 spre 8 Martie la 12 ore noaptea. Vara se începe în 8 Iunie la 8 ore seara. Toamna se începe în 10 Septemvrie la 11 ore dimineaţa. Iarna se începe în 9 Decemvrie la 6 ore dimineaţa. Explicarea prescurtărilor. Ap. = Apostol. J M. = Martir. Pr. = Proroc. C. = Cuvios. I P = Părinte, S., Sf. = Sfânt. Orele şi minutele sunt calculate după timpul mediu civil. Timpul oficial e cu 32 minute mai târziu. .* 3