Ardealul Nou, 1952 (Anul 7, nr. 373-425)

1952-06-14 / nr. 421

a Printre nenumăratele mjloace şi forme ele agitaţie gazetele de perete ocupă un loc de frunte. Ele fac parte integrantă din presa democratică muncitoare. Ca orice organ de presă al clasei muncitoare, gazetele de perete servesc opera de educare politică a oamenilor muncii, servesc la mobilizarea lor pentru îndeplinirea sarcinilor imediate ale construirii socialismului. Organizaţiile de partid şi organizaţiile de massă au în gazeta de perete o armă din cele mai preţioase în desfăşurarea muncii politice pentru mobilizarea oamenilor muncii in vederea îndeplinirii la timp şi in bune condiţiuni a sarcinilor ce le stau, in faţă. Prin gazetele de perete se popularizează metodele noi de muncă, succesele obţinute şi se critică cu asprime lipsurile ivite. Prin ele se oglindeşte munca de zi cu zi a întreprinderii sau comunei respective. Astfel gazeta de perete a organizaţiei de bază de la Trustul ,, Construcţie“ din Tg.-Mureş, oglindeşte prin articolele sale activitatea din toate unităţile. Pentru ridicarea nivelului combativ al gazetei şi îmbunătăţirea multilaterală a muncii, comitetul de redacţie al gazetei de perete foloseşte din plin corespondenţele critice. El munceşte pe baza unui plan de muncă lunar, care cuprinde probleme multilaterale şi de actualitate. In fiecare unitate, comitetul de redacţie a organizat corespondenţi care scriu regulat despre cele mai importante probleme ivite in munca lor. Corespondenţilor li se aducă la cunoştinţă din timp problemele cu care se va ocupa gazeta de perete în luna respectivă. Multe din articole sunt însoţite de caricaturi, care s-au dovedit un bun mijloc de combatere a lipsurilor şi de înlăturare a timpilor morţi. In urma unei caricaturi apărute pe gazeta de perete, lăcătuşul Coloman Kecskés, şi-a însuşit o nouă atitudine faţă de muncă, ajungând în rândul fruntaşilor. Deasemenea desenatoarea Eliza Bányai şi planificatoarea Székely Maria. In urma ajutorului primit prin gazeta de perete, folosesc din plin cele 480 minute de hiteru. Apariţia zilnică pe gazeta de perete a listei celor Întârziaţi a făcut să scadă simţitor numărul acestora. Pentru ca gazeta de perete să aibă un aspect cât mai atrăgător, comitetul de redacţie aplică deasupra titlurilor desene legate de evenimente, ce au loc, sau de problemele ce sunt tratate în articole. Cu ocazii festive cum a fost 1 Mai, 5 Mai, Ziua presei bolşevice, sau 1 Iunie, Ziua internaţională a copilului, se editează gazete speciale. O activitate rodnică are şi gazeta cetăţenească din satul Cipău, raionul Luduş. Această gazetă luptă pentru aplicarea întocmai a hotăririlor partidului şi guvernului. Prin gazeta cetăţenească au fost demascaţi chiaburii Precup Ioan, Szakács Marita, Szakács Anna şi alţii. Dar sunt şi gazete de perete care nu corespund întocmai rolului pe care-l au. Aşa de pildă gazetele de perete din sediul R.R.P.R. Tg.-Mureş ar trebui să mobilizeze pe salariaţii dintr-o instituţie atât de importantă pentru economia naţională, la sporirea eforturilor lor, pentru consolidarea succesului reformei băneşti. Acest lucru însă până in prezent nu s-a făcut. Pe gazeta de perete a organizaţiei UTM se află un articol din care reese atitudinea unora de subapreciere a gazetei de perete, in acest articol Barabás Ladislau, funcţionar la „Controlul salariilor“ îşi face o aspră autocritică pe motivul că in repetate rânduri a refuzat să scrie articole pentru gazeta de perete, ca apoi să constate că redactarea unui articol nu-i mare lucru, pentru că ea durează numai 5 minute, baterea articolului la maşină alte cinci minute, iar recitirea şi afişarea lui tot 5 minute, deci în total 15 minute. Se prea poate că autorul acestui articol se pricepe la calcule matematice dar de data aceasta era mai bine dacă ar fi meditat ceva mai mult decât „un sfert de ceas“ asupra articolului, căci astfel ar fi înțeles probabil că gazeta de perete nu este o simplă formalitate, ci ea trebue să conţină articole ce ogodesc cele mai importante probleme care frământă pe salariaţii întreprinderii sau instituţiei respective, scoţând totodată la iveală cu curaj lipsurile in muncă. Dar cititorul gazetelor de perete de la sediul R.R.P.R. trebue să creadă că nici comitetul de redacţie nu dă atenţie mai mare gazetelor de perete, decât tovarăşul Barabás. Trecând cele „5 minute obligatorii“ pentru recitirea articolelor, probabil că, comitetul de redacţie al gazetei ce poartă denumirea „Spre executarea planului“ nu a avut timp să corecteze greşelile din articolul „activitatea sportivă la Banca de Stat“, din 5 iunie, în care articol, verbul „a lua“ a fost transformat în „aluat“, etc.Pot ca o dovadă a lipsei de atenţie şi de interes a commitetului de redacţie, pe gazeta de perete UTM, la rubrica „critici“ figurează articolul întitulat „Lupta poporului german pentru o Germanie unită“. Ceea ce insă este și mai grav, continuarea acestui articol se află la rubrica „sugestii", din colțul opus al gazetei de perete. Este adevărat că acest, fapt in sine este o bună critică, iar sugestia este, ca tovarăşii din comitetul de redacţie să-şi deschidă ochii. In ceea ce priveşte combativitatea gazetelor de perete din cadrul R.R.P.R., apoi aceasta e aproape inexistentă. Se pare că salariaţii acestei instituţii nu au curajul să folosească arma criticii la timp şi cu tărie, in primul rând lipseşte spiritul de răspundere. Articolele nu sunt semnate decât cu iniţiale, sau de cele mai multe ori sunt aplicate pe ele nişte semnături pe care aici un grafolog cu experienţă îndelungată nu le-ar putea descifra. Printre acestea face parte şi articolul fostul.it „Să desvoltăm larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August“. In acest articol se arată unele lipsuri constatate în legătură cu desfăşurarea întrecerii socialiste, ca inversareaarcuitului documentelor, sau neglijarea calităţii lucrărilor şi altele, făcându-se unele recomandări pentru lichidarea lipsurilor. Autorul articolului nu a avut însă curajul să arate concret din vina cui au intervenit aceste lipsuri în organizarea întrecerii socialiste. Articolele fiind de un nivel scăzut, nevizând personal pe nimeni pentru a-şi îndrepta lipsurile, desigur că nu-şi pot atinge scopul. Faţă de gazeta de perete, salariaţii băncii, manifestă o lipsă totală de interes. Astfel, inspectorul Pop Grigore, responsabilul comisiei de întrecere socialistă, la data de 11 iunie Încă nu a citit articolul „Să desvoltăm larg, întrecerea socialistă“ care poartă data de 3 Iunie, sau Rusu Stela, responsabilă cu sportul în Comitetul UTM, nu a cunoscut conţinutul articolului „Activitatea sportivă la Banca de Stat“, din 5 iunie. Se recomandă ca atât organizaţia de bază, comitetul sindical şi comitetul organizaţiei UTM, cât şi toţi salariaţii băncii, să-şi lichideze atitudinea de subapreciere a gazetei de perete, pentru că ea să poată fi într-adevăr pusă în slujba luptei pentru consolidarea succesului reformei băneşti. Cum lucrează comitetul de redacţie, aşa-i şi gazeta de perete Propaganda de partid constitue un domeniu important şi de mare răspundere în munca partidului nostru. Tovarăşul Stalin ne învaţă că numai partidul care şi-a însuşit teoria marxista-leninista poate să meargă în mod hotărît înainte şi să ducă după sine clasa muncitoare. Partidul nostru acordă o deosebită atenţie ridicării nivelului politic şi ideologie al membrilor săi. Însuşirea marxism-leninismului, ştiinţa regitei* de desvoltare * societăţii, dă menktdkH- tie partid posibilitatea să se orienteze arai lesne in diferitele imprejurări, să Înţeleagă legătura intensă dintre evenimentele înconjurătoare, să prevadă cum vor decurge ele şi să cunoască nu numai în ce sens şi cum se desvoltă evenimentele la prezent, dar şi felul în care ele trebue să se desvolte în viitor. Propaganda de partid are un rol de mare importanţă în lupta pentru construirea socialismului. „Fără teorie revoluţionară, — ne învaţă Lenin — nu poate exista nici mişcare revoluţionară“. Acordând importanţa cuvenită teoriei revoluţionare, partidul nostru desfăşoară o activitate continuă pentru propagarea marxismleninismului, in educarea membrilor săi şi a massei celor ce muncesc. Propaganda de partid are menirea de a creşte luptători neînfricaţi pentru cauza clasei muncitoare, cauza lui Lenin şi Stalin. Conducerea şi desfăşurarea învăţământului de partid, este o parte componentă a muncii de partid. Ridicarea nivelului politic şi ideologic al membrilor de partid, determină executarea cu succes a sarcinilor ce le revin. Hotărîrea Comitetului Central al P.M.R., in legătură cu învăţământul de partid, trasează sarcini precise propagandei de partid, in spiritul acestei Hotărâri, şi pe baza sarcinilor concrete trasate de către Biroul Comitetului regional de partid Mureş, comitetele de partid precum şi organizaţiile de bază, îndeosebi organizaţiile din uzinele mai mari, precum şi cele din sectorul socialist al agriculturii au avut o preocupare intensă în tot cursul anului şcolar pentru ridicarea nivelului învăţământului de partid. Ele au dus o muncă permanentă pentru perfecţionarea şi ajutorarea propagandiştilor, ca verigă principală a învăţământului de partid. Organizaţiile de partid s-au ocupat de îmbunătăţirea calităţii învăţământului, legând materialele predate de problemele actuale şi de sarcinile concrete, specifice locului lor de producţie, antrenând încontinuu birourile organizaţiilor de bază, pentru rezolvarea acestor sarcini. Deasemenea organizaţiile de partid au dus o muncă necurmată pentru îmbunătăţirea învăţământului activiştilor de partid, atât în ce priveşte studiul individual cât şi frecvenţa. Pentru încheierea cu succes a anului şcolar in învăţământul de partid, precum şi pentru întărirea muncii de propagandă. Încă la începutul lunei ianuarie Biroul Comitetului regional de partid a analizat feelul în care funcţionează învăţământul de partid, luând hotăriri ce au contribuit în mare măsură la întărirea cercurilor şi cursurilor. In lumina hotăririlor luate a fost prelucrată importanţa problemei de propagandă la toate raioanele,in faţa activului de partid. Birourile comitetelor raionale de partid de asemenea au analizat problema Învăţământului, ţinând apoi şi ele şedinţe speciale cu organizatorii de partid, reuşindu-se ca majoritatea cursurilor şi cercurilor să funcţioneze regulat in perioada campaniei de însămânţări. In urma măsurilor luate, majoritatea organizaţiilor de bază conduc îndeaproape munca de propagandă. In planurile lor de muncă sunt prevăzute sarcini concrete in această privinţă, punâmdu-se accent pe ridicarea nivelului politic şi ideologic al membrilor de partid. Dresa locală de asemenea s-a ocupat cu problemele de propagandă, contribuind la îmbunătăţirea Învăţământului de partid. Secţiile de propagandă şi agitaţie ale comitetelor regional şi raionale, au efectuat un control planificat şi bine organizat. Dacă instrucţiunile Comitetului Central, precum şi hotărîrile Biroului regional au fost date clar şi precis pentru fiecare comitet, birou raional de partid şi pentru birourile organizaţiilor de bază, rezultatele învăţământului de partid au depins de felul in care au fost aplicate in practică aceste instrucţiuni şi hotărîri. In lumina sarcinilor ce au stat in faţa organizaţiilor de partid, precum şi a rezultatelor generale obţinute, este necesar să analizăm adânc preocuparea comitetelor raionale de partid faţă de problemele învăţământului. La ultima consfătuire cu şefii secţiilor de propagandă şi agitaţie a comitetelor raionale de partid, s-a analizat situaţia Învăţământului de partid, au fost arătate rezultatele obţinute precum şi lipsurile. Cu acest prilej, pe lângă sarcinile ce le-au fost trasate, comitetele raionale au primit un ajutor şi din partea secţiei de propagandă şi agitaţie a Comitetului regional de partid, prin deplasarea activiştilor din cadrul acestei secţii la organizaţiile de bază. Dacă analizăm măsurile luate in vederea închiderii anului şcolar în Învăţământul de partid putem constata următoarele: Comitetul raional de partid Gheorgheni a avut o preocupare deosebită nu numai prin faptul că a antrenat activul de partid, dar în mod intens s-au ocupat şi unii membri din birou cu această problemă, exercitând un control sistematic. Kacsó Francisc, prim-recretar al Comitetului de partid raional a controlat mai multe cursuri. Colectivul cabinetului da partid a luat toate măsurile necesare pentru închiderea cu succes a anului şcolar in învăţământul de partid. In acest raion frecvenţa propagandişilor la Cabinetul de partid este bună, dovedindu-se prin aceasta devotamentul lor faţă de sarcina pe care o au. La IPEIL Topliţa învăţământul de partid se desfăşoară in mod organizat si sub controlul direct al biroului organizaţiei de bază. Aici, doi membri din biroul organizaţiei de bază controlează şi răspund ca materialul ce se predă să fie cât mai bine concretizat şi legat de specificul Întreprinderii. Această organizaţie de bază este ajutată in permanenţă de organizatorul ele partid, precum şi de conducerea administrativă a întreprinderii. In raionul Gheorgheni pregătirea pentru Închiderea anului şcolar se desfăşoară cu succes,dar aceasta prea puţin se datoreşte tovarăşului Sajgó Iosif, secretar al Comitetului raional de partid, care răspunde pentru munca de propagandă şi agitaţie. In raionul Sângeorgiul de Pădure, in luna Aprilie s'a observat o stagnare în activitatea cercurilor şi cursurilor. Comitetul regional de Să acordăm toată atenţia seminariilor de sfârşit an — de Szövérfi Zoltán, membru în Comitetul regional P. H. R. Mureş .— ARDEALUL NOU 14 Iunie 1955 Mai multă atenţie aplicării minimelor agrotehnice Aplicarea minimelor agrotehnice la întreţinerea culturilor, înseamnă a da o nouă viaţă agriculturii noastre, a munci metodic şi ştiinţific, înseamnă a ridica agricultura la un nivel mai înalt, pentru obţinerea unui randament mai superior in scopul ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc de la oraşe şi sate. Regulile agrominime se aplică cu succes pe terenurile gospodăriilor agricole de stat, ale gospodăriilor agricole colective, precum şi în marea majoritate a sectorului individual. La gospodăria agricolă de stat „Stahanov” din Reghin, de pildă, problema agrominimului s’a prelucrat în toate secţiile, fiind ţinute totodată şi seminarii. La această gospodărie se obţin rezultate bune în ce priveşte aplicarea agrominimului. Astfel, plivitul paioaselor a fost executat sută la sută. Praşila a 2-a la cartofi este deja executată în proporţie de peste 50 la sută. Deasemenea şi la sfecla de zahăr. Exemplul gospodăriilor de stat este urmat de către gospodăriile agricole colective. Membrii gospodăriei agricole colective „Griviţa Roşie” din comuna Ideciul de Jos de exemplu, au efectuat prima prăşila la floarea soarelui în proporţie de sută la sută. In această gospodărie s’a executat şi depozitarea fânului de pe o suprafaţă de 4 ha. Pe câtă vreme în gospodăria agricolă colectivă „Vasile Roaită”, din comuna Petelea, prima praşila este executată la toate culturile şi se desfăşoară cu succes praşila a doua, sectorul individual din această comună este rămas în urmă. Astfel, la floarea soarelui, prima praşila abia este realizată în proporţie de 83 la sută. Sau în sectorul individual din comuna Ideciul de Jos, praşila întâia la floarea soarelui este executată numai în proporție de 50 la sută. Unde duce lipsa de interes In ce priveşte pregătirea recoltării cerealelor, în Hotărîrea Guvernului şi Partidului din 10 iunie se arată: „să se termine repararea şi pregătirea tractoarelor, batozelor, seceratorilor şi a tuturor celorlalte maşini necesare recoltării, desmiriştitului şi beerişului... până la 15 iunie 1952”. Comisia de recepţionare a maşinilor agricole din raionul Reghin nu stă la înălţimea acestei sarcini, desfăşurând o activitate slabă. Ce garanţie poate avea această comisie că batozele deţinute de către chiaburi vor fi în stare de funcţionare conform Hotărîrii, câtă vreme nu se interesează de această problemă. Soarta celor trei batoze din satul Idicel Pădure încă nu este cunoscută de către comisia de recepţionare. Nu este cunoscută nici situaţia motorului şi a batozei din comuna Porceşti şi altele. Sunt unele comitete executive ale sfaturilor populare care dau mare crezare chiaburilor. Aşa de pildă, comitetul executiv al sfatului popular din comuna Porceşti, pe baza declaraţiei unui chiabur, susţine cu tărie că batoza „este in stare de funcţionare”, cu toate că aceasta până în ziua de 11 iunie încă nu era reparată. O neglijenţă totală manifestă comitetele executive ale sfaturilor populare faţă de problema ariilor. Ziarele în care au apărut hotărîrile partidului şi guvernului sunt aranjate în colecţii pe la comitetele executive ale sfaturilor populare. Acest lucru în sine n’ar fi o greşală, dar faptul că acestea nu sunt studiate de către deputaţii sfaturilor populare este cu totul condamnabil. Acelaş lucru se întâmplă şi cu instrucţiunile date de către comitetele executive ale sfaturilor populare regional şi raionale. Desigur că dacă aceşti oameni vor ascunde şi pe mai departe ziarele şi instrucţiunile în colecţii, ei nu vor reuşi niciodată să ţină pas cu evenimentele şi vor înceta de a mai fi conducători ai masselor.